Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající talíř přistál znovu v Ženevě, tentokrát bez střechy

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Znovuzrozená značka Touring Superleggera okouzlila v roce 2012 návštěvníky ženevské autoshow moderní interpretací modelu Disco Volante. Letos se na stejném místě prezentuje otevřenou verzí Spyder, kterou si nadělila k devadesátým narozeninám.

Milánská společnost Carrozeria Touring Superleggera patřila v polovině minulého století ke špičce v oblasti automobilové konstrukce a designu. Unikátní karoserie z lehkých slitin dnes patří k největším ozdobám prestižních veteránských akcí a ceněným sběratelským kouskům.

Fotogalerie

Značnou exkluzivitu vozů od Carrozeria Touring Superleggera totiž kromě stylu a techniky podtrhuje i kusová výroba a minimum dochovaných exemplářů.

Elegantní létající talíř

Podobně exkluzivní jsou i novinky. Legendární značka oživená v roce 2008 skupinou soukromých investorů totiž vyrábí od každého modelu vždy jen několik kusů, jejichž technickým základem navíc bývají automobily s velmi omezenou dostupností. To je i případ letošní ženevské novinky nazvané Disco Volante Spyder, jejímž předobrazem se stala Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera z roku 1952.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Otevřené Disco Volante (létající talíř) je postavené na podobných základech jako o čtyři roky starší kupé, které v roce 2013 získalo prestižní cenu za design na soutěži elegance ve Villa d’Este (více čtěte zde). Dárcem orgánů je v tomto případě Alfa Romeo 8C Spider, které se v letech 2008 – 2010 vyrobilo v limitované sérii jen 500 kusů.

Dvoumístný, 4 620 mm dlouhý, 2 032 mm široký a 1 309 mm vysoký automobil tedy pohání atmosférický osmiválec, který má svůj původ v Maserati GranTurismo. Ten z objemu 4,7 litru produkuje výkon 450 koní a 480 Nm kroutícího momentu, takže postaráno je také o nadstandardní dynamiku. Sprint z klidu na 100 km/h stihne otevřená verze za 4,5 sekundy a s větrem ve vlasech může vyvolená dvojice uhánět rychlostí až 292 km/h.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder
Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Před nepřízní počasí chrání posádku dvoudílný karbonový hardtop s celkovou hmotností jen sedm kilogramů, který lze v případě potřeby uložit do zavazadlového prostoru. Jeho kapacita se tím ale výrazně sníží ze 400 na 180 litrů.

Bledě modrý exponát je jedním ze sedmi exemplářů, který značka Touring Superleggera hodlá na počest svých devadesátých narozenin vyrobit (modelů s karosérií kupé se vyrobilo 8). Cenu výrobce oficiálně nezveřejnil, k dispozici je pouze na vyžádání.

Okénko do historie

U zrodu původního modelu Disco Volante Spider postaveného na bázi Alfy Romeo C52 stáli v roce 1952 tři legendární konstruktéři Orazio Satta Puliga, Gioacchino Colombo a Carlo Chiti.

Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera byla navržena jako prototyp pro testování aerodynamiky. Její hliníková karosérie upevněná na lehkém trubkovém rámu byla totiž jako jedna z prvních testována v aerodynamické tunelu. Výsledkem byl v té době rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu cx=0,25.

Alfa Romeo Disco Volante Spider

Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1 997 ccm vybavený dvěma vačkovými hřídeli a dvojitým karburátorem, jehož maximální výkon 158 koní putoval skrze čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Téměř čtyřmetrový vůz vážil jen 735 kilogramů a dosahoval maximální rychlosti 225 km/h. Celkem byly vyrobeny jen tři kusy, jeden z nich byl navíc později přestavěn na kupé.

Další 2 prototypy byly vybaveny šestiválcovými motory o objemu 3,5 litru ze závodního vozu 6C 3000 Competizione Maggiorata. S jedním z nich startoval v roce 1953 Juan Manuel Fangio v závodě Mille Miglia. Díky srovnatelné hmotnosti (760 kg) a výkonu 246 koní dosahovalo šestiválcové Disco Volante Spider rychlosti až 240 km/h.





Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Z pomlázky jdete s promilemi? Jezte, pijte vodu, za volant se nehrňte

Až půjdete z velikonoční koledy, zkuste si vybavit, kolik alkoholu jste vypili. S následky se mnozí budou potýkat ještě následující a den. A nemusí to být jen...  celý článek

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Představuje se Vision E, v roce 2020 z něj bude první škodovka na baterie

Šanghaj je 24milionové město, kde slunce neviděli hodně dlouho. Celé město totiž do pošmourna halí smog. A tak je na tom snad každé město v Číně. Právě tady má...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

BMW M5
BMW M5

r.v. 2012, naj. 77 150 km, benzín
1 324 950 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.