Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mohou řídit staří a nemocní lidé?

Čtyři těžká zranění zavinil osmdesátiletý řidič o Vánocích u Krasejovky na Českobudějovicku. Deset dní před tím zabil ve Větřní dvaaosmdesátiletý řidič sedmdesátiletou chodkyni na přechodu. Ve všech případech napsali předtím řidičům lékaři, že jsou způsobilí usednout za volant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jj

jj
0/0
25.1.2005 13:21

kokosof

svátek Štěpána
svátek Štěpána to je kako most Karla ne?
jak muze nekdo srovnavat prohlídku u lekare s technickou prohlíkou auta. u lekare jsem byl nekolikrát a olej a gumy mam porad stejne  cha
0/0
25.1.2005 13:09

Vektor X4d

V CDN ANO
Tam muze drive i stary,nemocny a zcela retardovany Krakonos CDN .
0/0
16.1.2005 9:31

YRI

Lapsus autora článku
Od roku 2001 jsme masírovali dr.KUKLOVOU z ministerstva zdravotnictví, zda nebo kdy bude konečně vyhláška o zdravotní způsobilosti.
Vyhláška dnem 1.6.2004 začala platit a autor článku o tom asi neví
Ne že by to něco měnilo
0/0
12.1.2005 9:37

dark4U

Souhlasím s přezkušováním!!!
Myslím že by přehodnocovávání fyzického a psychického stavu starších řidičů mělo být častější než dva roky a přísnější. Kolikrát mě skoro přejel můj soused (82 let) ve svém funglnovém MiniC !!! (ne že bych mu záviděl )
Buďto je úplně slepej nebo mě prostě nemá rád  
0/0
11.1.2005 13:34

ODSakEda

Re: Souhlasím s přezkušováním!!!
Jo, souhlasím taky! Ale z přezkušováním i mladíků do 25let-horkých to hlav závodnických, co zabíjí denně!!!... A ne 1x 2x do roka starší páni!
 Stejně tak se policie snažila hodit vinu na stáří pána z dálnice, kdy vnoci(!) za deště(!) stavěl auta policista stojící uprostřed(!) mezi oběmi jídními pruhy a kterého starší pán smetl!... A to policistu (to je spíš blázen!-a byl mladší!!!) těsně předtím těsně minul auták jedoucí před tímto starým pánem. který sice, klobouk dolů!, i vnoci a v dešti sice zareagoval a strhl to ke středu do svodidel, ale policistu nabral. A i když čelně(!) taj jej nezabil!!! Tedy dle mě reagoval lépe, než kdejakej nepozornej řidič i daleko mladší!
Eda-majitel odtahové služby-co snat ani neodtahoval za 10 let více jak 3 staříky, ale stovky mladíků!!!... 
0/0
15.1.2005 22:57

BohusII

Staříci a rychlost
Tak jsem si přečetl všechny reakce a nezbývá než konstatovat, že to chce od každého něco.
1. dodržování rychlosti
2. zpřísnění a zvýšení četnosti zdravotních prohlídek. Nechci nikoho diskriminovat, jelikož se najdou i postižení lidé a jsou to dobří řidiči, takže by se doktoři měli zaměřit na oči, sluch a postřeh, zároveň i trocha psychologie.
0/0
11.1.2005 12:59

hey

MF Fronto
ja nevim, ale cim dal, tim casteji na MFDnes ctu clanky rasisticke, provokujici, poburujici ... jako kdyby bylo jedinym ucelem MFDnesu vyvolavat co nejvetsi hadku mezi lidma, aby klikali na jejich banery  
Je to jenom muj pocit?
0/0
11.1.2005 12:26

Lumír

Staří lidé mohou v pohodě řídit
a dělat závěry ze dvou nebo pěti nehod staříků a babiček je úplná blbost.Daleko horší jsou skupinky mladíků nebo spěchající podnikatelé,kteří si myslí z nepochopitelných důvodů,že komunikace jspu pouze jejich.To bychom se mohli dočkat situace,že na silnicích nebude nikdo,protože děti se nerodí a jednou budou všichni staří
0/0
11.1.2005 12:02

