už je to tady ...
Myslím, že se neuvažuje. Už je rozhodnuto. Odbytovým potížím Škody se nelze divit. Fabia se vyrábí chvíli a měl by tedy být po ní hlad. Není. Měla nahradit oblíbené Felicie, ale nenahradila. Ani vlastně neměla. Vedení Škodovky jasně řeklo, že Fabie není nástupcem Felicie, ale že je to samostatný vůz určený již ne pro český póvl (pamatujete, když se kritizoval objem motoru s nutně vyšším povinným ručením - bylo řečeno: těch pár kousků pro tuzemský trh nás nevytrhne, abychom tam dávali motor do 1350 ccm!), ale pro někoho lepšího... Ze zahraničí vím, že tam si Škodovky skutečně kupuje pouze sociální póvl typu studenti, mladé rodiny, důchodci, nezaměstnaní, bezdomovci atp. (omlouvám se, že jsem je takto nazval, ale v byznysu jsou cílové skupiny zákazníků opravdu takto řazeny). U nás by to sice měl být univerzální rodinný vůz, ale i naši občané přicházejí pomalu na to, že za stejné peníze lze pořídit zahraniční vůz lepších kvalit, s lepší výbavou (nemám na mysli zrovna Koreu s levnou pracovní sílou). Takže u nás si tato auta jsou nuceni koupit méně majetní občané (těch je bohužel po r. 1989 čím dál tím více!), ti, co nemají přehled, co se na trhu nyní děje s cenami aut, podnikatelé, co svým podřízeným dopřávají pouze sparťánskou výchovu a tím i výbavu a samozřejmě státní instituce, které musí šetřit, ať to stojí, co to stojí!
Vlastenci a konzervativci se dají oblbnout od prodejců Škodovek, jak jsou Škodovky levné, jak mají laciný provoz, jakou mají výbavu.
Problém s cenou: mnozí zahraniční importéři mají akční slevy po celý rok (tedy ne jen v případě, že auta nejsou na odbyt či končí výroba) a lze pořídit i klimatizaci za 40 000 zcela zdarma a to je již úspora!
Problém s provozem: zatímco zahraniční automobilky se snaží, aby majitel jezdil do servisu co nejméně, Škodovka tvrdě trvá na každoroční návštěvě servisu, i když soukromá osoba díky drahému benzínu nenajede celý roční proběh km (u Škodovky to bývalo, tuším, 10 nebo 15 tisíc km). Při návštěvě se tvrdě řídí předpisy Škodovky, takže když máte měnit brzdové destičky např. po 60 tisících nebo 4 letech provozu tak Vám je skutečně po 4 letech vymění, i když máte najeto jen 20 000 km a tudíž by Vám tam ještě minimálně další 4 roky vydržely (dávám teoretické hodnoty, ale z vlastní zkušenosti skutečně trval servis na výměně, i když i vizuálně bylo patrné, že destičky budou ještě dlouho bezproblémově sloužit). Destičky navíc neopotřebovává čas, ale provoz. Takže i kdybych autem vůbec nejezdil, budou škodovkáři trvat na výměně po lhůtě! K lhůtám výměny brzdové kapaliny: sice Vám vymění brdovou kapalinu v nádržce a v trubkách, ale z brzdových válečků se nedostane, to by je museli vymontovat a rozmontovat a vyčistit. A to nikde nedělají. Pak by to byla smysluplná výměna. Takže se v provozu smíchá stará s novou a Vám při další návštěvě po testu bodu varu nabídnou opět novou kapalinu. Prototo je to jen tahání peněz z kapes motoristů! Navíc Vám při roční prohlídce nakukají spoustu zbytečností, které je "nutno" na vozidle udělat (výměna dobrého klínového řemene alternátoru, výměna bezvadného těsnění pod hlavou, výměna ložisek kol - stačí dotáhnout, atp.), takže když tomu nerozumíte, vytahají z Vás spoustu peněz navíc nad rámec roční prohlídky! To všechno neúměrně zvyšuje provozní náklady Škodovek.
Problém s výbavou: Škodovka většinu jinde standartně montované výbavy nabízí za příplatek, a to nemalý. Na to, že komponenty nakupuje ve velkém a něco z toho se dělá v tuzemsku, mělo by to být levnější, než u zahraničních výrobků. Ale ono to nezřídka bývá na Škodovce dražší než na dovozových autech!
Za tak ošklivá auta chtít takové peníze! Hanba VW a ODS! Škodovka musí dotovat svého "silného" pána VW, aby ho dostala z krize, která panuje v Německu. Ládinek, USA a KSČ asi za to nebudou moci. Design vnitřku je odporný (palubní deska Trabanta byla lepší), o vnějšku ani nemluvě: ve světě se užívá rozšíření předních světlometů od chladiče do stran k blatníkům, Škodovka to vyřešila nejen u Fabie "originálně" - přesně opačně. A to je velký estetický hnus! Současná nabídka Fabie Junior s nelakovanými nárazníky (to ani na Felicích po faceliftu nebylo!) a dírou po odkládací schránce v palubní desce je vrcholem nevkusu, nepraktičnosti, šetření na nepravých místech atd. Šetří se na korunových věcech. Doporučuji místo volantu dodávat řidítka a místo světlometů petrolejové lampy, vůz lakovat pouze plničem a základní barvou!