V Desné

V Desné | foto: Roman Čejka, MF DNES

Desná má první elektropumpu v Česku

  • 7
První veřejnou "čerpací stanici" pro elektromobily, ale hlavně vozíky handicapovaných lidí otevřela včera Desná v Jizerských horách. Nabíjecí místo bude lidem přístupné zdarma dvacet čtyři hodin denně.

Především invalidé s elektrickými vozíky dobíječek potřebují mnohonásobně více.

"Dobíjecí místa nejsou. Pokud potřebuji něco zařídit, musím jet tam, kam mi postačí baterie. Pokud je trasa delší, jsem odkázaný na přátele s auty. Státní instituce by měly vybudovat síť dobíjecích míst,“ upozornil na problém vozíčkář Milan Hlubůček.

Do Desné jezdí za svými rodiči. Návštěvy města nyní budou pro něj příjemnější. "Dá to člověku pocit jistoty, že se má kde dobít, aby se dostal domů,“ uvedl. Podle Hlubůčka by síť dobíjecích míst mohla vzniknout na veřejně dostupných místech, třeba u nemocnic nebo úřadů.

Dosud ale chybí, přitom vybudování takové "čerpací stanice“ není drahé. „To v Desné přišlo asi na padesát tisíc korun. Část peněz nám na jeho zbudování přidal Liberecký kraj,“ konstatoval starosta Desné Marek Pieter.

Proč na radnici akci prosazoval? "Je to ekologický způsob dopravy, což podporuji. Navíc chceme nabídnout vozíčkářům dobíjecí místo, aby se od nás mohli vydat na výlet do Jizerských hor,“ řekl.

Čerpat energii mohou majitelé vozíků i aut pomocí SMS zpráv. Tu pošlou na příslušné číslo, a úřad zařízení spustí. "Bude to služba zdarma, protože ji využijí nejčastěji vozíčkáři,“ zmínil Pieter. Kromě toho město postiženým nabídne náhradní vozík, díky kterému budou moci strávit čas dobíjení baterie v sousedním kulturním centru Riedlova vila.

Majitelům elektromobilů, kterých v Česku jezdí asi dvacet, desenská novinka umožní vydat se na delší cestu.

"Běžné auto na elektriku dojede do vzdálenosti kolem sta kilometrů a pak se musí doplnit "nádrž“. Znovunabití baterie trvá třicet minut až čtyři hodiny,“ upřesnil starosta. Podle fandů do elektrických aut již ale existují baterie, které auto dovezou i do vzdálenosti až 450 kilometrů a dosáhnou rychlosti 250 kilometrů v hodině.

"Závisí na kvalitě baterie, ta je ale dražší,“ uvedl Petr Dvořák z Českého klubu elektromobilistů. Dvořák má na Volkswagen Golf na elektriku. "Je to rarita, protože jich je v Evropě jen 200 a firma je už nevyrábí,“ zmínil. Ojetý elektromobil jej přišel na sto tisíc korun.

Příznivci tohoto způsobu dopravy jmenují hned několik výhod. "Je to levné. Kilometr mě přijde na dvacet haléřů. Jedno nabití stojí asi dvacet korun a ujedu pak kolem osmdesáti kilometrů,“ upozornil podnikatel z Rumburku Miroslav Svoboda, který jezdí v upraveném peugeotu. Další výhodou je řízení, které je snadné. Samotná jízda elektromobilem je podle Jaromíra Vegra z občanského sdružení Elekromobily příjemná a měkká.


Elektromobil