Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kruhová křižovatka není všelék

Náměstek pro výstavbu Ředitelství silnic a dálnic Michal Vojtíšek má na stole hned několik nových projektů kruhových křižovatek. Každému zpracování přitom předcházelo dost podrobné zkoumání, zda se vůbec vyplatí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PČR

zákon č. 361/2000 Sb.
 
Zákon  č.  361/2000  Sb.,  §  21 - "odbočování",  odst.  (1):  při  odbočování  na  křižovatce  nebo  na  místo  ležící  mimo  pozemní  komunikaci  musí  řidič  dávat  znamení  o  změně  směru  jízdy ...
§ 30 - "znamení o směru jízdy",  odst.  (1):  znamení  o  změně  směru  jízdy  musí  řidič  dávat  kromě  případů  uvedených  v  jednotlivých  ustanoveních  také  vždy  při  změně  směru  jízdy ...   -   tímhle  §  se  dávání  blinkrů  ještě  dál  jistí ! 
Jelikož  zde  hovoříme  o  křižovatkách  s  kruhovým  objezdem,  není    v  oblasti  dávání  blinrů  co řešit.  Musí  se  dávat  blinkr  jak  při  vjezdu  na  kruháč,  tak  i  při  výjezdu  z  něj,  a  to  včas.
0/0
28.11.2003 7:52

jakub

Re: správné blikání
vážení  jako policista a bývalý autoškolák
opakuji při nájezdu na kruh ob se nebliká a při výjezdu je to povinnost jestli to někdo dělá jinak tak je to špatně změna směru  při nájezdu není jde jen o to, že silnice je ohnutéá ale jede se dál v zatáčce taky neblikáte nebo snad nějaký blbci ano
0/0
28.11.2003 9:23

Bolča

Re:
Bohužel, zákon říká něco jiného, i když logické by samozřejmě bylo při nájezdu neblikat (zvláště u těch malých objezdů).
0/0
9.12.2003 16:01

Franta

Znamení o směru jízdy
Při vjíždění na kruhový objezd se raději než vyhláškou řídil zdravým rozumem, tzn. že pokud vjíždím na kruhová objezd,  tak blinkr nedávám a dám ho až před výjezdem, kterým chci jet. Blinkr totiž není pro mne, abych věděl kam chci jet, ale abych to ukázal ostatním. Při příjezdu ke kruhovému objezdu, pokud nejsem idiot, nemám jinou možnost než odbočit v pravo, ale odbočit z něho můžu 1. nebo i  poslední odbočkou a tento můj úmysl bych, v rámci zachování plynulosti provozu měl dát jednoznačně najevo.
0/0
25.11.2003 16:21

Diesel

Re:
Mas recht, ja to delam stejne.
Diesel
0/0
25.11.2003 21:56

Sch

Re: V nemecku povinne
V nemecku je to dokonce povinne pred sjezdem z kruhaku dat znameni a policie i pokutuje ridice kteri to neplni. A navic kdyz date blinkr zvisite prujezdnost krizovatky, ridic na stejnem sjezdu vi ze muze jet a nakou tu vterinu na kazdem aute to usetri.
0/0
27.11.2003 13:06

X.Y.

