Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Japonci i Američané zkouší auta na vodík

Zhruba dvacet vyvolených získá možnost užívat automobil s vodíkovým pohonem. Na konec roku totiž japonská Toyota plánuje některým firmám a státním organizacím v Japonsku a USA pronajmout stodvacetikoňový vůz, který má ověřit "vodíkové" technologie v každodenním provozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ing Jiří VLK

Pohon VODOU a Jiné energie
Tak jsem dosurfoval dnes až sem a tudíž po všech přede mnou. Ale již jsem objevil před tímto článkem český překlad nějakého hudebníka z USA, který jezdí s autem na vodík. Výroba vodíku je velice levná, když se nepoužívají principy rozkaldu vámi popsané. Protože jsem líný, tak si adresu najděte sami. Je to někde na Osud.cz, nebo WM.cz, WMmagazín nebo tak nějak. Zřejmě tam narazíte i na MEG, což je stacionární generátor elekřiny z vakua. A podobných "nesmyslů" můžete najít vy vědci víc. Toho hudebníka, když se pokoušel "svůj vynález" nabízet, navštívili pánové a hned mu doporučili skončit, nebo ... Ale takových volovin je víc. Pračka bez prášku na praní - princip ultrazvuk atd. atd. Ale co pak stát? A co vláda? K čemu mi budou? Prášek na praní nepotřebuji. Elektřinu a teplo mi dělá bednička u baráku. Voda do auta je z deště. Na co je sakra potřebuju? Zeleninu mám ze skleníku vytápěného mou vlastní elektřinou. Tak za co jim mám patit? TAKŽE VEŠKERÉ TYTO VYNÁLEZY PATŘÍ DO ŠUPLÍKU A TICHO PO PĚŠINĚ. A jestli nějaký vědec bude kecat? Vyhazov, výsměch nebo blázinec - dle jeho agresivity. Je to JAKO S KOUŘENÍM: MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ VARUJE, MINISTR FINANCÍ DOPORUČUJE. Léčit ze závislosti vás ale nikdo nebude, protože z kuřáků mají stálý a trvalý zdroj příjmů. Tak si to promyslete a zkuste zasurvovat i jinam. Ing Jiří VLK - Praha 3
0/0
21.8.2002 14:21

Ing Jiří VLK

Pohon VODOU a Jiné energie
Tak jsem dosurfoval dnes až sem a tudíž po všech přede mnou. Ale již jsem objevil před tímto článkem český překlad nějakého hudebníka z USA, který jezdí s autem na vodík. Výroba vodíku je velice levná, když se nepoužívají principy rozkaldu vámi popsané. Protože jsem líný, tak si adresu najděte sami. Je to někde na Osud.cz, nebo WM.cz, tak nějak. Zřejmě tam narazíte i na MEG, což je stacionární generátor elekřiny z vakua. A podobných "nesmyslů" můžete najít vy vědci víc. Toho hudebníka, když se pokoušel "svůj vynález" nabízet, navštívili pánové a hned mu doporučili skončit, nebo ... Ale takových volovin je víc. Pračka bez prášku na praní - princip ultrazvuk atd. atd. Ale co pak stát? A co vláda? K čemu mi budou? Prášek na praní nepotřebuji. Elektřinu a teplo mi dělá bednička u baráku. Voda do auta je z deště. Na co je sakra potřebuju? Zeleninu mám ze skleníku vytápěného mou vlastní elektřinou. Tak za co jim mám patit? TAKŽE VEŠKERÉ TYTO VYNÁLEZY PATŘÍ DO ŠUPLÍKU A TICHO PO PĚŠINĚ. A jestli nějaký vědec bude kecat? Vyhazov, výsměch nebo blázinec - dle jeho agresivity. Je to JAKO S KOUŘENÍM: MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ VARUJE, MINISTR FINANCÍ DOPORUČUJE. Léčit ze závislosti vás ale nikdo nebude, protože z kuřáků mají stálý a trvalý zdroj příjmů. Tak si to promyslete a zkuste zasurvovat i jinam. Ing VLK
0/0
21.8.2002 14:17

G.J.R.

