Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

  15:26aktualizováno  9. prosince 11:55
Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká republika.

Aféra dieselgate se týká turbodieselových motorů TDI koncernu Volkswagen. | foto: Volkswagen

Komise chce kromě Česka učinit právní kroky proti Británii, Německu, Španělsku, Řecku, Litvě a Lucembursku kvůli nedostatečnému potrestání a neuložení sankcí proti koncernu Volkswagen za používání nelegálního softwaru manipulujícího s chováním vozu při testech emisí (vše o dieselgate čtěte zde).

Británie a Německo podle Evropské komise porušily zákon tím, že odmítly komisi poskytnout technické informace, které o emisním chování Volkswagenu shromáždily. Po startu emisního skandálu dieselových aut Volkswagenu komise vyzvala všechny státy EU, aby otestovaly také další značky, zda nemanipulují s emisemi.

DIESELGATE

Aféra dieselgate vypukla loni v září v USA. Volkswagen se poté přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto (VÍCE O KAUZE ČTĚTE ZDE).

Řada členských států zjistila, že podobný software používají také jiní výrobci, ale mají jej používat jen výjimečně kvůli ochraně motoru. Komise však uvedla, že to potřebuje prověřit.

„Je to silné pokárání Německa a dalších zemí za nečinnost. Selhání v postupu proti výrobcům, kteří podváděli, ukazuje jednostrannost odezvy na dieselgate - šlo o ochranu průmyslu na úkor spotřebitelů,“ komentuje Monique Goyensová, generální ředitelka Evropské spotřebitelské organizace BEUC.

„VW používáním odpojovacích zařízení porušil právo EU. Nyní je třeba pokutovat VW a další automobilky za nedodržování emisních norem a za ublížení na zdraví lidí,“ dodává Monique Goyensová.

Tyto praktiky poškodily podle Goyensové spotřebitele. „Očekáváme, že výrobci automobilů spotřebitelům škody vynahradí.“

České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.

Podle českého ministerstva dopravy se výtka vůči Česku netýká přímo aféry „dieselgate“, protože v tuzemsku vozidla skupiny Volkswagen nebyla schvalována. „V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení a chystaná novela specifikuje sankce za toto jednání,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí a který je v EU od roku 2007 protizákonný. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.

Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. „Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí,“ uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

Komise, která dohlíží na uplatňování právních předpisů EU, dala zemím dva měsíce na reakci. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.

Evropské automobilky, které v celé EU zaměstnávají asi 12 milionů lidí, argumentují tím, že používání softwaru, který dočasně vypíná systém omezování emisí, není v EU na rozdíl od USA nezákonný, protože platí výjimka v zájmu ochrany motoru. Německo říká, že legislativa EU je v tomto případě vadná, protože je nejednoznačná a umožňuje výjimky.





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.