Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desná má první elektropumpu v Česku

  15:43aktualizováno  15:43
První veřejnou "čerpací stanici" pro elektromobily, ale hlavně vozíky handicapovaných lidí otevřela včera Desná v Jizerských horách. Nabíjecí místo bude lidem přístupné zdarma dvacet čtyři hodin denně.

V Desné | foto: Roman ČejkaMF DNES

Především invalidé s elektrickými vozíky dobíječek potřebují mnohonásobně více.

"Dobíjecí místa nejsou. Pokud potřebuji něco zařídit, musím jet tam, kam mi postačí baterie. Pokud je trasa delší, jsem odkázaný na přátele s auty. Státní instituce by měly vybudovat síť dobíjecích míst,“ upozornil na problém vozíčkář Milan Hlubůček.

Do Desné jezdí za svými rodiči. Návštěvy města nyní budou pro něj příjemnější. "Dá to člověku pocit jistoty, že se má kde dobít, aby se dostal domů,“ uvedl. Podle Hlubůčka by síť dobíjecích míst mohla vzniknout na veřejně dostupných místech, třeba u nemocnic nebo úřadů.

Dosud ale chybí, přitom vybudování takové "čerpací stanice“ není drahé. „To v Desné přišlo asi na padesát tisíc korun. Část peněz nám na jeho zbudování přidal Liberecký kraj,“ konstatoval starosta Desné Marek Pieter.

Proč na radnici akci prosazoval? "Je to ekologický způsob dopravy, což podporuji. Navíc chceme nabídnout vozíčkářům dobíjecí místo, aby se od nás mohli vydat na výlet do Jizerských hor,“ řekl.

Čerpat energii mohou majitelé vozíků i aut pomocí SMS zpráv. Tu pošlou na příslušné číslo, a úřad zařízení spustí. "Bude to služba zdarma, protože ji využijí nejčastěji vozíčkáři,“ zmínil Pieter. Kromě toho město postiženým nabídne náhradní vozík, díky kterému budou moci strávit čas dobíjení baterie v sousedním kulturním centru Riedlova vila.

Majitelům elektromobilů, kterých v Česku jezdí asi dvacet, desenská novinka umožní vydat se na delší cestu.

"Běžné auto na elektriku dojede do vzdálenosti kolem sta kilometrů a pak se musí doplnit "nádrž“. Znovunabití baterie trvá třicet minut až čtyři hodiny,“ upřesnil starosta. Podle fandů do elektrických aut již ale existují baterie, které auto dovezou i do vzdálenosti až 450 kilometrů a dosáhnou rychlosti 250 kilometrů v hodině.

"Závisí na kvalitě baterie, ta je ale dražší,“ uvedl Petr Dvořák z Českého klubu elektromobilistů. Dvořák má na Volkswagen Golf na elektriku. "Je to rarita, protože jich je v Evropě jen 200 a firma je už nevyrábí,“ zmínil. Ojetý elektromobil jej přišel na sto tisíc korun.

Příznivci tohoto způsobu dopravy jmenují hned několik výhod. "Je to levné. Kilometr mě přijde na dvacet haléřů. Jedno nabití stojí asi dvacet korun a ujedu pak kolem osmdesáti kilometrů,“ upozornil podnikatel z Rumburku Miroslav Svoboda, který jezdí v upraveném peugeotu. Další výhodou je řízení, které je snadné. Samotná jízda elektromobilem je podle Jaromíra Vegra z občanského sdružení Elekromobily příjemná a měkká.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.