Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díra na silnici poničila auto. Kdo zaplatí škodu?

aktualizováno 
Díra na silnici nebo i neuklizený štěrk může způsobit dopravní nehodu. Závěr policistů, kteří podobné situace řeší, je přitom většinou jednoznačný: "Pane řidiči, nepřizpůsobil jste rychlost a způsob jízdy stavu vozovky." Je však opravdu vždycky vina na motoristovi? Nebo si policisté chtějí jen usnadnit práci?

Ilustrační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát říká, že vina řidiče tak jasná vždy není.

"Za dopravní nehodu někdy mohou i vlastníci komunikace. Jde o situace, kdy se na cestě nečekaně objeví třeba i sněhem zasypané neoznačené hluboké výtluky nebo ojedinělé zbytky po nedávno vykonávaných nedokončených stavebních pracích. Jindy řidiči neočekávaně vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. To všechno jsou případy, kdy by měl vzniklé škody motoristům hradit majitel vozovky," říká Besperát. Majiteli silnic jsou obce, kraje nebo v případě dálnic stát.

Zajistěte si dostatek důkazů
Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka. "Časté jsou případy, kdy je třeba schovaná za stromy nebo keři," dodává Besperát.

Vlastníci komunikací jsou až na výjimky pro případné vyplácení škod pojištěni. Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit.

Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách štěrk po zimě ze silnice odklidit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud. Vlastníci komunikací se k výplatě škod řidičům většinou dobrovolně nehlásí.

"Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost. I to může mít na rozsah škod velký vliv," radí právník Tomáš Beran.

Důležité je také mít dostatek důkazů. "Pokud si někdo auto poškodí tím, že vjede do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, měl by zavolat policii a trvat na nafocení a zaprotokolování jejího stavu," doplňuje Beran.

Kdy škodu nikdo nezaplatí
"Něco jiného ovšem je, když je štěrk na silnici označen dopravní značkou a motorista přesto havaruje. Potom může tuto škodu hradit jen z vlastního havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy," říká ředitel Wüstenrot pojišťovny Patrik Balla.

Tento fakt ještě upřesňuje: motoristé nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba.

"„Prostě je to takzvaný tankodrom, kterých je na našich silnicích bohužel hodně," vysvětluje Balla. Jet po takové silnici vysokou rychlostí je pak risk samotného řidiče. Argument, že byl překvapen nějakou neočekávanou dírou na silnici tady samozřejmě neobstojí. Takže v tomto případě nikdo jiný za havárii či poškození jeho vozu neodpovídá než on sám.

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.