Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úpravy „cinknutých“ TDI se na výkonech neprojeví, naměřily autokluby

aktualizováno 
Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189, kvůli kterému se už skoro rok německý koncern potýká s patálii jménem Dieselgate.

Automobilky ve spolupráci s vládními institucemi (v Česku se v záležitosti angažuje ministerstvo dopravy) svolávají do servisů vozy s turbodiesely koncernu VW minulé generace, které mají mít software upravující chování motoru v určitých režimech (v měřicím homologačním cyklu) tak, aby lépe procházely emisními testy (vše o aféře dieselgate čtěte tady). Aktuálně se koncern VW dozvěděl, že kvůli tomu bude v USA platit pokutu 15 miliard dolarů, což je v přepočtu zhruba 360 miliard korun (více čtěte zde).

Škoda se k servisní akci mateřského koncernu přidala v červnu, kdy začala svolávat dva a půl tisíce superbů druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory k modifikaci softwaru motoru. Právě úpravy tohoto agregátu otestovaly evropské autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a k nim se přidala automobilová asociace FIA.

Pro ověření v laboratořích sehnaly autokluby tři Audi A4 Avant 2.0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI, všechny s manuální šestistupňovou převodovkou. Technici nejprve v laboratoři naměřili podle standardních homologačních kritérií výkon, emise a spotřebu. V reálném provozu pak testovali dynamické chování vozů a spotřebu podle metodik WLTC a BAB130, které realističtěji měří spotřebu. Testy prováděli vždy před úpravami v autorizovaném servisu a po nich.

Fotogalerie

„Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. Testy potvrdily, že i po úpravě motory splňují ekonormu Euro 5, která byla platná v době výroby vozů.

U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení spotřeby o 0,15 l/100 km. Při započítání povolené chyby měření +/- 2 % se nárůst spotřeby pohybuje mezi 0,4 a 2,5 procenta v závislosti na použitém testovacím cyklu.

Autokluby tímto měřením také opět potvrdily, že tabulkové oficiálně udávané spotřeby je možné dosáhnout jen v laboratorních podmínkách, které nemají s reálným provozem nic společného. Při testech lépe odrážejících reálné chování na silnici měla auta spotřebu vyšší. ADAC dokonce naměřil u zkoumaných vozů o 7 až 15 procent vyšší spotřebu i v normovaném testu NEDC (NEFZ).

Autokluby měřily také emise oxidů dusíku, okolo kterých se celá mela dieselgate roztočila. Zjistilo se, že úpravy opravdu fungují: u audi klesla produkce NOx o dvanáct a u golfu dokonce o 36 procent.

Podle TCS tedy není důvod bát se zamířit s vozy k úpravě softwaru. ADAC je opatrnější a upozorňuje, že naměřené hodnoty platí pro testovaná auta, u jiných modelů bude třeba vliv změn na chování vozu ověřit.





Nejčtenější

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.