Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti by měly jezdit co nejdéle v autosedačce proti směru jízdy

aktualizováno 
Prodejci nabízejí čím dál více autosedaček, které vyhovují mezinárodní normě i-Size a umožňují posadit dítě do čtyř let proti směru jízdy. Platí od roku 2013, ale zatím se jí nemusí motoristé řídit, brzy by však měla nahradit dosavadní normu. Důvodem je vyšší bezpečnost při nárazu.

Dětská sedačka podle normy i-Size | foto: bebeconfort

„Podle nové normy musí děti sedět proti směru do 15 měsíců,“ říká jednatel firmy Autoseating Jan Bartoš mladší.

Už několik let je proto například Karel Sekereš dovozcem skandinávské značky Klippan. „Ve Skandinávii se sedačky tohoto typu musí dokonce dle zákona používat. O jejich větší bezpečnosti jsem přesvědčený. Dlouho to na českém trhu bylo tak, že lidé kupovali zavedené značky, ale postupně se začínají pídit, co je pro děti bezpečnější,“ řekl Sekereš, který dělá i kurzy, kde rodičům o bezpečném cestování v autě přednáší.

Děti do čtyř let jsou ohrožené nejvíc, protože mají velkou a těžkou hlavu vůči tělu. „Při nárazu se tak může natáhnout, v horším případě přerušit mícha,“ uvedl Sekereš. Proto nová norma nařizuje sezení proti směru do 15 měsíců, autosedačky to však umožňují až do čtvrtého roku.

Už nyní musí jezdit proti směru nejmenší děti v takzvaných vajíčkách. Jelikož dítě musí v sedačce jezdit až do 12 let nebo do té doby, než vyroste na 150 centimetrů, přicházejí výrobci i s univerzálními sedačkami. Rodiče mohou koupit takovou, která je využitelná až do 18 kilogramů nebo od devíti do 36 kilogramů, což odpovídá zhruba 12 letům. „V supermarketu lze koupit sedačku za 600 korun, nejdražší jsou i za 13 000. Nejčastěji se kupují v rozmezí od 3 000 do 7 000,“ řekl Bartoš. Do univerzálních sedaček jsou však lidé podle Sekereše ochotni investovat i více díky tomu, že jim vydrží dlouho.

Trendem posledních let je také růst sedaček do šířky, aby byly bezpečnější při bočním nárazu. Proto rodiče tří dětí mají čím dál větší problém najít na trhu takové sedačky, které se vejdou do jedné řady sedadel ve voze.

Proti zahraničí se v Česku podle Bartoše příliš nerozšířil takzvaný shuttle systém, kdy lze autosedačku připevnit do kočárku. „Větší zájem je ve městech,“ řekl Bartoš. Jak on, tak Sekereš však tento systém příliš nedoporučují. „Krátce lze říci, že je pohodlný pro maminku, ale ne pro dítě. To v této sedačce sedí, což není dobré na záda. Děti by v ní měly být co nejméně,“ řekl Sekereš.

Podle něj je pro nejmenší děti důležité, aby vajíčko bylo dostatečně velké. Pro střední kategorii do čtyř let doporučuje protisměrnou a také polohovatelnou sedačku, aby v ní děti mohly spát. A pro děti do 12 let je důležité, aby byla sedačka dostatečně široká v ramenou a měla dostatečně dlouhý sed. „Když je krátký, děti po něm kloužou dolů,“ řekl Sekereš.

V zimě jsou pro děti v sedačkách nebezpečné tlusté bundy:

Autoři: ,




Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.