Opel Slalom

Opel Slalom | foto: Bertone

Designéři neopisují, jen už tu všechno bylo...

  • 55
Znáte Bertoneho Opel Slalom? Oranžová studie kdysi naznačila podobu přelomového focusu. Hledejte s námi auta, která si jsou podobná ať už celkem nebo detaily.

Auta jsou pro někoho vášní, pro jiného nutností a pro dalšího španělskou vesnicí. V očích těch posledních jsou všechny stejné: mají volant, čtyři kola, motor, čmoudící výfuk...

Milovníci omotorovaných plechovek vládnoucích světu naopak obdivují ladné křivky a jemné detaily, které dělají daný model výjimečným.

Pesimista řekne, že se nedá na autě už nic vymyslet, vše už tu bylo a dnes už se všichni snaží pouze neokatě kopírovat.

Někdy je podobnost čistě náhodná, jindy je inspirace konkurencí očividná. Pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční mail náměty na auta, která si jsou nečekaně - možná nechtěně - podobná. Ať už celky, nebo jen v detailech.

Opel Slalom - Ford Focus
Pro začátek jsme vybrali méně známý případ dvou německých aut poloviny devadesátých let. Auta roku 1999 a přelomového modelu nižší střední třídy Fordu Focus na jedné straně a Bertoneho studii sportovního kupé jménem Opel Slalom na straně druhé.

Když Ford přivezl v roce 1998 na Pařížský autosalon nástupce legendárního escortu, vyvolalo to malé pozdvižení. Mimo jiné přivezl do své kategorie mezi prvními zadní víceprvkovou nápravu (u Fordu zvanou control blade).

Focus přinesl radikální "New Edge" design, který se ani dnes neokoukal. (Někteří tvrdí, že vypadá líp než jeho nástupce  - Focus II.)

Dva roky předtím (1996) se ovšem na autosalonu v Ženevě představila zajímavá Bertoneho kreace s opelím bleskem na kapotě.

Automobilka rok nato pohřbila ladné, pohledné a superaerodynamické kupé calibra.

Italský karosář tak naznačoval, jakým směrem by se mohl design jeho nástupce ubírat.

V čem si jsou podobní? Podobné věci napadaly návrháře při vymýšlení předních a zadních světel, a ztvárnění zadního sloupku. Linka vykrajující z přední kapoty masku chladiče také probíhá stejnými místy. I lomy na bocích dělí hmoty karoserií podobně.

Co je zač... Opel Slalom

Opel Slalom

Slalom měl poháněná všechna čtyři kola, prosklenou střechu, bez které se dnes, o víc než 11 let později, neodvažují auta na autosalonech ukázat a vcelku kolmou záď, která dala kupé nádech kombíku.

Jméno koncept dostal díky střídání plechových a prosklených ploch po vzoru slalomových obloučků.

Dva plus dvoumístné pomerančové kupé mělo ještě jednu specialitu. Zadní sedadla byla posuvná, buď bylo víc místa pro kolena nebo pro bagáž.

Auto pohání šestnáctiventilový dvoulitr s výkonem 136 koní (100 kW). Kroutící moment 184 newtonmetrů uměl slalom rozjet na 244 km/h.

Opel Slalom
Ford Focus

Opel Slalom
Ford Focus