Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dietářka micra: povedená novinka má malou cenu i spotřebu

aktualizováno 
Čtvrtá generace Nissanu Micra už není tak nápadně roztomilá, jako byla před osmi lety její předchůdkyně. Na český trh však právě přijíždí v podobě většího a výkonnějšího auta s mnohem nižší spotřebou. Základní cena 209 900 korun se přitom neliší od té, za jakou se doprodávají výběhové kusy minulé generace.

"Ta nízká cena byla docela drahá," svěřil redakci iDNES.cz šéf českého zastoupení Nissanu Petr Ouška, který prý kvůli vyjednávání utratil spoustu peněz za letenky do japonské firemní centrály.

Snažil se tam přesvědčit své nadřízené, že za navrhovanou základní cenu 259 900 korun je nová micra v Česku neprodejná. Nakonec se mu podařilo šéfy přemluvit, což prý považuje za velký úspěch. "Už teď máme 170 objednávek, a to se micra ani nezačala prodávat," pochvaluje si. Na rozdíl od minulosti má tohle auto výhradně pět dveří a do začátku také jediný motor.

Nissan Micra

Bestseller jménem Micra (v Japonsku March) má u Nissanu třicetiletou tradici a po celém světě skoro šest miliónů zákazníků. Přesto, že oproti odcházející generaci o něco povyrostla, s délkou 3,78 metru je stále tak trochu kategorií sama pro sebe. Na prostor, které nabízejí malá auta typu Škoda Fabia nemá, zároveň je však o poznání větší, než městská supermini Fiat Panda nebo Toyota Aygo.

Jak narostla nová micra
(údaje v závorkách platí pro předchozí generaci)

délka

3 780 mm (3720 mm)
výška 1 520 mm (1530 mm)
šířka 1 665 mm (1660 mm)
rozvor 2 450 mm (2430 mm)
objem zavazadlového prostoru 265 – 511 l (235 - 370 l)

Zatímco minulá micra sbírala body za netradiční design, připomínající volnou interpretaci německého volkswagenu new beetle, novinka je na pohled o poznání konzervativnější. S dosluhujícím modelem ji pojí snad jen zadní boční dveře. Ty jsou, stejně jako dříve, výrazně zakulacené. Zatímco však minulá micra za rámem zadních dveří prakticky končila, u novinky pokračuje karoserie ještě poměrně výrazným sloupkem a nepřehlédnutelným blatníkem. Když se k tomu přidá robustní příď a mohutné nárazníky, působí micra mnohem bezpečněji, než dříve.

Dietářka

Když už nová micra už nemůže lovit zákazníky na ojedinělý design, láká je na velmi nízkou spotřebu. Základní osmdesátikoňová dvanáctistovka si podle výrobce vystačí s pěti litry. Až se na jaře začne prodávat verze s přeplňováním a výkonem 98 koní, budou ji v průměru stačit dokonce pouhé čtyři litry naturalu. "Ta spotřeba je tak nízká, že by bylo zbytečné nabízet v micře naftový motor," míní mluvčí automobilky Martina Jirásková.

Nissan Micra

Čtvrtinové snížení spotřeby nepřišlo náhodou. Nissan se například snažil micru odlehčit, kde se dalo: na palivové nádrži ušetřil dva kilogramy, výfuk bez středového tlumiče ubral další tři a přední náprava devět kilo. Lehčí jsou i sedala nebo přístrojová deska. A dva prolisy ve tvaru bumerangu, které zdobí střechu, odlehčí karoserii o dva kilogramy. Micra je tak s pohotovostní hmotností 915 kg o 35 kilo lehčí než její předchůdce, přitom však uveze úctyhodný pětisetkilogramový náklad.

Přestože kufr micry se svými 265 litry nepatří k největším, zadní sedadla je možné sklopit včetně sedáků. Tahle zdánlivá maličkost přetvoří micru na malou dodávku s rovnou podlahou. Dokonalost kazí poměrně vysoký vstupní práh a také páté dveře, které se otevírají jen do výšky 175 centimetrů.

