Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I když to klouže, není nutno bourat

Řešení kritických situací je sice předepsané už v osnovách autoškol, ale málokde je dokážou nacvičovat. I když v České republice není moc rozvinutý systém vylepšování řidičských dovedností, přece jen existuje možnost, jak se naučit klouzat autem opravdu naostro a přitom kontrolovaně a bez rizika havárie. Tou možností jsou kurzy bezpečné jízdy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B M W

Mám poruchu. Osobnosti. Ale mě to osobně moc neva. Užívám si jako nikdy!!
Dám si do rypáku a jedu. Je mi jedno kam. Prostě jedu. Nejlepší je to v létě, když se dá jezdit se staženou střechou. Pustim si Angie Stone a užívám si zatáčky s kvílícíma gumama. Kupuju většinou z 50% jetý, protože jinak bych se nedoplatil. Pak už ubejvaj míň a na slikách se jezdí na suchu stejně nejlíp. Jestli se za mnou někdo dívá mě už dávno přestalo zajímat. Důležitej je jenom ten pocit totální kontroly a dotyku s každou nerovností na silnici (pružiny mám zkrácený o půl závitu a tlumiče i podvozek naladěný na sportovní jízdu, stejně tak cambry, přední stabilizátor). No, a to je tak asi všechno. Jo a abych nezapomněl. Zvuk. Ten je polovina zážitku, protože mi nad 6500 vždycky běhá mráz po zádech. Cesta ... tak za těma zatáčkama je většinou nájezd na dálnici. Mám svý trasy a kdo mě potkal ví kdo sem a s čim jezdim. Úžasnej pocit svobody. Motor trvale přes 5000, šaltpáka s krátkym záběrem, škodovky a Pražáci v pravejch pruzích. Detaily: zkusim někdy z hecu vyměnit klakson z nákladního volva za pravej českej zvonec z tramvaje. Pražáci (ano, mám je rád, jako každej mimo big city) si budou i u Brna připadat jako doma na Václaváku :) Jo, sem fakt dobrej a léčim si na silnici komplexy. Vim to. Už mi to nepište.
0/0
22.1.2004 23:04

matasek007

Andros
když jsme u Andros trophy, koukněte na tohle http://www.czechferrari.cz/andros.html
0/0
22.1.2004 21:16

zmijovka

ABS...
Predem uvadim, ze moje ABS neni z nejnovejsich, stejne jako to auto...  dokonce to ted ani poradne nefunguje, protoze je spatne zadni prave cidlo (zitra jde na vymenu). Ja uz bych auto bez ABS nechtel. Nevim, jak je to u malych vozu, ale tohle auto ma skoro 5 metru, motor vpredu a nahon dozadu. Ukocirovat na kluzke vozovce tak velke auto s lehkym zadkem (trochu pomuze plna 70ti litrova nadrz vzadu) bez ABS je o dost obtiznejsi, nez s ABS. Zrovna mam moznost to porovnavat  . Na nasich uzasne rovnych silnicich znamena kazde zablokovani kol pri brzdeni, ze auto zacne klouzat nekam do taluty, podle toho, kam zrovna sklon vozovky smeruje. K cemuz samozrejme prispiva nerovnomerna adheze jednotlivych kol (pokud to opravdu neni cistej led. S ABS to proste zaslapnu natvrdo a snazim se v mezich fyzikalnich zakonu opatrne s vozem manevrovat a poslat ho tam, kam potrebuji. Bez ABS si div nestrhnu haxnu, ale stejne to nestihnu tak dobre, jako ta elektronika. To uhybani cumaku je nejvice patrne pri nizkych rychlostech, kdy setrvacnost neni tak vysoka a obcas je to dost nepekne prekvapeni.
Co se tyce suche vozovky, tam take zalezi hodne na pneumatikach. Kdyz jsem to auto koupil, zajel jsem s tim na vyrazene vojenske letiste a trochu experimentoval. Zkusil jsem mj. ve stovce natvrdo zabrzdit a pri tom udelat "losi" manevr. No, z auta se sice ozyvaly nepekne zvuky, ale pri plnem brzdeni udelalo vcelku slusny uhybny manevr a zustalo stat jakoby v protismernem jizdnim pasu. Zadny smyk, vse pod kontrolou - ovsem za idealnich podminek.  Bez ABS vylouceno, IMHO to nohou takhle bez specialniho treninku nezvladnete. A navic... predstavte si, ze na dalnici ve 130 (   ) natvrdo brzdite az do klidu. A pak se bezte podivat na pneumatiky...
Nezkousel jsem nikdy porovn
0/0
21.1.2004 21:05

