Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Honda FCX tankuje vodík

Jedním z lákadel právě probíhajícího autosalonu v Ženevě je na stánku Hondy model FCX, první automobil na světě, který dostal osvědčení jako vozidlo s nulovými emisemi (Zero Emission Vehicle – ZEV).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pavel

Tak
jsem se některými příspěvky docela pobavil, ale zaujala mě jiná věc. Zdá se mi, že to auto má hodně vysoký točivý moment, nevíte někdo, proč tomu tak je?
0/0
20.3.2003 14:15

rado.simo

Re: Tak

To je jednoduche, pohon obstaravaji elektromotory. Jak vyplyva z pouziti palivoveho clanku. A elektromotory maji mnohem vetsi tocivy moment, nez stejne vykonne spalovaci motory. Tak me napada, zkousel jsi nekdy "ujet" trolejbusu? Diky tocivemu momentu serioveho elektromotoru a setrvacniku ma neskutecne zrychleni. se svym 2.5i benzinem jsem nemel zadnou sanci.. Pravda, v beznem provozu to neuvidis, chudaci lidi uvnitr ;-), ale jestli mas nejakeho znameho trolejbusaka, doporucuju vyzkouset, vysledek te prekvapi!!

0/0
12.5.2006 11:11

poldi

Jedna se o palivovej clanek a ne o kybl s vodikem
Precetli ste si vubec ten clanek?je to palivovej clanek a ne bomba!!!kdyz tu chcete neco resit tak se nejdriv podivejte na princip palivovych clanku!!kdybyste to nevedeli tak u nas v republice uz jezdi par zkusebnich autobusu na palivove clanky!A este zadnej nebouchnul a ani nebouchne  :)))tak nazdar
0/0
18.3.2003 15:51

mart

bomba
jenom chci dodat, ze hasici se neboji niceho vic nez bomb s vodikem - propan-butan je proti tomu nehorlava smes.
0/0
18.3.2003 14:30

Wq1

Ach ta škola
Vážení přátelé ano, spíš ne. Vědomosti některých z vás z chemie a fyziky jsou veškeré žádné.... Otevřte středoškolské učebnice, prolistujte, pročtěte a pak se tu rozepisujte.
0/0
15.3.2003 22:58

God

To jsou kecy, kam na ně vy všichni chemici, fyzici a další mantáci chodíte??
U některých patologických případů opravdu nevěřím svým očím. Mnozí z vás by si ze základní školy odnášeli nepěkné známky z chemie a fyziky, z gymplu by vás pak v pololetí prvního roku vyhodili :-(
0/0
14.3.2003 23:42

Pako

Vzducholoď, nervózní vodík a nebezpečí výbuchu při netěsnosti a havárii vozu
Takže shrnutí: helium je inertni plyn zcela nehořlavý, takže to byl skutečně vodík (v té vzducholodi).
Nebezpečí vodíku je v tom, že při úniku do ovzduší vzniká výbušná směs již při velmi malých koncentracích. Jediné štěstí je, že oproti propan-butanu, který se již dnes běžně používá, je lehčí než vzduch a snadno uniká ventilací. Do motorového prostoru a kabiny bych určitě povinně umístil indikátor úniku vodíku.
Druhou nepříjemnou vlastností vodíku je jeho schopnost proniknout sebemenšími netěsnostmi a prasklinkami, takže nároky na výrobu a údržbu palivového systému takových vozů budou velké.
Jinak samozřejmě je každá tlaková nádoba s plynem nebezpečná, protože při náhlé destrukci způsobí střepiny paseku stejně jako letecká bomba. Tady je snad vodík navázán na povrch houbovitého kovového materiálu v nádrži, takže nehrozí exploze, jen únik.
0/0
14.3.2003 19:01

bába s cukrovím

Re: Vzducholoď, nervózní vodík a nebezpečí výbuchu při netěsnosti a havárii vozu
Vzducholoď a auto 21.století je něco úplně jiného Fyziku.
0/0
14.3.2003 19:51

Colombo

vodik
Az na "drobny" problemek, kde brat cisty vodik v masovem mnozstvi, to neni spatne reseni.... :-)))
0/0
14.3.2003 17:58

