Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér Colani: Češi, mějte kuráž! Jste nejkulturnější v Evropě

Exkluzivně aktualizováno 
Matka Polka, otec Švýcar, čínská přítelkyně, on narozený v Berlíně, jedenaosmdesát let, sil má ale na rozdávání třicátníkům - Luigi Colani. Má italské jméno, ale sám o sobě říká, že mluví italsky velmi špatně. A Evropu už zatratil. Veleslavný designér aut a všeho, co si umíte představit, snílek, fantasta...

Ferrari Testa d’Oro | foto: Luigi Colani

Jeho pravé jméno je Lutz Colani. Vše ostatní je neopakovatelný originál. Je to chuligán, enfant terrible... Říkejte mu jak chcete, nejlepší je ale vidět ho na vlastní oči. Na osmdesátku nevypadá, srší energií. I když s ním mluvíte mezi čtyřma očima řve, vzteká se. Když má publikum, hřímá, bouchá do stolu a vykřikuje "mamma mia!". A na většině fotek má v prstech na dva palce tlustý doutník.

Luigi Colani

Při rozhovoru s ženami jim bez ostychu kouká do výstřihu a jeho katalogy jsou plné vnadných krásek. "Radši udělám sochu nahé ženy, než vysokorychlostní vlak," říká.

Luigi Colani

"Už dlouho jsem si přál býti porotcem mezinárodní soutěže v zemi Alfonse Muchy. Proto je mi velkou ctí účastnit se této soutěže v jedné z nejstarších kulturních zemí Evropy."

Colani už víc než padesát let navrhuje design čehokoliv, na co si vzpomenete. Dával svůj milovaný oblý biodesign už asi všemu - od propisek po tankery.

Jsem nejlepší

Nepochybuje o sobě. Neváhá o sobě prohlásit, že je nejlepší na světě: "Recept na perfektní design? Devadesát procent příroda a deset procent Colani," říká s odzbrojující jistotou. V oblibě u kolegů designérů moc není, je mu to jedno. Starý kontinent zatratil. "Už nežiji v Evropě, ne v Německu. Německo je přetechnizované, tam designu chybí srdce," líčí. Jeho oficiální životopis říká, že žije a tvoří v Karlsruhe. Ale vlastně pořád cestuje celém světě, má studia snad na všech kontinentech. Žil v Japonsku, ale teď si hlavně zamiloval Čínu.

Práce Luigi ColanihoPráce Luigi Colaniho

Když dorazil do Prahy vyhlásit výsledky mezinárodní soutěže firmy Grund, vyrábějící doplňky do koupelny, netajil se obdivem k Česku. "Vkládám velké naděje do vaši země! Jste nejkulturnější zemí v Evropě," hřímá. "Je ve vás víc, než si myslíte."

Aerodynamika je všechno

Po druhé světové války studoval sochařství na berlínské univerzitě, brzy ale odjel do Paříže, aby na Sorbonně vystudoval aerodynamiku. Právě to je základ jeho vášně pro organické, tekutinám (vzduchu i vodě) přívětivé tvary.

Rodné Německo zatratil: "Vše, co vidíme, je superbauhaus. Co Bauhaus (umělecký směr první poloviny 20. století - pozn. red) přinesl světu? Vysoce propracovaný čtvercový tvar. Zapomněli na pyramidu a úplně vynechali na kulové tvary!" vzteká se. On, který nemá doma nic hranatého...

Kromě golfových holí, tankerů, klavíru, brýlí nebo uniforem letušek navrhoval hlavně dopravní prostředky. Známé jsou jeho ufoidní tahače, kterých vznikla necelá dvacítka (už pracuje na dalším). Maloval ale také osobní auta. Jedno z nejznámějších je Ferrari Testa d’Oro, ale pouze jediné se dočkalo sériové výroby: Colani GT Spider. Dvoumístný roadster je ve dvou exemplářích schovaný i v českých garážích.

Colani GT Spider

Velký úspěch sklidil už úplně první jeho návrh: Sporťák, vycházející z techniky Alfy Romeo Giulietta, který zajel jako první legendární Severní smyčku okruhu Nürburgringu pod deset minut. Na nejtěžším okruhu planety dodnes testují své novinky snad všechny automobilky. V roce 1981 představil Colani futuristický koncept postavený na základech legendárního Citroënu 2CV - známé "kachny". Černý speciál byl zajímavý hlavně rekordně nízkou spotřebou paliva: 1,7 litru na 100 km.

Má "pifku" na "kolegy" v designérských studiích. V automobilkách dnes podle Colaniho pracují "idioti": "To, co se teď v autoprůmyslu děje, je úplně šílené."

