Detroit: Boj o pozice

Po letech špatných zpráv o klesajícím prodeji a rostoucích nákladech na sociální zabezpečení zaměstnanců se velké americké automobilky konečně dočkaly pozitivní novinky.

Na letošním autosalonu Detroit Auto Show byly modely velkých amerických výrobců poprvé po osmi letech vyhlášeny autem roku.

Nejlepšími vozy se za rok 2004 stal v kategorii osobních aut Chrysler 300 - nazývaný pro svou podobnost s luxusním vozem Bentley „baby Bentley“ - a Ford Escape se smíšeným benzinovým a elektrickým pohonem v kategorii sportovních terénních vozů SUV.

Americkým automobilkám v posledních letech klesá kvůli konkurenci vozů z Asie a částečně i z Evropy podíl na domácím trhu. Ten spadl na 58,7 procenta.

A tak v době, kdy americké značky přecházejí oceněnými modely do protiútoku, zahraniční automobilky si letos na autosalonu spíše udržují své vydobyté pozice v Americe, kde se ročně prodá skoro 17 milionů osobních vozů.

PRO POCIT BEZPEČÍ. Automobilka Ford se pochlubila konceptem Syn US, který působí jako sejf na kolech.

„Zatímco minulé ročníky detroitského salonu nabídly pokaždé jeden nebo dva prodejní trháky, letošní přehlídka se ponese spíše ve stylu vozidel, jež mají pomoci vstupu značky na americký trh nebo rozšíření její působnosti,“ uvádí organizátoři detroitské Auto Show.

DALŠÍ HYBRID. General Motors představil model GMC Graphyte, který má smíšený benzinový a elektrický pohon.

Asijské a evropské automobily kvůli klesajícímu kurzu dolaru musí měnit taktiku.

Jak předpovídá magazín AutoFact Europe, do automobilového průmyslu se vrací obchodní model „vyráběj, kde prodáváš“.

Potvrzuje to i skutečnost, že například Volkswagen zápolící s vysokými výrobními náklady a silným eurem se chystá posílit výrobu v USA.

TOČ TO DOPRAVA! NE, DOLEVA! Při pohledu na Jeep Hurricane představený v Detroitu si člověk nemůže nelámat hlavu s tím, jaké propagované „neobvyklé jízdní vlastnosti“ může mít.