Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel, nebo benzin? zní aktuální otázka

  22:22aktualizováno  22:22
- Jak se zvedají ceny pohonných hmot, tak roste zájem o dieselová auta. Jsou přece jen úspornější než srovnatelné benzinové verze, a také nafta si udržuje od benzinu v průměru čtyř- až šestikorunový odstup k lepšímu. „Například na trhu ojetin připomíná dnešní situace vítězné tažení dieselu z konce osmdesátých let,“ konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v tuzemsku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Vyplatí se však dieselový automobil vždy a každému řidiči?
Zůstanou-li stranou případy, kdy motorista koupí špatně a opravy starého dieselu ho velmi pravděpodobně stojí mnohem víc než v případě benzinového auta, tak lze konstatovat, že naftová ojetina šetří už od prvních kilometrů služby - zhruba 300 korun na každé padesátilitrové nádrži.
Z redakčního porovnání jeté Škody Felicia 1.3 MPi (pro příklad slouží vůz ročníku 1997 s 50 000 až 70 000 kilometry za 160 000 korun) s Fiatem Punto 1.7 D (ročník 1995 a asi 100 000 kilometrů na kontě) dál plyne, že na každém 1000 kilometrů majitel naftového auta uspoří zhruba 700 korun. A přestože dieselový Fiat Punto patří k vozům s náročnější údržbou (výměna oleje po 7500 kilometrech a výměna palivového filtru po 15 000 kilometrech, zatímco u benzinové i naftové felicie se olej mění po 15 000 kilometrech a palivový filtr po 60 000 kilometrech), vydělává majitel naftového auta po 30 000 kilometrech více než 15 000 korun. Absolvují-li oba jeté automobily bez nákladných oprav 90 000 kilometrů, tak vlastník dieselového fiata ušetří asi 45 000 korun proti kolegovi s benzinovou Škodou Felicia.
V poněkud jiném světle však je srovnání nových vozů - třeba Škody Fabia Classic 1.4 se Škodou Fabia Classic 1.9 SDI. Diesel sice na pětačtyřicetilitrové nádrži spoří 270 korun a na každé tisícovce kilometrů zhruba 900 korun (viz tabulka), ovšem při významně vyšší pořizovací ceně a dražších filtrech, olejích, pojištění a podobně se naftová verze fabie začne vyplácet až zhruba v 70 tisících kilometrech. A to ještě výpočty berou v úvahu jen roční náklady na pojištění a povinné ručení.
I při rostoucích cenách pohonných hmot tedy platí, že nový diesel se vyplatí motoristům, kteří jezdí hodně - zhruba 30 000 až 40 000 kilometrů ročně.
„Důvody renesance aut se vznětovými motory však v Česku nespočívají jen v šanci na levnější cestování. Moderní technika totiž postupně stírá rozdíly v mnoha parametrech benzinových a dieselových motorů, míní Peter Kolník. „Díky všudypřítomné elektronice i novým materiálům a způsobům vstřikování se z handicapů u dieselů stávají přednosti, což platí zejména pro hlučnost, zrychlení, elasticitu nebo obsah škodlivin ve výfukových plynech. Tato technika je v současnosti k dispozici za přijatelnou cenu také u mnoha ojetin.
Právě u jetých osobních automobilů je rostoucí zájem o diesely zřetelnější než u vozů nových. „Nákup jetého dieselu je ovšem mnohem složitější než v případě srovnatelného vozu s benzinovým motorem, upozorňuje Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i staršími vozidly. „U takové události by tedy neměl chybět skutečný odborník, nejlépe ze specializovaného dieselservisu.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.