TBC

Jse zvedavy na araby
Mam takovy dojem ze kdo neproda ropu ted tak se s ni muze jit vyfotit. Stupidni arabove budou brzy litovat sveho fanatismu az se vrati do stredoveku a ani pes po nich nestekne.
0/0
14.3.2003 17:54

Colombo

Re: Jsem zvedavy na araby
No, myslim, ze to nebude zas tak horke....
0/0
14.3.2003 18:00

Max ''le Mad

Re: Jse zvedavy na araby
Mozna jste zapomel ze z ropy se nevyrabi jen pohonne hmoty...
0/0
14.3.2003 18:15

TBC

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
14.3.2003 19:59

Colombo

Re: Re: Re: Jse zvedavy na araby
Arabove muzou byt zatim celkem v klidku.... S palivovymi clanky se experimentuje od 60tych let a to, ze se "ted" objevil jezdici prototyp auta, neznamena, ze "zitra" tim budou jezdit vsichni. Masove je to zatim nepouzitelne, stejne jako elektromobily, se kterymi se experimnetuje mnohem dele.
0/0
14.3.2003 20:40

Jokl

Re: Re: Re: Re: Jse zvedavy na araby
Zapomeňte na vodík ! Stát nás potřebuje ždímat a benzin a nafta je nejleší vývar na daně. Viz. spotř. daň a DPH. Bez těchto přirážek by byly poh. hmoty levnější než nějaký vodík, zvlášť když si spočítáte spotřebu této vodíkové bomby.
0/0
15.3.2003 21:38

Pavel

Podrobnosti viz Internet
Ještě že máme Internet:
 Fuel Type Compressed hydrogen gas  Storage Method High-pressure hydrogen storage tanks  Hydrogen capacity 3.75 kg @ 5000 psi * (Pound per Square Inch ~ 6900 Pa) *1 kg of hydrogen contains the energy equivalent of 1 gallon of gasoline   Takze jako cca 17 litrů benzínu...
0/0
14.3.2003 17:39

W

Re: Podrobnosti viz Internet
17 litru???? Jeste, ze mame ten INTERNET, vid....
0/0
15.3.2003 22:36

Karel Riha

Re: Re: Podrobnosti viz Internet
ALE GALLON JE TUSIM tak 3,5litru estli se nepletu
0/0
18.3.2003 9:21

Thyronx

Ano tady v USA
Tady v USA jezdi nekolik prototypu aut na vodikove clanky, vyrobci jsou z Japonska i USA a zatim jsou trochu problemy s cenou nadrzi a regulatorem na stlaceny vodik. Ta cena je prilis vysoka a zatim pro seriovou vyrobu nevyhovujici,ale na tom se intenzivne pracuje v nekolika nezavisilych laboratorich.Pak se muzou Arabove s ropou nechat vyfotit.Jeji tezba zacne rapidne klesat.Specialne tady v USA kde jsou nova auta cenove naprosto dostupna, a tedy se jich proda v kratke dobe obrovske mnozstvi.(15-16 milionu rocne).Ford Focus poridim za muj hruby mesicni plat.Ja bych auto na palivove clanky koupil hned.
0/0
14.3.2003 17:26

Max ''''le Mad

Re: Ano tady v USA
Vidim to uplne zive, do deseti let Exxon Mobile zavre vsechny vrty, proda tankery a zacne obchodovat s obilninami :o)
0/0
14.3.2003 18:19

Exxon Mobile

Re: Re: Ano tady v USA
ne s obilovinami, ale s vodikem :)
0/0
15.3.2003 4:18

bratratatra

Re: Ano tady v USA
jo, se ani nedivim, ze jsou u vas v USA :o] auta levna, kdyz je levna ropa co amici kradou vsude po svete, proc si myslis, ze usa leze do iraqu? :o], btw: doufam ze vam :o] americanum nekdo rekl, ze USA jeste tento leden koupilo pres milion barelu ropy z iraqu, protoze ve venezuele byly problemy
0/0
15.3.2003 10:58

funnyarse

Re: Re: Ano tady v USA
Hmm hmmm, kradou, kradou a tobe cmajzli i mozek 
0/0
18.3.2003 11:51