Vodík
No zatím jsou to jenom první krůčky tímto směrem, takže výroba vodíku zatím není pro automobilky klíčovým problémem, ale jednou bude. Vodík se pravděpodobně bude získávat elektrolýzou z vody. Jiné způsoby budou v budoucnu jen okrajové. Výroba elektrolýzou z vody je sice dost náročná na elektrickou energii, ale vodík je nejperspektivnější palivo v dějinách lidstva kvůli zásobám vody v oceánech. Předpokládá se, že až si věda poradí s řízením termonukleární fúze (což zatím neznamená blízkou budoucnost v horizontu několika let), bude navždy s palivem vystaráno. Bude to elegantní koloběh. Vodík se v reaktoru bude syntetizovat na hélium a s pomocí obrovského množství získané energie se bude vyrábět elektrolýzou tentýž vodík jako palivo pro "reaktory" i pro auta.....je dost divné, že za posledních 10-15 let fyzika v tomto směru takřka vůbec nepokročila, i když v 80. letech na tom pracovaly různé mezinárodní týmy a neřízená krátkodobá fúze byla tenkrát realizována v praxi....zdá se, že zatím neexistuje tlak na další výzkumy v této oblasti. Pravděpodobně chybí peníze na výzkum. A kdo jediný by mohl takový výzkum financovat? Vlády ne, spíš ropné společnosti, ale proč by to zbytečně uspěchávaly...
0/0
31.7.2002 11:51

albik

Re: Davidovi, proč elektrolýza
Vodík ziskaný reakcí silné kyseliny (např. HCl) s kovem (např. Zn) je velice drahý díky nákladům na výrobu kovů, ale i kysleiny chlorovodíkové. Na druhou stranu elektrolýza vody, je sice nevyčerpatelný zdroj, ale energeticky náročnější(kvůli typům povahám vazeb - na jeden uhlík se sice v metanu váží čtyři uhlíky, ale ve vodě existjí kromě vazeb mezi kyslíkem a vodíkem ještě tzv. vodíkové můstky.)
0/0
26.7.2002 12:37

smartyJ

munchen flughafen
Tady uz autobusy na vodicek jezdi nejakej ten rok...
0/0
10.7.2002 7:31

Big Hank

Same hloupe kecy.
Samej odbornik tady. Volove nejvetsi produkce vodiku momentalne je
v Dominikanske Republice kde se stavi Norska fabrika na jeden million
nm^3 vodiku denne. Vy Cesi jste tak moudri a ukecany.
0/0
10.7.2002 6:56

petrklic

Re: Same hloupe kecy.
Bych neurážel Čechy, páč když se zamyslíš (jestli teda ta fabrika pojede, nic jsem vo ní neslyšel, tak nemůžu soudit),  ten milion kubíků denně představuje nějakejch 11,25 TJ, to je dost, ale jenom spotřeba energie ČR v zemním plynu je nějakejch 900 TJ denně. Takže se vo nic extrovního nejedná. Spíš by mě zajímalo co s tím milionem budou dělat?
0/0
10.7.2002 9:26

tomas jedno

yesa
hurraaa at uz je to tu..lets go ecologic fuck da persky zaliv and others yewings(southfork)
0/0
9.7.2002 23:23