zmijovka

Re:
dokonceni  :
Nezkousel jsem nikdy porovnavat brzdnou drahu s ABS nebo bez, taky technika jiste udelala velky pokrok. Ale IMHO alespon castecna manevrovatelnost pri plnem brzdeni je k nezaplaceni.
0/0
21.1.2004 21:10

song'o

brzdit na ledu?
ja teda nejsem nejaky velky odbornik,ale nedavno jsem dostal smyk na ledu a zvladl jsem to do te doby,nez jsem zacal brzdit,pak hodiny a mensi naraz...
0/0
21.1.2004 20:48

Romcigan

To je ale
hnusná fotomontáž v obrázku na článkem, že se jeden nestydí
0/0
21.1.2004 16:59

john_book

mimochodem
Nechci tady dělat reklamu konkurenčím serverům, ale na iHned je jakási škola bezpečného ježdění, zkuste se podívat i tam, třeba vám taky uvízne něco užitečného v hlavě. Každopádně ale tvrdím, že nejlepší zkušenost je při škole smyků.....
0/0
21.1.2004 14:04

Honza

ABS - zbytečné debaty
Nechte toho plácání nesmyslů o ABS..... Stačí jezdit s mozkem v hlavě,předvídat,myslet na druhé a uvědomovat si, že máte v rukou legálně prodávanou zbraň hromadného ničení. ABS magorovi nepomůže.
0/0
21.1.2004 13:30

:)

Re:
Nechtel bych vam moc kecat do vaseho prispevku,ale z vlastni zlusenosti vim, ze i pri sebevetsi opatrnosti vam to muze ustrelit ani nevite jak a pak muzete byt rad, ze neco jako ABS vubec existuje
0/0
21.1.2004 19:42

Petr V.

Jezis to sou rady ....
1. Pred nastoupenim do vozu doporucujeme otevrit vstupni dvere
 
2. Po usednuti na sedadlo je vhodny tyto vstupni dvere zavrit
 
3. Vsunte klice do zapalovani kovovou casti napred
 
4. Idnes nechte uz toho, jo PLS. Jste ostuda zurnalisitky!
0/0
21.1.2004 12:46

Kaja

Re:
Tady je to o nicem asi tri roky :))) Ba ne, ja se pri cteni iDNES doopravdy vzdy perfektne pobavim :o).
0/0
21.1.2004 12:58

john_book

Škola smyků
Vlooni a předloni jsem absolvoval školu smyků na polygonu ve Vysokém Mýtě. A viděl jsem tam pár  "borců" (kteří byli o sobě nezlomně přesvědčeni, jak jsou dokonalí řidiči) jak s vypoulenýma očima točí volantem ze strany na stranu (samozřejmě, že na opačnou, než měli) při smyku v rychlosti 30 km. Doporučuji zkusit. Bez ohledu na stav našich silnic a vlastního sebevědomí. Je to dokonalá léčba. A pokud jde o ABS. Tamtéž jsme s kolegou vyzkoušeli, jaký je rozdíl mezi autem s a bez. Skoro totožné Fabie. S ABS zcela jednoznačně kratší brzdná dráha. A řízení vozu při brždění? Nemá chybu. Je jen málo řidičů, kteří jsou schopni ukočírovat auto s klasickými brzdami při smyku. 1 z 1000? A pro těch zbývajících 999 je tady právě ABS. Na závěr? Kéž by pojišťovny činily něco bohulibého v tomto směru..........
0/0
21.1.2004 12:18

