Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

R1e: elektrická myš od Subaru

Japonská automobilka známá především výrobou ostrých "čtyřkolek" přivezla do Ženevy žluťoučké autíčko. Malé Subaru, které obejdete čtyřmi kroky, je nejen pohledné a roztomilé, je ale především velmi přátelské k životnímu prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

<HellFish>

sutuki kingquad 700

zdar co si myslite ze je lepsi suzuki kingquad lta700 nebo yamaha raptor 660 r.v.01 D9999KR^Rv

0/0
20.3.2008 14:39

Tomas

Jak tam jsou ty clanky razeny?
Na tech 200 V vstupnich  mi zadna kombinace clanku nevychazi. Bud je to 6 paralelnich vetvi po 5 clancich  v serii(180 V), nebo 5 paralelnich vetvi po 6 clancich v serii (216 V).
0/0
19.3.2004 16:37

nemec

Re: vstupni napeti
"Vstupni napeti" je to, kterym se to dobiji. Zmeril jste si nekdy, kolik voltu Vam leze ze zasuvky? Pokud bydlite na vesnici, bude to v dobe ranni spicky urcite min nez tech "normalnich" 220. A proto je to delane na 200 V (s tim, ze to samozrejme musi vydrzet i 240). Jak je to s napetim baterie a motoru je mi jasne uz mene, jeden clanek muze mit napeti max. neco pres 3 V (z elektrochemickych duvodu - proste kvuli energii, ktera se uvolni/spotrebuje pri chemicke reakci, ktera na clanku probiha). Udaj "Number of cells" se zrejme asi nevztahuje na pocet elektrochemickych clanku, ale pocet akumulatorku, ze kterych se sklada cela baterie auta.
0/0
19.3.2004 18:10

Tomas

Re: napeti ?
tusim ale, ze pak by tam bylo charge voltage, a jak byva u spotrebicu zvykem, jiste by bylo udane rozmezi (napr. 190 - 240 V AC). Takto se mi to jevi jako vstupmi napeti onoho menice, cili napeti baterie. No, uvidime, jak se to vyklube. Kdyz se k technickym udajum dostanou obchodnici se svymi nazory a predstavami, nadelaji v tom gulas.
Jinak si dovolim spekulovat, ponevadz se mi zda, ze ty clanky Lamilion jsou jakasi varianta Lion, ktere maji jmen. napeti 3,6 V (nekdy udavane ale 3,7 - na tom az tak ale nesejde), ze v jednom zminovanem "clanku" jich je 10 v serii). Nekdo uz tu o tom spekuloval.
0/0
19.3.2004 21:11

Virusss

Re:
jenom drobnost - norma, ktera urcovala, ze - podle vasich slov - "...ze zasuvky poleze 220V..." uz davno neplati a ted "leze" (nebo by aspon melo... ) 230V...
0/0
22.3.2004 18:46

mimon

Nejak Vam vsem...
nejak vam vsem unikla nejpodstatnejsi vec. ZE TOTIZ TO AUTICKO JE STRASNE KRASNE A NAVIC JE OD SUBARU, TAKZE JE DOKONALE A DOKAZE COKOLIV, BEZ OHLEDU NA PR "nOVINARE" CERPAJICIHO Z ITALSKYCH PODKLADU. Hezky den:-))
0/0
21.3.2004 17:54

specnaz

synchronni motor?
no myslim ze synchorni motor tam stoprocentne nebude, jelikoz 1) ten ke svemu provozu potrebuje stridavy napeti, coz z tech baterii tezko vyleze (musel by tam byt nejakej stridac, ale to by jeste tezce snizovalo ucinnost cely soustavy) 2) synchronni motor se toci pouze synchronnimi otackami, pokud je zatezny moment vyssi nez motor "zvladne", tak motor vypadne ze synchronismu a zastavi se... coz by se u auta moc nehodilo - spis tam bude nejakej ss motor...
0/0
19.3.2004 15:56

