Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Design Alfy 147 zastiňuje nedostatky

aktualizováno 
Alfa 147 2.0 nehýří vnitřním prostorem, vzadu má nepraktický kufr, majitele žene k pumpě až neobvykle často, řízení je snad až moc měkké a interiér se nemůže pochlubit stoprocentním zpracováním. U jiného vozu by to znamenalo konec nadějí na prodejní úspěch, Alfa 147 však má eso v rukávu. Tím je její okouzlující design, který italskému výrobku dopomohl k evropskému titulu Auto roku 2001.

Designéři volí Alfu 147 královnou designu, fanoušci motoristického sportu v ní zase vidí možnost zajezdit si ve stylu pilota formule 1. I konstruktéři dalších značek už jako vrchol luxusu nabízejí možnost poloautomatického řazení, ale jen Alfa Romeo dala ovladače převodovky na volant. A v případě modelu 147 2.0 Selespeed rovnou tam, kde je má i formulová hvězda Michael Schumacher.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy
značky Alfa Romeo 
Přijďte si vybrat
k nám Váš model! www.automodul.cz

 Stačí dát ruce spořádaně na volant zhruba do polohy hodinových ručiček ukazujících tři čtvrtě na tři a ukazováčky snadno najdou pod volantem řadicí tlačítka. Na pravém je plus a řadí se vyšší rychlostní stupně, vlevo naopak. Komu by pak vadilo, že už u tak mladého vozu, jaký prošel testem MF DNES, byly oba plastové ovladače od používání ošoupané jako staré džíny?

Vždyť je to Alfa 147. Řadit lze i pomocí páky na obvyklém místě, a to maximálně pět stupňů dopředu a jeden dozadu. Pedály má alfa dva - spojkový chybí, na plný automat se přepíná tlačítkem "city" umístěným vedle ruční brzdy. Při cestování s automatem je spotřeba vyšší než při jízdě podle pilota formule.

l tak se však spotřeba testované Alfy 147 2.0 pohybovala mezi 12 a 16 litry ve městě, devět litrů motor spotřeboval na dálnici, při rozvážné jízdě po okreskách žádal k sedmi litrům na sto kilometrů. Benzinový dvoulitr bez přeplňování podle výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v hbitosti zaostává za stejně výkonnou Škodou Octavia 1.8 T.

Octavia s turbem se dovede ke stokilometrové rychlosti rozjet za necelých devět vteřin, zatímco testovaná alfa potřebovala k témuž přes deset vteřin. Přesto jede jako divá, i když sekvenční převodovka nestihne přeřazovat tak rychle, aby řidič nevnímal malé prodlevy.

V takových případech kabina pocítí větší či menší trhnutí. Schumacherův pocit dodává jezdci meziplyn, který s sebou automaticky nese každé podřazení. Jízdní vlastnosti testovaného vozu byly v pořádku, o což se zasloužil také k této verzi standardně dodávaný elektronický systém stability podvozku. Italská značka jej pojmenovává zkratkou VDS, koncern Volkswagen mu říká ESP.

Testovaná třídveřová Alfa 147 byla praktická jen na předních sedadlech, kde je místa na vůz nižší střední třídy nadprůměrně. Vzadu však technici ÚSMD zjistili jen skromný prostor. Mezi více než dvacítkou vozů srovnatelné kategorie, které zkušebna pro MF DNES dosud proměřila, patří alfě neslavné prvenství v nejmenším prostoru pro kolena na zadních sedadlech.

I vzadu pověstně malá octavia má místa více. Ani kufr alty není alespoň průměrný. Zaostává jak objemově, tak i ve vysoké, a tím nepraktické hraně. Martin Kovář, který pro MF DNES hodnotí testované vozy očima tělesně postiženého řidiče, vyzdvihl dnes již u jiných vozů archaické kliky dveří: "Oslabená ruka se lépe opře o velkou kliku," vysvětluje. "Ale malý kufr a vnitřní prostor Alfy 147 nemusí handicapovanému člověku vyhovovat."

Očima designéra
Alfa Romeo 147 - to je naprostá lahůdka. Jen málo lidí se za ní neohlédne, málokoho její design nenadchne. Snad jen vyznavači konzervativního designu a la Volkswagen Golf zůstanou chladní. Kouzlo starší sestry s typovým označením 156 je u nové alfy posunuto ještě dál a působí nejen co se karoserie týče, ale i v interiéru. Kamkoliv oko spočine, všude pulsuje život a bouří se emoce. A co víc - zdá se, že tento dojem hned tak nevyprchá. Alfa 147 je propracována do nejmenších detailů. Každá křivka má svůj smysl, každý detail je třešničkou na dortu. Tak vypadá podle mého názoru nový etalon automobilového designu.
JAN PROKOP, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Největší prodejní potenciál Alfy spočívá v její historii - více než kdy v minulosti připomíná slavné vozy z 50. let. To však neznamená, že auto osloví pouze vyznavače sportovní jízdy a fanoušky značky. Alfa 147 podobně jako typ 156 stále více imponuje zákazníkům, kteří jsou sice nároční, ale nepříliš vyhranění. V segmentu kompaktních vozů jistě nebude konkurovat Golfu či Audi A3, ale může již něco říkat i movitějším bezdětným manželským párům. Uplatnění, i když u nás spíše výjimečně, najde i jako druhé auto v domácnosti, možná spíše jako miláček rodiny. Reálný se zdá optimističtější odhad ceny ojetiny: auto ve výborném stavu po pěti letech bude k mání zhruba za 270 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovník redakce

Alfa je srdeční záležitostí
Michal Brabec, zastupitel a podnikatel z Havířova, vystřídal čtyři Alfy Romeo. Nyní však jezdí s vozem Audi a rád italskou a německou značku srovnává. "Alfě Romeo jsem byl ochoten hodně odpustit. Zpracování nebylo stoprocentní a spotřeba Alfy 164 s třílitrovým motorem a pohonem všech kol dosahovala mezi Prahou a Havířovem i dvaceti litrů na sto kilometrů. S Audi A6 2.5 TDI jezdím levně, ale něco tomu autu chybí," přiznává Michal Brabec. Zatímco Alfa Romeo brala havířovského podnikatele u srdce, Audi mu připadá až ledově chladné. "Ale nevím, co bych audině vytkl. Její design nestárne, působí solidně, nic v ní nevrže," říká Michal Brabec. To svým bývalým vozům Alfa Romeo toho musel odpouštět mnoho, ale když mluví o této italské značce, vždy používá výraz "srdcovka". Jakou značku bude mít příští vůz Michala Brabce? "S největší pravděpodobností to bude zase Audi," říká. Přesto však za nejlepší malé auto považuje Alfu Romeo 147.

Hodnocení MF DNES

Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu 6

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 10
Prostor na zad. sedadlech 3
Využití kufru 4
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10


Hodnocení MF DNES

Alfa Romeo 147 2.0 Salespeed

Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,3
Zrychlení 0-400 m (s) 17,3
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 16,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 28,8

Alfa 147 2.0

Alfa 147 2.0 zboku

Alfa 147 2.0 zezadu

Autor:




Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.