Mino

Re:
Fabia ma levny ABS system a tusim ze je jen 3-kanalovy . Opravdicke ABS=4 kanaly, 4 senzory (kazde kolo) a kotouce na vsech kolech. Pak to teprve funguje, jak ma.
0/0
21.1.2004 12:24

john_book

Re:
Nejsem odborník, nicméně se domnívám, že i Fabie má senzor na každé kolo, jinak by to asi nebylo ABS. Alespoň si myslím. Každopádně, i když toto ABS není (podle vás) dokonalé, přesto je to velmi znatelný rozdíl.
P.S:
Doufám, že nejste jeden z těch, kteří např. na mé tvrzení, že Fabia má průhledná skla odvětí, že automobil značky (Mercedes, Ford, Alfa Romeo a já nevím co ještě) má skla podstatně průhlednější....
0/0
21.1.2004 13:54

Lib

Re:
Hehe, u Vami jmenovanych vozu se nekdy prave pruhlednost snizuje, stejne jako se snizuje podvozek, ba naopak se zvysuji emise, spotreba, vykon, 'ostromeckovanost' a v nekterych pripadech i blbost ridice :)))
0/0
21.1.2004 14:25

Petr

Re:
Fabia ma trikanalove abs ale cidly musi byt vzdy ctyri, v praxi to funguje tak ze obe zdanikola jsou rizena spolecne. Ctyrkanalove je samozrejme lepsi o kolik to tezko rici.
Co se tyka skel, fabia se asi nema za co prilis stydet, ale celni sklo jake maji napr lepsi renaulty s naparenou vrstou a vyhrivane nema chybu, poznate je podle lehce nafialoveleho vzhledu. Celni okno bez vyhrivani bych nikdy uz nechtel, kdo ma garaz muze mu to byt jedno, ale to ze za par vterin je vzdycky zamlzeni pryc je k nezaplaceni.
0/0
21.1.2004 17:24

Honza

ABS bych neodsuzoval..
ja bych abs neodsuzoval - na ledu vam sice brzdnou drahu nezkrati, ale lepsi manevrovatelnost je jasna vec! taky je dobre rozlisit jake abs je na voze namontovano - nemuzete srovnavat 5 let stare systemy s dnesnimi (mam zkusenost s escortem 94 a mondeem 02 a je tam rozdil jak blazen), zalezi taky na hmotnosti vozidla. Jen si zkuste presehnout do auta bez abs a jak se budete divit....
0/0
21.1.2004 11:58

fido7787

dotaz
da se nekde odzkouset (na trenazeru nebo jinde) jizda vlevo? jedu na dovolenou, kde budu ridit vlevo  potreboval bych si zkusit jizdu vlevo a nevim na koho se mam obratit, poradi nekdo?
0/0
21.1.2004 9:41

venca

Re:
behem nekolika kilometru si zvyknes, ja to zazil v lete o dovoleny na kypru ... staci ze zacatku davat bacha a premejslet, pak uz to jde samo
0/0
21.1.2004 9:55

snapper

Re: Jízda v levo
Souhlasím - koupil jsem si  auto a prostě jel. Na řazení si zvykneš rychle, protože kulisa je stejná. Dávej bacha na křižovatkách při odbočování, protože zvyk je zvyk na parkovištích (supermarkety), kde budeš mít tendence jezdit u pravé strany a opuštěné cesty, kde není prostřední čára. Stalo se mi, že proti mně vyjelo auto a já instinktivně strhnul volant ke kraji - ale pravému :-) Jeli jsme oba pomalu, takže vše OK. Jediná rada - ze začátku opravdu bacha, pak už to půjde. Za rok jsem si zvyknul
0/0
21.1.2004 17:05

karel

nemohu si pomoct, ale...
 Dobrý den, nemohu si pomoct, ale i s ABS na kluzkém povrchu (sníh) při intenzivním brždění (takřka) nezatočím. Hmotnost a kinetická energie vozidla stejně táhne auto původním směrem. Proto není radno na ABS bezhlavě spoléhat - určitě se vyplatí si nejprve na nějaké volné ploše vyzkoušet, jak bude auto reagovat. Sám jsem byl překvapen. ABS vesele cvakalo, volant byl vytočenej do rejdu, ale auto stejně jelo rovně.... Na běžné vozovce by to skončilo nehodou. Máte někdo podobnou zkušenost?
0/0
21.1.2004 9:28