Přitom uvnitř micry nemají s místem problém ani nadprůměrně vysocí Evropané. Automobilka za tímto účelem dokonce protáhla i střechu nad zadními sedadly, karosérie tu klesá až v místě za jejich hlavou.

Pokud se něco na novém nissanu nepovedlo, pak je to přehršel tvrdých plastů v interiéru, které jsou navíc v jednolitě černé barvě. S výjimkou nejvyšší verze. Patrně by to nevadilo, kdyby přístrojová deska nepůsobila ve srovnání s minulou generací tak designérsky bezradně. Neomlouvá ji ani to, že je ergonomicky v pořádku - snad až na USB zástrčku nešikovně umístěnou v dolní části u levé spolujezdcovy nohy.

V nejvyšší verzi vybavila automobilka micru také jednou elektronickou rozmařilostí - parkovacím asistentem. Na rozdíl od známého volkswagenovského systému, který auto dokáže i sám zaparkovat, tenhle místo k zaparkování umí jen změřit. A na displej napíše, jestli se do mezery vejde pohodlně, s obtížemi, nebo vůbec ne. Asistenta je možné nastavit podle zkušeností osoby za volantem - pro začátečníka, běžného šoféra a experta. Otázkou zůstává, zda běžný řidič, nebo dokonce expert, něco takového u kapesního auta skutečně potřebuje.

Nissan Micra

Jízda na jedničku

V ostrém kontrastu k rozpočtovému interiéru micry se pak jeví její jízdní vlastnosti. Jen těžko lze v současné nabídce malých aut najít takové, které by se základním motorem nabídlo řidiči takovou porci zábavy. Nově vyvinutý, konstrukčně nenáročný podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečnými rameny s torzní příčkou vzadu, autu svědčí.

Jízda s ním je naprosto stabilní, zároveň však dobře tlumí většinu nerovností a posádku nenatřásá ani na městské dlažbě. Řízení má příjemnou zpětnou vazbu a motor, ochotný stoupat do vysokých otáček, postrádá neklidné momenty, které jsou někdy tříválcům vlastní. Zklamán nebude ani ten, kdo si místo pětistupňové manuální převodovky zvolí bezestupňový automat CVT (s vyšší výbavou stojí od 306 900 korun). Nebývá úplnou samozřejmostí, že si automatická převodovka s malým motorem rozumí. CVT řadí bez cukání a zbytečných prodlev, ve srovnání s manuálem však zvyšuje spotřebu zhruba o osm procent.

Nissan Micra

Nejlevnější základní verze micry má centrální dálkové zamykání, elektrická přední okna, šest airbagů a elektronicky řízený podvozek ESP. Komu však chybí klimatizace a autorádio s CD přehrávačem, sáhne po vyšší verzi za 239 900 korun. Nejvyšší provedení za 312 000 má mimo jiné prosklenou střechu, automatickou klimatizaci nebo barevný displej s navigací a propojení externích přístrojů pomocí bluetooth.

K evropským zákazníkům nová micra doputuje až z indického Chennai, kde se auta kompletují. Samotná výroba pak probíhá v Mexiku, Číně a Thajsku. Automobilka ujišťuje, že tradičně dobrou kvalitu micry, která se až dosud vyráběla ve Velké Británii, indické angažmá neovlivní. Sytý zvuk zavírajících se dveří a čisté slícování karoserie u zkoušeného exempláře ji dávají za pravdu.

Nissan Micra 1,2 12V v číslech
motor řadový tříválec, 1198 cm3
výkon kW/k 59/80 při 6000 ot.
točivý moment 110 Nm/4000 ot.
max. rychlost 170 km/h (161 km/h)
zrychlení 0-100 km/h 13,7 s (14,5 s)
spotřeba město/mimo město/kombinace v l/100 km 6,1/4,3/5,0 (6,7/4,6/5,4)
Poznámka: Údaje v závorce platí pro převodovku CVT

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.