Svatopluk Stoupa

Žádný blábol
Musím se také přidat do diskuze, protože zde dochází k velkému překrucování a nepochopení. Co se týče palivových článku - v nich se vodík spojuje  s kyslíkem,  přičemž dochází k uvolňování energie, která je poté odváděna k elektromoturu. Tedy zde nedochází k žádnému spalování!!! jak si zde mnozí myslí, tedy jde opravdu o naprosto čistý způsob pohonu. Jiná věc je, jakým způsobem vyrábět dostatečné množství vodíku, aby byl  možný v budoucnu provoz milionů aut. Je tu několik možností. Za prvé je možné ho získávat z benzínu. Logicky vzato tato varianta není moc perspektivní, protože neřeší problém hledání alternativní pohonné hmoty k docházející ropě, nepředstavuje zrovna o moc ekologičtější způsob pohonu a navíc taková auta by musela mít pod kapotou malou rafinérii, která by zabírala mnoho místa. Druhý způsob získávání vodíku je z jiných uhlovodíkových materiálů. Zde se jako nejperspektivnější jevý methanol. Tady by už šlo o podstatně ekologičtější způsob výroby (jediným vedlejším produktem by byl CO). Třetí  a zároveň nejšetrnější k životnímu prostředí je možnost vyrábět vodík hydrolízou z vody. Ta by byla prováděna pochopitelně externě, ve velkém, nikoliv tedy v samotném voze (nejednalo by se tedy o žádné čepování vody přímo do nádrže auta). Jakým způseb by byla hydrolíza prováděna je stále nejasné. Jednou z možností je postavit velké výrobny vodíku někde v oblastech s vysokým svitem slunce (jako výhodným místem by mohlo být Středomoří), kde by se pomocí elektřiny ze slunečních kolektorů vyráběl vodík a poté pomocí potrubí na bázi ropovodů rozváděl po kontinentu. Toto je samozdřejmě poměrně dost nákladné řešení a v blízké budoucnosti nerealizovatelné. Dále by se mohlo využívat spousta odpadního vodíku z různých výrob chemikálíí. Pakliže by se přímo do auta čepoval čistý vodík, vyžadovalo by to pochopitelně vysoké bezpečnostní nároky. Vodík totiž smíšením se vzduchem vytváří vysoce výbušnou směs, takže by čerpací zařízení muselo být dokonale utěsněnos nádrží auta a to by nebylo nijak technicky jednoduché. Je tu i varianta čepovat tekutý vodík, ale ten, aby zůstal tekutý, by se musel ochladit k -250°C, což je také tychnicky velmi náročné. Proto se v současné době zkoumá možnost ukládat vodík v tzv. kovových hydridech, které jsou schponé na sebe navázat velké množství vodíku. Každopádně vývoj aut poháněných na palivové články jde zdárně kupředu a doufejme, že se jejich uvedení do provozu dočkáme už v roce 2010, což podle mě je poměrně reálné datum. Nakonec už v roce 2004 chtějí v Německu začít provozovat  autobusy s tímto pohonem.
P.S. Tak zvaná auta na vzduch, o kterých se zde zmiňoval petrklic, opravdu existují. Zde se jedná o podobný systém, jako u spalovacích motorů, akorát místo benzínu, či nafty by byl do motoru vstřikován chladný vzduch, který by v silně zahřátém vzduchu stlačením válce ve válcové komoře způsobil obdobnou expanzi, jako palivová hmota. Vzduch by bylo ovšem nutné nakompresovat do talkové nádoby, což si samozřejmě vyžádalo přísun  nějaké vnější energie, takže by vlastě o úplně čistý pohon na vzduch nešlo. Mimochodem také existuje tzv. Stirlingův motor, který pracuje na podobném systému jako parní stroj, akorát místo vody je v něm obsažen vzduch, který je ovšem nutné zyhřát také nějakým vnějším zdrojem energie, takže se opět nejedná o čistý motor na vzduch.
 
0/0
9.7.2002 23:20

petrklic

Re: Žádný blábol
Pravda, pravda, ale dnes stojí kilowata v palivovej článcích 1200 dolarů!!! Takže koupit káru se sto kilowatama bude dost náročný. Takže ekonomicky výhodnější bude pístovej spalovací motor, né? Běžnej automobil drobně přestvíš, přidáš nádrž a tradá. Jo, stirling je zajímavej, ale vnější spalování není moc výhodný pro auta...a vzduch už vůbec ne. Jo a když už to tady všichni tak vodborně posuzujou, tak by bylo férový říct, že především de vo celkovou účinnost systému, ne vo účinnost pohonnýho agregátu. Vodík je v tomto vohledu úplně mimo, páč pro výrobu spapká moc džoulů. P.S. ten vodborník, co psal vo fabrice v dominikánii by si měl přepočítat, kolik to dělá kilo, páč takhle napsaný je to úžasný, ale realita je jinde.
0/0
10.7.2002 8:47

vonicnejde

no to snad ne!!
tak nevim, autor clanku neumi ani opsat original ;)))
 
