Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není dostatečná. Tuningové firmy mezitím nabízejí její odstranění.

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru. | foto: Volkswagen

Měření, která pro ekology provedl odborník na životní prostředí Axel Friedrich, ukazují, že v reálném provozu sice emise NOX klesly, stále jsou však u jím zkoušeného Golfu Variant 1.6 TDI více než třikrát vyšší, než kolik dovoluje emisní norma Euro 5. V absolutních číslech klesly z 970 mg/km, na cca 600 mg/km, limit je ovšem 180 mg/km.

Měření jsou tak přesným opakem toho, co tvrdil spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj měla servisní opatření zajistit, že z aut zmizí ilegální software a budou přitom splňovat všechny platné předpisy. Šéf organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch dokonce nový software pro německý Zeit označil za pouhé placebo a chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla, který ho schválil.

DIESELGATE

Emisní skandál

Koncern Volkswagen měl podvádět při testech emisí. Vše o aféře Dieselgate, která začala na podzim roku 2015 čtěte ve speciální příloze iDNES.cz

Vadí mu, že byl upraven jen software. „Emise NOX by šlo snížit více, pokud se ale omezíte jen na přehrání software, zvednete tím zároveň spotřebu.“ A s ní nesměl Volkswagen při úpravě hnout. „Zatímco v USA musí VW do aut namontovat i nové katalyzátory, u nás došlo jen na poloviční řešení,“ doplňuje Resch. DUH tedy chce, aby byly problematické volkswageny odstaveny a došlo na nich k úpravám na celém systému čištění výfukových plynů. Řešením je plošné nasazení SCR katalyzátorů, které oxidy dusíku ve výfukovém potrubí pomocí vstříknutí močoviny téměř zcela odstraní. „Úprava zpětného vedení výfukových plynů, která byla použita u VW Golf má jen částečný účinek,“ vysvětluje Axel Friedrich. „Díky doplnění SCR katalyzátoru by starší auta mohla dokonce splnit nejnovější normu Euro 6.“

Tu však porušují i moderní auta, která ji již mají plnit. Důvod? „Čištění výfukových plynů je funkční jen tehdy, když jsou nádrže na močovinu dostatečně velké, nebo dochází k častému doplňování,“ vysvětluje Friedrich. Obojí se ale podle něj výrobcům automobilů do krámu nehodí.

Softwarový update není po chuti ani samotným motoristům. Existuje obava z toho, že upravené nastavení poškodí motor. V Německu již existují servisy, kde vám původní nastavení řídicí jednotky nahrají zpět, jak potvrzuje web Motor-talk.de. Většina zákazníků podobný zákrok ráda spojí s navýšením výkonu motoru. Vše u Golfu GTD vyjde cca na 27 000 Kč a zákazníci si pak libují: kromě vyššího výkonu mají i nižší spotřebu. Upravené softwary řídicích jednotek by sice měly projít schválením u Dekry nebo TÜV, většina z úpravců ale podobné věci neřeší.

Modifikace pak jsou pochopitelně nelegální. Pozměněná řídicí jednotka motoru by totiž neměla projít na technické kontrole. I to ale chiptuneři umí obejít: někteří tvrdí, že jejich software na kontrole nerozpoznají. Další tvrdí, že se auto nesmí při měření emisí připojit na diagnostiku, a pokud se tak stane, upravený program se stejně sám smaže. Kromě úprav řídicí jednotky jsou v Německu stále populárnější i odstranění filtrů pevných částic nebo deaktivace SCR katalyzátoru. S ohledem na přísnější emisní kontroly v Česku, to znamená i další věc: dejte si pozor na ojetiny dovezené od našich západních sousedů.

Srovnávací test: co změní svolávačka kvůli dieselgate?


Autoři:




Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Maserati Levante S
Maserati Levante S

r.v. 2016, naj. 11 000 km, benzín
2 502 423 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.