Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Náskok díky technice - šidící software emisí prý vymyslelo Audi

  • 9
Systém umožňující manipulace s testy emisí oxidů dusíku u naftových automobilů německého koncernu Volkswagen vyvinula divize Audi. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z odvětví.

Dosud vyšetřování a spekulace kolem původce speciálních softwarů schopných odhalit emisní test směřovalo kromě Volkswagenu také ke společnosti Bosch, která je významným partnerem automobilek ve vývoji a dodávkách komponent. Podle některých teorií mělo jít o původně testovací software určený pro potřeby vývoje, který ovšem neměl být použitý u sériových aut. Volkmar Denner, šéf Bosche, se proti zatahování firmy do kauzy letos na veletrhu spotřební elektroniky CES ohradil: „Říkejte tomu VW-Gate, ne dieselgate.“

Dieselgate

Vše o emisním skandálu Volkswagenu čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz ZDE

Ilustrační snímek

Handelsblatt ovšem tvrdí, že pro vystopování původce je třeba jít hlouběji do minulosti. Speciální software měl vzniknout už před sedmnácti lety v Ingolstadtu. „U Audi vzali svůj proslavený slogan „Vorsprung durch Technik“ (náskok díky technice) zdá se trochu příliš vážně,“ píše německý list.

Dlouho předtím, než začal vývoj motorů řady EA189, kterou koncern uvedl v roce 2005 a která se před půl rokem nechvalně proslavila nesrovnalostmi ve svých emisních „výkonech“, měla skupina techniků zkoumat, jak by bylo možné stále přísnější emisní předpisy obejít.

Inženýři Audi měli vytvořit software schopný vypnout při testování některé funkce motoru již v roce 1999. Používat ho však začali až o šest let později inženýři Volkswagenu, když se jim nedařilo snížit emise pod stanovené limity.

Zástupci Volkswagenu a Audi se ke zprávě listu odmítli vyjádřit, píše agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli skandálu civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Volkswagen navíc v souvislosti se skandálem čelí řadě dalších žalob a vyšetřování. Bude se rovněž muset vypořádat s rozsáhlými náklady na úpravu aut, jichž se skandál týká. Na to si už firma loni dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).

,