 
0/0
9.7.2002 22:33

petrklic

Omluva autorovi
Sem to ale blbec. To s tou vodou, psal někdo v příspěvcích, takze velika omluva autorovi (horko mi motá s mozkem). A ještě jedna krávovina. Nedávno na Nově dávali zprávu, že auta jezdí na vzduch. Takovou blbost snad nemůžou myslet vážně. Dyť je to jak kdyby byly auta na setrvačník nebo natahovací. Se divim, že to prof. Macek vůbec komentoval. To pak všichni, co dělaj kolem motorů vypadaj jak kokoti. A křupan co to ukutil doma ve stodole lízá smetanu za naprostou hovadinu podpořenou debilitou novinářů.
0/0
9.7.2002 18:00

Edison

Re: Omluva autorovi
Auto na vodu je samozřejmě blbost, ale setrvačník bych nezatracoval. V Anglii s tím experimentují delší dobu a v praxi se to již používá jako záložní zdroje (lze koupit i v Čechách). Dosahovaná kapacita je kolem 100 kWh - Na to se dá ujet 150-300 km.
0/0
9.7.2002 18:35

petrklic

Re: Re: Omluva autorovi
Jako sekundární zdroj energie bych to bral, ale stejně to není řešení do budoucna. Mít v káře hmotnej setrvačník, kterej hvízdá tisíce otáček za minutu, to není to pravý ořechový. Jestli to dobře chápu, tak dnes už se nahledaj kompromisy, ale jde o nalezení skutečně šťavnatýho zdroje energie. Možná jenom tlachám, ale mám ten pocit, že lidi vo problému ví, ale čekaj, že to nějakej chytrej vyřeší. To se ale (bohužel) pletou...
0/0
9.7.2002 22:22

petrklic

Co je to zas za blábol????
Když už to ten člobrda napsal, měl by se trochu víc informovat. Psát vo kravině, že se bude jezdit na vodu, to snad nééé! Jak by to asi mělo vypadat? Elektrolýza přímo v kufru auta? Z jakýho zdroje energie? Snad nechce tvrdit, že voda je palivo? Vodík, prosím, ale cesta k němu bude peklo. Je blbost vyrábět vodík reformací zemního plynu pro dopravu. To by bylo výhodnější spalovat zemní plyn rovnou. Stačí ho stlačit na 20 MPa a tradá cca 250 km na 70 litrů plynu (osobák s takovým jednašestkou motorem). Apropos vodík spalovaný v zážehovým motoru není vůbec nic absolutně čistýho, páč je tam vysokej obsah voxidu dusíku. Takže palivový články (až budou levnější) a vodík vyrobenej elektrolýzou vody za pomoci energie z termonukleárních reaktorů.
0/0
9.7.2002 17:51

animal

aha
0/0
9.7.2002 16:58

pche

Sirupcik například jezdil na malinovku a to uz je pekná radka let, takze nic nového pod sluncem hosánci
0/0
9.7.2002 16:46

BUFFALO

Re: Sirupcik například jezdil na malinovku a to uz je pekná radka let, takze nic nového pod sluncem hosánci
dost dobry:))
0/0
9.7.2002 20:40

lejtkin

Re: Sirupcik například jezdil na malinovku a to uz je pekná radka let, takze nic nového pod sluncem hosánci
bomba:-)))
0/0
10.7.2002 0:37

Mike

Re: Sirupcik například jezdil na malinovku a to uz je pekná radka let, takze nic nového pod sluncem hosánci
Tak tahle hlaska mi vehnala slzu do oka.Vroubek
0/0
10.7.2002 4:31

PC

2004
V roce 2004 se zacnou prodavat auta s palivovymi clanky.... Je to trochu na jinem principu nez vyse popsana Toyota, ale verim, ze v budoucnu se bude jezdit na vodu.... Problem je, ze je tady obrovsky odpor naftovych spolecnosti. Nektere spolecnosti, jako BP , ale vi, ze jim nic nezbyva a uz zacinaji planovat vystavbu cerpacich stanic pro palivove clanky... V USA uz se prodavaji kladivka, ktera jsou pohaneny palivovymi clanky.....
0/0
9.7.2002 14:56

Mike

Elektrolyza
Vodik jde vyrobit snadno elektrinou, BMW s Opelem to uz zkouseli, jde to snadno za vyuziti solarnich clanku, jenze je to pomaly a tezko by to uzivilo vsechna auta, ale treba se neco jeste vymysli
0/0
9.7.2002 14:05

