Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající talíř přistál znovu v Ženevě, tentokrát bez střechy

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Znovuzrozená značka Touring Superleggera okouzlila v roce 2012 návštěvníky ženevské autoshow moderní interpretací modelu Disco Volante. Letos se na stejném místě prezentuje otevřenou verzí Spyder, kterou si nadělila k devadesátým narozeninám.

Milánská společnost Carrozeria Touring Superleggera patřila v polovině minulého století ke špičce v oblasti automobilové konstrukce a designu. Unikátní karoserie z lehkých slitin dnes patří k největším ozdobám prestižních veteránských akcí a ceněným sběratelským kouskům.

Fotogalerie

Značnou exkluzivitu vozů od Carrozeria Touring Superleggera totiž kromě stylu a techniky podtrhuje i kusová výroba a minimum dochovaných exemplářů.

Elegantní létající talíř

Podobně exkluzivní jsou i novinky. Legendární značka oživená v roce 2008 skupinou soukromých investorů totiž vyrábí od každého modelu vždy jen několik kusů, jejichž technickým základem navíc bývají automobily s velmi omezenou dostupností. To je i případ letošní ženevské novinky nazvané Disco Volante Spyder, jejímž předobrazem se stala Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera z roku 1952.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Otevřené Disco Volante (létající talíř) je postavené na podobných základech jako o čtyři roky starší kupé, které v roce 2013 získalo prestižní cenu za design na soutěži elegance ve Villa d’Este (více čtěte zde). Dárcem orgánů je v tomto případě Alfa Romeo 8C Spider, které se v letech 2008 – 2010 vyrobilo v limitované sérii jen 500 kusů.

Dvoumístný, 4 620 mm dlouhý, 2 032 mm široký a 1 309 mm vysoký automobil tedy pohání atmosférický osmiválec, který má svůj původ v Maserati GranTurismo. Ten z objemu 4,7 litru produkuje výkon 450 koní a 480 Nm kroutícího momentu, takže postaráno je také o nadstandardní dynamiku. Sprint z klidu na 100 km/h stihne otevřená verze za 4,5 sekundy a s větrem ve vlasech může vyvolená dvojice uhánět rychlostí až 292 km/h.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder
Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Před nepřízní počasí chrání posádku dvoudílný karbonový hardtop s celkovou hmotností jen sedm kilogramů, který lze v případě potřeby uložit do zavazadlového prostoru. Jeho kapacita se tím ale výrazně sníží ze 400 na 180 litrů.

Bledě modrý exponát je jedním ze sedmi exemplářů, který značka Touring Superleggera hodlá na počest svých devadesátých narozenin vyrobit (modelů s karosérií kupé se vyrobilo 8). Cenu výrobce oficiálně nezveřejnil, k dispozici je pouze na vyžádání.

Okénko do historie

U zrodu původního modelu Disco Volante Spider postaveného na bázi Alfy Romeo C52 stáli v roce 1952 tři legendární konstruktéři Orazio Satta Puliga, Gioacchino Colombo a Carlo Chiti.

Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera byla navržena jako prototyp pro testování aerodynamiky. Její hliníková karosérie upevněná na lehkém trubkovém rámu byla totiž jako jedna z prvních testována v aerodynamické tunelu. Výsledkem byl v té době rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu cx=0,25.

Alfa Romeo Disco Volante Spider

Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1 997 ccm vybavený dvěma vačkovými hřídeli a dvojitým karburátorem, jehož maximální výkon 158 koní putoval skrze čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Téměř čtyřmetrový vůz vážil jen 735 kilogramů a dosahoval maximální rychlosti 225 km/h. Celkem byly vyrobeny jen tři kusy, jeden z nich byl navíc později přestavěn na kupé.

Další 2 prototypy byly vybaveny šestiválcovými motory o objemu 3,5 litru ze závodního vozu 6C 3000 Competizione Maggiorata. S jedním z nich startoval v roce 1953 Juan Manuel Fangio v závodě Mille Miglia. Díky srovnatelné hmotnosti (760 kg) a výkonu 246 koní dosahovalo šestiválcové Disco Volante Spider rychlosti až 240 km/h.





Nejčtenější

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.