Krutibrk

Re:
Nazdarek, ja bych to s tim ABS do zatacek taky neprehanel:-) I kdyz jedes dvacet a mas pod sebou led, tak klouzes do boku. Poznas to nejlip, kdyz jedes i na snehu nebo ledu rovne, to pomaha hodne, auto nelita ze strany na stranu. Jenom se na to nesmis spolehat pri prudkem dobrzdovani treba na semaforech, ze jo... Ale rikej to tem za tebou!
0/0
21.1.2004 10:43

Mino

Re: ABS & Spol.
ABS neni vsemocne a vsemohouci. Aby auto nejelo bokem, no lepe receno, snizila se tato moznost, je nutne jeste mit DSC (tak tomu rika BMW - Dynamic Stability Control), jinde se to jmenuje jinak,ale je to uplne to same. V postate se neri rotacni zrychleni auta a take poloza volantu. Takze kdyz volant je "zatoceny" ale neni zadne rotacni zrychleni = auto jede rovne, tedy klouzou predni kola. Takze se zacne nejake kolo pribrzdovat (opak ABS, ktere odbrzduje) - k tomu uceku je v tlakove nadobce dusik asi na 150 barech a to je jaky kdyz stojite na brzde. No a protoze je to kluzke, tak ABS prerusuje toto pribrzdovani. Obdobne, kdyz se auto zacina "tocit" ale volant je rovne, jsem ve smyku, takze se zase nejake kolo pribrzdi, aby se to zlepsilo. ZAKONY FYZIKY ALE NIKDO NEOBEJDE !!! Elektronika pomuze, ale jen do urcite meze. Dalsim faktorem je rychlost. Pod urcitou (asi 5km/h) systemy prestavaji pracovat, aby slo vubec zastavit. dneska jsem nechtene zkusil vse v praxi, na jednicku, asi 10km/h - vyjezd z parkoviste na 90°, led as na nem snih, auto se zadnim nahonem. A stejne se to pretocilo o vic nez 45° pres pozadovany smer, takze nutna silna korekce volantu nutna, ryclost asi tak krokem.
0/0
21.1.2004 12:17

Petr V.

Re:
Brzdovy assist. Kazda automobilka to ma jinak pojmenovane. To chrani aby se vozidlo nedostalo do smyku nebo se "nepretocilo". Treba VW dodava komplet abs + bezovy assist + uzaverka difencialu (lajcky receno :) kolem 35 tisic. Coz je velmi dobra cena a automobil to doopravdy ochrani proti vsemoznemu. Ovsem kdo jezdi jak prase ma smulu i nadale ....
0/0
21.1.2004 12:57

karel

Re:
Je to trochu jinak. Ani jeden tento systém nepomůže proti "přetočení". Co je ABS, je jasné. Brzdový asistent pouze rozezná tzv. "panické brždění" v případě nouze a zvýší tlak a tím pádem brzdný účinek na maximum. Uzávěrka diferenciálu je účinná pouze při rozjezdu na kluzkém povrchu, když je navíc rozdílný povrch pod každým kolem a tento systém funguje pouze do cca. 40km/h. Ani jeden tento systém nechrání před „otočením“ vozu. Systém, který to umí se v koncernu VW nazývá ESP.
0/0
21.1.2004 17:04

Mino

Re:
Diky za doplneni, nemohl jsem si vzpomenout; ESP (Electronic Stability System) je bezny a obecny nazev, ale me z neznamych duvodu tomu u BMW rikaji DSC.
0/0
21.1.2004 17:48

JOSE

náhon
V článku sem četl rady co a jak dělat při smyku...maji psaný ubrat plyn atd.....ale nikde se nebavi o pohánené nápravě...přední- zadní-obě?????? TO JE TROCHU CHYBA.
0/0
21.1.2004 9:26

