Re: pro Karla
Nejsem vzděláním strojař, ani doma v garáži nevyvíjím nové motory, takže jsem odkázaný na to co si přečtu a o těchto souvislostech teda vycházejí poměrně protichůdné informace, takže nekompromisní tvrzení, že nadčtvercové motory mají nejvyšší účinnost a zvýšený točivý moment beru s rezervou. Nej, nej litrový motor současnosti 1SF-FE L4 z Yarise je čtyřválcový, šestnáctiventilový a mírně PODČTVERCOVÝ: vrtání x zdvih 69,0 x 66,7. Nej, nej přeplňovaný diesel s přímým vstřikem paliva, čtyřválcový od PSA/Ford je téměř přesně čtvercový: 76,0 x 76,5. Připouštím, že ve VW při vývoji tříválcového motoru nemysleli ani zdaleka jen na energetickou a exhalační účinnost, ale především na stlačování výrobních nákladů, ale takto se zkrátka prezentují (také 1,2 a 1,4 TDi).
Pokud jde o vyvažovací hřídele, tak motor 1,2 má pouze jeden protiběžný, ozubenými koly poháněný vyvažovací hřídel a ne dva, jak jsem uváděl, to je prostě fakt, stejně jako to, že motor má dvě varianty: 6v a 12v. Čtyřventilová technika má svoje opdostatnění i u malolitrážních motorů a pokud se nepoužívá, pak je to z ekonomických důvodů. Jinak nový motor 1,2 je údajně zavěšen v jakémsi "hydraulickém lůžku", aby se maximálně kompenzoval tříválcový handicap.