PC

Fule cells jsou budoucnost
Nynejsi palivove clanky vetsinou nejsou pohaneny stlacenym vodikem... Treba v nekterych americkych mestech jsou elektrarny postavene na palivovych clancich a jsou pohaneny plynem, ktery vznika pri rozkladu odpadku.....
0/0
14.3.2003 17:08

Re: Fule cells jsou budoucnost
Nic ve zlem, ale vyuziti bioplynu (plynu vznikajicich z rozkladu organickych soucasti) je uz stara vec...
0/0
14.3.2003 21:15

kvok

Re: Re: Fule cells jsou budoucnost
Jasne, ale diky teto nove technologii se takto vyprodukovany methan nebude spalovat, takze do ovzdusi nepujdou zadne necistoty.....spalovaci motory na ruzne druhy plynu nejsou novinkou, novinkou jsou motory, ktere nespaluji, ale vpodstate pouzivaji  obracenou hydrolizu
0/0
14.3.2003 22:59

Colombo

Re: Re: Re: Fule cells jsou budoucnost
DOTAZEK - a co se jako stane stabe s tim uhlikem, co je v metanu obsazen?? Mozna se zbavim NOxu, ale CO2 asi ne - a to je problem....
0/0
16.3.2003 20:04

PC

Re: Re: Fule cells jsou budoucnost
Ano, ale tady se to pouxiva efektivne v palivovych clancich
0/0
15.3.2003 18:49

Dramejnbejs

Trocha infa
150l vodiku stlaceneho na 35MPa bude mnohem lehci nez 50l benzinu. A pokud to nebude smes s oxidantem, tak se nemas ceho obavat, pri bouracce bys neuhorel, ale zmrznul – po dekompresi by ten vodik mohl mit teplotu tak 2K, ne?
 
0/0
14.3.2003 16:43

Tomas

Re: Trocha infa
No asi tak nejak to je :-) Udajne by priblizne 150 litrova nadrz mela mit kapacitu asi 1kg cisteho vodiku a ten je absorbovan uvnitr materialu ze ktereho ta nadrz je vytvorena. (takze predsava kterou jsem mel, ze se jedna o "prazdny sud" je naprosto mylna). Pomer hmoty nadrze k hmotnosti vodiku je pak asi 70:1.
0/0
14.3.2003 17:04

Petr

Re: Trocha infa
Vodík má záporný Joule-Thomsonův koeficient, při uvolňování tlaku se zahřívá, viz např. http://www.messer.cz/bl/vodik.php
0/0
14.3.2003 17:53

Vinnetou

Re: Re: Trocha infa
doufam, ze si to bylo mysleno, jako vtip
0/0
14.3.2003 18:13

bába s cukrovím

Re: Re: Re: Trocha infa
Pro všechny chytráky vodík je oxidouhelnatý joul oxidu tedy vše špatně  interpretujete.
0/0
14.3.2003 19:57

chemik

Re: Re: Re: Re: Trocha infa
co to tady placas???
0/0
14.3.2003 23:30

Petr

Re: Re: Re: Trocha infa
Tak si to zkus, ty chytrej. Sežeň si někde tlakovou lahev s vodíkem, otevři ventil a pak strašně rychle utíkej. To že jsi někdy slyšel něco o expanzi ještě neznamená, že tomu rozumíš. Kdejakej dělník ze "Staliňáku" ti to vysvětlí. /"Staliňák" je chemička v Záluží u Mostu :-)/
0/0
17.3.2003 5:48

0/0
14.3.2003 16:19

Tomas

150 litru vodiku pod zadkem.
Chemik nejsem a v autech se taky moc nevyznam, ale 150litrovy nadrze maji snad jen nakladni auta... Navic o auto se 150 litry vodiku bude mit zajem maximalne privrzenec alkajdy, pokud bude chtit vymazat z mapy nejake mensi mesto.. ;-)
0/0
14.3.2003 15:49

Petr Koukal

Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
ano moc tomu nerozumíš tak nesud ... je to stejně bezpečný jako když máš pod zadkem 50 litrů Naturalu ...
0/0
14.3.2003 15:54

