Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řidiči, jste nahraditelní!

První závod v historii, ve kterém jsou piloti k ničemu, proběhne 13. března na trase mezi Los Angeles a Las Vegas. Darpa Grand Challenge je netradiční rallye, organizovaná americkou vládní organizací Darpa (Defense Advanced Research Project Agency)- prodlouženou rukou americké armády, které ukáže co umí nejmodernější technika 21. století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

geroc

DARPA
DARPA jen zkouší. Ty podmínky jsou příliš tvrdé na to, aby jakékoliv vozidlo autonomně řízené výhradně počítačem ujelo. Objetí jakékoliv sebemenší "nesystémové" překážky je pro tyto systémy obrovský problém. Viz pohyb vozítek na Marsu. Je v řádu několik metrů za desítky hodin. Rychlost pohybu cm/h.
0/0
15.3.2004 22:17

MichalR

Re:
Nemuzes srovnavat podminky vozitek na Marsu a tady. U vozitek,ktere je potreba dopravit na Mars se pocita kazdy gram, spotrebovana energie a vsechno je to delano na spolehlivost nez na rychlost.
0/0
18.3.2004 10:47

eliska

...milion nikdo nevyhral
jak jste zde nekteri  predpovedeli, zadne auto nedojelo do cile a poruchy nastaly hned na samem zacatku. Kdyz jste vedeli ze tomu tak bude, mozna ze pristi robot/auto bude patrit vam !
0/0
14.3.2004 22:27

exe

Fantasmagorie
Fantasmagorie, nic více. Buran už kdysi automaticky lítal kolem země a automaticky přistál. Můžete si taky koupit vysavač "Made In China", který Vám vysaje automaticky byt. A GPS, silně mně zklamalo. I super špičkové přístroje GPS používají ke stanovení výšky atmosferický barometr. Bomby v Iráku vybavené špičkovou technologii padaly a zabíjely děti v nemocnicích, ve školách. Nic víc než židovská propaganda, aby se zahnal strach z odvety těch, kteří takové zbraně nemají a přesto se pokouší bránit, viz Španělsko.
0/0
12.3.2004 16:41

AK-47

moderni technika 21.st.
Je to naarez, kdyz si predstavim, ze u nas se hadaji o upgrade T-72 a shaneji penize na pronajem stihaczek. Nicmene to vypovidaa o tom, ze USA jsou svym armadnim rozpoctem rozhodne nejvice zbrojici zemi na svete. Jde z toho strach.
0/0
12.3.2004 14:59

Anonymous_Coward

Re: moderni technika 21.st.
Jeden nevi, co je uvnitr, ale podle obrazku to na moderni techniku dvakrat nevypada:  http://www.grandchallenge.org/gallery/
0/0
12.3.2004 16:00

flegmos

Re: cos čekal
že na internetových stránkach uvidíš nejmodernejší bojový stroj připravený k operačnímu nasazení ?
....vždyť to co vidíme jsou vlastně party (teamy :-) nadšenců a výsledky jejich snažení....ostatní je jenom vize...(zatím).....ale o to přece jde, přijít z myšlenkou, nastínit směr.....vytýčit cíl....a ty výsledky se jednou dostaví (a to jen díky volné souteži a konkurenci)
co se může stát....představ si tuto šílenou vizi : rok 2025, lokální ohnisko globální valky o zdroje....si nasazen jako lidská podpora skupiny bojových strojú...a ríkaš kolegovi : ještě že nás přidelili k těm xxxx03-kám...ty znám, původně vycházejí z nápadu Teamu Cal Tech...a ti byli fakt vžy dobří
0/0
12.3.2004 17:02

Jenik

Re: cos cekal
Myslim, ze moc cumis na televizi :-)
0/0
18.3.2004 10:30

flegmoš

vize
...tak se pomalu naplňuje ta vize viděná v úvodních scénach filmu Terminátor......plne automatické stroje ověšené zbraňovými systémy brázdi bojištěm a čistí operační prostor........
a začína to takhle nevinně : vývoj, souteže, následné úpravy a další vývoj autom. systému  s perspektivou ziskání opravdové zbrojní zakázky.....to je možné jenom v této krajine neomezených možností..........vývoj prostě nezastavíš :-)
0/0
12.3.2004 12:39

Phen

Držím palce
Moc se mi nechce věřit, že v tak, alespoň podle mě náročném terénu, nějaké auto bez řidiče dosáhne průměrné rychlosti alespoň 50 km/h na trase dlouhé 500 km. V počítači toho auta by musela být kompletně naprogramovaná mapa celého terénu a systém by musle dokonale vyhodnotit celou trasu včetně všech kontrolních bodů. Při každé nenaprogramované překážce, kterou by systém zjistil až několik metrů před ní se bude muset vracet i stovky metrů. To bude muset mít průměrnou rychlost o mnoho víc než 50 km/h a to si nemyslím že může počítač po nerovné trase zvládnout. Už vidím všechny ty převrácené vozítka :-))
Nicméně je to dobrý projekt a přeju všem těm účastníkům, kterých je mimochodem docela dost, úspěch!!!
0/0
12.3.2004 12:04