Tomas

Re: ano, na stridavy proud
to je. Od toho je tam menic, nemusite mit obavy, ze by to melo vyrazny vliv na ucinnost. Podivejte se na klasicke menice pro 3f asynchronni motory: stridavy proud je usmernen na stejnosmerny a potom je opet premenen na stridavy s promennym napetim a kmitoctem. Dnes je to velmi propracovane, ucinnost muze byt velice dobra (menic muze eliminovat nedokonaly ucinik motoru atd...) Dulezite je, aby menic a motor byly jaksi sladeny k vzajemnemu pouziti, coz zde ale nechci blize rozebirat.
0/0
19.3.2004 16:06

nadase

Kdo hledá, stejně nenajde ...
Hledala jsem o tomto zázraku něco na netu, ale když i oficiální stránky Subaru "mlčí", tak to je těžký ...
0/0
19.3.2004 15:06

ja

Re:
A co treba tohle: http://www.subaru-global.com/topics/ms/tms2003/r1e.html staci pouzit google.
0/0
19.3.2004 19:16

nadase

Re:
tak to jsem našla taky, ale několik obecných vět (bez technických údajů) a obrázek - to mi připadá na web výrobce sakra málo ...  
0/0
24.3.2004 15:03

r4adim

Vykon
0/0
19.3.2004 11:23

František Dvořák

Údaje-DOPLNĚNÍ
Dobrý den,
pokud mi nevěříte, že jsem opravdu čerpal z tiskové zprávy, rád vám ji pošlu na e-mail. Máte na výběr z anglické, německé, francouzské a italské verze. Pište na: frantisek.dvorak@idnes.cz
František Dvořák
auto.idnes.cz
0/0
19.3.2004 11:02

1

Re:
Já myslel, že máte k dispozici pouze text v italštině.
0/0
19.3.2004 11:06

František Dvořák

Re: máte pravdu
Podařilo se mi ale sehnat i ostatní verze. Z italské verze jsem původně čerpal. V ostatních verzích jsou údaje identické.
S pozdravem
František Dvořák
0/0
19.3.2004 11:11

Dilbert

Re:
Wow, to jsou parametry .... Být ropný magnát, tak už pomýšlím na zadní vrátka.
0/0
19.3.2004 13:25

von Kleist

Re:
Problem "zasobniku" el. energie se tu uz vyresil, alespon si to myslim... Zbyva zajimavy udaj o vykonu 60kW, coz je nejak (a hlavne zbytecne) moc....
0/0
19.3.2004 11:15

Tomas

Re: K vykonu
Tech 60 kW je vykon (asi max.) toho menice, ktery pak napaji motor. Samotny motor muze mit jmenovity vykon nekolikanasobne  nizsi (treba 10 kW), ale vetsina elektromotoru je nekolikanasobne kratkodobe pretizitelna. Proto ma ten menic takovou rezervu. Pri jizde po rovine mohou stacit i  tri kW, s nakladem a do kopce...... kdovi kolik, vzhledem ze to nema prevodovku. Ale to je zase vyhoda elektromotoru a elektronickeho rizeni, ze stejny vykon je k dispozici v celem rozsahu otacek, takze pak je ta prevodovka asi opravdu zbytecna.
0/0
19.3.2004 16:01

Magor

Re:
Takze kdyz je to tiskova zprava, tak je to pravda, i kdyz fyzikalne je to nesmysl?
Ze je to iopravdu blbost vam potvrdi kazdy lehce nadprumerny zak 8. tridy zakladni skoly.
Kachnam zdar.
0/0
19.3.2004 13:08

Vendelin

pohled energetika
Jen bych si dovolil polemizovat s tvrzenim, ze je vozidlo pratelske k zivotnimu prostredi. Pokud elektrinu vyrobime v tepelne elektrarne, ktera ma u nas ucinnost cca 33procent, znamena to, ze na vyrobeni jedne kWh dve kWh vylitnou kominem a chladicimi vezemi.  Jiste nemusim pripominat, ze spalovanim hnedeho uhli vznikaji emise CO,CO2, SO2, NOX ... coz jiste pratelske k zivotnimu prostredi neni. Jina vec by bylo pokud by se elektrina vyrabela jen v jaderkach. To nam ale zeleni ekoteroriste nedovoli...
0/0
19.3.2004 10:48

Tomas

Re: Nemate zas tolik pravdu
ze to neni tak ekologicke. Sice tu elektrinu musime nekde s horsi ucinnosti vyrobit, jak pisete, ale 1) neni to ve meste, kde jede to auticko, a pokud prijmete nazor, ze toto auticko v nasem meste nahradi jine, benzinove, tak 2) zvysena exhalace z elektrarny je  dokonce vyvazena ubytkem exhalaci ve meste. Spalovaci motor ma podobnou ucinnost jako ta elektrarna.  
0/0
19.3.2004 16:19

nemec

Re: ucinnost
Pane, spalovaci motor ma PODSTATNE nizsi ucinnost nez elektrarna. V tabulkach se obvykle udava ucinnost zazeh. motoru kolem 23-25 %, diesel ma 33-38 %. Oboji jsou tepelne stroje a ucinnost tepelneho stroje zavisi na rozdilu teplot. A prave v tomto faktoru vyhraje kazda i jen trochu moderni tepelna elektrarna nad kazdym spalovacim motorem. Krome toho lze s odpadnim teplem z elektrarny nalozit lepe, nez s odpadnim teplem u auta. Navic lze u elektromobilu rekuperaci (brzdenim motorem) vratit cast energie spotrebovane na rozjezd. A takovy spalovaci motor mi ukazte.
0/0
19.3.2004 17:55