Reakce na níže uvedené - blinkry
Nám zase vtloukali, že kde je křižovatka a nejede se přes ní rovně, tak se blinkr dává.
Když jsme u zatáčení/odbočování:  jedu  po  hlavní, která zatáčí doleva. Silnice pokračuje i rovně, ale je to už vedlejší. Nedám znamení o změně směru jízdy doleva a z protisměru po vedlejší přijíždí auto,  které by mi mělo dát přednost, ale tím, že já jsem se vykašlal na blikr, si ten protijedoucí myslí, že jedu rovně z hlavní na vedlejší. Tudíž jede a drc, jsme v sobě. Domnívám se, že chybu jsem udělal jen já  (jen  teoreticky  -  jinak mne  neobtěžuje dát blinkr). Tuhle jsem však viděl ve STOPu (cca  5  min. od asi Besipu na ČT v pondělí 19:55 a ve čtvrtek 17:15) tuhle situaci, a byl vinen řidič protijedoucího vozidla přijíždějící po vedlejší. Měl se prý přesvědčit, zda skutečně auto nedávající blinkr (když jede po hlavní, která odbočuje) nebude odbočovat. Dle názoru mého i dalších známých je to blbost, to bychom vůbec nemohli plynule jezdit, ale jen vyčkávat, zda se někdo na blinkr nevykašlal nebo jej naopak nezapomněl vypnout před 5 kilometry, kdy někam odbočoval... To bych pak doporučoval blinkry zrušit úplně a nebo je požívat k dalšímu zviditelnění jedoucích objektů (samotné svícení již dneska -  soudím podle toho, co mlhovkářů jezdí,  i když  není  žádná  mlha,  sněžení  ani  hustý  déšť  -  je málo  -  ještě  to  chce  kromě  blinkrů  i  majáčky  a  sirény!). 
A ještě  k  blinkrům:  když se jedna trasa  rozdvojuje doleva a doprava a jedna z toho je jednosměrka. Tam když se nedává blikr, tak ten protijedoucí ani nemusí tušit, že jede v jednosměrce a tudíž mu tam nic nemůže (teoreticky) vjet, ale on raději čeká, protože ostatní neráčí ten blinkr dát.
Nevím, zda popisované situace podle slovního vyjádření pochopíte.  Když se to nak
0/0
25.11.2003 8:06

X.Y.

Znamení o směru jízdy
  Ještě bych měl dotaz: on  již  neplatí  zákon  361  o  provozu  na  pozermních  komunikacích.  Nikdo  totiž  neráčí  se  obtěžovat  dát  znamení  o  změně  směru  jízdy,  a  to  při  nájezdu  na  kruhový  objezd,  natož  pak  při   opouštění  kruhového  objezdu.  Že  tam  šofér  trčí  a  čučí,  jak jedno  auto  vyjíždí  z  kruháče  bez  blinkru,  další,  další,  další  ...  Dávno  už  mohl  být  z  kruháče  pryč,  kdyby  nebylo  těch  úchyláků, co nemají  na to dát blinkr.  Tomu  se  říká  plynulost  dopravy.  Vyzývám  proto polici  ČR,  aby  se  na  toto  zaměřila  a  dávala  tvrdé  pokuty,  nejlépe  s  návrhem  na  odebrání  řidičského  oprávnění.
0/0
24.11.2003 7:58

Y.X.

Re:
Nevim podle jake vyhlasky, ale nam bylo vtloukano, ze pri vjezdu na kruhak se blinkr nepouziva!! Neni tam zadna jina volba smeru jizdy a pouze tim matete vozidlo na prvnim naslednem vjezdu: to auto bude odbocovat, nebo pokracovat? Pri vyjezdu souhlas: blinkr urcite a cim driv tim lip.
0/0
24.11.2003 8:23

jarin

Re: znameni o zmene smeru jizdy
pripada mi to asi tak, jako kdyby se davalo znameni o zmene smeru jizdy i v zatacce.  Samozrejme, kdyz z kruhaku odbocuji ven tak ten blinkr je logickej. (teda az na takovy experty, ktery tam daj levej)
0/0
24.11.2003 16:20

X.Y.

blbá to móda ...
Kdo vymyslel tak blbou módu, jakou jsou právě kruhové objezdy?  Posadil  bych  ty  "architekty"  do  náklaďáků  a  autobusů,  aby  se  předvedli.  Super  je  taky  dát  hned  za  kruháč  přechody  pro  chodce,  aby  když  se  auto  rozjede,  hned  brdilo,  protože  chodci  jsou  čím dál víc neukázněnější  a  vrhají  se  před  jedoucí  auta   s  ještě  větším  vědomím,  že  oni  spolu  s  ODS  a  papalášskými  auty  s  modrými  majáky jsou  ti,  co  mají  absolutní  přednost  vždy  a  všude.  Že  pak  někdo  nestačí  dobrzdit,  nemusím  připomínat.  A  než  si  všichni  zvyknou  na  náledí  a  břečky,  v  nichž  se  nedá  ani  při  20 km rychlosti  zastavit na  místě ...
0/0
24.11.2003 7:54

Bolča

Re:
Tuto módu prosadili Ti, kteří ví, že kruhový objezd je bezpečnější a má větší propustnost než běžná křižovatka - ovšem je nesmysl stavět ho tam, kde po "vedlejší silnici" téměř nic nejezdí.
0/0
9.12.2003 15:57