Petr

Re: Elektrolyza
Špatná je efektivita vlastních slunečních kolektorů. Tuším, že je to jenom asi 17%. Kdyby někdo vymyslel efektivnější bylo by to super.
0/0
9.7.2002 21:56

Viper

Free - unity
Myslim ze Toyota s nicim prevratnym neprisla, BMW uz davno jezdi na vodik a v klidu ho vyrabi z vody. Ale stve me ze spolecenstva jako Opec uz pred davnymi casy zastavily snahy o lepsi pohonne jednotky. Kdo se o to zajima vi, ze existuje neco jako energie Eteru a uz Nicola Tesla s ni vyzkousel experiment a jel na tuto energii autem pres 90 mil/h, tato energie se ziskava pomoci delsi anteny, a co treba kosmicke zareni ?proste palit benzin je uplna hovadina, uz pred casem k nam mela dovazet Toyota motory ktere nepotrebovaly bezin a kdo to zakazal? No prece na s vzor USA.
0/0
9.7.2002 12:46

Standa

Re: Free - unity
Tomu říkám blábol. Co teda ty motory potřebovaly, volské spřežení? Řekl bych, že jestli se chce někdo zbavit závislosti na ropě, tak jsou to USA. Kdyby Amerika začala jezdit na vodík, tak si Arabáši můžou svojí ropu nabouchat do trenek. Budou obchodovat s kobercema, velbloudama a arabskou gumou a bude od nich svatý pokoj. Nikola Tesla dělal taky v laboratoři kulové blesky, Albert Enstein dokázal zneviditelnit válečnou loď, jenže, jak ví každý kdo se o to zajímá, vždycky se najdou nějací spiklenci, kteří to zhatí a lidstvu ty vynálezy upřou, že.
0/0
9.7.2002 13:37

Pavel Vrany

Re: Re: Free - unity
nebudu se vyjadrovat k tomu prvnimu nazoru, ale sam trochu blabolis: Bush nema ani v nejmensim v umyslu zbavovat USA zavislosti na rope, to je zjevna pravda.
0/0
9.7.2002 16:46

Jan

Re: Re: Re: Free - unity
Neni to moc seriozni to co rikas. Bush sice nechce zbavit USA ropy, ale neni to proto, ze by byl tak zly, ale protoze nic srovnatelneho na trhu zatim proste neni. Jinak by to davno vsude ve svete rozjeli. Na to jsi asi nepomyslel. Mimo to bych te rad upozornil, ze napriklad v Texasu se 0.8% spotreby elektriny pokryje z vetrnych elektraren. A u nas? 0.0!!! A zakazali to Americani, ne?!?
0/0
9.7.2002 18:31

Jokie

Re: Re: Re: Re: Free - unity
Ne amici a jejich loutkova vlada, ale americke ropne spolecnosti. Ti, co plati miliardove dane, ti co zivi USA, ti nechteji alternativy...
0/0
9.7.2002 22:51

Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Free - unity
Kdyby to bylo aspon trochu mozne, tak ty americke ropne spolecnosti by zajiste presly treba na vodik. Byly by sami proti sobe, kapital k tomu maji a nikdo jiny je ohrozit nemuze.
0/0
10.7.2002 4:28

malcor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Free - unity
a proc by to delali? Na vodik prejdou az nebude jina moznost a zatim muzou zdimat penize z ropy ktere je cim dal min a cena roste. A nemusi investovat ani dolar do novych technologii.
0/0
10.7.2002 20:36

:/

Re: Free - unity
No to snad.... boze to .... nemyslis vazne ... to je drsny ... tolik hlouposti v par vetach
0/0
9.7.2002 18:11

Roman

TO ZNÍ SLIBNĚ...
VYPADÁ TO, ŽE EXISTUJÍ CESTY K TRVALE UDRŽITELNÉMU ROZVOJI. DRŽÍM TOYOTĚ PALCE. ROMAN
0/0
9.7.2002 11:58

