Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak na to? Tlak v pneumatice, vyvažování kol.

Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Pravě ony rozhodují o tom jak kvalitně a především bezpečně se bude naše auto chovat. Jsou to jediné co pojí auto (a potažmo i nás) s vozovkou. Proto je třeba jim věnovat důkladnou a pravidelnou péči. Škoda bude vyrábět malá auta

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr

Zkušenosti a reakce
Zajímavé je, že se tu kromě príma fyzikálních debat vyskytují v zásadě dva názory: "Je to dobrý" říkají ti, co foukají dusíkem a "Je to na prd " říkají ti, co to nevyzkoušeli
PS: Jezdím s Oktávkou taky na dusíku a potřeba dofouknout je jen při montáži na jaře
0/0
18.10.2005 16:34

kdoasi

Re: Zkušenosti a reakce
Jednu dobu jsme meli pneu foukane dusikem a pri jizde rozdil subjektivne zadny. Pneu menime tak co tri roky, za tu dobu normalni vzduch nema sanci nic poskodit. Takze rozdil snad jenom v cetnosti kontroly tlaku. Na druhou stranu proc by dusik nemohl uniknout treba poskozenym ventilkem, proto castejsi kontrola neni na skodu.
0/0
14.12.2005 20:53

Tvardek

Inerní plyn
Používáme na přání zákazníků inertní plyn obch.názvu Sekurs Pneus s velice kladnou odezvou. Pro úplnost na láhvi je označení pro směs dusíku a argonu(2 druhy letní a zimní směs)
Výrobce nesděluje poměr a považuje je za obchodní tajemství. Neprováděl jsem rozbory a nkdo tuto otázku zatím neřešil, ale z Německa jsem již dostal další informaci jako hustící plyn je použit i oxid dusíku (jaký)??!!
 
0/0
3.8.2005 12:39

Klakurka

Foukat
Nejlepší je kola foukat.
0/0
2.4.2005 9:12

Olda

placená reklama
mám sto chutí napsat nějaké urážky rasistické kecy nebo vulgarismy. z daného článku jsme se dověděli pouze skličující fakta našeho lezení po kolenou kolem auta a neustálá měření. nedověděli jsme se vůbec nic! v následné diskuzi je to mnohem lepší. děkuji Vám všem.
0/0
3.1.2005 15:00

Michal

CO2
To už by mi přišlo lepší plnit oxidem uhličitým (CO2)
0/0
24.11.2004 23:36

Rony

Proč za 12 mes.
Kazdemu je jiste jasne proc prevazovat za 20 tis. km. Nechápu proc prevazovat kazdym rokem kdyz najedu s tim kolem jen par km. Napr. na rezerve. Toto tvrzeni mi pripada nesmyslné.
0/0
30.4.2004 9:30

Tomcaj

Hustim plynem
Ten je stabilni, pokud kolo neuchazi, vydrzi tlak nekolik mesicu. Nevyhodu to ma tu, ze kvuli dohusteni musite do pneuservisu. Z toho duvodu to neni prakticke pro auta, jejichz husteni se musi casto upravovat podle toho, kolik vezou nakladu.
Prevazit davam kola vzdy pred tim, nez je nasadim na auto, demontovana kola si beru domu, tam je poradne ocistim, vydloubu vetsi kaminky ze vzorku, ulozim. Hlavne po zime byva v rafku ztvrdle blato a u prednich kol neskutecna cernota. Tak spinave kolo by bez ocisteni snad nebylo ani mozne spravne vyvazit!
 