Tomas

Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Takze pane Chytry, toto pravi informacni zdroje internetu:
Hydrogen packs more chemical energy in a pound for pound comparison than with any other fuel. Two pounds of hydrogen provides as much energy as a gallon of gasoline. About 2.2 gallons of water will supply enough hydrogen to replace one gallon of gasoline.
Hydrogen is more fuel efficient than gasoline or other fossil fuels.
prevod do SI:
gallon = 54l
libra = 2.2kg
Sice autor nepise ze se jedna o kapalne skupenstvi vodiku, ale myslet si ze 50l naturalu se vyrovna 150 litru vodiku je najivita.
0/0
14.3.2003 16:32

PC

Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Za gallon benzinu platim $1.60....Chces rici, ze 1 gallon je 54l a tak vlastne platim za litr 3 centy????
Dyt rikam....Zlata Amerika :):)
0/0
14.3.2003 17:05

Tomas

Re: Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
njn, v tech americkych mernych jednotkach se vubec neorientuju, proto me to neprislo jako nesmysl. Duvodem nedopatreni je program WinGED (A->J slovnik), kde pod heslem gallon je jedno z hesel 54l. Potom jeste niz je spravny prevod, ale to se muselo odrolovat az dolu a posledni heslo bylo spravne :)
0/0
14.3.2003 18:07

notch

Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Ty ses taky NAJIVITA, pane cestino....
0/0
14.3.2003 17:31

Nami

Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
ověřuj si zdroje, ty nevzdělané nemehlo:
Galon = 5,4l
1libra = 0,45kg
0/0
15.3.2003 9:35

john

Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
klid barde, vodikova bomba funguje "trochu" jinak :)))
0/0
14.3.2003 15:55

Paulo

Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Ale pecka by to byla taky slusna ...
0/0
14.3.2003 15:56

Tomas

Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Ja jsem o vodikove bombe nerek ani slovo, ale srovnavat vybusnost nadrze naplnene 150 litry vodiku s 50 litry naturalu me prijde smesna zalezitost.  Na zbourani rodinyho domku staci aby jste v nevetrane mistnosti skusili dobyt akumulator.. toho vodiku se uvolni zlomek obsahu 150 litrove nadrze....
0/0
14.3.2003 16:06

jirka

Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Ja bych videl vetsi nebezpeci v ty tlakovy nedobe, energie vodiku bude srovnatelna s benzinem.
0/0
14.3.2003 16:49

Michal

Re: Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Taky bych se nebal vybuchu. V nadrzi nema zadny oxidant a kdyz unikne pryc, tak bude rychle stoupat nahoru. Jednou jsem videl horet vzducholod a horela celkem poklidne (akorat potom spadla - to se autu nestane). Spis se mi nelibi, ze je dojezd jenom 350km. To aby clovek porad jezdil k pumpe.
0/0
14.3.2003 17:13

noname

Re: Re: Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
viděl jste hořet vzducholoď? V tom případě jste ovšem neviděl hořet vodík ale helium. Poslední vzducholoď s vodíkem byla ona nechvalně známá německá, když jim Amerika odmítla prodat helium.
BTW i do balonků na pouti se již mnoho let nesmí pouštět vodík, protože byly nebezpečné, takže je povoleno pouze helium.
jinak vodík samozřejmě potřebuje k výbuchu kyslík, ovšem venku je ho dostatek, takže když už, tak by to byl asi výbuch bez požáru, protože na ten už by kyslíku nezbylo (možná až druhotně ze žhavých částí).
Ale může to být nějaký vodíková směs, která bude v běžných podmínkách nehořlavá, zapalovat se bude až v motoru (buď tam bude něco co tu příměs odloučí, nebo to bude nějak optimalizované na tlak). A určitě bude nádrž proti výbuchům zajištěna (a propos slyšeli jste někdy o nějakém výbuchu vodíku, vyjma bomby, kde je ovšem jiný princip?)
0/0
14.3.2003 18:31

Colombo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 150 litru vodiku pod zadkem.
Myslel jsem, ze to vozidlo ma palivovy clanek..... a v tom se rozhodne nic nezapaluje, tedy v klasickem slova smyslu.
0/0
14.3.2003 18:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.