Diesel žádá čistý filtr a dobrou elektriku

Naftové automobily jsou náchylnější k problémům se startováním než vozy s benzinovým motorem. Hlavní důvody jsou podle mínění odborníků dva ­ buď správně nefunguje elektroinstalace, nebo je zanesený palivový filtr.

Šéf plzeňského Bosch-diesel servisu Petr Svoboda říká, že větší počet potíží vzniká kvůli nedobrému stavu elektrické výzbroje. "Nejde jen o nedostatečnou kapacitu autobaterie. I když ta bývá nejčastějším důvodem startovacích problémů. Souvisí s ní ještě další díly ­ žhavicí svíčky a jejich ovládací relé a také alternátor. Dalším kamenem úrazu bývá vadný startér.

Pokud nejsou všechny tyto díly v pořádku, tak se to zvláště v mrazech rychle projeví. Potíže se totiž sčítají a motor pak nelze natočit. Ovšem podobné problémy se vyskytují po celý rok," říká Petr Svoboda, který má s diesely letité zkušenosti. Jak tedy předejít startovacím problémům? Petr Svoboda radí, aby majitel automobilu se vznětovým agregátem nečekal, až uhodí mrazy. Pokud motor trucuje, tak je nutná včasná oprava ještě před zimou. "Stačí jedna vadná žhavicí svíčka a problémy jsou na světě.

Totéž platí o relé, které žhavení řídí. Když špatně funguje, tak buď svíčky pracují příliš krátkou dobu a studený motor nenaskočí, nebo je to opačně. Pak se ničí svíčky," vysvětluje Petr Svoboda. Samostatnou kapitolu tvoří podle jeho slov startéry. "U dieselů dostávají startéry zabrat mnohonásobně více než u benzinových agregátů, a proto častěji nefungují. Vadné svíčky se projeví mimo jiné tím, že startér musí s motorem točit déle než za normálního stavu. To jej soustavně ničí, neboť se nadměrně zahřívá.

Oprava startéru je drahá záležitost - přijde nejméně na deset tisíc korun. Hodně peněz stojí i na vrakovištích, kde jsou plné regály startérů pro benzinové motory, ale pro diesely jsou vzácností," tvrdí šéf servisu. Rovněž míní, že letos se projevuje na stavu elektrické soustavy automobilů také zákonem předepsané celodenní svícení. To je náročné na stav baterie. "Málokterý řidič si uvědomí, že krátce po startování motoru se ještě baterie dobíjí a současně ještě stále dobíhá žhavení, ačkoliv nám kontrolka signalizuje opak. Přesto ihned zapne světla, která mají obrovskou spotřebu proudu.

To není vůbec dobré, je to na celou elektroinstalaci obrovský nápor, který trvá pět až deset minut," konstatuje Petr Svoboda. Spolehlivost dieselového vozu se točí - a to po celý rok - kolem palivového filtru. Ten je podle znalců alfou a omegou jeho precizního chodu. Pokud je zanesený nečistotami, tak dostává motor málo paliva a klesá jeho výkon. V některých případech nejde motor vůbec nastartovat. Odborníci soudí, že vadný filtr pozná snadno každý řidič. Typickým znakem je bílý kouř z výfuku a pokles výkonu motoru. "Ten se pozná také jednoduše. Stačí při jízdě do kopce přidávat stále plyn.

Pokud se zdá, že při ubrání plynu auto jede lépe než na plný plyn, tak volá filtr po výměně," konstatuje technik Bosch-diesel servisu Stanislav Mourek. Výrobci automobilů určují pravidelnou výměnu palivového filtru zhruba po desítkách tisíc kilometrů. Například u Škody Octavia TDI je výměna filtru paliva předepsána po 60 tisících kilometrů. "Stav filtru ovlivňuje kvalita načerpané nafty. Filtr může vydržet mnohem více, než uvádí výrobce, ale někdy je opak pravda. Určitě je vhodná jeho výměna raději před zimou než až na jaře. Zacpaný filtr se v mrazech projeví dříve, neboť nafta má snahu parafinovat, tedy tuhnout.

Ucpaným filtrem pak palivo hůř prochází a auto špatně jede nebo nelze nastartovat," upozorňuje Stanislav Mourek. Počet dieselových aut, která nešla v mrazech nastartovat, podle zkušeností lidí z plzeňského servisu v posledních letech klesá. Letos je jich asi tak jen třetina oproti devadesátým letům. "Lidé se autům víc věnují a investují do preventivní údržby. Své hrají pochopitelně také ceny. Na začátku devadesátých let stál oběd třicet korun, dneska už je to běžně sedmdesát. Ceny autodílů se však od té doby změnily jen nepatrně a motoristům se už nejeví tak neúnosné. Je to znát hlavně na autobateriích - jejich stav se k dnešku hodně zlepšil," doplňuje Petr Svoboda.

Jak pomáhat naftovému motoru

* včas měnit palivový filtr, pravidelně odvodňovat palivovou soustavu

* při potížích se startováním navštívit odborný servis a nečekat, až motor nepůjde natočit vůbec

* při vadné žhavicí svíčce neměnit jen jednu, ale raději celou sadu

* při výměně autobaterie za novou je nutné dodržet předepsanou kapacitu (ta je u dieselových aut téměř vždy větší než u benzinových)

* v zimě přidat do každé nádrže nafty asi tři či čtyři litry benzinu, pak nafta netuhne (pozor, někteří výrobci automobilů to v návodech k obsluze nedoporučují, radí pouze speciální přípravky do nafty)

* nezapínat bezprostředně po nastartování motoru světla a další spotřebiče (stačí s jejich zapnutím počkat zhruba čtvrt minuty)

* sledovat především v letních měsících teplotu a množství chladicí kapaliny (diesely jsou na přehřátí citlivější než benzinové motory)

* při problémech se startováním auto neroztahovat ani neroztlačovat (hrozí nebezpečí přetržení rozvodového řemenu) (pet)