Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři dny leštění a ruční masáž. Mytí klenotu vyjde klidně na 60 tisíc

aktualizováno 
V jeho podání má auto šminek více než hvězda diskoték. Tomáš Zíka a jeho parta dva dny leští jen karoserii, na čištění interiéru pak jdou se zubním kartáčkem, samozřejmě tím nejfajnovějším švýcarským. A nakonec den ručně masíruje lak voskem za pětadvacet tisíc. Vítejte ve světě detailingu.

Tomášovi a jeho kolegům jsme se dívali pod ruce při práci na jednom z nejcennějších aut, které se v českých garážích ukrývá. Ferrari Enzo opečovával v prostorách chrtího závodiště Greyhound v pražském Motole.

Detailing je vrchol toho, co můžete svému veteránu nebo supersportu dopřát. Jiný by za to pořídil auto. Když budete chtít vyšlechtit fabii, vyjde jen péče o karoserii na pětadvacet tisíc. A jednomu člověku to bude trvat dva až tři dny.

Leštění Ferrari Enzo

Tomáš Zíka zná zblízka nejvzácnější klenoty českých garáží. Čistí je, masíruje, zná každý jejich záhyb. Auta za miliony a desítky milionů šlechtí s péčí vizážisty hvězd. Doslova je laská. Ale vzpomene si i na cídění trabanta.

Čištění Ferrari Enzo
Leštění Ferrari Enzo

Za hodinu práce účtuje tisíc korun a má plno. Za půlhodinu, co jsme reportáž domlouvali, mu volali další dva noví zájemci. Kolegové ve Švýcarsku, od kterých se učil, prý berou tři a půl tisíce.

Většinou mu zákazníci auto vozí do jeho berounské dílny, ale není výjimkou, že jede do garáže přímo k zákazníkovi, klidně na druhý konec republiky.

To nejlepší pro NEJ auto

Detailní vyčištění Mony Lisy českých garáží, ikonického supersportu Ferrari Enzo, je práce na pět dnů. Má tolik záhybů, že je čištění pořádná dřina. „Hlavní je trpělivost. A taky z toho dost bolí záda,“ říká Tomáš. Leštění jedněch dveří - a to nejsou nijak velké - mu trvalo dvě hodiny. Kromě základního umytí od hrubých nečistot trvá profesionálovi péče o lak dveří tři až tři a půl hodiny. Od začátku leštění po voskování.

Čištění Ferrari Enzo

Tomáš Zíka je česká extratřída v detailingu. Z původního mytí aut se stala obsese, maniakální péče o detail. Pořád má po ruce baterku, aby si pořádně posvítil, jestli je lak dokonale čistý, jestli metalízové perličky dělají správně hluboký lesk. „Musíte mít dojem, že se díváte přes vodní hladinu,“ vysvětluje mi, ale moc si to představit nedokážu. A přemýšlím, jak často chodí k očaři. Protože to, co vidí svým ostrozrakem, nevidím často já, ani když mi to ukáže a k tomu na to posvítí.

Bez zaváhání tvrdí, že po jeho péči je lak v lepším stavu, než jak opustilo auto fabriku. „Podívejte se, jak to pustili ven z výroby,“ svítí pod plexisklový kryt přední lampy jiného supersportu, na lakované části najednou vystoupí bílá šmouha.

Hadr za pětistovku, šminky jak z Hollywoodu

Výbavy má Tomášova parta několik kufrů: speciální leštící stroje, na ně hromady kotoučů různé jemnosti, čističe, speciální roztoky, leštěnky, korektory na lak oprýskaný kamínky (nechávají si míchat barvu přesně podle vzorníku výrobce), teflonový nástřik na ráfky kol, to je opravdová autokosmetika. Jsou to desítky prostředků a speciální náčiní. K tomu krabice hadrů - jeden za pětistovku - které jsou jemnější než dětské plenky. Když už hadr neklouže, jak má, berou si kluci leštiči nový, špinavé se perou v pračce. Samozřejmě bez aviváže!

Čištění Ferrari Enzo

Leštič svítí na lak pod různými úhly a hledá nedokonalosti

„Nejdřív se z auta odstraní prach a nečistoty, odstraňuje asfalt, prach z brzdových destiček,“ vysvětluje expert. A upozorňuje, že právě odstranění hrubých nečistot je důležité. Když začnete rovnou leštit, prach se nachytá do hadru a lak jím místo leštění poškrábete. To je základní chyba, bohužel je prý velmi častá.

Profesionál se podle Tomáše Zíky pozná třeba podle toho, že speciální páskou přelepí nelakované plochy a přechody mezi odlišnými materiály. Lešticí pasta pak neulpívá na těsněních, skle a dalších dílech.