Tomas

Re: K ucinnostem
nevedel jsem, jakou ucinnost ma elektrarna, tak jsem pouzil udaj z prispevku, na ktery jsem reagoval. Nicmene oba se asi shodneme na tom, ze ten elektromobil tedy ma prinos pro ekologii.
Jeste poznamku: elektromotor ma ucinnost asi 85%, a pri nabijeni musime take dodat clankum vice energie, nez z nich pak odebereme (10- 60 % podle typu aku).
0/0
19.3.2004 21:00

R4dim

myslete
takze: 1.celkova kapacita 450Ah 2.celkova vaha clanku 270kg 3.60kw? tutovej preklep vzdyt jenom motor 3.5KW vazi asi 30kg a je velkej asi jako kos na odpadky, to znamena ze by ten nas musel vazit kolem 515kg. 4.jedna se zcela urcite o 6kw ted je jenom otazkou jak vysoke je napajeci napeti,berme treba hodnotu 24V motor pobezi v prumneru na 2-3KW to mame spotrebu 125A/h takze auticko nam vydrzi jen jen asi 3h. Kdyz vezmeme jako napajeci hodnotu 230V tak to mame spotrebu 13A/h coz nam vyjde asi na 34h provozu. ale to jsou vsechno je dohady protoze autor clanku neposkytl ani zakladni technicke informace a nektere co poskytl jsou podle mne mylne
0/0
19.3.2004 10:17

von Kleist

Re:
Je tam s nejvyssi pravdepodobnosti 30 akupacku po 15Ah, 36V a 9kg. Pak by cela baterie mela 270kg a 16.2kWh. Na coz by se zminenych 100km (ted nevim kde) dojet dalo. Koresponduje s tim udaj o specificke merne energii 60Wh/kg, coz pri tech 270kg da presne onech 16.2kWh.
0/0
19.3.2004 11:05

Wozyk

Čím to zatrsakr je?
Když už iDNES uveřejní zajímavý článek o něčem jiném, než s kým spí Bartošová, vesměs si naběhne. Proč si novinář nepřečte ten prospekt aspoň 2x? Pro nezavolá někomu kdo ví, co je Watt, Ampér a kilometr? Uvádějte alespoň odkazy na stránky zdroje, ať nemusím kvůli zjištění reálných informací otevírat google.
0/0
19.3.2004 10:16

R4dim

myslete
0/0
19.3.2004 10:00

R4dim

zk
zk
0/0
19.3.2004 9:59

řitič

Vypadá to fakt zajímavě
hodilo by se zjistit víc informací, nebo odkaz někam, kde jsou. Dík.
0/0
19.3.2004 9:47

KenX

pár faktů
Fakt první, redaktoři iDNES mají velmi dlouhé nohy , chtěl bych vidět jak by to auto redaktor obešel čtyřmi kroky ...
Fakt druhý, auto má výkon 40kW a ne 60kW.
Fakt třetí, dojezd je 100km (62.5 míle).
 
0/0
19.3.2004 9:44

Františk Dvořák

Údaje
Protože se v diskuzu objevily příspěvky zpochybňující přesnost údajů, dovoluji si doplnit citaci z tiskové zprávy Subaru. Bohužel mám k dispozici pouze text v italštině, diskutované údaje jsou však srozumitelné.
František Dvořák
auto.idnes.cz
Specifiche tecniche
Lunghezza: 3300 mm Larghezza: 1550 mm Altezza: 1420 mm Passo: 2195 mm Dimensioni dei pneumatici: 185/50R16 Altezza libera da terra: 150 mm Numero di posti: 2 + 2
Motore elettrico: Motore sincrono a magnete permanente Sistema di controllo: Invertitore Tensione di funzionamento: 288 V Potenza: 60 kW Trasmissione: Riduttore (continuo)
Batteria: agli ioni di manganese e litio MnLi ion (Lamilion) Fase di entrata: AC  a corrente continua Tensione di entrata: 200 V Tensione nominale: 36 V Capacità nominale: 15 Ah Numero di celle: 30 Peso: 9 kg Densità di potenza: (SOC 50%) Carica: 1600 W/kg Scarica: 2000 W/kg Densità di energia: 60 Wh/kg
0/0
19.3.2004 9:37

