Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

aktualizováno 
Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.
Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu.

Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu. | foto: iDNES.cz

V automobilové době kamenné si majitelé aut s naftovými motory pomáhali novinami. Nacpali je do sání a zapálili je, aby dovnitř dostali teplý vzduch. Takové fígly na dnes použít nejde. Moderní dieselové motory jsou totiž hodně citlivé.

Nafta nemrzne, ale tvoří krystalky parafínu

Všechny zimní nafty (přehled druhů nafty v boxu) by měly odolat mrazům do -20 stupňů Celsia. Jenže v zimě bývají i větší mrazy. Zvlášť na horách, kam mnoho lidí vyráží oslavit Vánoce a Silvestra.

Druhy nafty

  • letní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy B pro období od 15. 04. do 30. 09. s filtrovatelností 0 °C
  • přechodová motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy D pro období od 1. 3. do 14. 04. a od 1. 10. do 15. 11. s filtrovatelností -10 °C
    Přechodová nafta slouží zejména k tomu, aby se celý logistický systém, tedy zásoby na čerpacích stanicích, ale i provozní zásoby nafty ve vozidlech včas obměnily.
  • zimní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy F pro období od 16. 11. do 28. 02. s filtrovatelností -20 °C
  • Pro zajištění bezporuchového provozu vznětových motorů za silných mrazů se vyrábí tzv. arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než -32 °C, která je některými distribučními společnostmi nabízena u vybraných čerpacích stanic například v podhůří Krkonoš, na Šumavě a Vysočině. Stejný typ motorové nafty používají také např. ozbrojené složky.

Motorová nafta obsahuje ve směsi uhlovodíků také parafiny, které při teplotách nižších než -8 °C vytvářejí drobné krystalky. Ty mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. To je ono „zamrzání“ nafty. V normě pro motorovou naftu je stanoveno, jaký obsah parafinů je přípustný pro dané roční období. Konkrétně jde o parametr nazývaný „filtrovatelnost“, označovaný zkratkou CFPP. „Zamrznout“ ovšem nafta může i při mírnější teplotě. I taková nafta totiž může vyloučit parafin, pokud vozidlo déle stojí.

Obzvlášť ten, kdo se svým naftovým autem málo jezdí, takže má v nádrží naftu ještě od začátku podzimu (takže ne zimní, ale takzvanou „přechodovou“), může čekat problémy.

Prevence

Určitě můžete riziko zamrznutí nafty snížit dotankováním plné nádrže. Častým problémem je totiž voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. V zimě tedy obecně tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se nádrž otevírala co nejméně.

Zkuste také koupit aditivum snižující teplotu, při které se v naftě srážejí krystalky parafinů. Speciální aditiva vylepší filtrovatelnost zimní nafty o 5 až 8 °C. Plechovka speciálního elixíru, který kromě péče o palivový systém také zabrání zamrzání nafty, vyjde na dvě stovky a vystačí přibližně na deset nádrží. Aditiva je třeba přidat do nádrže dříve, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

Majitelé starých nafťáků mohou zkusit zamrzání předejít přídavkem „panáka“ benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Ale rozhodně to nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

Jen pro zajímavost: oficiální manuál k legendárnímu Mercedesu Piano (model 123) v dieselovém provedení povoloval přimíchávat do nafty benzin pro zimní starty až do extrémního poměru 1:1 při minus 22 stupních Celsia.

Rozmrazujte s rozumem

Fíglů, jak rozmrazit zatuhlou naftu v motoru, je více, stejně jako míst, kde palivo „zamrzlo“.

Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta. Na to, kudy vedou trubky pod autem, doplatilo mnoho řidičů, kteří chtěli ráno vyjet. Problém bývá také v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek.

Pokud parkujete na ulici ve městě a už jste se s naftou zamrzlou v palivovém vedení setkali, můžete zkusit tomuto problému předejít tím, že zaparkujete nad kanálem, ze kterého jde teplejší vzduch.

Nafta také často zamrzá v palivovém filtru. Někdo pak zkouší polévat filtr vařící vodou. V tomto případě však hrozí poničení motoru z rozdílu teplot, může prasknout blok motoru. Voda také může zatéct, kam nemá.

Jediným opravdu bezpečným receptem na zmrzlou naftu je tak vytápěná garáž. Nafta v teple rozmrzá poměrně rychle.

Když ovšem garáž není po ruce, musíte si poradit jinak. Nejjednodušší je přivolat asistenční službu, která auto odveze do tepla. Servisy bývají na takové situace připravené.

S odtahem nestartujícího auta do servisu může pomoci buď vaše pojišťovna, v takovém případě si ovšem ověřte zpoplatnění služby a hlavně dostupné vytápěné místo v blízkém servisu, nebo sama automobilka. Třeba u Škodovky v rámci tzv. doživotní záruky mobility zaručují pomoc na místě nebo odtah do nejbližšího autorizovaného servisu a v případě nutnosti i zapůjčení náhradního vozu, vše zdarma.

Pokud se rozhodnete bojovat vlastními silami, chce to trochu fantazie a šikovnosti (a také rozumu - na otevřený oheň zapomeňte!). Pokud zamrzlo palivové vedení pod autem, zkuste třeba vytvořit z plachty (třeba prostěradel), kterou zavřete do dveří, autu jakousi sukýnku a fukarem (třeba fénem) hnát teplý vzduch pod auto.

Auta na benzin jsou bez problémů

Nejlepším receptem, jak se zamrzání nafty vyhnout, je pořídit si benzinové auto. Automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do -40 °C. Problémy mohou mít sváteční jezdci. Moderní paliva totiž obsahují biosložky, v případě benzinu je to etanol, který na sebe váže vodu. Ta může v mrazech dělat potíže.





Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Test autobaterie
Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přezouvání do letního je v plném proudu. Pozor na vibrace a hluk

Sezona zimních pneumatik je u konce a mnoho motoristů si mění kola svépomocí. Pokud se na to chystáte, buďte obezřetní. Nejdůležitější je správné utažení...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.