Lib

Re:
Coz o to, jeste pri jakym smyku. Pri pretacivym smyku s predohrabem ubirat plyn = je sebevrazda, protoze se jeste vice odlehci prdel, ba naopak akcelerace ji zase pritlaci (odzkouseno, fakt to funguje), nedotacivej s predohrabem je horsi, ubrani plynu zase zpusobi prenos vahy na predek (brzdeni motorem) ba naopak bych rekl zase pridat, ale nesmi se to prehnat, protacena kola moc nezatoci. Jde to resit rucni brzdou a vybrat nasledny pretacivy smyk , ale to uz musi byt clovek fakt machr, to sem si zkousel v malych rychlostech na hodne prostoru a v beznym provozu bych to urcite nedal
0/0
21.1.2004 10:38

Sch

Re: Pohanena naprav se projevi jen pri pridani plynu
Vsechny zdejsi rady, napr. vyslapnuti spojky, ubrani plynu, neovlivnuje pohanena naprava. Pokud by jste chtel ale situaci resit pridanim plynu (vytahnout se z toho) tak pak ano, ale tyto defenzivni rady jsou univerzalni.
0/0
21.1.2004 10:38

J.

??
Při brždění na ledu bez ABS-spoléhat na bezpečnostní pásy???
Kdy už konečně řeknete,že to ABS není zas takovej zázrak?To berete prachy za to,že to chválíte??Napište lidem konečně pravdu!Na ledu a na sněhu ABS PRODLUŽUJE brzdnou dráhu!!
Škola smyku je vynikající věc,spoustu lidí si uvědomí,že fizika platí i pro auta za dva miliony.-jen je takových lidí ještě málo.
0/0
21.1.2004 7:51

E

Re:
To, že ABS většinou prodlužuje brzdnou dráhu je snad všem jasné. Ale je velmi účinné na kluzkých površích ne délkou brzdné dráhy ale ovladatelností vozidla při brzdění, a to je většinou ještě důležitější než vlastní délka brzdné dráhy, protože se při brždění můžu přakážce vyhnout a nevletět do ní v roztočených hodinách.
0/0
21.1.2004 8:13

Fery

ABS lze využívat s rozumem!
I ve voze s ABS je vhodné využívat brzdy na kluzké vozovce s rozumem. Pokud se spolehnete pouze na ABS, zjistíte, že pokud se budete snažit vyhnout překážce bez brždění, nebo výrazného brzdícího účinku - vlivu ABS, budete na tom podstatně hůře, než když budete zatáčet bez brždění.
Vůbec nejlepším řešením je řadit neustále správné převodové stupně! Pomáhejte si motorem. Rozumně brzdící motor s předním náhonem je tou nejbezpečnější možností, jak držet správnou stopu bez smyku.
Ale hlavně to chce zkoušet, zkoušet a zkoušet.
Je škoda, že žádná instituce, či pojišťovna tzv. školy smyku nepodporuje.
0/0
21.1.2004 9:21

Lib

Re:
Jo, mam stejnou zkusenost, akorat s tim brzdenim motorem pozor na odlehcenej zadek, sem takhle dostal krasnej smyk pri jizde z kopce - protoze sem pred cirka 2km nabral do vzorku bahno (predem dekuji zemedelcum, ze po sobe uklizi) a uz to jelo. Bylo to teda na vlhke vozovce na podzim
0/0
21.1.2004 10:43

Fery

Re: OPRAVA - omlouvám se
I ve voze s ABS je vhodné využívat brzdy na kluzké vozovce s rozumem. Pokud se nespolehnete pouze na ABS, zjistíte, že pokud se budete snažit vyhnout překážce bez brždění, nebo bez výrazného brzdícího účinku - vlivu ABS, budete na tom podstatně lépe, než když budete zatáčet s využitím ABS brždění. ABS za vás citlivost nezachrání.
Vůbec nejlepším řešením je řadit neustále správné převodové stupně! Rozumně brzdící motor s předním náhonem je tou nejbezpečnější možností, jak držet správnou stopu bez smyku.
Ale hlavně to chce zkoušet, zkoušet a zkoušet.
Je škoda, že žádná instituce, či pojišťovna tzv. školy smyku nepodporuje.
0/0
21.1.2004 9:30