David

Nechapu proc ze zemniho plynu.
Vzdyt vodik jsme ziskavali jiz na zakladni skole pomoci kyseliny a kovu (pak nam hezky bouchal na vzduchu). A urcite existuje i zpusob jak ho ziskat z vody. Jenze tyto metody opravdu nejsou pro korporace prilis vynosne. :(
0/0
9.7.2002 11:12

Lojza

Re: Nechapu proc ze zemniho plynu.
Toho asi nechapes vic. Si mel davat pri tech hodinach chemie vetsi pozor. Pro "korporace" by to nebylo vynosny, protoze by to bylo tak drahy, ze by si to nikdo nekupoval.
0/0
9.7.2002 11:25

Vodík

Re: Nechapu proc ze zemniho plynu.
Hmmm tak kyselinou a kovem... a dovedeš si představit kolik řekněme zinku a kyseliny sírové by si musel použít na to aby se auto rozjelo? Možná kdyby si za autem táhnul návěs s fůrou kovu a cisternu s kyselinou...
Jinak vodík vzniká ve velkém množství při reformování benzínu a nebo při rekci metanu s vodní párou (metan je prakticky zemní plyn). Pokud jde o využití elektrolýzi, tak ta pracuje s poměrně vysokou účinností, otázkou je jestli by se nevyplatilo jezdit na elektriku přímo a ne vyrobit vodík a ten pak zase spálit a vyrobit elektřinu...
0/0
9.7.2002 11:26

Marty

Re: Re: Nechapu proc ze zemniho plynu.
Ono je to bohužel všechno složitější (ale na drhou stranu - co věcí bylo před lety utopií a dnes jsou běžné :-) pokrok se fakt nedá zastavit).
Vodík asi opravdu bude palivem budoucnosti (to předpověděl už můj oblíbenec Jules Verne), ale zatím máme problémy s jeho získáváním, skladováním i distribucí. To fantastický - totiž palivový článek samotný - je kupodivu  už docela vymakaná a neproblémová záležitost. Mimochodem víte, že palivový článek je tuším už hodně přes sto let stará věc. Ale prostě - jako spousta jinýho - fungoval jenom v laboratoři a teprve za posledních, odhaduju 15 let s tím vědátoři tak hejbli, že dnes už ta auta se sadami článků perfektně jezdí, jsou naprosto použitelná v běžném provozu a laik skoro nepozná, že pdo kapotou ukrývají úplně převratnou technologii (asi před 4 roky představil Opel svůj HydroGen1 - Zafiru s pohonem palivovými články, kde ta aparatura zabírala celý dost velký kufr Zafiry. Dnes má Opel HydroGen3 a všechno je schovaný vzadu pod podlahou, takže se to skoro nepozná...)
Fakt je, že kdyby byla vyřešená akumulace elektrické energie líp, než těžkými, drahými a stále ještě ne dost kapacitními akumulátory, určitě by bylo jednodušší a při současném stavu vývoje technologií i levnější konstruovat přímo elektromobily.
Protože to ale zatím na nějaký převrat v akumulátorech nevypadá, jde se cestou vodíku. Máme ho mraky, ale bohážel vázaný v různých sločenínách. Takže ho pracně dobýváme a pracně skladujeme. Mně osobně se líbí systémy s "palubními" transormátory např. benzinu na vodík, ale to jsou zatím dost obludné aparáty...
Ale osobně strašně držím palce všem vývojovým týmům, protože je opravdu úžasný sledovat, jak step by step zkvalitňujou nejrůznější konstrukce. Mimochodem - jak moc byste si ťukali před nějakými 20 roky (pouhý mžik v dějinách) na čelo, kydyb vám někdo líčil, že si on-line pokecá s kámošem z druhý půlky zeměkoule... :-) Držím palce všem vizionářům !!!!!!! A těším se na využií slunčení enerie, energie vlnobití, magentismu, atmosferických výbojů atd... je toho spousta, jen to uchopit správným způsobem!
0/0
9.7.2002 12:21

Lojza

Re: Re: Re: Nechapu proc ze zemniho plynu.
Palivovy clanky sou porad moc velky a drahy. Ja bych typoval ethanol. Jednoducha a levna vyroba a snadne prevedeni soucasnych motoru.
0/0
9.7.2002 12:40

mojza

Re: Re: Re: Re: Nechapu proc ze zemniho plynu.
ja uz jedu na ethanol delsi dobu... a na morfin, uz se tesim na takovy auta...
 
