Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti by měly jezdit co nejdéle v autosedačce proti směru jízdy

aktualizováno 
Prodejci nabízejí čím dál více autosedaček, které vyhovují mezinárodní normě i-Size a umožňují posadit dítě do čtyř let proti směru jízdy. Platí od roku 2013, ale zatím se jí nemusí motoristé řídit, brzy by však měla nahradit dosavadní normu. Důvodem je vyšší bezpečnost při nárazu.

Dětská sedačka podle normy i-Size | foto: bebeconfort

„Podle nové normy musí děti sedět proti směru do 15 měsíců,“ říká jednatel firmy Autoseating Jan Bartoš mladší.

Už několik let je proto například Karel Sekereš dovozcem skandinávské značky Klippan. „Ve Skandinávii se sedačky tohoto typu musí dokonce dle zákona používat. O jejich větší bezpečnosti jsem přesvědčený. Dlouho to na českém trhu bylo tak, že lidé kupovali zavedené značky, ale postupně se začínají pídit, co je pro děti bezpečnější,“ řekl Sekereš, který dělá i kurzy, kde rodičům o bezpečném cestování v autě přednáší.

Děti do čtyř let jsou ohrožené nejvíc, protože mají velkou a těžkou hlavu vůči tělu. „Při nárazu se tak může natáhnout, v horším případě přerušit mícha,“ uvedl Sekereš. Proto nová norma nařizuje sezení proti směru do 15 měsíců, autosedačky to však umožňují až do čtvrtého roku.

Už nyní musí jezdit proti směru nejmenší děti v takzvaných vajíčkách. Jelikož dítě musí v sedačce jezdit až do 12 let nebo do té doby, než vyroste na 150 centimetrů, přicházejí výrobci i s univerzálními sedačkami. Rodiče mohou koupit takovou, která je využitelná až do 18 kilogramů nebo od devíti do 36 kilogramů, což odpovídá zhruba 12 letům. „V supermarketu lze koupit sedačku za 600 korun, nejdražší jsou i za 13 000. Nejčastěji se kupují v rozmezí od 3 000 do 7 000,“ řekl Bartoš. Do univerzálních sedaček jsou však lidé podle Sekereše ochotni investovat i více díky tomu, že jim vydrží dlouho.

Trendem posledních let je také růst sedaček do šířky, aby byly bezpečnější při bočním nárazu. Proto rodiče tří dětí mají čím dál větší problém najít na trhu takové sedačky, které se vejdou do jedné řady sedadel ve voze.

Proti zahraničí se v Česku podle Bartoše příliš nerozšířil takzvaný shuttle systém, kdy lze autosedačku připevnit do kočárku. „Větší zájem je ve městech,“ řekl Bartoš. Jak on, tak Sekereš však tento systém příliš nedoporučují. „Krátce lze říci, že je pohodlný pro maminku, ale ne pro dítě. To v této sedačce sedí, což není dobré na záda. Děti by v ní měly být co nejméně,“ řekl Sekereš.

Podle něj je pro nejmenší děti důležité, aby vajíčko bylo dostatečně velké. Pro střední kategorii do čtyř let doporučuje protisměrnou a také polohovatelnou sedačku, aby v ní děti mohly spát. A pro děti do 12 let je důležité, aby byla sedačka dostatečně široká v ramenou a měla dostatečně dlouhý sed. „Když je krátký, děti po něm kloužou dolů,“ řekl Sekereš.

V zimě jsou pro děti v sedačkách nebezpečné tlusté bundy:

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.