Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

  10:33aktualizováno  10:33
Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy celých 25 let a o všem vědělo i nejvyšší vedení včetně Carlose Ghosna.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Agentura informace o podvodech získala od francouzských vyšetřovatelů pracujících pro místní antimonopolní úřad, který spadá pod ministerstvo financí. Děsivý je jejich rozsah, podle vyjádření bývalého zaměstnance Renaultu totiž emisní testy pomocí speciálního zařízení obcházela již první generace Clia na začátku devadesátých let.

Podle zprávy dosahovaly rozdíly mezi laboratorními a skutečnými emisemi škodlivin až 377 procent. Zařízením, které rozpoznalo nebo jinak využilo podmínky v laboratoři, bylo vybaveno mnoho modelů a na rozdíl od kauzy Dieselgate se nejednalo jen o vozy se vznětovými ale i zážehovými motory.

Policejní vyšetřování se nyní tak jako tak zaměřuje především na vznětové motory splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Renault patří do skupiny automobilek, u nichž nezávislé testy ukázaly více než desetinásobné reálné emise NOX, než kolik dovoluje norma. Výrobce to odůvodnil nastavením ventilu zpětného vedení výfukových plynů, který (prý) kvůli ochraně motoru pracuje jen v teplotním rozsahu od 17 do 35 stupňů. Takové teploty však panují v laboratoři, v reálném provozu jsou tak emise rakovinotvorných oxidů dusíku výrazně vyšší.

Renault všechna obvinění odmítá. „Renault nepodvádí,“ prohlásil v reakci na telefonický dotaz agentury AFP, druhý nejvyšší muž automobilky Thierry Bollore. Zpráva vyšetřovatelů ale klade odpovědnost na celé vedení a především na jeho šéfa Carlose Ghosna, který sám rozhodoval o strategii nastavení motorů a tuto pravomoc na nikoho nedelegoval.

Renault má ještě čas připravit se na následky svého jednání, k soudu se totiž celá aféra zatím nedostala, civilní žalobu ale již zvažuje ekologická organizace France Nature Environement. Obvinění se tak dosud projevilo jen na ceně akcií automobilky. Během čtvrtka klesla o více než pět procent.

Autoři:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.