Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

  12:05aktualizováno  12:05
Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to německý list Süddeutsche Zeitung. Se schválením plánů Evropské komise, které počítají s přísnějšími kontrolami i tresty, se tak v nejbližší době nedá počítat.

Ilustrační snímek | foto: Renault

Chystané reformy mají zabránit opakovaní takzvané dieselgate, která se týká zhruba 11 milionů naftových aut koncernu Volkswagen, do nichž firma instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Evropská komise původně počítala s tím, že na reformách bude shoda do konce května. To je ale podle listu velmi nepravděpodobné. Německo se totiž zatím například vůbec nevyjádřilo k plánu na přísnější tresty pro automobilky. Ty by v případě provinění mohly čelit pokutě až 30 000 eur (805 000 Kč) za každý vůz. Konkrétní model by dokonce bylo možné stáhnout z trhu.

Německo navíc odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohled nad dodržováním emisních norem. Je i proti tomu, aby testy emisí u prodaných aut mohl provádět sám Brusel.

Reformy podle Süddeutsche Zeitung brzdí i další země včetně Česka, Španělska nebo Itálie. Podle evropské neziskové organizace Transport & Environment upřednostňují některé vlády spíše zájmy průmyslu před zájmy svých občanů.

Ve Spojených státech musí koncern Volkswagen zaplatit miliardové odškodné, v Evropě nikoliv. Odškodné pro své zákazníky zatím podle všeho nechystá ani Škoda Auto. Česká vláda na takový postup podle svých dosavadních prohlášení netlačí.

Problémy s dodržováním emisních norem mají také ostatní výrobci aut. Aktuální testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma přitom počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr. Podle současných právních předpisů nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Škoda Superb 1.6TDI 77kW...
Škoda Superb 1.6TDI 77kW...

r.v. 2011, naj. 169 000 km, diesel
259 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.