Vazne: to jsou kecy - podle me uz takle vsichni mlzej 50 let.
A jeste dalsich padesat takhle mlzit budou.
0/0
9.7.2002 16:01

Honza Votava

BMW na vodík
BMW má automobil s vodíkovým pohonem funkční už rok a blíží se sériové výrobě  
Ono to s tím ovládnutím Toyotou nebude zase tak horké :-)))
0/0
9.7.2002 9:51

Chaser

Re: BMW na vodík
Horké třeba ne, ale asi zas ne tak studené, jak by si někteří přáli... Toyota má funkčních a v různém stadiu vývoje (i blízko sériové) už několik let pár modelů na různé verze palivových článků. Ale stejně asi vyhrajou hybridy, nebo tzv. Mild-Hybrid kterým stačí stávající infrastruktura. Viz Prius, Previa (Estima v Jap.) - přední kola spalovací motor, zadní elektromotor dvojčinný alternátor (dobíjení,rekuperační brzdění + pohon) a teď i Klüger.
Se samotným vodíkem bude asi vždycky problém díky malé měrné hmotnosti. Nádrže na kapalný vodík zaberou na rozdíl od palivových článků spoustu místa a z auta je pak spíš cisterna.
Vyřešil by to vodík v pevném skupenství, ale to si asi eště počkáme...
0/0
9.7.2002 12:20

Pavel

Toyota to tu ovládne.
Myslim si, že je to otázka času, kdy taková mamutí firma, jako je TOyota ovládne celou vropu. Vždyť si nyní vezměte, že už několik let jsou auta této značky vůbec nejspolehlivější. A až i u nás lidé pochopí, jako v Amarice jak by mělo auto sloužit, tak skončí doba volkswagnu a renaultů....
0/0
9.7.2002 9:45

X

Re: Toyota to tu ovládne.
To ze "Toyota je nejspolehlivější" je veci nazoru. Ja Toyotu povazuji za plechovku.
0/0
9.7.2002 10:05

Bzuk

Re: Toyota to tu ovládne.
Vropu i Amaricu ať si Toyota ovládne, ale v Evropě nemá s těma svejma šunkama šanci.
0/0
9.7.2002 10:14

Pavel

Re: Re: Toyota to tu ovládne.
Ježiš, co jsi ty zač, máš doma stodvácu, co? Vyzkoušel jsem několik aut za svůj řivot, spousty francouzů, o kterých si myslim jen to nejhorší... německá auta, to už je o něčem jiném, ale až na Forda, kterýho považuji za auto jsem se žádným autem nebyl tak spokojený jako s japonskou Toyotou. Je to věc názoru, ale říkám vám všem, že jakmile si někdo zajezdí s Toyotou měsíc, tak už jí bude brát jako těžce návikovou drogu
0/0
9.7.2002 11:46

bcd

Ono to nebude tak jednoduché
Je tam mnoho překážek. Vodík je velmi výbušný plyn a v celém světě je vyráběn v místech velmi vzdálených od hustě osídlené zástavby. To předurčuje i možnosti jeho skladování - tzn. bude dovážen pouze v nutných množstvích.
Dalším problémem nesporně budou zájmy dodavatelů ropy - ti se nenechají tak snadno odstavit od svých zisků a rovněž nové společnosti produkující nové vozy na vodík nebudou tyto vyrábět z nějakých "mravních příčin", ale pro zisk. Jen aby nakonec nebyl provoz současných aut ještě výhodnější a levnější než ta tolik očekávaná novinka...
0/0
9.7.2002 9:21

X

Re: Ono to nebude tak jednoduché
No je to jinak. Vzhledem k tomu ze ropa dochazi, ropne spolecnosti jiz ted uvazuji o alternaivach svych zisku a plyn jim prekvapivie :) vyhovuje.
0/0
9.7.2002 10:03

Delirium Tremens

Toyota Zeppelin ?
0/0
9.7.2002 8:50

erte

Re: Toyota Zeppelin ?
jojo
0/0
9.7.2002 9:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.