Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se mamataxi. Auto, které odveze tři děti

aktualizováno 
"Jak dostat tři děti do auta?" píše do redakce Jana Kolomazníková. Není sama, kterou podobná potíž trápí. Auta jsou sice stále větší, ale tři sedačky do nich nacpete jen s obtížemi.

Tři bezpečnostní pásy nebo isofixové úchyty (sedačka se nepoutá pásem, ale do speciálních ok) na zadní lavici jsou dnes sice už standardem, ale je otázka, jestli vůbec někdo při vývoji auta zkusil dozadu tři lidi posadit nebo tam nacpat tři dětské sedačky. Auta totiž mají stále obestavěnější interiér, aby se posádka cítila bezpečněji a luxusněji. Jenže to ukrajuje centimetry. Třeba právě škodovky (fabie a superb) jsou uvnitř až nečekaně úzké.

Při pohledu na mnohdy vyvýšenou část mezi dvěma tvarovanými místy po stranách se dozadu doprostřed moc nikomu nechce. Že je tam místo pro pátého člena posádky, se mnohdy pozná jen podle bezpečnostního pásu a opěrky hlavy.

Neulehčují to ani výrobci sedaček. Ty jsou v zájmu bezpečnosti a pohodlí dítěte také stále mohutnější. Hitem posledních let jsou obrovité "uši", které chrání hlavu při bočním nárazu. Jenže jsou tak velké, že už jsou moc natěsno u dveří i u hitu třídětných rodin minulého desetiletí, první generace Citroënu Picasso.

V bazaru shánějte ošklivku

Kdo shání auto, do kterého se dozadu vejdou tři dětské sedačky v bazaru, má to trochu jednodušší. Nepřekonatelný prozatím zůstává Fiat Multipla. Auto pro někoho možná nekonečně ošklivé, ale neskonale praktické. Považte, má čtyři metry (tolik, co krátká fabia), ale odveze v pohodlí šest dospělých. Sedadla má rozmístěná po třech ve dvou řadách, ti na bocích sedí hodně nalepeni na dveřích, ale uprostřed je díky tomu vždy plnohodnotné sedadlo. Do multiply tak nacpou rodiče klidně čtyři děti. Multiplu seženete pohodlně pod sto tisíc, jen jezděte opatrně, právě kvůli tomu sezení u dveří je na tom s ochranou při nehodě na bok bídně.

Fiat Multipla (1998)
Fiat Multipla (1998)

Kdo si může dovolit investovat víc, pase po raritní Hondě FR-V. Ta vyznává stejnou architekturu jako multipla, je mladší, pohodlnější, vybavenější, bezpečnější, ale taky dražší.

Mezi podobné exoty patří i nedoceněný Mercedes R. Obrovitý nezařaditelný rodinný koráb s pohonem všech kol a tvary jakéhosi protáhlého bachratého kombíku. Ty nejlevnější ojetiny dnes stojí kolem 350 tisíc.

Další variantou je koupit opravdu velké MPV typu Renault Espace, VW Sharan, Ford Galaxy, Chrysler (dnes Lancia) Voyager anebo zalovit mezi osobními verzemi dodávek, třeba Citroënu Berlingo nebo rovnou VW Multivan.

Nákup s metrem v ruce

Jenže ne každý chce jezdit obrovskou krabicí, do které rodinu naloží dvakrát do měsíce. Mezi osobáky je pak třeba vybírat pečlivě. Auto pro pětičlennou rodinu prostě musíte kupovat s metrem v ruce anebo rovnou přinést všechny tři dětské sedačky.

"Některá auta mají příliš krátké bezpečnostní pásy a ty neobejmou robustní dětské autosedačky. Jindy jsou isofixy tak zapuštěné v sedadlech, že si rodiče při instalaci sedačky odřou prsty," upozorňuje na další úskalí Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Pokud hledáme auto pro matku, která jezdí se třemi dětmi sama, máme vyhráno. Jedna z ratolestí půjde na sedadlo spolujezdce. Tam může být i nejmenší dítě, jedinou podmínkou je, aby dítě bylo vždy v dětské sedačce. Jen připomeneme, že pokud vezete mimino v sedačce umísťované proti směru jízdy, musí být vypnutý čelní airbag. Někdy je třeba pečlivě prostudovat návod. "Třeba ve Škodě Roomster nesmí na zadní prostřední místo protisměrná sedačka," upozorňuje švýcarský autoklub TCS.

Crash test Volva V60 Plug-In hybrid

Crash test zkoumající ochranu dítěte v autosedačce je dnes běžný.

