Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Diesel? Na delší vzdálenost

  • 104
Auto na naftu se stále vyplatí, ale kvůli rekordním cenám paliva je třeba ujet za rok více kilometrů.

Nafta se v Česku tankuje nejdráž v historii. Podle údajů společnosti CCS stál litr 30,87 Kč, což je o pět haléřů více než v rekordním září 2005. - VÍCE

K 31 korunám se blíží i natural, ten by však už na rozdíl od nafty neměl zdražovat.

"I přesto, že litvínovská rafinerie začíná jet naplno, budou cenu nafty silně ovlivňovat vysoké ceny na rotterdamské burze,“ předpokládá analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Ceny kontraktů z Rotterdamu se totiž na cenách u českých pump odrážejí s minimálně týdenním zpožděním. A právě v minulém týdnu se s naftou obchodovalo za rekordních 930 dolarů za tunu.

Kolik bude stát nafta v příštích týdnech a měsících, je však těžké odhadnout. "Bude záležet především na tom, jak studená bude zima,“ připomněl Pírko.

Když bude zima mírná – podobně jako ta loňská – nafta by už příliš zdražovat neměla. Přijdou-li však dlouhodobé kruté mrazy, její cena může vyletět nahoru. Zvláště v Severní Americe totiž v zimě roste spotřeba topných olejů, které se vyrábí na podobné bázi jako nafta.

Rostoucí poptávka pak žene nahoru ceny obou surovin.
K vyrovnávání cen benzinu a nafty došlo také minulou i předminulou zimu.

Někteří řidiči proto začínají přemýšlet, zda se jim nákup auta s dražším dieselovým motorem ještě vyplatí – a to i navzdory nižší spotřebě.

"U našich nejprodávanějších modelů zájem o diesely v zimě skutečně upadá, a to právě z důvodu vysokých zimních cen nafty,“ uvedl Petr Suchánek, prodejní manažer největšího českého autobazaru AAA Auto.

Celkově však prodej dieselů podle něj roste, na naftu jezdí každé třetí auto, které v tomto bazaru prodají.
Vyšší cenu nafty u vozů s dieselovým motorem totiž stále vynahrazuje i o třetinu nižší spotřeba.

Na druhou stranu zaplatí řidiči auta na naftu kvůli vyššímu objemu motoru dražší povinné ručení.

"Kdo jezdí hodně málo, tak se mu diesel nevyplatí. Naftová auta mívají také vyšší náklady na údržbu, i když u nejnovějších vozů jsou tyto rozdíly už minimální,“ připomněl Martin Vaculík, šéfredaktor časopisu AutoDiesel.

Naopak s vyšším počtem kilometrů získává dieselový motor peněženky na svoji stranu.

Kdo najezdí ročně 15 tisíc kilometrů, ušetří mu dieselová fabie (1,9 TDI, 77kW) oproti benzinové (1,6 16V, 77kW) i při započtení dražší pojistky pět tisíc korun.

Při 30 tisících najetých kilometrů však činí rozdíl už 15 tisíc. Rozdíl v pořizovacích cenách aut je necelých 70 tisíc.

"Dieselové motory navíc udělaly v posledních letech i kvůli přísným emisním limitům větší pokroky než benzinové,“ tvrdí Vaculík.

,