Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyšší škola řidičského umění

Mnoho motoristů stále čeká cesta do domácích hor i za hranice. Čekají je silnice, jež se kroutí nepřetržitě v zatáčkách nahoru a zase dolů. Nejen řidič, i auto při tom prodělává zatěžkávací zkoušku a podobně jako sportovec musí být v té správné formě. Je dobré si udělat jakousi předjarní rozcvičku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mark

Brzdná dráha
34,5metru suchý horký asfalt,Audi 80 bez ABS.Kdo mi spočítá rychlost,plus reakční doba řidiče
0/0
9.9.2004 19:19

davexx

Dotaz na autora
Rád bych se zeptal pana autora článku z čeho usuzuje na snížení spotřeby při vyřazení rychlosti? Dnešní auta se chovají přesně opačně, stačí si koupit spotřeboměr a zjistíte, že pokud máte vyřazeno a jedete na volnoběh, tak máte mnohem vyšší spotřebu než se zařazenou rychlostí a jízdou bez plynu! Taky jsem se chtěl zeptat, co je myšleno tím, že ABS funguje jen do určité rychlosti. Mi funguje i při přibržďování ze 130 na 110 a při nestejném povrchu pod pravými a levými koly (právě teď častý případ) mi právě ABS umožňuje brzdit relativně prudce i ve vysokých rychlostech a to bez ztráty ovladatelnosti vozu.
0/0
26.2.2004 15:56

Vojta

Re:
Souhlas. Při jízdě s vyřazenou rychlostí má auto spotřebu jako při volnoběhu (u mé Astry 0,8-0,9l/h), při zařazené rychlosti bez plynu je spotřeba skutečně 0,00 l/100km.
A dále: při vyšlápnutí spojky při jízdě z kopce dojde k výraznému zrychlení jízdy, čili citlivé brzdění a práce s volantem bude ve většině případů asi účinnější...(na ledu v zatáčce nepomůže nic, pokud nejedete přiměřenou rychlostí)
0/0
28.2.2004 10:03

Mladý řidič

Re: Spojka
Tu vyšlápnutou spojku jsem si vyzkoušel v létě na mokrém asfaltu a na rovince a je to pravda. Auto s motorem vpředu a předním náhonem jsem měl ve smyku "všema čtyřma". Po šlápnutí na spojku a nepatrném kontru se krásně urovnalo, ale řeknu ti už bych to nechtěl zažít znova. Ta metrová příkopa do které jsem málem sletěl se opravdu netvářila moc přívětivě.
0/0
29.2.2004 21:49

2Mac7

hrůza
V krizové situaci se musí jednat klidně a rychle. Vyšlápnout spojku a vynechat brzdový pedál..... jsem ztracená, nemám co vyšlápnout
0/0
26.2.2004 15:32

Ladis

tr tr tr
Já mam zase straou káru a už se vidim jak jedu dolu tahlej kopec a brzdim motorem --- to je akorat pro zadření motoru .... pač mam trabanta (dvoutakt) a když se brzdí motorem tak tam jde min. benzinu tzn i oleje. ..... meli by ten clanek upresnit
0/0
26.2.2004 15:08

Honza

hahaha
mam pocit ze ten clanek byl napsanej pred 20ti lety a je tam jen pridana zminka o ABS...nerikam ze to cely neni pravda, ale rada veci je tu blbost !!! uz se vidim jak si to ritim z kopce se zarazenou dvojkou, motorem v 6000ot jen proto aby se mi to vic nerozjelo a brzdou si budu jen pribrzdovat kdyz tam jsou kotouce 300 mm - hahaha :)
0/0
26.2.2004 10:35

Lib

Re:
To jezdis nakladakem? Ja sem teda z kopce pouzil dycky jen 3 a vys, takovy naklony se moc nevyskytuji. Dale nechapu to s tim prumerem kotoucu - to jako ze raci pojedes na volnobeh a budes brzdit? Pozdravuj kotouce  a desticky, asi je menis casto co? A ono se to taky radi, protoze na volnobeh to neco zere kdezto pri brzdeni motorem ani fn.
0/0
26.2.2004 10:54

kango

brzdne drahy ???
asi k ty tabulce melo bejt napsany, ze to je u aut kterym upadly brzdy a zpomalujou jen trenim vzduchu. protoze jako fakt zastavit ve 30km/h na 13 metrech, to je fakt umeni. zkuste si to vy moulove nekdy premerit. jen tady strasite lidi
kdyz ve 30ce dupnu na brzdu, tak stojim prakticky na miste. a to plati i pro stary vraky...
0/0
26.2.2004 9:57

corky

Re:
Jestli oni nemyslí vzdálenost, kterou auto ujede od okamžiku, kdy řidič zjistí potřebu zastavit, do okamžiku, kdy opravdu stojí na fleku. Při rychlosti 30 km/h zvládne to auto 13 m během jedné a půl vteřiny, což mi nepřipadá zas až tak nereálné....
0/0
26.2.2004 10:29

ja

Re:
tak to pr, asi nevíš o čem mluvíš. Vono totiž 30 km/h nejni tak tak málo jak se zdá, a 13 m zase tak moc, jak se zdá. Započti si do toho reakční časy a zjistíš, že 13 m je ještě dobrej výkon.
0/0
26.2.2004 11:38

