Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desatero k nasazení zimních pneumatik

  8:01aktualizováno  8:01
- Zapamatujte si základní desatero, kterého je třeba se držet při výměně letního obutí vozu za zimní. A nepřezout se nevyplácí. Jaká je zima ve střední Evropě? Z patnácti procent sníh a náledí, z 45 procent mokro a rozbředlý sníh a jen ze 40 procent klasické suché vozovky. Průměrná teplota se pohybuje kolem tří stupňů Celsia.
1. Zimní pneumatiky řidič pozná podle toho, že vždy mají označení M + S.

2. Výhodnější než přezouvání, které stojí zhruba od 50 do 200 korun za kus, je koupě samostatných disků pro zimní pneumatiky. Za dvě, tři přezutí se investice vrátí, zvlášť když odborníci pro zimní pláště doporučují nejobyčejnější plechové ráfky, nikoliv disky z lehkých slitin, které poškozují posypové materiály. Navíc přibývá pneuservisů, které zimní kola v létě a letní kola v zimě za pakatel či zdarma vhodně uloží.

3. Zásada říká, že automobil by měl před zimou dostat zimní pneumatiky na všechna čtyři kola. »Když se motorista třeba kvůli nedostatku peněz rozhodne, že pořídí jen dva zimní pláště, měl by je určitě dát na přední nápravu, a to bez ohledu na to, zda je poháněná či nikoliv,« radí pracovník otrokovické firmy Barum Continental Jiří Hradil. »Většina automobilů dnes má přední pohon, takže s montáží zimních kol na přední nápravu není o čem diskutovat. Je ale nutné počítat s tím, že auto se může chovat nevypočitatelně, hrozí mu nekontrolovatelný smyk. Ještě složitější je situace u hnané zadní nápravy. V tomto případě je třeba odpovědně zvážit, zda je lepší mít potíže při rozjíždění na kluzku a přitom spolehlivě zatočit, nebo se ze sněhu snadno vyhrabat a potom nezatočit.«

4. Svou funkci plní zimní pneumatiky do čtyřmilimetrové hloubky dezénu. Potom ztrácejí specifické vlastnosti, a lze je tedy dál použít už jen jako letní pláště. Od čtyřmilimetrového dezénu se zimní guma v letním provozu neojíždí tolik, jako když je nová či zánovní.

5. Zimní pneumatiky stojí zhruba o 30 procent víc než pláště pro letní provoz. Pro nejrozšířenější škodovky a další auta s třináctipalcovými koly motorista může jednu zimní gumu pořídit už kolem 2000 korun, ceny dražších výrobků pro větší vozy sahají i k pěti tisícům.

6. Zimní pneumatiky jsou sice dražší než letní, ovšem ve skutečnosti není jejich využití - necháme-li stranou bezpečnost jízdy - ekonomicky nevýhodné. Mají totiž dezén zhruba o dva milimetry vyšší, což znamená, že na nich lze najezdit asi o deset tisíc kilometrů víc než na letních pláštích, samozřejmě nebudou-li sloužit v létě.

7. Nemá-li řidič k dispozici dost peněz na koupi nových zimních pneumatik, tak by měl zvážit, zda nepořídí alespoň zimní protektory. Jejich cena je na 50 až 70 procentech nových výrobků. Například v Německu tvoří zimní dezény 70 procent vyrobených protektorů, zatímco v tuzemsku to je jen 40 procent.

8. Rozhodování o výběru dezénu a typu zimní pneumatiky musí ovlivnit podmínky, ve kterých auto bude jezdit. »Na čerstvém sněhu je 80 procent záběru dílem dezénu a jen z 20 procent se podílí gumová směs. Zejména v horských oblastech se tedy uplatní blokový - hrubší dezén. Na uježděném sněhu jsou oba zmíněné podíly zhruba padesátiprocentní a na zledovatělém sněhu či náledí je záběr dán z 80 procent směsí a z 20 procent dezénem pneumatiky. Pro smíšený provoz s cestováním na dálnicích a frekventovaných silnicích s občasnými jízdami do hor jsou nejvhodnější zimní pláště s jednosměrným dezénem,« říká Jiří Hradil.

9. Jestliže letní pneumatika spolehlivě plní všechny funkce jen do teploty zhruba pěti stupňů Celsia a pak ztrácí na adhezi, funguje zimní plášť spolehlivě až do dvacetistupňového mrazu. V teplotě od 12 stupňů nad nulou se ale rychleji opotřebuje.

10. Zima ve středoevropském prostoru - to je z 15 procent sníh a náledí, z 45 procent mokro a rozbředlý sníh a jen ze 40 procent klasické suché vozovky. Průměrná teplota se pohybuje kolem tří stupňů Celsia.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.