Niao

Re:
Nehledě na to, že při 50 km rychlosti ujede 50 m za 3,6 sec., což asi na reakci na zjištěnou překážku nepostačí. Jedná se tedy o sofistikované demoliční derby.
0/0
12.3.2004 12:20

Milkman_Dan

Re:
No, nechci delat chytryho, ale vzhledem k pokroku ve vypocetni technice NENI problem zadat do pameti pocitace CELOU mapu planovane trasy, vcetne vyskovych rozdilu atd... Pocitac pote na zaklade dostupnych zdroju a vlastnich algorytmu vypocita nekolik moznych tras a pote na zaklade dalsich meritek vybere tu nejkratsi/nejrychlejsi. dovoluji si tvrdit, ze dnes, kdy satelity snimaji takrka kazdy kousek zeme, se neplanovana prekazka nemuze vyskytnout. Navic se da predpokladat, ze ucastnici zavodu dostali k dispozici presne aktualni satelitni mapy oblasti, jelikoz to neni zavod "umele inteligence" ale robotu, kteri museji pracovat s nejakymy umele zadanymi vstupy....
0/0
12.3.2004 12:37

nikorr

Re: asdfghjkl;'
  Zadny tym trasu nezna dopredu , navic co jsem videl sekvenci z televize (tech tv,ch294) tak tam byl tym , ktery testoval cervene vozidlo (upravene humwee ci jak se to pise) a to ma nekolik nezavisle zavesenych skeneru terenu a v jeden moment si to vyprasovalo 55 MPH v terenu kde zrovna nelezeloa zadna vetsi prekazka velikosti max. tri cihel polozenych na sobe bez problemu a nejakych naklonu . Ma to specialni podhustene obuti . Nicmene na konci hodinoveho dokumentu to prerazilo dreveny sloup , kdy se asi o 10 cm netrefilo vedle , ale to stale jeste ve fazi testovani , stale nekolik tydnu pred zavodem .
0/0
19.3.2004 23:56

jzk

Re:
Kamaráde, uvědom si že reagovat bude počítač a ne člověk. Počítač reaguje doooooost rychle, koneckonců, všechen software potřebný zde byl již dávno naprogramován v rámci počítačových her, tady se jen zdokonalí.
0/0
12.3.2004 16:00

Densemann

Další hračky pro teroristy!!!
Další hračky pro teroristy!!!
0/0
12.3.2004 10:14

eF

nějak se pokrok dopředu hnout musí
nějak se pokrok dopředu hnout musí a vždycky jsou to armádní zakázky! Kdyby nebyl požadavek na upřesnění navádění balistických raket, těžko by někdo financoval vývoj prvních počítačů, letadla by nebyla na dnešní úrovni a o vesmíru bychom si četli jen ve scifi.  Jen ať takovéhle soutěže jsou, něco dobrého to vždycky přinese. 
 
0/0
12.3.2004 10:05

Pal

Kdyz pojedu prum. rychlosti 40km/h tak 500km za 10 hodin neujedu ani kdybych . . .
jinak zavod muze byt zajimavy, ale s amikama se podilet na vyvoji a potřebě válek ani nahodou. Oni budou valčit doma z křesla na druhé polokouli, a lodě s ropou budou mít na dálkové ovládání.
0/0
12.3.2004 9:08

Sheya

Jsem zvědavý
na reálné fotografie. Řekl bych, že žádné z těch vozítek se nebude podobat těm na obrázkách.
0/0
12.3.2004 8:33

frfan

Re:
To fakt nevypadji, koukne te so odkazu  na tymy, pristup je dost ruznorody - od predelanyho nakladaku po ctyrkolku ....
0/0
12.3.2004 10:00

Milan

500 km v méně než 10-ti hodinách při prům. rychlosti 40 km/hod :-)))
Nebude on ten požadavek na průměrnou rychlosti přeci jen trošku vyšší? :)
0/0
12.3.2004 7:28

raser

Re: asi ne
Typoval bych, ze pri dodrzeni vsech podminek nikdo nedojede vcas, nebo ten, kdo to stihne, bude vyloucenej, protoze podvadel :o)
0/0
12.3.2004 8:00

igor

Rychlost
A nebude to tak, že průměrná rychlost nemá klesnout pod 40km/hod? Takhle to vypadá na 50km/hod a myslím, že cílem je aby vozidlo nebylo jako šnek a vyhledáváním a anylýzou cesty netrávilo mraky hodin...lze pak snadno zaměřit a zničit. Spíše bych předpokládal požadavky např. rychlostní zkoušky a pod.
0/0
12.3.2004 8:15

nick

Re:
...a nebude to nahodou v majlich..? To by uz sedelo ....
0/0
12.3.2004 9:50

hop

hmm..
Tak to je hustý.....
0/0
12.3.2004 7:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.