Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Diesely zabily v roce 2015 na celém světě 38 000 lidí, tvrdí Američané

  • 100
Jen v Evropské unii způsobily v roce 2015 nadměrné emise vznětových aut 11 400 předčasných úmrtí. Tvrdí to američtí výzkumníci pod vedením Susan Anenbergové.

S děsivými čísly přišla americká společnost Environmental Health Analytics (EHA). Dieselová auta, která emisní limity splňují jen na papíře, byla v roce 2015 na jedenácti celosvětově nejdůležitějších trzích zodpovědná za smrt 38 000 lidí, 11 400 z toho připadá na Evropskou unii. Celkový počet lidí již celosvětově dosáhl 107 600.

Vědci odhadují, že vozy se vznětovými motory vyprodukují ročně téměř o 4,6 milionu tun NOX více, než by měly podle platných emisních norem. Podle vědeckého magazínu Natura přitom celosvětové celkové emise oxidů dusíku dosahují na 13,1 milionu tun. NOX přitom patří k hlavním původcům tzv. přízemního ozonu, zdraví nebezpečný tzv. trikyslík z nich při zemi vzniká působením slunečního záření. Kromě toho jsou oxidy dusíku spojeny i s pevnými částicemi.

Tým EHA okolo Susan Anenbergové využil data zjištěná při měření emisí vznětových vozů v běžném provozu a známé modely šíření škodlivých látek, aby se pokusil stanovit následky nadměrné produkce škodlivých látek na jedenácti trzích, kde jsou diesely nejpopulárnější. Jedná se o Austrálii, Brazílii, Čínu, 28 zemí EU, Indii, Japonsko, Kanadu, Mexiko, Rusko, Jižní Koreu a USA. V těchto oblastech se prodá okolo 80 % celosvětové produkce vznětových aut. U nich se během posledních dvou let intenzivněji zjišťuje, že stanovené emise oxidů dusíku plní jen v laboratoři. V realitě jsou čísla výrazně vyšší.

Vědci se při svém výzkumu zaměřili na oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2) a rozlišovali mezi škodlivinami, které produkuje nákladní doprava a které mají na svědomí osobní auta. Nadprodukce emisí připadá z 90 % na Brazílii, Čínu, EU, Indii a USA. V jednotlivých případech se ale liší původci. „Nákladní vozidla a autobusy způsobují nadměrné emise oxidů dusíku až ze 76 %,“ říká Josh Miller z International Council on Clean Transport (ICCT) z Washingtonu. V případě Evropy je to ale jiné. „V EU mohou za 60 % nadprodukce osobní auta,“ doplňuje další expert z ICCT Ray Minjares. Autoři studie tak spočítali, že z 28 500 předčasných úmrtí spojených s oxidy dusíku připadá na nedodržené limity 11 400 mrtvých.

Benjamin Stephan označil studii jako „opožděnou“. „Dává nám do rukou data, která nám dříve chyběla,“ vysvětluje. Celý výzkum je podle něj dobře provedený, chybí ovšem přesné údaje k jednotlivým automobilovým třídám a značkám. Stephan doufá, že změní pohled na vnímání vznětových aut. „Teď je konečně jasné, jak velké dopady může podvádění s emisemi vznětových motorů mít.“

Nemyslí si to ale všichni. Frankfurter Allgemeine Zeitung přišel se závěry vyšetřovací komise Bundestagu, která měla za úkol zhodnotit dopady tzv. Dieselgate. Píše se v ní, že „neexistuje spojení mezi úmrtím a zvýšenými emisemi NOX.“ Tento závěr ale rozporuje řada odborníků, německý tisk cituje Švýcara Nina Künzliho z tamního institutu TPH. „Kombinovaný vliv NO2 sice není toxikologicky dobře zmapovaný, to ale neznamená, že ho můžeme šmahem označit za bezpečnou látku,“ tvrdí.