Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auto na stlačený vzduch: revoluce nebo ekologický sen?

Jedna malá francouzská firma vsadila na použití stlačeného vzduchu jako paliva a představila prototyp třímístného auta na světovém autosalónu, který se otevřel veřejnosti o víkendu v Paříži. Informovala o tom agentura AFP s tím, že by se mohlo jednat o převrat v automobilové dopravě.Fotogalerie a články z Pařížského autosalonu ZDE!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Medved

Nerealne?
A co treba rekuperace? Brzdeni kompresorem, ktery stlacuje venkovni vzduch a doplnuje jej do nadrzi. To asi nebude az tak zanedbatelne.
0/0
2.10.2002 17:05

vitas@matfyz.cz

Cena jednoho natankovani.
Dle parametru je 90m^3 stlaceno do nadrzi na tlak 30MPa a ty pak pohaneji motor. (a ted to prijde:) jedno nacerpani(pomoci el site) ma stat 1.5euro. Ja jsem to tedy tak laicky pocital, a vyslo mi ze ke stlaceni potrebuji 1350MJ coz je cca 375kWh. Jelikoz je 1kWh kolem .9kc vyjde cena natankovani okolo 330kc. A to jsem pocital 100% ucinnost. Stridme bych rekl, ze takove ztraty mohou byt i pres 50% pri pumpovani a 50% pri dekompresi. (tj 1.2kkc jedno natankovani) Ale i tak to vychazi spise na 10euro... udelal jsem nekde chybu (cena el energie, kurz koruny, prepocty 300baaru->30Mpa, ... atd)? Diky za potvrezeni ci vyvraceni meho postupu.
0/0
1.10.2002 18:01

ivosh

Re: Cena jednoho natankovani.
Souhlas. Presne tohle jsem napsal autorovi, kdyz jsem si cca pred 3mesici precetl nadseny clanek o aute na vzduch na www.auto.cz
Rekl bych, ze se jedna o poradny hoax.
0/0
7.10.2002 16:49

ing. Pavel Nedbal

Bohužel - je to trošku slabší,
není to ovšem proto, že by stavbě a provozu vozítka bránily energetické koncerny, tu potřebnou energii na provoz stejně musí nějak dostat a bude z principu stejně velká, jako při pohonu jakýmkoliv palivem. Ale, i kdyby byl motor na stlačený vzduch jakkoliv dobře zkonstruován, nemůže vydat více energie, než je obsaženo ve stlačeném plynu jeho expanzí. Žádné přidání vnějšího vzduchu energetickou bilanci nemůže zlepšit. Nejlepší získání energie ze stlačeného vzduchu je izotermická expanze, v autě je 0,3m3 vzduchu stlačeného na 30MPa. Ten bude expandovat, čímž bude vykonávat práci. Po izotermické křivce (ve skutečnosti spíše adiabata), dostanu výsledek Q(práce)= p0xV0xln(V/V0) kde p0 je počáteční tlak, V0 počáteční objem, V konečný objem, po dosazení dostanu vykonanou práci v Joulech: Vstupní data: p0 = 3OMPa, V0 = 0,3m3, expanzní poměr V/V0 50 (ln50 = 3,91) Q = 30 000 000x0,3x3,91=35 190 000 J = 35 190 kJ Kdybych počítal, že autu stačí pro provoz výkon 17,5 kW (nemyslím si, že bude až tak lehké, samy nádrže budou něco vážit, koneckonců pasažéři budou chtít také něco vozit), vyjde mi doba provozu 2000 sec, což je 33 minut, ale dostupný výkon bude klesat se snižujícím se tlakem v nádržích. Vozítko je tedy schopno ujet asi 30 km ve městě, na rovné silnici odhaduji i 50km. Údaj výrobce zřejmě počítal s ploužením se s velmi malým výkonem po rovné silnici, praktický provoz takto ovšem není možný. Nabíjení: 35190 kJ je 10 kWh, ovšem účinnost kompresoru (teplo) cca 50%, takže 20kWh. Z nočního proudu po 1,20 Kč u nás za 24 Kč, z obyčejné zásuvky (16A, 230V) za 5,5 hodiny. Vhodné pro krátké dojíždění do práce, rozvážkovou službu s dobíjením na připravených místech. nedbal@neko.cz
0/0
1.10.2002 18:01

jik

Re: Bohužel - je to trošku slabší,
Zajímavé výpočty, ale článek jak se zdá neobsahuje nepřesné údaje, alespoň co se týká tvrzení výrobce auta, tyhle informace jsou stejné i v jiných zdrojích na internetu. Myslíte tedy, že výrobce jednoduše lže? Že začne tato auta prodávat a že lidé zjistí jejich skutečné parametry až poté, co si je koupí a poprvé se v nich projedou? To se mi zdá dost divné.
0/0
1.10.2002 18:39

kuba

Re: Re: Bohužel - je to trošku slabší,
 Nemyslim, ze by meli byt biti az lidi, kteri si koupi seriovy produkt. Zatim mam z toho vseho pocit, ze se jedna o kampan, ktera ma zajistit prival penez komusi, at uz formou grantu, zaplacenim spoluucasti na pozdejsim zisku, nebo sponzorskych prispevku. Zni to jako pohadka - nase auto bude cistit vzduch, jezdit skoro zadarmo,... tusim ze v pocatku lokomotiv byly podobne pokusy - jeden z prvnich zavodu samohybu vyhral kun v krabici na koleckach. I auta pamatuji slibovane prevraty, ktere meli mit na svedomi lide, jejichz jmena nam uz dnes nic nerikaji a ke kterym nikdy nedoslo. Moc bych se nedivil, ze v lednu bude oznameno, ze seriova vyroba se odklada z duvodu doladeni technickych detailu... Opravdu mne prekvapuje (nebo spis neprekvapuje), ze se nekonaji predvadeci jizdy prototypu pro odbornou verejnost - myslim, ze to by byla daleko lepsi reklama, nez www stranka, za kterou nestoji zaruka ve forme jmena s dobrou povesti.
0/0
1.10.2002 21:57

