Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

aktualizováno 
Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem ujížděla před paparazzi, byl totiž nejspíš špatně opravený vrak.

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997) | foto: AP

Diana zemřela na zadním sedadle jednoho z nejbezpečnějších aut své doby – vlajkové lodi mercedesu, které se kvůli robustnosti přezdívá „mamut“. Teď se však ukazuje, že ten, ve kterém princezna 30. srpna 1997 havarovala v tunelu na pařížském nábřeží, byl tak trochu invalida.

Francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h v nové knize o příčinách smrti populární britské princezny přináší svědectví lidí, kteří tvrdí, že za nehodou mohl stát špatný stav černého merecedesu, v němž Diana se svým partnerem, bodyguardem a řidičem cestovali.

Auto je od šéfa Mercedesu, dušoval se šéf půjčovny

Policisté během vyšetřování přišli se dvěma možnými příčinami nehody. Ve hře byla automobilová honička s paparazzi, kteří mercedes vytlačili na sloup uvnitř tunelu. Druhou variantou pak bylo selhání řidiče. Pitva totiž prokázala, že měl popito a v krvi měl navíc sedativa. O vrak mercedesu se samozřejmě kriminalisté také zajímali, ale velkou úlohu autu nikdo nepřisuzoval. Auto vlastnila společnost Étoile Limousine, která jej pronajímala hotelu, z nějž Diana se snoubencem prchali před bulvárními fotografy.

Mercedes zvaný mamut letos slaví pětadvacáté výročí.
Mercedesu S řady W140 se říká mamut.

Už dva dny po Dianině smrti šel šéf Étoile Limousine Jean-François Musa k výslechu. U něj řekl, že auto koupil jako lehce ojeté přesně před rokem od oficiálního dealera v Paříži. „Bylo to osobní auto ředitele francouzského zastoupení Mercedesu. Nemělo najeto ani 11 tisíc kilometrů,“ uvedl do protokolu. Francouzští kriminalisté, ani jejich kolegové z Británie výpověď dál neprověřovali.

Pravá historie: únos, nehoda přes střechu, auto na odpis

Jenže historie „mamuta“ se základním šestiválcem o objemu 2,8 litru byla ve skutečnosti mnohem pestřejší. Caradec’h se svými kolegy vypátrali původního majitele auta, který jim potvrdil, že když auto viděl naposledy, byl to nepojízdný vrak, který pojišťovna odepsala jako neopravitelný.

V roce 2013 se objevily nové okolnosti ohledně tragické nehody:

Eric Bousquet si koupil mercedes jako nový v září 1994. Úspěšný šéf obchodní agentury měl samozřejmě svého šoféra, auto znal tedy hlavně ze zadní sedačky. O tři měsíce později právě jeho řidiče někdo i s autem unesl. Vůz se pak našel za Paříží ve stavu, který výmluvně popisuje policejní protokol: pomačkaná karoserie, vyražená okna, stopy hlíny na všech místech. Auto šlo zkrátka při divoké nehodě několikrát přes střechu.

Fotogalerie

Eric Bousquet odmítl, že by se auto mělo spravovat. Pojišťovna jej odepsala jako vrak a prodala jej na náhradní díly. Sedm let o mercedesu jeho původní majitel neslyšel. Až v roce 2005 si u něj policisté na žádost britských vyšetřovatelů ověřovali výrobní číslo karoserie.

To auto plave už v šedesátce, stěžovali si řidiči

Kdo auto znovu zprovoznil, jasné není. Nicméně dalším majitelem byl právě šéf Étoile Limousine Musa. Jeho řidiči si však od začátku na mercedes stěžovali. Auto ve vyšších rychlostech plavalo, bylo nepředvídatelné. Dvakrát kvůli tomu skončilo v autorizovaném servisu, který otestoval tlumiče a seřídil geometrii. Do provozu se auto vrátilo až v květnu 1997. O měsíc později, dva měsíce před osudnou nehodou, Musa napsal dealerovi Mercedesu stížnost, že provedené opravy byly k ničemu. Údajně už od šedesáti kilometrů v hodině bylo auto nestabilní.

30. srpna 1997 před půlnocí pak do auta před hotelem Ritz v Palace Vendome v Paříži spěšně nastoupili Diana a její milenec Dodim Al-Fayed. Za volant si sedl opilý řidič a na sedadlo spolujezdce bodyguard. Noční Paříží se auto snažilo ujet devíti bulvárním novinářům, kteří mohutný mercedes pronásledovali mimo jiné ve Fiatu Uno.

Auto, ve kterém zahynuli princezna Diana a Dodi Al-Fayed (31. srpna 1997)

Auto, ve kterém zahynula princezna Diana a Dodi Al-Fayed (31. srpna 1997)

V tunelu Alma na nábřeží Seiny narazil Mercedes nejdříve do pravé zdi tunelu a ta jej odmrštila na třináctý sloup oddělující protisměr. Auto nejelo nijak extrémní rychlostí, podle policistů k nehodě došlo maximálně ve stodesítce. Náraz přesto robustní mercedes zdemoloval. Z posádky přežil jen bodyguard, který si jako jediný zapnul bezpečnostní pás.

Z výpovědi Bousqueta vyplývá, že policisté už od roku 2005 věděli, že auto, v němž Diana zemřela, nemělo na silnici co pohledávat, ale v žádném spisu se informace údajně neobjevila.

Autoři:




Nejčtenější

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...
Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.