Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náskok díky technice - šidící software emisí prý vymyslelo Audi

  9:45aktualizováno  9:45
Systém umožňující manipulace s testy emisí oxidů dusíku u naftových automobilů německého koncernu Volkswagen vyvinula divize Audi. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z odvětví.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Dosud vyšetřování a spekulace kolem původce speciálních softwarů schopných odhalit emisní test směřovalo kromě Volkswagenu také ke společnosti Bosch, která je významným partnerem automobilek ve vývoji a dodávkách komponent. Podle některých teorií mělo jít o původně testovací software určený pro potřeby vývoje, který ovšem neměl být použitý u sériových aut. Volkmar Denner, šéf Bosche, se proti zatahování firmy do kauzy letos na veletrhu spotřební elektroniky CES ohradil: „Říkejte tomu VW-Gate, ne dieselgate.“

Dieselgate

Vše o emisním skandálu Volkswagenu čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz ZDE

(Ilustrační snímek)

Handelsblatt ovšem tvrdí, že pro vystopování původce je třeba jít hlouběji do minulosti. Speciální software měl vzniknout už před sedmnácti lety v Ingolstadtu. „U Audi vzali svůj proslavený slogan „Vorsprung durch Technik“ (náskok díky technice) zdá se trochu příliš vážně,“ píše německý list.

Dlouho předtím, než začal vývoj motorů řady EA189, kterou koncern uvedl v roce 2005 a která se před půl rokem nechvalně proslavila nesrovnalostmi ve svých emisních „výkonech“, měla skupina techniků zkoumat, jak by bylo možné stále přísnější emisní předpisy obejít.

Inženýři Audi měli vytvořit software schopný vypnout při testování některé funkce motoru již v roce 1999. Používat ho však začali až o šest let později inženýři Volkswagenu, když se jim nedařilo snížit emise pod stanovené limity.

Zástupci Volkswagenu a Audi se ke zprávě listu odmítli vyjádřit, píše agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká. Na to si už firma loni dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

Autoři: ,




Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.