Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náskok díky technice - šidící software emisí prý vymyslelo Audi

  9:45aktualizováno  9:45
Systém umožňující manipulace s testy emisí oxidů dusíku u naftových automobilů německého koncernu Volkswagen vyvinula divize Audi. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z odvětví.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Dosud vyšetřování a spekulace kolem původce speciálních softwarů schopných odhalit emisní test směřovalo kromě Volkswagenu také ke společnosti Bosch, která je významným partnerem automobilek ve vývoji a dodávkách komponent. Podle některých teorií mělo jít o původně testovací software určený pro potřeby vývoje, který ovšem neměl být použitý u sériových aut. Volkmar Denner, šéf Bosche, se proti zatahování firmy do kauzy letos na veletrhu spotřební elektroniky CES ohradil: „Říkejte tomu VW-Gate, ne dieselgate.“

Dieselgate

Vše o emisním skandálu Volkswagenu čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz ZDE

(Ilustrační snímek)

Handelsblatt ovšem tvrdí, že pro vystopování původce je třeba jít hlouběji do minulosti. Speciální software měl vzniknout už před sedmnácti lety v Ingolstadtu. „U Audi vzali svůj proslavený slogan „Vorsprung durch Technik“ (náskok díky technice) zdá se trochu příliš vážně,“ píše německý list.

Dlouho předtím, než začal vývoj motorů řady EA189, kterou koncern uvedl v roce 2005 a která se před půl rokem nechvalně proslavila nesrovnalostmi ve svých emisních „výkonech“, měla skupina techniků zkoumat, jak by bylo možné stále přísnější emisní předpisy obejít.

Inženýři Audi měli vytvořit software schopný vypnout při testování některé funkce motoru již v roce 1999. Používat ho však začali až o šest let později inženýři Volkswagenu, když se jim nedařilo snížit emise pod stanovené limity.

Zástupci Volkswagenu a Audi se ke zprávě listu odmítli vyjádřit, píše agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká. Na to si už firma loni dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.