Tomcaj

od elektrikare
 - 15 A.h je opravdu jen na el. kolobezku (autor by to mel zjistit a opravit).
- 60 kW elektromotor: proc ne? Elektromotory jsou vesmes kratkodobe nekolikanasobne pretizitelne (maji li dostatecne silne napajeni). V dosud vyrobenych elektromobilech jsou nejcasteji pouzivany elmotory se jmenovitym prikonem cca 10-15 kW, ale to neznamena, ze z neho nelze kratkodobe (napr. rozjezd) odebrat onech az 60 kW . U benzinovych motoru pri strednich otackach take nemate max. vykon.
- synchronni motor: zpravidla je na stridavy proud, ale napr. DC krokovy motor je take synchronni motor. Nicmene zde se o krokovy motor jednat nebude. Stridavy proud dnes vzhledem k relativne levne elektronice neni zas tak slozite z baterii vyrobit a jako celek (stridac + synchr. el. motor) to muze mit mnoho vyhod (lepsi regulace otacek, vykon x toc. moment, spotreba proudu, rozmery, hmotnost...) oproti jednodussi regulaci ss motoru.
 - razeni clanku v baterii: jen paralelni razeni clanku pro zvyseni kapacity je k nicemu, mate pak male napeti a ohromne procentualni ztraty vlivem relativne vysokych ubytku pri relativne vysokych proudech. jen kapacita neni rozhodujici pro posouzeni dojezdu, kdyz neznate napeti. V tomto smeru je proto vhodnejsi uvadet mnoztvi akumulovatelne energie [kWh].
0/0
19.3.2004 9:08

článkovač

Re:
15 Ah na článek (30 článků) znamená 15x30=450 Ah. To byla slušná fofrběžka
0/0
19.3.2004 9:47

von Kleist

Re:
Opodstatneni tohohle vypoctu z udaju ovsem jednoznacne neplyne, ikdyz tech 450Ah vypada trochu lip nez tech 15Ah :o). Ale mozna, ze to opravdu ma 30 akupacku po 15Ah, 36V a 9kg. Pak by cela baterie mela 270kg a 16.2kWh. Na coz by se zminenych 100km (ted nevim kde) dojet dalo.
0/0
19.3.2004 10:07

von Kleist

Re:
dokonce s tim presne koresponduje udaj o specificke merne energii 60Wh/kg, coz pri tech 270kg da presne onech 16.2kWh. Takze mam za to, ze je vyreseno...
0/0
19.3.2004 10:10

Vlada

Autori idnes jsou blbci
Opet se ukazalo, ajci blbci delaji u novin. Je zrejme, ze vubec nevi, o cem pisi. Kdyz napisi takovehle hodnoty o motoru, pak kazdeho troubu napadne, ze je to hloupost.
0/0
19.3.2004 9:07

voit

185 pneumatiky na tak malý vůz?
Možná chtějí v budoucnu postavit na stejném podvozku nějaké auto větší než Octavie, aby se tam vešlo hodně baterek a zvýšila se max. rychlost a dojezd :-)
0/0
19.3.2004 8:55

1

A co nabíjení?
Nejen kapacita baterky, ale i dobíjení je pro elektromobily docela oříšek. Z běžné zásuvky 230V/16A dostanete za hodinu cca 3,5 KWh. Pokud myslíte trojfázovou zástrčku 3x400V/25A, tak je to samozřejmě lepší, ale i tak týdenní ježdění po 3 hodinách dobíjení zůstane reklamním či novinářským blábolem.
Ach jo (bez laskavého svolení 1)
0/0
19.3.2004 8:10

Tomcaj

Re: dojezd
kdyz pojedete kazdy den treba jen 1 km tak to vyjde...
0/0
19.3.2004 8:49

von Kleist

hmm
15Ah..., kdyby cela baterie mela 120V, tak 15*120=1800Wh - tj. 1.8kW - to vydrzi tocit motorem o vykonu 60kW (na plny vykon) 108 vterin. Nebo by taky ta sama energie ohrala 100 litru vody o 16st. - no nic moc - spis teda nic :o). Krom toho 60kW motor tam urcite nebude, tipnul bych tak 6kW... coz by znamenalo, ze by to na "plny plyn" jelo 10 dele a sice "celych" 1080 vterin :o) :o)
0/0
19.3.2004 8:08