BohusII

Re: Staří lidé mohou v pohodě řídit
Sorry, ale v pohodě řídit nemůžou. Souhlasím, že problémem jsou i řidiči s "mokrým" řidičákem, ale můj otec, který řídí hodně desítek let, má nejeto mnoho set tisíc kilometrů s různými typy aut, tak musím říct, že já se s ním bojím jezdit, když vidím určitou situaci na silnici a jeho reakční čas. Je to hrozné,musí si to přiznat, ale starší opravdu reagují později. Všichni víme, jak jsou v určitých situacích důležité zlomky sekund.
0/0
11.1.2005 13:04

Radek

Tohle mi vysvětlete..
Řekněte mi kterej penzista si může pořídit nový auto.. benzín není taky nejlevnější..tak mi pak vysvětlete jakej mají asi důchod? Mám taky hroznou zkušenost..znám jednoho je mu 77 a jezdí zásadně ve prostřed... jelikož se mu na jeho 120 nevrací páčky od blinkrů tak bliká třeba i další 4 křižovatky než si toho vůbec všimne..nebo do té doby pokuď neodbočuje někam jinam... to jeho auto je odepsaný už teď,ale technickou má ze známosti..tento pocit,když s ním jedete se dá přirovnat asi jako k nějakému adrenalinovému sportu.. nebo tomu jakobych si nasadil sluchátka abych nic neslyšel a přes hlavu si hodil černej pytel a jel po dálnici.. můžu říct že nejvyšší tep v životě vůbec sem měl v jeho autě!
0/0
11.1.2005 11:53

davexx

Re: Tohle mi vysvětlete..
A proč s takovým člověkem sedáte do auta? Já bych volal policii, ať to auto prověří.
0/0
12.1.2005 7:53

jezura2

souhlas s jirim
Daleko vic nez loudajiciho se duchodce se bojim rozfofrovanyho tunera nebo spechajiciho podnikatele. Dodavky a pikapy jsou kapitola sama pro sebe.
0/0
11.1.2005 11:40

boskooov

Neházel bych to jen na důchodce
Sice jsem minulý týden potkal na dálnici důchodce v twingu, který si to šinul 60km/h a málem jsem si o něj rozbil hubu, ale daleko víc mě štvou čuňata, který po dálnici jezděj téměř 200 km/h a na okreskách přes 100 km/h. A pochybuju, že by takhle prasili důchodci.
0/0
11.1.2005 11:39

martin

kdo umí
myslím, že nezáleží jak je kdo stary,ale co dokaže a jestli je soudný....
Nespěchat a koukat je zaklad!!!!!!!!
Kdo spěcha umírá, kdo nekouká zabíjí!!!
0/0
11.1.2005 11:38

doktorský bordel
Znám jednoho řidiče, který má částečný invalidní důchod na oči a klidně si jezdí a jezdí a jezdí.....
0/0
11.1.2005 11:32

davexx

Re: doktorský bordel
No, ono taky záleží na co konkrétně má důchod, protože některé vady nemusejí být na překážku v řízení.
0/0
12.1.2005 7:55

jiri

taky důchodce
Váš článek je tendenční. Uveřejněte statistický přehled nehodovosti podle stáří a pak řešte problém věcně. Proti spřísnění podmínek pro seniory nemám námitky, ale  nemělo by řešit pouze jednu skupinu obyvatel .
 
0/0
11.1.2005 11:17

BohusII

Re: taky důchodce
Jenom podle stáří je nanic.
taky musíte vzít v úvahu kolik km ročně najezdíte.
0/0
11.1.2005 13:09

kalisz

Teda ja si nemyslim, že
je to tak špatný. Se podívejte večer na Novu. Tam ku*va každej večer před půl sedmou rozflákaj na silnicích takovejch aut, že se u nás nestane tolik nehod za tejden. Se koukněte schválně :-))
0/0
11.1.2005 10:43

Mjr_Zeman

Všichni budete důchodci (možná)
Jestli to půjde s důchodovou reformou dál tak jako dosud, tak budeme v 70 všichni chodit do rachoty. Takže za volantem se již ti praví důchodci vyskytovat nebudou. Ti praví důchodci se buď důchodu nedožijou a nebo už nebudou schopni sednout za volant
0/0
11.1.2005 10:41

Michal

Duchodce
Minuly tyden do me na svetlech zezadu narazil asi 70-ti lety deda v novem nablyskanem auticku (jeste bez SPZ) a pak tvrdil, ze jsem do nej nacouval. Nastesti se nic nestalo, jinak nevim, jak by to policajti resili, kdyby se nenasel nikdo, kdo by byl ochotny se mnou pockat a dosvedcit mi to...
0/0
11.1.2005 10:35