Digimon

Re:
myslis, ze auta bez ABS maji kratsi brzdnou drahu? Ja si myslim ze ten rozdil bude minimalni. Jen v aute s ABS nemusim myslet na to jestli se ti zablokovaly kola. Ja osobne jezdim radsi v autech bez ABS a snih je pro me lepsi povrch nez sucha silnice, ale ne kazdymu vyhovuje tento povrch a lidi uz jsou natolik pohodlny, ze uz ani nechteji pri to brzdeni premyslet.
0/0
21.1.2004 9:22

reset

Re:
ja zastavam nazor, ze by meli delat u aut moznost vypnuti ABS, protoze ABS na kluskym povrchu nefunguje tak jak ma a dela jen problemy.
0/0
21.1.2004 10:29

Mino

Re:
A6 to kysi mela, tlacitko na stredovem panelu. BMW muze vypinat dvoustupnove - 1. stupen je vypnuti DSC - stabilizacni system a protaceni kol, 2. stupen jsem zapomel, i kdyz BMW jezdim ... Nevipinam nikdy nic, auto se zadnim nahonem a 150k to potrebuje vzdy ...
0/0
21.1.2004 12:21

HS

Re:
Tak se jeste zemyslete nad tim, jestli ten narust brzdne drahy je s ABS vetsi nez narust drahy zpusobene pouze castecnym vyuzitim potencialu brzd. Asi jen minimum lidi je schopno brzdit na hranici adheze tak, aby za danych podminek brzdilo se 100% ucinnosti. Teoreticky ABS, jde taky o to, ktera generce ABS to je, brzdnou drahu prodluzuje, ale myslim, ze v praxi je tomu u naprsote vetsiny ridicu naopak...
0/0
21.1.2004 10:39

mitche

Re:
... mate na mysli "fyziku"?
0/0
21.1.2004 11:02

j.

Re:
Vážený mitche,toto není koutek českého jazyka a upsat se může snad každý.Velice se vám tímto omlouvám.-Znám jednoho doktora práv,který mě opravil,že neexistuje odvolání k nejvyššímu soudu,ale pouze dovolání. A pak jezdil s jedním řetězem ve sněhu......
0/0
21.1.2004 12:28

Mino

Re:
Dost casto se zapomina na fakt, ze ABS ke svoji praci potrebuje maximalni tlak v brzdach !!!!! Takze u auta BEZ ABS se brzdi s citem, ale u auta S ABS se musi zmacknou pedal "na krev", coz je dost casto problem u zen. Proste se nebat a poradne se oprit!!!!!! ABS snizi tlak v danem kole, ale pak je ho treba zase co nejrychleji obnovit, aby se po opetovnem roztoceni kola mohlo opet brzdit. No a maly tlak = pomala cinnost = zvetseni brzdne vzdalenosti !! Takze jeste jednou, ABS=brzdit "co to do toho vejde" !!!!!!!!!!!!!!!!
0/0
21.1.2004 12:34

Petr

Re: ??
Dovolím si reagovat na tuhle diskusi a zejména na názor, že ABS prodlužuje brzdnou dráhu. NA LEDU A SNĚHU ABS BRZDNOU DRÁHU ZKRACUJE NA CCA 50%. Mám to prakticky vyzkoušeno se dvěma stejnými auty, jedno s a druhé bez ABS. Podotýkám, že jsem průměrný řidič (a ruku na srdce, kolik % z nás je těch dobrých až vynikajících?). A navíc by bylo dobré připomenout, že se tady mluví o tzv. krizovém brždění.
Ale v rámci objektivity řeknu, že jsou jistě i situace, kdy ABS nepomůže. I airbag umí zabít .
0/0
25.1.2004 10:44

kessmile

try it :o)
http://junk.dawnshadow.se/fahrschule.swf
0/0
21.1.2004 2:35

Marcela

Re:
Díky za tip, je to poučné.....
0/0
21.1.2004 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.