Bagrv

Re:
Clanek ma 36V, je jich tam 30 po 15Ah = 16 200 Wh = 16.2kWh.
0/0
19.3.2004 10:12

von Kleist

Re:
Jasne, ale z tech udaju, co byly k dispozici v uplne prvni verzi clanku, to tak zrejme nebylo... Jinak, prisel jsem na to taky :o)
0/0
19.3.2004 12:03

žorž

Autor se zbláznil
Ne přehíníte to s tím blbnutím lidí ? To už můžete tvrdit, že s 1 AA baterií má výkon 250kW a vydrží bez nabíjení 1 rok ne ?
0/0
19.3.2004 8:00

Tomas

informace
Kapacite akumulatoru 15Ah??? pri jakem napeti? 10kV? :-) Synchroni motor s magnetem v aute? Proc by auticko do mesta melo mit 60kW elektromotor? Jeste k tomu takova blecha. Ty informace jsou tak neuplne a divne ze se vnucuje myslenka, ze si je autor vycucal z prstu :-(
0/0
19.3.2004 7:59

Bagrv

Re:
V tech italskem popisu je, ze to jede na 36V (asi Italsky neumim ;-) ... takze 15*30*36 = 16.2 KWh
0/0
19.3.2004 10:10

Quincy

Týden ježdění
Nominální kapacita článku 15Ah x 30 článků = 450 Ah. Výkon 60kW, předpokládejme, že v běžném provozu využívám pouze 25kW a napětí článku předpokládám 100V =>250A proudový odběr. Kapacita akumulátoru stačí na cca 1,8 hodiny jízdy s výkonem 25kW. Rekuperace sice něco energie vrátí zpět, ale připadá mně to celé jako kachna. Nebo se mýlím ?
0/0
19.3.2004 7:49

Bagrv

Re:
No na velke vypety to neni. Nekdo psal ze tam je dojezd 100km, coz bude asi pri optimani jizde, po meste bych tipoval o mene, ale nemusi to byt o tolik protoze: 1) cas energie se pri brzdeni ulozi zpet (takze se kompenzuje caste rozjizdeni, ktere vede u normalnich aut k vyssi spotrebe ve mestech) 2) kdyz to stoji na miste, tak nemusi spotrebovavat energii (pokud zanedbame pocitace v aute). 3) ve meste se jezdi pomalu, takze je tam mensi odpor vzducu. --- Takze na mesto je to docela dobre vozitko a pokud nabijite levnou energii (v noci, sazbou na primotopy atd ....) tak naklady na "stavu" jsou male - jen je problem zivotnost baterii a jejich cena pri vymene - to bude na provoz delat vice jak ta energie - ale zase se el morot moc nepoptrebovava, nepotrebuje to prevodovku (jakou mate u klasickeho auta) atd.
0/0
19.3.2004 10:27

Pavel

Není apríl !
Vždy jsem považoval iDnes za seriozní info zdroj. Ale teď mám pocit, že si z nás silně utahuje. Jednak - váha 9 kg je samozřejmě nesmysl, ale to beru jako překlep. Ale pokračujme  - motor 60 kW je pro takové prdítko silně předimenzovaný, ale je fakt, že se to dá regulovat elektronicky, takže dejme tomu. Ale s baterií o 15 Ah to v žádném případě nepojede týden. Tak možná pár set metrů. Jen pro srovnání - dnes masivně nabízené elektrokoloběžky mají váhu cca 40 kg, uvezou 80 kg - celkem tedy 120 kg.  Motor mají 0,25kW a baterii 10 Ah. Deklarovaný dojezd cca 15km ovšem po rovině. Takže vážení - zkuste jen malinko přemýšlet o tom, co píšete!
0/0
19.3.2004 7:49

Jezek

To je zase blabol
60kW vykon, 15Ah kapacita baterek a jezdi to tyden. Vemte si sakra kalkulacku a trochu pocitejte nez to sem napisete. Uvedu Vam priklad, ktery pochopite i  vy ignoranti. Zkuste v normalnim aute jet nebo jen startovat na strater, ktery ma vykon tak 1kW a baterka kapacitu asi 40-50Ah. Zarucuju vam, ze na vymlaceni baterky tyden cekat nebudete.
0/0
19.3.2004 7:48

pida

Re:
To neni kapacita baterek pane chytry..... BTW myslis ze tricet baterek o hmotnosti jedny 9kg bude mit ctvrtinovou kapacitu jak normalni baterka v aute?
 
0/0
19.3.2004 14:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.