davexx

Re:
Přesně tak, je velký rozdíl, jestli se měří brzdění i s reakční dobou řidiče. A mimochodem všeobecně známo je, že brzdná dráha stoupá s druhou mocninou rychlosti - tzn. dvojnásobná rychlost = čtyřnásobná brzdná dráha. Když se ponoříte do středoškolské fyziky konkrétně zákonů o zrychleném pohybu, tak zjistíte ještě jednu zajímavou věc - když si vypočítáte, jakou vzdálenost auto ujede třeba při brzdění ze 130 km/h na 120 km/h a potom z 50 km/h na 0 km/h, tak zjistíte, že k tomu potřebovalo za stejných podmínek stejnou vzdálenost. Ještě zajímavější je si vypočítat jinou situaci. Mějme auto, které jede 50 km/h , řidič uvidí na přechodu chodce, začne brzdit a ubrzdí to akorát před přechodem. Mějme stejnou situaci jen s tím rozdílem, že auto pojede 60 km/h, po stejně dlouhém a stejně intenzivním brzdění toto auto srazí chodce rychlostí 33km/h! To už je rozdíl, kdyby to bylo z 80 km/h, tak dojdeme k téměř neuvěřitelným více než 62km/h. Tohle by se mělo řidičům vtloukat do hlavy. Jestli jedu po městě 50 km/h nebo 60 km/h se na době dojzdu z místa A do místa B projeví obvykle maximálně několika minutami (někdy, díky semaforům, ani to ne). Ovšem rozdíl třeba v naražení do chodce v rychlosti 0 km/h (čili právě dotyk) nebo v rychlosti 33 km/h, ten už je téměř tak daleko jako černá a bílá.
0/0
26.2.2004 16:11

Jimmi

Re:
Tohle je moc hezky napsané, nezbývá, než souhlasit. Ještě bych k tomu přidal, že kolem tramvajového ostrůvku, u kterého se strkají lidi, protože tam právě přijely dvě tramvaje, se opravdu nemá jezdit osmdesát, tam je i těch padesát moc (zvlášť když jedu v levém pruhu a jsem na ten ostrůvek úplně nalepený).
Bohužel je mezi námi stále dost takových, pro které fyzikální zákony asi neplatí.....
0/0
26.2.2004 16:48

Rostman

Re:
Asi tě zklamu, ale v tvých výpočtech chybí korekce účinnosti brzd. Nejdříve definuj účinnost brzd, pneumatiky a povrch a potom můžeme počítat a srovnávat. Jinak je to akademický blábol.
0/0
28.2.2004 23:33

Bocian

brzdne drahy
Mne spis bavi to jak je ta tabulka "vypovidajici". Kdyz jsou v hodni casti rychlosti 30, 60 a 120, proc je hergot v ty srovnavaci tabulce dole rychlost 100? Tak zabrzdi mi to na betonu lip nez na asfaltu, nebo hur?
0/0
26.2.2004 14:37

Rostman

Re:
No zásadní problém té tabulky je, že se tam nepíše, s jakým autem, s jakýma gumama a při jaké teplotě se to měřilo. Nebo mi snad chce někdo tvrdit, že s Megane II a GY UG 6 zabrzdím při 0 stupních na stejnou vzdálenost jako Felda s Polarisama?
Souhlasím s Kango, když (nejen) v 30 dupnu na brzdu, tak stojím na místě.
0/0
28.2.2004 23:30

Luda

brzdy
Nekontroluji se nahodou brzdy pri povinne technicke kontrole? Nechce tu nekdo nahodou posilat lidi do servisu casteji nez je nutne?
0/0
26.2.2004 9:24

C

Re:
No, na likvidaci brzd stačí u staršího auta dva měsíce v zimě skoro nejezdit. Takže technická pomůže, ale ne vždy :)
0/0
26.2.2004 13:56

if

Re:
Ciste technicky dotaz laika. Proc? Co se v zime na brzdach za dva mesice nejezdeni zmrvi?
0/0
26.2.2004 16:08

davexx

Re:
Osobně si myslím, že tohle je pravda jen částečně. Brzdy zreziví, takže pši prvním zabrždění opravdu nebrzdí, ale to trvá pouze do chvíle, než se znovu vyhladí a pak brzdí jako dřív. Každopádně ale se tím opotřebovávají, takže časem brzdit přestanou.
0/0
26.2.2004 16:13

Radek

Šetřílkové
Co to je za blbost jezdit z kopce s vyřazenou rychlostí?? Většina moderních aut se vstřokováním má nulovou spotřebu při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí, narozdíl od nízké spotřeby při volnoběžných otáčkách.
0/0
26.2.2004 9:19

rocky_krysa

Re:
Dojedes dal, trdlo.
0/0
26.2.2004 11:44

davexx

Re:
Dojedeš blíž za více peněz. Spotřeba při volnoběhu je kupodivu dost vysoká.
0/0
26.2.2004 16:14

rocky_krysa

x
hm, tak jsem se dozvedel, ze zelych 10 let jezdim blbe. Protoze nejezdim do kopce na 3/4 plynu. Jenze kdyz dam na svem aute 3/4 plynu, tak tam mam 5 000 ot. coz mi nepripada vhodne, zejmena kdyz mam maximalni tocivy moment od 1750 ot/min :-)
0/0
26.2.2004 8:44

Lib

Re:
To bylo spis univerzalni upozorneni pro trubky, co jedou se slabym motorem velky kopce na petku a plnej knedlik, takze to pak jen huci, klepe se a zere jak tank.
0/0
26.2.2004 10:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.