Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel žádá čistý filtr a dobrou elektriku

  19:00aktualizováno  19:00
Naftové automobily jsou náchylnější k problémům se startováním než vozy s benzinovým motorem. Hlavní důvody jsou podle mínění odborníků dva ­ buď správně nefunguje elektroinstalace, nebo je zanesený palivový filtr.

Šéf plzeňského Bosch-diesel servisu Petr Svoboda říká, že větší počet potíží vzniká kvůli nedobrému stavu elektrické výzbroje. "Nejde jen o nedostatečnou kapacitu autobaterie. I když ta bývá nejčastějším důvodem startovacích problémů. Souvisí s ní ještě další díly ­ žhavicí svíčky a jejich ovládací relé a také alternátor. Dalším kamenem úrazu bývá vadný startér.

Pokud nejsou všechny tyto díly v pořádku, tak se to zvláště v mrazech rychle projeví. Potíže se totiž sčítají a motor pak nelze natočit. Ovšem podobné problémy se vyskytují po celý rok," říká Petr Svoboda, který má s diesely letité zkušenosti. Jak tedy předejít startovacím problémům? Petr Svoboda radí, aby majitel automobilu se vznětovým agregátem nečekal, až uhodí mrazy. Pokud motor trucuje, tak je nutná včasná oprava ještě před zimou. "Stačí jedna vadná žhavicí svíčka a problémy jsou na světě.

Totéž platí o relé, které žhavení řídí. Když špatně funguje, tak buď svíčky pracují příliš krátkou dobu a studený motor nenaskočí, nebo je to opačně. Pak se ničí svíčky," vysvětluje Petr Svoboda. Samostatnou kapitolu tvoří podle jeho slov startéry. "U dieselů dostávají startéry zabrat mnohonásobně více než u benzinových agregátů, a proto častěji nefungují. Vadné svíčky se projeví mimo jiné tím, že startér musí s motorem točit déle než za normálního stavu. To jej soustavně ničí, neboť se nadměrně zahřívá.

Oprava startéru je drahá záležitost - přijde nejméně na deset tisíc korun. Hodně peněz stojí i na vrakovištích, kde jsou plné regály startérů pro benzinové motory, ale pro diesely jsou vzácností," tvrdí šéf servisu. Rovněž míní, že letos se projevuje na stavu elektrické soustavy automobilů také zákonem předepsané celodenní svícení. To je náročné na stav baterie. "Málokterý řidič si uvědomí, že krátce po startování motoru se ještě baterie dobíjí a současně ještě stále dobíhá žhavení, ačkoliv nám kontrolka signalizuje opak. Přesto ihned zapne světla, která mají obrovskou spotřebu proudu.

To není vůbec dobré, je to na celou elektroinstalaci obrovský nápor, který trvá pět až deset minut," konstatuje Petr Svoboda. Spolehlivost dieselového vozu se točí - a to po celý rok - kolem palivového filtru. Ten je podle znalců alfou a omegou jeho precizního chodu. Pokud je zanesený nečistotami, tak dostává motor málo paliva a klesá jeho výkon. V některých případech nejde motor vůbec nastartovat. Odborníci soudí, že vadný filtr pozná snadno každý řidič. Typickým znakem je bílý kouř z výfuku a pokles výkonu motoru. "Ten se pozná také jednoduše. Stačí při jízdě do kopce přidávat stále plyn.

Pokud se zdá, že při ubrání plynu auto jede lépe než na plný plyn, tak volá filtr po výměně," konstatuje technik Bosch-diesel servisu Stanislav Mourek. Výrobci automobilů určují pravidelnou výměnu palivového filtru zhruba po desítkách tisíc kilometrů. Například u Škody Octavia TDI je výměna filtru paliva předepsána po 60 tisících kilometrů. "Stav filtru ovlivňuje kvalita načerpané nafty. Filtr může vydržet mnohem více, než uvádí výrobce, ale někdy je opak pravda. Určitě je vhodná jeho výměna raději před zimou než až na jaře. Zacpaný filtr se v mrazech projeví dříve, neboť nafta má snahu parafinovat, tedy tuhnout.

Ucpaným filtrem pak palivo hůř prochází a auto špatně jede nebo nelze nastartovat," upozorňuje Stanislav Mourek. Počet dieselových aut, která nešla v mrazech nastartovat, podle zkušeností lidí z plzeňského servisu v posledních letech klesá. Letos je jich asi tak jen třetina oproti devadesátým letům. "Lidé se autům víc věnují a investují do preventivní údržby. Své hrají pochopitelně také ceny. Na začátku devadesátých let stál oběd třicet korun, dneska už je to běžně sedmdesát. Ceny autodílů se však od té doby změnily jen nepatrně a motoristům se už nejeví tak neúnosné. Je to znát hlavně na autobateriích - jejich stav se k dnešku hodně zlepšil," doplňuje Petr Svoboda.

Jak pomáhat naftovému motoru

* včas měnit palivový filtr, pravidelně odvodňovat palivovou soustavu

* při potížích se startováním navštívit odborný servis a nečekat, až motor nepůjde natočit vůbec

* při vadné žhavicí svíčce neměnit jen jednu, ale raději celou sadu

* při výměně autobaterie za novou je nutné dodržet předepsanou kapacitu (ta je u dieselových aut téměř vždy větší než u benzinových)

* v zimě přidat do každé nádrže nafty asi tři či čtyři litry benzinu, pak nafta netuhne (pozor, někteří výrobci automobilů to v návodech k obsluze nedoporučují, radí pouze speciální přípravky do nafty)

* nezapínat bezprostředně po nastartování motoru světla a další spotřebiče (stačí s jejich zapnutím počkat zhruba čtvrt minuty)

* sledovat především v letních měsících teplotu a množství chladicí kapaliny (diesely jsou na přehřátí citlivější než benzinové motory)

* při problémech se startováním auto neroztahovat ani neroztlačovat (hrozí nebezpečí přetržení rozvodového řemenu) (pet)

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.