Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel žádá čistý filtr a dobrou elektriku

  19:00aktualizováno  19:00
Naftové automobily jsou náchylnější k problémům se startováním než vozy s benzinovým motorem. Hlavní důvody jsou podle mínění odborníků dva ­ buď správně nefunguje elektroinstalace, nebo je zanesený palivový filtr.

Šéf plzeňského Bosch-diesel servisu Petr Svoboda říká, že větší počet potíží vzniká kvůli nedobrému stavu elektrické výzbroje. "Nejde jen o nedostatečnou kapacitu autobaterie. I když ta bývá nejčastějším důvodem startovacích problémů. Souvisí s ní ještě další díly ­ žhavicí svíčky a jejich ovládací relé a také alternátor. Dalším kamenem úrazu bývá vadný startér.

Pokud nejsou všechny tyto díly v pořádku, tak se to zvláště v mrazech rychle projeví. Potíže se totiž sčítají a motor pak nelze natočit. Ovšem podobné problémy se vyskytují po celý rok," říká Petr Svoboda, který má s diesely letité zkušenosti. Jak tedy předejít startovacím problémům? Petr Svoboda radí, aby majitel automobilu se vznětovým agregátem nečekal, až uhodí mrazy. Pokud motor trucuje, tak je nutná včasná oprava ještě před zimou. "Stačí jedna vadná žhavicí svíčka a problémy jsou na světě.

Totéž platí o relé, které žhavení řídí. Když špatně funguje, tak buď svíčky pracují příliš krátkou dobu a studený motor nenaskočí, nebo je to opačně. Pak se ničí svíčky," vysvětluje Petr Svoboda. Samostatnou kapitolu tvoří podle jeho slov startéry. "U dieselů dostávají startéry zabrat mnohonásobně více než u benzinových agregátů, a proto častěji nefungují. Vadné svíčky se projeví mimo jiné tím, že startér musí s motorem točit déle než za normálního stavu. To jej soustavně ničí, neboť se nadměrně zahřívá.

Oprava startéru je drahá záležitost - přijde nejméně na deset tisíc korun. Hodně peněz stojí i na vrakovištích, kde jsou plné regály startérů pro benzinové motory, ale pro diesely jsou vzácností," tvrdí šéf servisu. Rovněž míní, že letos se projevuje na stavu elektrické soustavy automobilů také zákonem předepsané celodenní svícení. To je náročné na stav baterie. "Málokterý řidič si uvědomí, že krátce po startování motoru se ještě baterie dobíjí a současně ještě stále dobíhá žhavení, ačkoliv nám kontrolka signalizuje opak. Přesto ihned zapne světla, která mají obrovskou spotřebu proudu.

To není vůbec dobré, je to na celou elektroinstalaci obrovský nápor, který trvá pět až deset minut," konstatuje Petr Svoboda. Spolehlivost dieselového vozu se točí - a to po celý rok - kolem palivového filtru. Ten je podle znalců alfou a omegou jeho precizního chodu. Pokud je zanesený nečistotami, tak dostává motor málo paliva a klesá jeho výkon. V některých případech nejde motor vůbec nastartovat. Odborníci soudí, že vadný filtr pozná snadno každý řidič. Typickým znakem je bílý kouř z výfuku a pokles výkonu motoru. "Ten se pozná také jednoduše. Stačí při jízdě do kopce přidávat stále plyn.

Pokud se zdá, že při ubrání plynu auto jede lépe než na plný plyn, tak volá filtr po výměně," konstatuje technik Bosch-diesel servisu Stanislav Mourek. Výrobci automobilů určují pravidelnou výměnu palivového filtru zhruba po desítkách tisíc kilometrů. Například u Škody Octavia TDI je výměna filtru paliva předepsána po 60 tisících kilometrů. "Stav filtru ovlivňuje kvalita načerpané nafty. Filtr může vydržet mnohem více, než uvádí výrobce, ale někdy je opak pravda. Určitě je vhodná jeho výměna raději před zimou než až na jaře. Zacpaný filtr se v mrazech projeví dříve, neboť nafta má snahu parafinovat, tedy tuhnout.

Ucpaným filtrem pak palivo hůř prochází a auto špatně jede nebo nelze nastartovat," upozorňuje Stanislav Mourek. Počet dieselových aut, která nešla v mrazech nastartovat, podle zkušeností lidí z plzeňského servisu v posledních letech klesá. Letos je jich asi tak jen třetina oproti devadesátým letům. "Lidé se autům víc věnují a investují do preventivní údržby. Své hrají pochopitelně také ceny. Na začátku devadesátých let stál oběd třicet korun, dneska už je to běžně sedmdesát. Ceny autodílů se však od té doby změnily jen nepatrně a motoristům se už nejeví tak neúnosné. Je to znát hlavně na autobateriích - jejich stav se k dnešku hodně zlepšil," doplňuje Petr Svoboda.

Jak pomáhat naftovému motoru

* včas měnit palivový filtr, pravidelně odvodňovat palivovou soustavu

* při potížích se startováním navštívit odborný servis a nečekat, až motor nepůjde natočit vůbec

* při vadné žhavicí svíčce neměnit jen jednu, ale raději celou sadu

* při výměně autobaterie za novou je nutné dodržet předepsanou kapacitu (ta je u dieselových aut téměř vždy větší než u benzinových)

* v zimě přidat do každé nádrže nafty asi tři či čtyři litry benzinu, pak nafta netuhne (pozor, někteří výrobci automobilů to v návodech k obsluze nedoporučují, radí pouze speciální přípravky do nafty)

* nezapínat bezprostředně po nastartování motoru světla a další spotřebiče (stačí s jejich zapnutím počkat zhruba čtvrt minuty)

* sledovat především v letních měsících teplotu a množství chladicí kapaliny (diesely jsou na přehřátí citlivější než benzinové motory)

* při problémech se startováním auto neroztahovat ani neroztlačovat (hrozí nebezpečí přetržení rozvodového řemenu) (pet)

Autor:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS  ...
Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS ...

r.v. 2016, naj. 18 552 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.