Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset způsobů, jak vyřešit ucpanou Prahu

aktualizováno 
Jen v loňském roce vlastnili Pražané tři čtvrtě milionu aut. Ta spolu s dalšími statisíci mimopražských ujela po městě každý den dvacet milionů kilometrů. A tento počet bude patrně narůstat i v příštích letech. Ucpaným ulicím v centru má ulevit dostavba jižní části dálničního obchvatu a části městského okruhu.

Estakáda - Dvoukilometrová estakáda přes údolí u Radotína spojí dva tunely. | foto: Vizualizace: SUDOP

MAPA BUDOUCNOSTI: PRAHA ZA 20 LET

SPECIÁL: Budoucnost Prahy

Ani tyto nové rychlostní silnice však nevyřeší všechny dopravní problémy v Praze.

Odborníci uvažují o různých způsobech, jak tento letitý problém vyřešit.

Zde je prognóza, nakolik budou mít jednotlivé varianty skutečný vliv na zlepšení dopravní situace ve městě.

1. Mýtné
Zavedení mýtného v centru města je podle radnice reálné až po dostavbě městského okruhu. I zde, stejně jako na okruhu, by mělo být zavedené elektronické mýtné. Řidiči nebudou za vjezd platit paušálně, ale podle toho, kolikrát do centra vjedou.
Šance na uskutečnění dle MF DNES: 80 %

2. Centrum bez nákladních aut
Zákaz vjezdu do širšího centra Prahy platí pro velká nákladní auta již šest let. Do samotného centra nesmí už nyní vjet auta těžší než 3,5 tuny. Ve skutečnosti sem však může vjet více než pět tisíc nákladních aut, kterým magistrát vydal povolení. Od 1. ledna 2007 město absolutně zakáže vjezd do centra nákladním autům, která byla vyrobena před říjnem 1997.
Šance podle MF DNES: 50 %

3. Jízda v liché nebo sudé dny
V některých západoevropských metropolích sahá radnice při kritických smogových situacích k nepopulárnímu řešení. Omezuje jízdu soukromých automobilů. V určitý den tak mohou vyjet do ulic například jen vozy, jejichž registrační značky končí buď sudým, nebo lichým číslem. V Praze se o tomto způsobu zatím neuvažuje.
Šance podle MF DNES: 5 %

4. MHD zadarmo
Po červencovém zdražení už radnice slibuje, že v dohledné době další nebude. Někteří opoziční zastupitelé se však myšlenky na cestování městskou dopravou zadarmo nevzdávají. Vedení radnice však tento nápad považuje za nereálný, zadarmo se nejezdí ani v jiných evropských zemích. Představitelé města dodávají, že peníze vybrané z jízdného jsou mimo jiné zdrojem peněz pro nákup moderních dopravních prostředků.
Šance podle MF DNES: 5 %

5. Zjednosměrnění nábřeží
Myšlenka na zavedení jednosměrných ulic na nábřeží nemá ani v budoucnu velkou šanci na uskutečnění. Podle představitelů radnice by se o ní dalo začít uvažovat až po zprovoznění městského okruhu. Ovšem jen v malých úsecích. V úvahu tak připadá například část Malé Strany a Křižovnická ulice. Se zavedením jednosměrného provozu na nábřežích v celé centrální části města se příliš počítat nedá.
Šance podle MF DNES: 20 %

6. Proč jezdit MHD?
Vede radnice obyvatele města k tomu, aby co nejvíce jezdili hromadnou dopravou? „Strategie města je nikomu nic nepřikazovat. Naše strategie je postavena na třech pilířích, a to cena, čas a komfort,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner. Městská doprava má být spolu se zavedením nových vozidel mnohem komfortnější.
Šance podle MF DNES: 50 %

7. Důsledná kontrola parkování
Vysoké pokuty za parkování na místech pro invalidy, na přechodech pro chodce, vymahatelnost pokut. Více policistů, kteří budou v ulicích kontrolovat parkování bez placení na vyznačených místech.
Šance podle MF DNES: 60 %

8. Rozšíření placených zón
Město již schválilo koncepci, podle které bylo území Prahy rozděleno do několika cenových zón podle vzdálenosti od centra. Placené parkování, které má odradit řidiče od toho, aby zajížděli do centra města, platí zatím jen v Praze 1. Do budoucna však o něm uvažují radnice Prahy 2, 3 a 5. Platit by se mělo i v částech Prahy 6 a Prahy 7.
Šance podle MF DNES: 90 %

9. Dostavba městského okruhu
Nejčastějším argumentem radních v souvislosti s řešením zhoršující se dopravní situace v Praze je dostavba městského okruhu. Podle současných odhadů má být celý dostavěn v roce 2017. Radnice však tvrdí, že se městu výrazně uleví již po roce 2010, po dostavbě úseku mezi Strahovským tunelem a Trojou.
Šance podle MF DNES: 80 %

10. Více P+R u metra
Ve městě do dnešního dne funguje 15 záchytných parkovišť u stanic metra. Podle statistik však o ně řidiči postupně ztrácejí zájem. Město se proto rozhodlo, že tato parkoviště budou fungovat i v noci. S tímto typem parkování se počítá i u nových stanic metra na Proseku a v Letňanech.
Šance podle MF DNES: 50 %

MAPA BUDOUCNOSTI: PRAHA ZA 20 LET

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.