Opravdu nouzovou variantou je sehnat pro jedno z dětí unikátní nafukovací dětskou sedačku, kterou vymyslel český výrobce Gumotex. Sedačka určená pro děti od 15 kilo se na zadní místa mezi další dvě vmáčkne. Smířit se musíte s tím, že propadá v crash testech kvůli špatné ochraně při bočním nárazu. Hlavně však musela firma loni pozastavit výrobu kvůli potížím s dodavateli. V internetových e-shopech jich ještě pár k sehnání je.

Hledá se stěhovák

Na hledání aut, do kterých se vejdou tři dětské sedačky dozadu, se zaměřil švýcarský autoklub TCS. "V uplynulých třech letech porovnal autoklub praktické rodinné zaměření už u 60 vozů," říká Petr Buček. A právě to, zda odveze vzadu tři děti, bylo jedno z hlavních kritérií.

Nejlepší rodinné vysvědčení si z testu odvezla velkoprostorová Dacia Lodgy, trojčata Peugeot 807/Citroën C8/Fiat Ulysse a dvojčata Volkswagen Sharan/Seat Alhambra. Jako jediné získaly pět hvězdiček. "Pět hvězd může získat jen vůz, který uveze čtyři děti a tři z nich přitom bez potíží usadí na svá sedadla ve druhé řadě," vysvětluje Buček.

"Čtyřhvězdičkového hodnocení se dočkaly třeba Fiat Dobló, Hyundai i30 kombi nebo Opel Combo," cituje z výsledků.  Čtyřhvězdičkové vysvědčení si mohou odnést jen auta určená nejméně třem dětem, ale přední sedadlo spolujezdce se nepočítá. Patří mezi ně třeba ještě Renault Grand Scénic, Opel Zafira (starší verze), Peugeot 5008, Renault Kangoo a Volkswagen Touran. Německý AutoBild varuje, že do Zafiry Tourer sice pasují tři sedačky (u TCS má čtyři hvězdy). Protože však prostřední místo v zafiře neplní normu ECE 16 pro dětské sedačky, nesmí se sem umístit, vysvětluje AutoBild.

Na tři hvězdičky u TCS dosáhla Škoda Roomster společně s BMW řady 3, Chevroletem Cruze, Hondou Civic, Hyundai i40 kombi nebo Kií cee'd. "Škodu Octavia a Škodu Superb otestoval autoklub TCS rodinným pohledem loni a předloni, vždy v provedení kombi a pokaždé zástupcům mladoboleslavské automobilky přisoudil tři hvězdičky," dodává Buček.

Seat Alhambra

Některá auta mohou mít podsedáky integrované do sedadel. Speciální mechanismus vysune prostřední díl sedáku.

Na problém, jak naložit do auta rodinu se třemi dětmi, se zaměřil i německý automagazín AutoBild. A prozkoumal při tom 138 modelů prodávaných aut. Zjistil třeba, že je vzadu pro tři děti hodně těsno i v takovém korábu, jako je Audi Q7 nebo BMW X5.

"Výrazně tvarované sedáky jako u BMW 5 se u dospělých postarají o dobrou boční oporu. Ale dětským sedačkám ubírají rozhodující centimetry. K těm lépe pasují ploché lavice, jaké má například Kia Cee'd," uvádí AutoBild.

"Víc místa nabízejí samostatná sedadla, jakými je vybaven například Citroën Grand C4 Picasso," radí německý časopis. Jejich výhodou je i to, že mají lépe přístupné zámky bezpečnostního pásu.

Že velikost auta a kategorie, kam patří, není v této disciplíně rozhodující, dokazuje Subaru Legacy. Velký model (sedan nebo kombi) propadl u TCS se dvěma hvězdami.

O podobně velkém Fordu Mondeo zase AutoBild napsal, že se do něj dá s trochou úsilí třetí sedačka zabudovat také. Jako nouzové řešení na krátké vzdálenosti.

Třeba u Chevroletu Orlando, který je oblíbeným "mamataxi" za rozumné peníze, německý magazín zjistil: "Zabudování tří sedaček se ukázalo jako zvláště těžké. I přes velkou karoserii je vnitřní prostor těsný."

Chevrolet Orlando

Chevrolet Orlando

Do testovacího vzorku AutoBildu se dostala i Škoda Rapid: "V rapidu místo je, ale montáž tří sedaček je přesto taková malá výzva," komentuje.

"Rodinný kočár? To platí pro rodinu se dvěma dětmi. Pokud se má dozadu do kombíkového  Mercedesu C vejít i třetí sedačka, jeden se u toho trochu zapotí. To samé platí i pro Mercedes E-třídu kombi," komentuje nabídku své domácí značky renomovaný německý automagazín.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.