Často nevíte, zda fantazíruje, nebo mluví vážně. V pražském DesignCabinetu se na tiskové konferenci designérské soutěže firmy Grund nechal slyšet: "Koupil jsem v Americe jednu ze známých automobilových značek třicátých let Pierce-Arrow. Bojuji totiž proti hlouposti výrobců, kteří staví 400-, 500- a 600koňová auta. Jsou tak hloupí, že je chci porazit," líčí. "Koupil jsem slavnou značku a stavím 24válcové auto s 1300 koňmi, které pojede 500 km/h." A teď mu věřte... Pro iDNES.cz poskytl rozhovor.

Luigi Colani exkluzivně pro iDNES.cz

Nemáte rád hranaté věci. Máte doma vůbec něco hranatého?
Ne, nic!

Jste průkopník biodesignu. Nemrzí vás, že se biodesign před těmi 30 nebo možná více lety nedočkal takového ohlasu? Dnes se mladí designéři k biodesignu hlásí?
I velmi známí designéři se dnes přiklánějí k biodesignu. Jako Zaha Hadid (uznávaná britská architektka - pozn. red.), která viděla moji výstavu v Londýně a měla hned následnou. Když jsme balili moji výstavu, ona to viděla a přes noc začala kopírovat Colaniho. Protože biodesign je přirozená věc a proto je dobře slučitelný s mozkem člověka.

Aerodynamika je tedy všechno...
Jsou to přirozené tvary věcí.

Práce Luigi Colaniho

Před lety design svazovala technologie, dnes jsou designéři svázáni různými omezeními, předpisy. Jak to vidíte vy? Je to výzva nebo překážka?
Regulace je velký problémem světa. Vemte si třeba Formuli 1. Před padesáti lety bylo jediné pravidlo: Formule nesměla být lehčí než 750 kilo, aby nebyla nebezpečná. To bylo všechno. A výsledkem byly tisíce různých návrhů, úžasná tvořivost. Formule 1 kvetla, vozy byly rychlejší a rychlejší a lepší a lepší. Idioti z FIA udělali bichli pravidel - každý šroubek, každá matička na formuli jsou na milimetr určené. Takže už se mohou stavět jen stejná auta. To je diktatura!

Dnes už byste se tedy nepustil do formule...
V 70. letech jsem namaloval nejrychlejší formuli 1. Dnes přemýšlím o takové formuli pro Čínu. A doufám, že s finančními problémy ve světě se F1 stane dostupnější i pro další firmy.

Designoval jste už úplně všechno. Od propisek, přes vlaky až po počítače. Je něco, co jste nemaloval a láká vás to?
Všechno znovu. Nové materiály mě nutí abych všechen ten design znovu promyslel a přeměnil. Nic není nikdy hotovo.

Malujete rukou. Používáte také počítač?
Ne, žádné počítače! Jsou hloupé. To vůbec nelze používat. My jsme daleko lepší, výkonnější než počítač.

Práce Luigi Colaniho

Líbí se vám auta dneška?
Všechna vypadají stejně, výrobci jsou hloupí. A všechna auta jsou špatně. Stále se přidávají koňské síly a nepřemýšlí se nad tím, co je potřeba.

Mluví se o tom, že auta jsou stále aerodynamičtější...
U tater to Hans Ledvinka dělal už ve třicátých letech. Dnes je to styling, ale není to nic převratného.

Věříte hodně Číně. Věříte, že Evropané jsou schopni přijmout a pochopit čínský design? Existuje něco jako národní design?
V tuto chvíli mladí čínští designéři kopírují Evropu a Ameriku. Dám ji šanci designovat svoje vlastní značky, které budou mít lepší design, než ty evropské. Když chcete po designérovi mercedesu nebo BMW, aby navrhl něco, co nezapadá do velmi úzce vymezené představy dané firmy, tak ti lidé jsou ze hry. Mladí čínští designéři jsou lepší. Ne proto, že by byli lepší jako takoví, ale jsou svobodnější. A proto nakonec budou stavět lepší auta, nejsou svázání jen firemními pohledy a důvody.

Colani se musí slyšet

"Jsem šéf designu dopravních prostředků v Číně a moje první přednáška byla o Hansi Ledwinkovi, vy Češi. Víte, kdo to byl Hans Ledwinka (technický ředitel automobilky Tatra v letech 1905–1945 a inspirátor Porscheho při návrhu legendárního VW Brouk - pozn. red.). Byl to tvůrce prvního proudnicového auta. Porsche je nic oproti Ledwinkovi. Musíte mít víc odvahy v České republice. Musíte pochopit, že máte co říci v Evropě. Udělejte to!"

Práce Luigi Colaniho




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.