Technologius

Re: Duchodce
I kdybys do něj opravdu nacouval, tak by policajti NIC neřešili. V 99% případů za to může "ten vzadu "
Btw.: Tohle mi nějaký důchodec tvrdit po tom, co to do mě zezadu na*ere na semaforu, vytáhl bych klíč ze zapalování a obšel mu s ním celý to jeho nový nablýskaný autíčko (ještě bez SPZ)......
0/0
11.1.2005 10:45

Don Night

Re: Duchodce
A pak že důchodci neumí rychle zareagovat na vzniklou situaci.
0/0
11.1.2005 10:49

Petr

Ironie
Nějak tomu nemůžu přijít na chuť. Myslím, že počet nehod starších řidičů a mladších je ve stejném počtu, když ne menší. Jen se tak často media o to nezajímají. Je to jako se psi. Když pitbul někoho pokouše tak je to hned v TV, ale kdyby to same udělal jezevčík tak si toho nikdo nevšimě. Zajímala by mě data odkud poslanci čerpají. Mladí řidiči jsou mnohem nebezpečnější.....
0/0
11.1.2005 9:59

KOgEN

Re: Ironie
jenže starší řidiči najezdí většinou několikanásobně méně kilometrů.... trošku reálnější by byla asi rovnice najeté KM/ počet nehod... a vubec do toho ještě zohlednit nějaký koeficient četnosti ježdění a místa ježdění... možná se pletu, ale absolutní čísla a pak výkřiky do tmy jsou opravdu absurdní...  
0/0
11.1.2005 10:53

araya

Neznalost předpisů
u starších lidí je taky velký problém - včera jsem jel za jedním dědou na dvou kulaťákách v Praze na Čerňáku,první ještě nějak v zoufalství projel, ale na tom druhém už naprosto dezorientovaný zastavil a dával přednost autům zprava. Auto měl nové, ale předpisy ho asi nezajímají
0/0
11.1.2005 9:51

Brych

Re: Neznalost předpisů
Asi by bylo nejlepší, kdyby všichni řidiči chodili např. po 5 letech na přezkoušení, tak jako se chodí na přezkušování v zaměstnání pro řidiče referentských vozidel. A hlavně by se mělo toto přezkušování zaměřit na tu část pravidel, která souvisejí z nehodovostí. Vždyť jsou mezi námi řidiči, kteří dělali zkoušky naposledy třeba před 40 lety a nikdo jejich vědomosti od té doby neprověřoval. Ten  kdo pravidla zná by se nemusel ničeho obávat (kromě poplatku) a ti ostatní by si museli v zájmu nás všech pravidla zopakovat.
0/0
11.1.2005 10:02

Don Night

Re: Neznalost předpisů
Jestli tam jel poprvé, tak se mu ani nedivím. Sice nevim, jak vypadá tento kruháč, ale projektanti některých by zasloužili po zásluze potrestat.
0/0
11.1.2005 10:47

David

Re: Re: Neznalost předpisů
Všeobecně jsou všechny kruháče označeny dopr. značkou, čímž je dán způsob projetí kruháče. tzn při vjezdu na kruháč dávám přednost a neměl bych blikat. Při jízdě po kruháči již přednost zprava nedávám, zato dám při výjezdu blinkr. Tudíž výše zminovaná situace nemá nic společného s projektem.
0/0
11.1.2005 10:56

Don Night

Re: Re: Re: Neznalost předpisů
Ano, u jednoduchých kruháčů. Ale už jsem zažil nějakej tříproudej paskvil, kterej se tváří jak kruháč, ale při tom to jsou čtyři křižovatky, přejíždění z pruhu do pruhu tak asi na pěti metrech, atd.
0/0
11.1.2005 11:05

David

Re: Re: Re: Re: Neznalost předpisů
Tomu verim, takovyhle paskvily se vyskytujou i v cizine na zapad od nasich hranic, ale nejsou znaceny jako kruhac. Jsem z Prahy mam uz neco odjezdeno a myslel jsem ze me jen tak neco nedokaze rozhodit, ale specialne Italie je obcas opravdu lahudka.
0/0
11.1.2005 11:38