Čištění Ferrari Enzo

Pak se do úmoru leští. Profíci to dělají strojně, používají na to různé druhy past od hrubších po jemnější, různé druhy kotoučů a k tomu mění otáčky. Tomáš a jeho parta dělají třífázové leštění.

Lak se leští, aby se odstranily stopy po nedokonalém mytí a leštění, fleky (Tomáš Zíka jim říká hologramy) a škrábance. Tím se prohloubí barevný tón a lesk laku.

Čištění Ferrari Enzo
Čištění Ferrari Enzo

Škrábance vlevo po leštění se projeví až po nasvícení. Vpravo je výsledek po dvouhodinovém leštění - dokonale hladký čistý povrch.

Pak je karoserie dokonale vycíděná. Aby se lak ochránil, zakonzervoval, lépe se umýval a zářil dokonalou čistotou, je třeba použít vosk.

„Auto pak vydrží déle čisté, protože se karoserie méně špiní,“ vysvětluje Tomáš. Při dešti špína steče. „Auto se pak krásně leskne, karoserie je pak jak zrcadlo,“ chlubí se.

Srovnání před a po leštění

Srovnání před a po leštění

Ruční masáž

Tomáš konečně vybalí tu kouzelnou krabičku. V podobné mívají ženské fajnové krémy. Tohle je to samé, ale do takového tuningu obličeje neinvestuje tolik snad ani Miss World. Ta pikslička vosku stojí tisíc eur, při dnešním kurzu osmadvacet tisíc korun. Jedna prý vystačí asi na patnáct až dvacet aut. Tomáš ho jen kvůli našemu natáčení a focení vypatlal na kus nosu enza tak za sedm stovek. „Musí se vmasírovat ručně. Dá se použít speciální houbička, ale v ruce je větší cit.“

Karnaubský vosk má 76procentní extrakt z vosku brazilské palmy Copernicia prunifera a jsou v něm ještě extrakty z ovoce pro dlouhodobější efekt. Krásně voní. „Jeden z nejlepších vosků na světě,“ říká Tomáš Zíka a jeho ruce Enzo doslova mazlí. Už vím, že pojem masáž laku není jen vtip.

Čištění Ferrari Enzo

Ta krabička, kterou má Tomáš Zíka v levé ruce, stojí tisíc eur.

Na šlechtění rudého klenotu před sezonou se přijde podívat i jeho majitel: „Máte to nějaké opatlané,“ rýpe do Tomáše. „Nechá se deset minut působit a pak se rozleští do vysokého lesku,“ vysvětluje expert.

Okna se čistí ve dvou

Vyčistit okno, aby na něm nebyly na slunci mapy a šmouhy, není hračka. Ví to každý chlap, kterému doma vrazí před Vánoci kýbl s hadrem a ironem.

U profesionálních čističů na to mají speciální přípravky, ale jsou na to potřeba dva. Jeden svítí baterkou zvenku, jako by zářilo slunce a druhý zevnitř leští. Nakonec na sklo nanášejí hydrofobní přípravek - tekuté stěrače, po skle pak jednoduše stéká voda.

Čištění Ferrari Enzo

O fajnovém zubním kartáčku, kterým se čistí interiér, už byla řeč. Vysmýčí se všechny kožené povrchy. Jeden člověk čistí kůže, plasty, okna, gumičky, koberce a stropnice jeden den. Vyjde to na 7 až 9 tisíc podle náročnosti, někdy je třeba i vymontovat sedadlo.

Kromě čističe kůže používají profíci benzin, speciální konzervant a mléko. Tomáš Zíka k tomu prozrazuje fígl: „Nejdřív ji vyčistíme kartáčkem a pak bavlněným hadříkem vytíráme nečistoty jedním směrem, ne sem-tam, to je zas vetřete do kůže.“

Leštění Ferrari Enzo
Leštění Ferrari Enzo

Speciální přípravek mají i na pneumatiky, aby byly černočerné. Disky se sundavají a leští nejen zvenku, ale i zevnitř. Na kola je speciální vosk na disky s velkým podílem teflonu, kterému nevadí vysoké teploty od rozpálených brzd. Čistí se i motory, pomocí stlačeného vzduchu je to na několik hodin.

Nejlépe se dobře vyčištěný lak pozná na sluníčku. „Bez světla nic nevyčistíte,“ opakuje Tomáš Zíka. Detailingovou kúru doporučuje vždy před sezonou a po ní. Do klasické kartáčové myčky by už dnes prý asi nejel.

Leštění Ferrari Enzo
Čištění Ferrari Enzo




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.