0/0
30.4.2004 6:46

arns

Re:
Nevite co se stane, kdyz pnumatiku nahustenou plynem dohustim vzduchem? Jde to vůbec.
0/0
30.4.2004 6:56

Martin

Re:
No baže to de, beze změny vlastností je možno přidat asi 1/5 tlaku pneumatiky. Jinak samozřejmě i víc, ale je to k prdu. Plyn v každem případě doporučuju, hlavně teď na jaře a i na podzim, kdy kolísá venkovní teplota, vůči kterej je plyn netečný. A spotřeba je samozřejmě nižší a opotřebení gum taktáž. Zkrátka s příspěvkem č. 1 bez výhrad souhlasím.
0/0
30.4.2004 7:35

Tom

Re:
A proc plnit  dusikem ? Okolni ovzdusi obsahuje cca 80% dusiku. Jde jen o reklamni tah na penezenky lidi.
0/0
30.4.2004 8:11

karel

Re: tak je to
jeste nikde jsem nevidel opravdu objektivni posouzeni rozdilu mezi nahustenim vzduchem a plynem. i v pneuservisu mi potvrdili, ze se jedna jenom o zbytecne vyhozene penize. rocne najezdim okolo 60k, zkousel jsem oboji na ruznych autech a nepoznal jsem nic.
0/0
30.4.2004 9:37

nobilis

Re: Re: tak to jo
kdybych rocne najezdil 60k, tak bych ani nepoznal svoje auto, natoz coz poznal
0/0
12.11.2004 1:03

karel

Re:
přesně tak,procento dusíku ve vzduchu je poměrně vysoké a aby byla pneumatika nafouknutá jen dusíkem..musel by se odsát vzduch z nenafouknuté pneu a pak teprve nahustit dusíkem.že jde o víceméně reklamní tah mi potvrdil i Barum servis nedaleko Skalky v Praze
0/0
30.4.2004 10:42

Antonin Matys - spoluvlastník

Re:
Ve kterem Barumu to bylo a jak ten prodavac vypadal?
Jinak je pravdou ze ve vzduchu je 79% dusiku, ovsem tech 18% kysliku dela docela hodne vzhledem ke sve roztazitelnosti.
0/0
6.9.2004 17:38

Jimmi

Re:
Dusíkem přece hustili američani na Měsíci. Takže to pak nějaká firma přebrala a teď to prodává jako kosmickou technológii vyvinutou NASA. Asi jako nádobí od Ceptra.....
0/0
30.4.2004 11:10

aquaholic

Na Měsíci, ale vlastně kdekoliv....
...mladý muži, si nikdo nedovolí pneumatiku hustit,natož dusíkem.... Tak kola byla vlastně síť z ocelových drátků - molekola, kterou by se to dalo hustit, by musela být velká alespoň jako pink pongový míček... Dusík se používal k tlakování nádrží paliva a okysličovadla a tak.... Dusík se používá jako hustící medium s menším měrným teplem, je tedy hůře ovlivnitelný změnami teploty, než vzduch. A navíc, zvláště u bezdušových pneumatik, snižuje degradaci gumy okysličením! Takže : když Vám někdo řekne, že dusík je k ničemu, tak ví kulový - jeho názor nemá cenu ani toho vzduchu, který vydýchá, než napíše takovou volovinu!
0/0
23.10.2004 20:11

Zdeněk

Re:
No hlavně proto, že dusíková molekula je větší než kyslíková a tím pádem to neutíká přes gumu ven z kola
0/0
30.4.2004 11:42

Jimmi

Re:
Jo, takže dvouatomová molekula dusíku je nějak výrazně větší než např. dvouatomová molekula kyslíku......? Hm.. hm.. hm...........
0/0
30.4.2004 14:52

Fk

Re: Re:

Vzduch je směs kyslíku a dusíku a ještě jiných plynů tu směs zdůrazňuji S molekulou vzduchu ai nepočítej ani na ni nemysli.

0/0
19.6.2006 10:33

Petr

Re: Re:
To teda ani omylem
0/0
3.1.2005 14:42

x

Re:
Hustím plynem a myslím si, že smysl to má. I kdyby všechno ostatní byl jen reklamní trik, pak 100% ověřeno mám to, že přes rok není nutné kontrolovat tlak v pneumatikách. Pokud na jaře nafoukám 2,2MPa, pak tlak poklesne za půl roku, před obutím na zimní pneu, max. o 100KPa. A za to pohodlí mi to stojí dát pár korun navíc. Celý rok se o to nemusíte starat a v podstatě pneumatiky šetříte, protože se nestane, že zapomenete nahustit. :)
0/0
30.4.2004 12:00

jiri-kl

Re:
Co Vy to máte za vůz, že to hustíte na desetkrát vyšší tlak než já?
0/0
30.4.2004 12:29