Phoenix

Další zbytečné kruháče
Jeden opravdu velmi zbytečný kruhový objezd je u radnice Prahy 15, doprostřed původní křižovatky bez jakýchkoliv úprav postavili dokolečka betonové zábrany a kruhák byl hotový. Že se nic nezměnilo, kromě toho, že kloubové autobusy se při odbočování vlevo div nezlomí, asi není třeba psát.
Další zbytečný je u Uhříněvsi -Kutnohorská/Přátelství. Nejen že to nic nevyřešilo co se týká plynulosti, ale protože se tam nevejdou těžké kamiony s kontejnery z nedalekého překladiště, tak projíždějí kolem sídliště v Petrovicích, až se paneláky otřásají. Už jen čekám, kdy takový rychle se řítící kolos někoho srazí na přechodu....
0/0
22.11.2003 19:06

breakdown

Re:
Kamiony se do okružky v Uhříněvsi nevejdou proto, že do ní jezdí příliš rychle. Souhlasím ale, že by mohla být větší (zřejmě tam nebylo místo), ovšem každopadně například výjezd z Chodova je teď daleko přijemnější a bezpečnější. Snad dopravu v Uhříněvsi vyřeší obchvat Prahy...
0/0
24.11.2003 7:47

Honza

Kruhové objezdy jsou v 90% na nic
Když se jede po rovině a najednou je v cestě "kruhový objezd" který znamená akorát to, že tam doprostřed silnice vyklopili tatrovku s hlínou, tak bych zastupitele a stavaře, kteří to postavili nechal za trest stát na těchto křižovatkách a poslouchat nadávky všech kteří tudy musí projet. Např. Silnice Olomouc-Hranice, je taková zrůda, nebo  v Brně v Bystrci cestou ze staré do nové.
0/0
22.11.2003 16:25

kess

Re:
Uz po prvni Vasi vete me napadl prave mini kruhac na trase Olomouc-Hranice. Naprosto zbytecna a zivotu nebezpecna stavba, kde jsem uz nejednou videl vysypana skla atd. Ono se neni cemu divit, kdyz tenhle kruhac vyuzijou 2 lide za den - holt ma pak jeden z nich smulu, ze ho smete nic netusici ridic z protismeru.
0/0
25.11.2003 2:06

Radek

kruhové křižovatky jsou méně kapacitní
Kruhová křižovatka opravdu není všelék a ne vždy je vhodná. Světelná křižovatka totiž umožňuje průjezd většího počtu projíždějících vozidel, pochopitelně s naladěním intervalů pro jednotlivé směry jízdy.
0/0
22.11.2003 12:00

Kruton

Re: Intervaly semaforu
Podle me se v Praze kruhace vyplati, protoze do svetelnych krizovatek se jezdi i na cervenou, auta zacnou krizovatku blokovat pro jine smery a tak je to furt dokola.
Souhlasim s tim, ze se nekteri starostove chteji vytahnout zbytecnym kruhakem (napr. Benesov u Prahy, kde se vyuzivaji stejne jenom dva smery).
0/0
23.11.2003 11:37

Sch

Re: křižovatky jsou méně kapacitní
To tedy neni pravda, anglicane na to maji statistiku a kruhak ma v kazdem pripade vetsi kapacitu nez svetla a to az do te mezni hodnoty, preplnena svetelna krizovatka je prujezdna, ale tvori se pred ni kolony, kdezto preplneny kruhak se stava velmi spatne prujezdny pro mene vytizene smery. Ted se nebavim o prazskych krizovatkach s ucpanymi vyjezdy viz. vedlejsi reply (to neni zapricineno prekrocenim kapacity dane krizovatky, ale nekde jinde za ni) tam je to naprd vzdy.
0/0
27.11.2003 13:13

Štěpán

Kulaťák - Zbiroh
Ve Zbirohu je nová kruhová křižovatka, která rozhodně není na rovině a až napadne sníh bude lepší se tomu místu vyhnout. Podle článku tu výstavbu neměli vůbec povolit...
Co všechno se musí při projektování kruhové křižovatky zvažovat? Je toho skutečně hodně, například leckdo si vůbec neuvědomí, že kruhová křižovatka musí být z celé řady důvodů budována na rovině.
0/0
22.11.2003 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.