Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

  16:02aktualizováno  16:02
Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před vypuknutím skandálu. Informoval o tom německý list Bild am Sonntag.

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna 2017). | foto: Reuters

Volkswagen podle agentury DPA tvrdí, že jeho nejvyšší vedení se podrobnosti o manipulacích dozvědělo jen několik dnů před odhalením skandálu v USA. Již dříve se však objevily zprávy, že ve skutečnosti bylo vedení na manipulaci upozorněno mnohem dříve.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Podle listu Bild am Sonntag o tomto softwaru Winterkorna již v červenci 2015 podrobně informoval jeden ze zaměstnanců. „Neměl jsem pocit, že o tom Winterkorn slyší poprvé,“ citoval list zaměstnance. Schůzky se údajně zúčastnil rovněž Herbert Diess, který ve Volkswagenu stále pracuje jako šéf hlavní značky VW. Diess nastoupil do Volkswagenu jen několik týdnů před údajnou schůzkou.

V srpnu 2015 pak podle listu Bild am Sonntag byli Winterkorn, Diess a bývalý šéf technického vývoje Heinz-Jakob Neusser informováni, že podvádění při testech emisí by firmu v samotných Spojených státech mohlo stát až 18,5 miliardy dolarů (424 miliard korun).

Volkswagen se po odhalení skandálu dohodl, že na řešení aféry ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů. Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut, která manipulaci s testy emisí umožňovala.

Bývalý předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch již delší dobu tvrdí, že Winterkorn a někteří členové rady měli informace o manipulacích s testy emisí ve Spojených státech už v březnu 2015 (více čtěte zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.