Jimmi

Re:
Ty hustíš pneumatiky na dvě desetiny atmosféry.....? To tedy máš asi nejen bezdušové, ale i bezvzduchové pneumatiky.........
0/0
30.4.2004 14:56

von Kleist

Re:
atmosfera = 100 kPa :o)
0/0
30.4.2004 15:06

MP

Re:
1 atmosfera = 1000 hPa (hektopascalu) = 100 kPa = 0,1 MPa
0/0
30.4.2004 15:11

Jimmi

Re:
Sorry, sem se teda taky sek. Ale zase jenom desetkrát.....
0/0
30.4.2004 16:00

MichalR

Re:
Taky hustim dusikem, ale ted jsem se ptal par chemiku a dosli k nazoru, ze naopak molekula kysliku je vetsi nez molekula dusiku. Tak tomu nejak nerozumim...
0/0
6.5.2004 13:37

Carlo111

Re: Re:
Pro priste se nikoho nemusis ptat.Staci se podivat do periodicke soustavy prvku. Atom dusiku ma 7 protonu, neutronu a elektronu a atom kysliku jich ma 8. Molekula plynu pak absahuje po dvou atomech.Takze co je vetsi je jasne. Tak v tom nebude asi veliskost ale spis reakivita. Kyslik je agrasivni a gumu rozrusuje. Dusik je naopak dost inertni.
0/0
8.10.2004 0:50

Petr

Re:
, Každý plyn se s rostoucí teplotou rozpíná. Dusík by měl být netečný k materiálu pneumatiky.
0/0
30.4.2004 9:06

Honza

Re: Netečný plyn
Pokud jste objevil plyn, který je netečný na změny teploty, pak je to na Nobelovu cenu ! Neváhejte !
0/0
30.4.2004 11:59

kral ja prvni

Re:
No jasne! Jmenuje se "idealni plyn" a da se o nem docist v libovolny ucebnici na strane 22 :) Bohuzel se smi pouzivat jen do idealnich aut, coz je jeste utopistictejsi pojem...
0/0
30.4.2004 15:11

von Kleist

Re:
sem si teda myslel a stale myslim, ze idealni plyn je neco kapanek jineho....
0/0
30.4.2004 15:39

Pecaf

Re: Idealni plyn...
Idealni plyn je takovy plyn, pro nejz plati vztah:
P * V = N * R * T
P-tlak, V-objem, N-molova hmotnost, R-plynova konstanta, T-teplota protoze N a T jsou konstanty (a rozhodne nenulove), vyplyva z toho, ze se zvysenim teploty se (pri konstantnim objemu) zvysi umerne i tlak a naopak. Realny plyn se od "idealniho"  lisi (mimo jine) napr. tim, ze neni stlacitelny na nulovy objem, ale ma jisty (nenulovy) objem v kapalnem stavu, kdy dale uz stlacitelny neni.
0/0
3.5.2004 11:43

vincekk

Re: Re: Idealni plyn...
Ach ta fyzika.
0/0
20.10.2004 10:33

vincekk

Re: Re: Idealni plyn...
Hej ty fyzikáři.Máš ale ve všem pravdu.
0/0
20.10.2004 10:35

Alex

Re:
Souhlas, vybavuji si nejakou rovnici z fyziky ktera vypadala nejak takto p*V/T= konst. takze asi nas to spatne ucili, kdyz plyn s rostouci teplotou nemeni tlak nebo objem :-)
0/0
30.4.2004 15:13

prd

Re: ja taky plinm plynem
ja na to prdim a tim vlastně plním plynem také
0/0
30.4.2004 8:41

