Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dietářský focus vystačí s 3,8 litru nafty, stojí ale balík

  14:30aktualizováno  14:30
Vzpomeňte na digitální hit konce minulého tisíciletí. Tamagoči bylo elektronické zvířátko, které jste krmili, aby nezašlo. Ve Fordu Focus ECOnetic je také taková hra, funguje ale naopak. Čím míň mu dáte napít, tím lépe se daří kytičkám.

Ford Focus ECOnetic | foto: Ford

Roky už jsou na focusu znát. Hranaté linie karoserie můžeme označit jako nadčasové. Interiér vylisovaný z tvrdého plastu a semtam natřený stříbřenkou už se ale přežil.

Může se hodit

Nepřeberné množství nových i ojetých vozů Ford Focus na obřím českém online portálu www.automodul.cz

Už se dokonce ví, jak bude vypadat jeho nástupce (nový Ford Focus ZDE). Do posledního roku života dostal focus vylepšenou ekologickou verzi ECOnetic, která se poprvé představila začátkem roku 2008. Teď dostal další vychytávky, které ušetří půllitr nafty.

Ford Focus ECOneticFord Focus ECOnetic

Focus stále zdobí skvělé jízdní vlastnosti, moc jim neublížily ani tvrdé pneumatiky s nízkým valivým odporem. Jen na dálnici jsou více slyšet. Kromě nich je velkou novinkou start-stop systém, který zhasíná motor, když není třeba, třeba při čekání na zelenou. Prý se takto dá ušetřit 5 - 10 procent spotřeby. V zájmu lepší aerodynamiky, která také ušetří nějakou energii, snížili konstruktéři podvozek a zaslepili zbytečné otvory v předním nárazníku.

Pěstuj kytičky

Tamagoči už je pro dnešní děti OUT, rodiče mu na chuť budou přicházet díky econeticu znovu. Jedna z nejvýraznějších vychytávek vylepšeného ekologického focusu totiž není technického rázu, ale spíše "hračkovitého". Na displeji palubního počítače si můžete v menu nastavit "program", který sleduje váš styl jízdy.

Ford Focus ECOnetic

Tři kytičky hodnotí plynulost jízdy a vaši předvídavost (čím méně brzdíte a zastavujete, tím líp), zda nešlapete moc na plyn a zda včas řadíte (s tím vám pomáhá šipka, rozsvěcující se při překročení asi dvou tisíc otáček). Kytičkám se s tím, jak lehkne vaše noha, probarvují okvětní lístky. Na první pokus se umírněný řidič dostane na čtyři lístky z pěti. Systém vás takto hodnotí při každé jízdě znovu.

Dietu nasadili konstruktéři naftovému čtyřválci 1,6 litru s výkonem 80kW, který najdete třeba i pod kapotou Mini nebo v citroënech. ECOnetic verze má přemapovanou řídící jednotku a obměněné některé komponenty (například vstřikovače a sací a výfukové potrubí). V převodovce je také řidší olej.

Hendikepem je pouze pětistupňová převodovka s dlouhými převody, která svědčí nízké spotřebě. Kdyby místo tamagoči dostal ekofocus "šestikvalt", mohla by jít spotřeba při vyšších rychlostech ještě níž a focus by byl pružnější.

Na zelenou motor zhasne

Auto-start-stop systém pořídíte jen do pětidveřového provedení za šestnáctitisícový příplatek (společně s automatickou klimatizací a reflexním čelním sklem). Funguje stejně jako u ostatních značek. Když zastavíte s autem třeba na červenou, vyřadíte, uvolníte spojku a motor "chcípne". Když se potřebujete rozjet, stačí sešlápnout spojku a startér motor opět oživí (trvá to podle měření Fordu 0,3 s). Ve zimě tuto funkci nevyužijete, pod pět stupňů Celsia se systém deaktivuje a motor stále běží.

Ford Focus ECOneticFord Focus ECOnetic

Další eko-vychytávkou je systém rekuperačního dobíjení. To využívá kinetickou energii, která by se při brzdění nebo jízdě na volnoběh zmařila. Šetřit decilitry paliva má také elektrohydraulický posilovač řízení, který nepracuje když nemusí (tedy při jízdě rovně).

Dietní spotřeba, neskromná cena

Udávaná spotřeba je menší než u modly zelených aktivistů Toyoty Prius. Focusu stačí podle oficiálního měření 3,8 litru na sto kilometrů jízdy, priusu o deci víc. Na předváděcích jízdách v okolí Nice, kam redakci Ford pozval, jsme se předpisovou jízdou dostali na první pokus pod pětilitrovou spotřebu. Ecorallye jet nemusíte a když auto "dostanete do ruky", mohl by apetyt ekologického focusu ještě klesnout.

Econetic se díky všem těmto opatřením a filtru pevných částic ve výfuku dostává na úroveň vypouštěných emisí, za kterou budou ekoúředníci nadšení: CO2 = 99 g/km. Když ušetříte za start-stop systém, bude ekologický focus pít o dvě deci nafty víc.

Udělat něco pro ekologii ale u Fordu něco stojí. Econeticového focusu - ještě bez start-stop systému - se v Česku za loňský rok prodal jediný exemplář. Dokud nevstoupí do systému poplatků úrovně emisí (v Německu se například do sazby silniční daně promítají i emise), moc kamarádů nedostane. Tahákem by mohla být dietní spotřeba, která je srovnatelná s tolik opěvovanými hybridy

Základní verze vylepšeného Fordu Focus ECOnetic i s tím fešáckým křídlem vzadu vyjde na 560 tisíc. Oproti obyčejnému focusu se srovnatelnou výbavou (Trend Plus) se stejným motorem ovšem v nižším výkonovém provedení (66 kW) připlácíte za čistší svědomí 75 tisíc. Když využijete slevy, kterou Ford na obyčejný focus teď nabízí (na ECOnetic bohužel ne), je cenový rozdíl ještě hrozivější: 180 tisíc. O třídu větší mondeo je tak s cenami nebezpečně blízko...





Nejčtenější

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.