Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

  10:33aktualizováno  10:33
Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy celých 25 let a o všem vědělo i nejvyšší vedení včetně Carlose Ghosna.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Agentura informace o podvodech získala od francouzských vyšetřovatelů pracujících pro místní antimonopolní úřad, který spadá pod ministerstvo financí. Děsivý je jejich rozsah, podle vyjádření bývalého zaměstnance Renaultu totiž emisní testy pomocí speciálního zařízení obcházela již první generace Clia na začátku devadesátých let.

Podle zprávy dosahovaly rozdíly mezi laboratorními a skutečnými emisemi škodlivin až 377 procent. Zařízením, které rozpoznalo nebo jinak využilo podmínky v laboratoři, bylo vybaveno mnoho modelů a na rozdíl od kauzy Dieselgate se nejednalo jen o vozy se vznětovými ale i zážehovými motory.

Policejní vyšetřování se nyní tak jako tak zaměřuje především na vznětové motory splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Renault patří do skupiny automobilek, u nichž nezávislé testy ukázaly více než desetinásobné reálné emise NOX, než kolik dovoluje norma. Výrobce to odůvodnil nastavením ventilu zpětného vedení výfukových plynů, který (prý) kvůli ochraně motoru pracuje jen v teplotním rozsahu od 17 do 35 stupňů. Takové teploty však panují v laboratoři, v reálném provozu jsou tak emise rakovinotvorných oxidů dusíku výrazně vyšší.

Renault všechna obvinění odmítá. „Renault nepodvádí,“ prohlásil v reakci na telefonický dotaz agentury AFP, druhý nejvyšší muž automobilky Thierry Bollore. Zpráva vyšetřovatelů ale klade odpovědnost na celé vedení a především na jeho šéfa Carlose Ghosna, který sám rozhodoval o strategii nastavení motorů a tuto pravomoc na nikoho nedelegoval.

Renault má ještě čas připravit se na následky svého jednání, k soudu se totiž celá aféra zatím nedostala, civilní žalobu ale již zvažuje ekologická organizace France Nature Environement. Obvinění se tak dosud projevilo jen na ceně akcií automobilky. Během čtvrtka klesla o více než pět procent.

Autoři:




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.