Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Detroitský autosalon: v titulní roli Evropa

  13:00aktualizováno  13:00
Americká automobilová přehlídka je letos víc než kdy jindy zajímavá i pro Evropany. Kromě tradičních domácích výrobců se o slovo hlásí Sergio Marchionne a jeho Fiat, který bude vládnout koncernu Chrysler. Nechybí ale ani klasické ameriky, které hýří koňmi i rozměry.

GMC Granite Concept | foto: GMC

U Audi je hlavní hvězdou elektrický sporťák e-Tron. Více o Audi e-Tron čtěte ZDE. V zákulisí se ale mluví o tom, že by se na severoamerický trh mohlo dostat Audi A3, ovšem ve verzi sedan. Pro A3 doposud neznámý tvar karoserie má jít vstříc chutím Američanů, kteří sedany rádi. Malý sedan by měl dorazit v roce 2012 a stát na základech chystané nové "Á-trojky". Měl by být o 25 až 30 cm kratší než stávající A4 (dlouhé 4,7 metru). Auto bude stát na nově vyvíjené modulární platformě pro modely s motorem napříč, který VW vyvíjí pro budoucího golfa. Audi v Detroitu také prozradilo, že se v Ženevě představí hybridní varianta nové generace šéfovské limuzíny A8. O nové generaci Audi A8 čtěte ZDE

Ferrari nepřijelo, na stánku Chrysleru ale stojí extrémní koncept 599XX, který byl už k vidění loni na autosalonu v Ženevě. Má demonstrovat spojení Fiatu a Chrysleru. Maranellská automobilka neměla na největším americkém autosalonu svůj stánek ani loni.

Z pohledu Evropana je to jeden nejzajímavějších exponátů v Detroitu, má také italský původ a stojí též na stánku Chrysleru. Povědomé auto nemá jméno, ale říkat mu můžeme třeba Chrysler Delta. Na druhé straně Atlantiku ho známe jako Lancii Delta, ale v Americe má jinou masku a pár pozměněných detailů.

Lancia Delta s tváří Chrysleru

Je to první plod spojení koncernu Fiat s americkým protějškem, které proběhlo loni. Narychlo postavený Chrysler Delta má být oslavou spolupráce a potvrzením, že si Američané s Italy budou modely vyměňovat.

Budoucnost je elektrická a kapesní

Hned dvě auta z kategorie těch nejmenších se představují Americe vůbec poprvé. Chevrolet oznámil, že bude Američanům nabízet malinkatý Spark. Test nového Chevroletu Spark čtěte ZDE. Fiat se pak pochlubil elektrickou verzi oblíbené pětistovky. Prototyp Fiat 500 BEV si vypůjčil dravě vyhlížející doplňky z šatníku ostré verze Abarth.

Fiat 500 EV

Fiat 500 BEV

Volvo C30 na elektrický pohon

Volvo C30 na elektrický pohon

Elektromobil představilo v Detroitu také švédské Volvo. Elektrická verze modelu C30 na energii z baterií ujede až 150 km. Tato vzdálenost podle Volva pokrývá potřebu denního dojíždění více než 90 procent všech evropských motoristů.

"Elektrická verze modelu C30, která bude v Detroitu představena, je prakticky hotový produkt," říká Lennart Stegland, ředitel pro vývoj speciálních vozidel ve společnosti Volvo Cars. Dalším krokem pro rok 2010 bude výroba série zkušebních vozů, které budou vybraní uživatelé dva roky testovat. Projekt podporuje také Švédská energetická agentura, která se na jeho financování podílí částkou 150 milionů švédských korun.

Elektrická verze vypadá stejně jako běžné Volvo. Nejvýznamnějším rozdílem uvnitř je nový přístrojový panel před řidičem. Elektromotor spotřebovává v porovnání s běžným spalovacím motorem přibližně čtvrtinu energie. Lithium-iontové akumulátory (24 kWh), které jsou instalovány ve středovém tunelu a v prostoru, který obvykle zaujímá palivová nádrž, lze dobíjet jak z běžné domácí zásuvky, tak na speciálních dobíjecích stanicích u silnic. Plné nabití baterie trvá přibližně osm hodin. Maximální rychlost s plně nabitými bateriemi je přibližně 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá necelých 11 sekund.

Američtí svalovci

V Detroitu jsou ale k vidění i typičtí svalovci. GMC, jako značka koncernu General Motors, která vyrábí velká SUV a terénní pick-upy, se své reputaci nezpronevěřila a dovezla mohutný koncept se jménem Granite. Typické teréňáky a SUV jsou ale v nemilosti a tak si u GMC vymysleli nové označení. Lisa Hutchinson, šéfka marketingu u GMC, Granite představila jako UUV, tedy "urban utility vehicle", což lze vyložit třeba jako městské užitkové vozidlo.

Granite navrhl tým mladých designérů pro mladé řidiče, je dlouhý 4,1 metru (rozvor 263 cm), chlubí se variabilním interiérem a hlavně dveřmi otevíranými jako u skříně, podobné dostane zanedlouho Opel Meriva. Dvacetipalcové ráfky roztáčí přeplňovaný benzinový agregát 1,4 s výkonem 130 koní.

Cadillaky zpátky do Evropy

Nechybí ani značka, kterou vozí americké prezidentské speciály: Cadillac. Klasické ameriky, které miloval i Elvis Presley, si na starém kontinentu moc dobře nevedly a tak z evropských trhů v posledních měsících v tichosti "vyšuměly". Také proto, že nizozemský generální zástupce pro Evropu zkrachoval.

Vlastník značky, koncern GM, podle neoficiálních informací ale chystá velký návrat. Evropané milující řízné ameriky s klasickým jménem a velmi osobitě tvarovanými modely se mohou těšit na celou modelovou řadu. I na CTS-V, nové kupé, které má v Detroitu premiéru. Více o kupé Cadillac CTS čtěte ZDE. Návrat na evropské trhy má cadillac oficiálně oznámit na autosalonu v Ženevě za necelé dva měsíce. K sehnání budou u dealerů Opelu.

Prozatím se můžete těšit na novinku, která se představila na autosalonu v Detroitu v podobě konceptu: velký sedan. Cadillac XTS Platinum Concept se dočká sériového provedení v roce 2012. Koráb s délkou 5157 milimetrů má hybridní pohon složený z 3,6litrového šestiválce a elektromotoru, jehož baterie lze dobíjet ze zásuvky. Celý systém má dohromady 354 koní a 400 Nm kroutícího momentu. Umí jet také pouze na baterky, jejichž nabití u zásuvky trvá pět hodin. Poháněna jsou kola obou náprav.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.