Martin

Re: Re: Bohužel - je to trošku slabší,
"...zjistí jejich skutečné parametry až poté, co si je koupí a poprvé se v nich projedou? To se mi zdá dost divné." Obecne vzato, to je dnes bohužel celkem obvyklá praxe :-(.
0/0
1.10.2002 22:46

jik

je to nejasné
Bylo by to skvělé, ale je to dost nejasné: "Dopravní expert v Evropské komisi Günter Hoermandinger soudí, že dosah 150 kilometrů je vzhledem k množství stačeného vzduchu těžko uvěřitelný. Životaschopnost pohonu aut na stlačený vzduch ve městech se brzy ukáže, jelikož firma MiniCAT již oznámila, že její továrna u jihofrancouzského města Nice začne sériovou výrobu svých aut." To se to má ukázat až díky sériiové výrobě? Copak to nemůžou nezávislí experti dobře posoudit už podle testování prototypu? 
0/0
1.10.2002 17:03

jens013

vzdy stejne
zaznelo ze "vyrobci" ropy se postaraji, je to fakt , kdyz dokazali zhatit takovou vec jako byla Tokyjska ekologicka konference pred par lety, znicit jednoho vyrobce aut nebude problem.
Ale bylo by to hezke , ekologicke a EKONOMICKE  mit takove auticko, hlavne pro lidi ve meste silna uleva...
0/0
1.10.2002 16:21

Pavel

Re: vzdy stejne
Je to vrchol naivity. Nekde se ta energie vzit musi. Bude sice cistsi vzduch ve mestech, ale zas o to vic budou cmoudit elektrarny.
0/0
1.10.2002 16:31

Yaroukh

Re: Re: vzdy stejne
no pokud budeme dopravat sluchu imbecilum brojicim proti jadernym elektrarnam, tak asi ano ...
0/0
2.10.2002 14:13

Pudink

Právě!!!
Pravě by byl pokoj od OPECu, umíte si představit tu svobodu nebýt na nich (alespoň částečně) závislí?
0/0
1.10.2002 15:37

Lom

Auto na vzduch v CR
Jednou jsem jel s jednim starsim panem z ministrerstva CSSR (jiz byl mimo politiku). Bylo to pred nekolika lety. Ten mi rikal ze uz i v CSSR se takoveto auto pred mnoha lety vyvijelo. Projekt byl ale pozastaven po vyrobeni prototypu pohonu, (nepletu-li se). Problem pry byl pouze s ropou. Mnoho lidi se balo/boji krome ztraty svych zivotu jeste o zhrouceni ekonomiky sveta ... se nedivim.
I po prakticke strance se mi to zda realny, protoze uz par stovek let zname parny pohon (z lokomotiv napriklad) a vse je jen otazkou miniaturizace...
0/0
1.10.2002 15:31

Mal

Více informací
Podobnou novinku jsem našel na stránce WWW.AUTONAVZDUCH.cz - doporučuji se podívat. Hezký den, přátelé
0/0
1.10.2002 13:22

nobody

Re: Více informací
Melo by se jednat sice o stejneho vyrobce, ale udaje jsou uplne jine (napr. 200-300 km dojezd, 1 dolar cena, atd.), tak nevim-nevim. Zatim to moc verohodne nepusobi.
0/0
1.10.2002 14:45

Boban

Re: Re: Více informací
Prodejci ropy se už také postarají, aby se na vzduch nejezdilo....
0/0
1.10.2002 15:05

Pavel

Re: Re: Re: Více informací
Pokud nizkou cenou, tak by to bylo zatim OK.
0/0
1.10.2002 15:11

Miros

Re: Re: Re: Mocní magnáti
Musím souhlasit. Tady je takový malý důkaz.
5. Auto na vodu. Již poválečné FORDY měly v karburátoru trysku na vodu. Ta se společně s benzínem dostávala do válců. Teploty spalovacích motorů ( cca 2 500 stupňů) rozložily vodu na vodík a kyslík, který hned shořel.
Již pan Emil Chrástek v roce 1956 na vojně připevnil nádobu s vodou na výfuk nákladní PRAGY. Ta se vařila,   vodní páry nasával karburátor. Spotřeba klesla z 26 litrů na 13 litrů benzínu. Ale každých 5 000 Km se podpálil některý ventil.
 
0/0
7.10.2005 13:14

Miros

Re: Re: Re: Re: Mocní magnáti "zbytek"
 
Udajně v roce 1968 jezdil na vodu Volswagen NT . Auto bylo ve zkušebním provozu. O projekt se začaly zajímat   USA firmy. Vynálezce ale chtěl vyrábět v Německu. Nejprve zmizel vynálezce, pak auto, na patentovém úřadě zbylo jen číslo patentu. Technické řešení se taky ztratilo.
0/0
7.10.2005 13:15

Honza

Re: Re: Re: Re: Mocní magnáti

a to je dukaz ceho ? :)

Nevim co ta voda v motoru presne delala, ale pokud se rozlozila a pak opet shorela, tak eneregticky se neosahlo vubec niceho. Konecny stav byl stejny jako vychozi.

Jinak vstikovani vody se bezne pouzivalo napr. u leteckych motoru ke kratkodobemu zvyseni vykonu, ale ne tim ze by voda "shorela", ale tim, ze se zvysil tlak plynu ve valci. Zvysilo to ale namahani motoru, takze se to nemohlo pouzit dlouhodobe.

0/0
19.9.2006 10:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.