Honza

Re: Re: ja taky plinm plynem
At je to idealni plyn nebo ne, hustim plynem (dusikem) letni i zimni pneu, tlak drzi po celou sezonu, (poprve jsem kontroloval po 3 mesicich, ale neni treba ani to, staci vzdy pred montazi). - coz je podle mne IDEALNI.
Muj pocit: Tataz pneu hustena vzduchem (pri husteni na stejny tlak) lepe pohlcuje hluk (/ uvnitr vozu neni takovy hluk), a na nerovnostech je pruznejsi, lepe absorbuje drobne nerovnosti - nehazi to tolik.
Dusikem je nutno hustit o cca 0,3 atm vice nez vzduchem - udelal jsem to po 20 000 na zaklade opotrebeni dezenu.
Letni - Bridgestone - dodano s vozem
Zimni - Continental Wintercontact
rocne ujedu na tom 50 000 km
Honza
0/0
16.11.2004 20:43

Tomcaj

Re: nevim jak je to s roztaznosti dusiku,
ale je to pri zmenach teplot mnohen stabilnejsi nez vzduch. Muzu to srovnat se sluzebnim autem (vzduch), napr. v lete, rano 4 stupne, tlak 210 kPa , odpoledne na slunci 250 kPa... Nemluve o zmene za jizdy.
Ten dusik setri pneumatiku tim, ze v nem neni oproti vzduchu vlhkost a kyslik. Kyslik, jak znamo, je okyslicovadlo a dlouhodobe narusuje material pneumatiky. Spolu s tou vlhkosti, mrazem, teplem... proste to puchri.
Byl jsem v ruznych pneuservisech, nikde jsem se nesetkal s nazorem, ze placeni za dusik je vyhazovani penez. Drazsi jen prvni naplneni, ta dalsi (dofouknuti) jsem kolikrat ani neplatil nebo symbolickou desetikorunu. Dokonce driv (za bolsevika) se dusikem pry plnilo vic nez dnes.
0/0
30.4.2004 22:58

Pecaf

Re:
No hlavne kdyz ti nevadi, kdyz to "puchri" zvenku (hlavne ze vnitrek bude v pohode ). Nebo snad mas na kole nejakej ochrannej obal (plneny "plynem"), kterej ho chrani pred vzduchem?
0/0
3.5.2004 11:47

Tomcaj

Re: Porad lepsi zpuchrely jen z venku
nez z obou stran, ne? Myslim tim, ze pneu pak vydrzi dele ... tedy pokud se ji nepodari sjet drive, nez to uplne zpuchri, ...coz ale asi neni bezny pripad.
0/0
6.5.2004 22:10

Fido

Re:
S tim puchrenim vlivem kysliku bych souhlasil ale protoze behem roku pneumatiky stejne ojedu a dalsi rok davam nove, myslim, ze nema smysl o tom uvazovat. Tak rychle ta guma zpuchret nestaci.
0/0
1.7.2004 17:06

mikejmaus

Re: Re: nevim jak je to s roztaznosti dusiku,
Když už jsou tu takový vzdělanci, mám dotaz, narušují se oxidací  nylonová vlákna v kostře?
0/0
2.1.2006 11:18

supet

Re:
ja menim pneumatiky v servisu,kde na to maj mycku a za to myti si nic neuctuji.
0/0
6.5.2004 12:49

Jimmi

Re:
Taky jsem v takovým nedávno byl, ale měli dost velkou pálku za samotnou montáž (vyrovnávali tím zřejmě jinak akční cenu pneu). Kde je ten Tvůj pneuservis....?
0/0
6.5.2004 12:52

frantikprvni

Re: Re:
Ten můj pneuservis je teda v Brandýse nad Labem
KaR Pneu
0/0
19.4.2005 13:08

Ondra

Re: Re: Re:
Horší web jsem dlouho neviděl. Fuj to jsem se lekl.
0/0
10.10.2005 22:18

frantikprvni

Re: Re:
Ten můj pneuservis je teda v Brandýse nad Labem KaR Pneu
0/0
19.4.2005 13:11

aquaholic

Názor, který je hoden diskuse!
Tak má vypadat příspěvek, bez blbostí a balastu " odborníků "! Souhlasím!
0/0
23.10.2004 20:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.