JakubS

Re: Re: Re: Neznalost předpisů
Kruhovy objezd neni nic jineho nez soustava krizovatek. Bud oznacenych a podle toho se projizdeji (zpravidla na objezdu byva hlavni silnice a prijezdova dava prednost) nebo je to neoznacena krizovatka, kde plati prednost z prava. Proste zadne zvlastni pravidlo pro kruhovy objezd neexistuje. rRidime se znackami stejne jako na jakekoliv jine krizovatce. Pravidlo o tom, ze ucastnik na kruhovem objezdu ma prednost bylo zruseno nekdy v 60. letech.
0/0
11.1.2005 12:58

davexx

Re: Re: Re: Re: Neznalost předpisů
No, tak tohle je přesně ten člověk, který by na přezkoušení měl, protože v současně platných předpisech je kruhový objezd definován jako hlavní silnice automaticky a proto nemusí být značen jinak než značkou "kruhový objezd"!!! A pokud jej chcete srovna s normální křižovatkou, tak to lze, ale s jedním rozdílem, platí přednost zleva, nikoli zprava!
0/0
12.1.2005 8:03

davexx

Re: Re: Re: Neznalost předpisů
Opět jeden, který nezná zákon. Ač je to naprosto nelogické, tak zákon říká, že jak při vjíždění, tak při vyjíždění je třeba dávat znamení o změně směru jízdy. Jiná věc je ta, že není řečeno na kterou stranu. Nicméně dnešní testy v autoškole by neudělala drtivá většina vlastníků ŘP, testy nemají s logikou, znalostí zákona ani bezpěčností téměř nic společného. Jsou tam takové extrémy, že někdy musíte zaškrtnou nesprávnou odpověď, jinak přijdete o celou otázku. O brzdných drahách, dobách dojezdu při "spěchání" atp. nepadne v autoškole ani slovo.
0/0
12.1.2005 8:12

honza

Re: Neznalost předpisů
zase jeden co byl v praze na kulataku, rovnou na dvouch.
0/0
11.1.2005 11:33

Brych

Kázeň na silnicích
Vloni byl u nás autem na návštěvě tchán z Německa, kterému je 79 let a je zdráv. Za život najezdil skutečně hodně kilometrů. A přesto jsem chvílemi jako spolujezdec pozoroval, že nestačí reagovat na různé kousky našich neukázněných řidičů. A v tom je problém. Např. špatně odhadoval vjezd na hlavní z vedlejší ve městě, protože je zvyklý z Německa na přísné dodržování 50km rychlosti. Jsem mladší a někdy mám problém vjet na hlavní, protože výhled i při dodržení povolené rychlosti sotva stačí pro bezpečné vyjetí. Pokud někdo přijíždí 70 nebo 90, pak je to spíš ruská ruleta. Bohužel nekázeň je to nejhorší a proto si myslím, že ten kdo úmyslně neustále porušuje pravidla nepatří za volant. Auta je nebezpečná zbraň a je nutné z toho vycházet. Ve věku to není.
0/0
11.1.2005 9:37

Tonda Brno

Sebehodnocení
Staří řidiči už nemají ten postřeh a správné reakce, pro další řízení by měli absolvovat testy na na správné rekce při řízení. Někteří si to uvědomijí a proto jezdí pomaleji než je povolená rychlost, potom jsou zase nebezpeční tím, že na normální silnici, kde by mohli jet 90 si to šinou svou 70 a nejlépe až u středové čáry. Není tato alternativa také dost nebezpečná?
0/0
11.1.2005 9:36

Don Night

Re: Sebehodnocení
Přizpůsobení svým schopnostem, není něco takového v zákoně? Takže dodržuje zákon.
0/0
11.1.2005 10:51

JakubS

Re: Re: Sebehodnocení
Pitpusobeni svym schopnostem. To je od nich moc hezke,ale je take treba pripomenout, ze zakon take zakazuje narusovat plynulost silnicni dopravy, zejmena bezduvodne pomalou jizdou :-)
0/0
11.1.2005 13:01

DonNight

Re: Re: Re: Sebehodnocení
To není bezdůvodné, to je přizpůsobení schopnostem...
0/0
11.1.2005 13:27

al agharvi

nesmysl
proc by nemohli jezdit, pokud maji papiry v poradku.. fakt, ze tady jednou rocne nejaky chudak dedek smete na prechodu chodce je sice hrozny, ale statisticky neprilis vyznamny... spis by nemeli jezdit hajzlove - ti naopak jezdi :/
0/0
11.1.2005 9:17

