Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není dostatečná. Tuningové firmy mezitím nabízejí její odstranění.

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru. | foto: Volkswagen

Měření, která pro ekology provedl odborník na životní prostředí Axel Friedrich, ukazují, že v reálném provozu sice emise NOX klesly, stále jsou však u jím zkoušeného Golfu Variant 1.6 TDI více než třikrát vyšší, než kolik dovoluje emisní norma Euro 5. V absolutních číslech klesly z 970 mg/km, na cca 600 mg/km, limit je ovšem 180 mg/km.

Měření jsou tak přesným opakem toho, co tvrdil spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj měla servisní opatření zajistit, že z aut zmizí ilegální software a budou přitom splňovat všechny platné předpisy. Šéf organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch dokonce nový software pro německý Zeit označil za pouhé placebo a chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla, který ho schválil.

DIESELGATE

Emisní skandál

Koncern Volkswagen měl podvádět při testech emisí. Vše o aféře Dieselgate, která začala na podzim roku 2015 čtěte ve speciální příloze iDNES.cz

Vadí mu, že byl upraven jen software. „Emise NOX by šlo snížit více, pokud se ale omezíte jen na přehrání software, zvednete tím zároveň spotřebu.“ A s ní nesměl Volkswagen při úpravě hnout. „Zatímco v USA musí VW do aut namontovat i nové katalyzátory, u nás došlo jen na poloviční řešení,“ doplňuje Resch. DUH tedy chce, aby byly problematické volkswageny odstaveny a došlo na nich k úpravám na celém systému čištění výfukových plynů. Řešením je plošné nasazení SCR katalyzátorů, které oxidy dusíku ve výfukovém potrubí pomocí vstříknutí močoviny téměř zcela odstraní. „Úprava zpětného vedení výfukových plynů, která byla použita u VW Golf má jen částečný účinek,“ vysvětluje Axel Friedrich. „Díky doplnění SCR katalyzátoru by starší auta mohla dokonce splnit nejnovější normu Euro 6.“

Tu však porušují i moderní auta, která ji již mají plnit. Důvod? „Čištění výfukových plynů je funkční jen tehdy, když jsou nádrže na močovinu dostatečně velké, nebo dochází k častému doplňování,“ vysvětluje Friedrich. Obojí se ale podle něj výrobcům automobilů do krámu nehodí.

Softwarový update není po chuti ani samotným motoristům. Existuje obava z toho, že upravené nastavení poškodí motor. V Německu již existují servisy, kde vám původní nastavení řídicí jednotky nahrají zpět, jak potvrzuje web Motor-talk.de. Většina zákazníků podobný zákrok ráda spojí s navýšením výkonu motoru. Vše u Golfu GTD vyjde cca na 27 000 Kč a zákazníci si pak libují: kromě vyššího výkonu mají i nižší spotřebu. Upravené softwary řídicích jednotek by sice měly projít schválením u Dekry nebo TÜV, většina z úpravců ale podobné věci neřeší.

Modifikace pak jsou pochopitelně nelegální. Pozměněná řídicí jednotka motoru by totiž neměla projít na technické kontrole. I to ale chiptuneři umí obejít: někteří tvrdí, že jejich software na kontrole nerozpoznají. Další tvrdí, že se auto nesmí při měření emisí připojit na diagnostiku, a pokud se tak stane, upravený program se stejně sám smaže. Kromě úprav řídicí jednotky jsou v Německu stále populárnější i odstranění filtrů pevných částic nebo deaktivace SCR katalyzátoru. S ohledem na přísnější emisní kontroly v Česku, to znamená i další věc: dejte si pozor na ojetiny dovezené od našich západních sousedů.

Srovnávací test: co změní svolávačka kvůli dieselgate?


Autoři:




Nejčtenější

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Fiat Bravo 1.4 T ABARTH 110...
Fiat Bravo 1.4 T ABARTH 110...

r.v. 2008, naj. 125 000 km, benzín
149 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.