Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér klasických BMW a přelomového NSU Ro 80 zemřel

  16:51aktualizováno  16:51
Jméno Clause Lutheho možná není příliš známé. Ale jeho klasická BMW z osmdesátých let obdivuje dodnes celý svět. Autor předku Fiatu 500 a přelomového NSU Ro 80 zemřel 17. března ve věku 75 let.

BMW 3 (E30) | foto: e30.de

Claus Luthe dával tvář "bavorákům" od roku 1976 do roku 1990. K jeho nejslavnějším výtvorům patří BMW řady 7 generace označené E32, druhé BMW 5 a legendární trojkové BMW E30 a E36. Prsty má i ve vzhledu kupé řady 8 a třetí generaci řady 5 (E34).

Německý designér se narodil v roce 1932, první zkušenosti nabral u Fiatu, kde maloval začátkem 50. let přední část nesmrtelného Fiatu 500.

V roce 1956 přišel do dnes již neexistující značky, německé NSU, která se později stala součásti Audi. V roce 1967 přebral velení nad celým designérským oddělením. Je autorem karoserií NSU Prinz a především auta roku 1968 NSU Ro 80, které je považováno za jedno z přelomových aut automobilového designu a mimoto mělo pod kapotou dodnes velmi exotický Wankelův rotační motor.

Poté šel Claus Luthe do designcentra VW. Jeho dílem je mimo jiné první Volkswagen Polo a druhá generace Audi 100.

V roce 1976 se stal po Wilhelmovi Hofmeisterovi a Paulu Bracqovi teprve třetím šéfdesignérem BMW. Předválečné modely malovali totiž pro mnichovského výrobce nezávislí designéři jako Goertz, Michelotti nebo Spada.

Vedení designérského ateliéru BMW se vzdal v roce 1990 po rodinné tragédii. Luthe byl obviněn, že v hádce smrtelně zranil svého 33letého drogově závislého syna.

Pro automobilku pak pracoval externě. BMW trvalo dva roky, než našlo plnohodnotnou náhradu. Není jí nikdo menší než nejkontroverznější automobilový designér současnosti - Chris Bangle.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.