Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inženýr VW se přiznal k čachrům s emisemi, hrozí mu pět let vězení

  8:20aktualizováno  8:20
Jeden z inženýrů německého automobilového koncernu Volkswagen se u amerického soudu přiznal k podílu na skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů. Dohodl se, že bude spolupracovat s ministerstvem spravedlnosti USA při vyšetřování této aféry.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut. | foto: ADAC

Inženýr James Liang je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování emisního skandálu obvinily.

Dvaašedesátiletý Liang, který pracuje ve Volkswagenu již od roku 1983, se přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulátory a zákazníky. Hrozí mu až pět let vězení a pokuta až 250 000 dolarů (zhruba šest milionů Kč). Rozsudek by měl být vynesen 11. ledna.

Vývojář Volkswagenu James Robert Liang

Vývojář Volkswagenu James Robert Liang

Liang měl podle prokuratury spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Inženýrům se prý ale nepodařilo vyvinout takový naftový motor, jenž by splňoval emisní normy a současně také požadavky zákazníků na výkon automobilů, takže se rozhodli vytvořit software pro manipulaci s testy emisí.

Liang byl obviněn již v červnu, informace o tomto obvinění však byla zveřejněna až nyní. Mluvčí Volkswagenu se k tomuto obvinění odmítla vyjádřit. „Volkswagen nadále spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti,“ uvedla.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku (vše o aféře dieselgate čtěte zde). Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 000 aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovým TDI.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (123 000 až 241 000 Kč). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

V srpnu se Volkswagen dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard Kč).

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech (čtěte zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.