KOgEN

krutá skutečnost...
Můj děda havaroval poprvé, když mu bylo 73 let a na kontě cca 100.000 km, mě je 25,5 a a blížím se k 200.000 km (a to si myslím, že není moc jen 25.000km/rok), zavinil sem 2 lehké tukance a 2x sem byl obětí já(obojí stříci přes 70let)... a dost se za to stydím (poměr kilometry/havárka dost hroznej) , ale sem výrazně poučenej... mam vyzkoušene jak se chová auto za špatných podmínek na odlehlýh parkovištích a cestách... rozhodně by se mělo postupovat přísněji a to nejen proti starším řidičům, ale i proti řidičům z malých měst a podobně... autoškoly se snaží, ale vidět semafor 1-2x během celého vícviku je dost slabota a je to znát...  pokud sem někoho urazil, tak sorry.. jen sem chtěl naznačit, že bude nutné vymyslet nějaký pružný systém a ne 100%ně škatulkovat...
0/0
11.1.2005 9:08

Pjotr_Pjotrovic

Re: krutá skutečnost...
Nechci Vas shazovat nebo se do Vas narazet. Nicmene vedet, jak se auto chova v extremnich situacich na parkovisti je v normalnim provozu skoro na prd. Na parkovisti mate kolem sebe spoustu mista a nedosahujete tak vysokych rychlosti. Vite zakladni veci (jak se chova nedotacive nebo pretacive auto), ale kdyz ovladnete auto ve 30-40 km/h (na parkovisti, kdyz s tim pocitate), tak to neznamená, ze auto zvladnete v normalni silnicni rychlosti 60 a vice. Ja jsem byl taky mlady a na parkovisti to bylo perfektni, ale nastesti jen jednou jsem se dostal do prekerni situace a mel jsem toho plne kecky. Dopadlo to dobre, protoze spoustu veci jsem se naucil za volantem zavodniho auta.
0/0
11.1.2005 9:23

KOgEN

Re: Re: krutá skutečnost...
nejsem závodník, ale zkoušel jsem rallye na včech površích ,přední i zadní náhon a  tak... jen na svou obranu...
0/0
11.1.2005 10:59

vobora

stari ridici
V Americe jezdi spousta strejch bab a dedku a jsou v pohode. Proc ? Protoze tam nikdo nepospicha a tempo provozu i pri jeho rozsahu, ktery je nesrovnatelne vetsi nez u nas, v pohode zvladaji. Rychlost 50 ve meste a 90 mimo mesto totiz zvladne kazdy i po lobotomii. Problem je tedy obecny - nedodrzovani rychlostnich limitu v CR.
0/0
11.1.2005 8:54

Adyn

Re: stari ridici
Navic kdyz pojede policejni auto 80 tak nikdo si ho nedovoli predjet a jet povolenou rychlosti....takovy respekt policie u nas nikdy nebude mit....
0/0
11.1.2005 9:09

Zdenal

Re: stari ridici
To si nemyslim. Spis je videt spousta duchodcu, kteri si to "hasi" 30-40, kde je povoleno treba 70. Pak si myslim, ze tech 40 je mnohem nebezpecnejsich nez treba 90.
No a v Americe to maji jednoduche. Silnice siroke jak pristavaci drahy pro raketoplany. Tam se trefi kazdy
0/0
11.1.2005 9:11

EmaEmailova

Re: stari ridici
Myslím, že ta rychlost zdaleka není jediným problémem, ale jedním z řady. Další vidím v přetíženosti našich silnic, hustém provozu, špatném řešení křižovatek, v mizerné kvalitě silnic atd. Je spousta silnic i přechodů,kde bílé značení prakticky zmizelo a za tmy nebo horší viditelnosti je orientace velice obtížná - a tak bych mohla pokračovat ještě hodně dlouho.  Což nic nemění na tom, že posuzování zdravotního stavu důchodů - řidičů je v 99% formalita, přestože často na to řízení už opravdu nemají.
0/0
11.1.2005 9:16

robroy

Re: stari ridici
ameriku nemuzes srovnavat. 99% aut ma automatickou převodovku, takže důchodce opravdu jen točí volantem. Silnice jsou dvakrát širší, a většinou zatáčí jen doprava. Zatáčky do leva mají vyřešený pomocí U-turn. Takže pravděpodobnost bouraček klesá.
0/0
11.1.2005 11:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.