Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč airbagy nezachránily Ivana Hlinku

Proč Ivana Hlinku nezachránily airbagy a další prvky pasivní bezpečnostní výbavy jeho superbu? Vyšetřování nehody sice teprve začalo, už teď si ale můžeme připomenout, jak je Škoda Superb na podobné situace připravena. Při crashtestech získala čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

..............................

...

nevíííí o co tu jde...;-D:-©

0/0
20.5.2008 13:28

RENOLT

RENOLT
0/0
31.1.2005 21:33

Michal

Sčítání rychlosti při nárazu
Dovolil bych si nesouhlasit s tvrzením autora článku o sčítání rychlostí protijedoucích vozidel při nárazu. Každé z vozidel pohltí podle zákona zachování energie právě takovou energii, která je v poměru rychlosti a hmotnosti daného vozu. To znamená srazí-li se dvě vozidla stejné hmotnosti jedoucí stejnou rychlotí je to jako kdyby každé z vozidel narazilo do zdi právě tou rychlostí, kterou se pohybovalo před srážkou.
0/0
7.9.2004 16:32

janvsetecka

Hlinka, dalsi obet ceskeho zdravotnictvi?
sdfs
0/0
4.9.2004 19:12

centor

Auto z gumy
Podle mě by bylo úplně nejlepší, kdyby auta dělali z gumy, plechy by se nedeformovaly a při nárazu by se o sebe vozy jen odpinkli...
0/0
27.8.2004 16:48

....

Re:
0/0
28.8.2004 21:53

Powerslide

Rychlosti se sčítají?!
Prosil bych autora článku aby laskavě oprášil učebnici fyziky ze základní školy. Že rychlosti se v případě čelního nárazu sčítají může napsat jen blb!
0/0
27.8.2004 8:28

hembed

Re:
blb jsi ty. Vraz hlavou do zdi rychlosti 3km/hod a pak stejnou rychlosti do protijedouciho auta o rychlosti 50 km/hod. treba se ti rozsviti, i kdyz o tom pochybuji.
0/0
27.8.2004 12:13

Viados

Re:
Záleží na poměru hmotností. Platí myslím zákon zachování hybnosti. Má-li Superb např. 2 tuny a jede 100 kmh a Avie např. 8 tun a jede taky 100 kmh, je součet 200 kmh, v poměru hmotností ho rozdělíš, takže Superb se sážkou zpomalil o 160 kmh a Avie o 40 kmh. Z toho zjednodušeně plyne, že ta hrouda plechu, která srážkou vzikla, se pohybovala rychlostí 60 kmh ve směru jízdy té Avie. Samozřejmě přibližně, v realitě by to bylo složitější počítání.
0/0
28.8.2004 12:43

Powerslide

Re:
Měl jsem na mysli toto:
Při nehodě dvou protijedoucích vozidel se navíc rychlosti sčítají! Stačí tedy, aby obě auta jela jen třicítkou.
Ve skutečnosti to je tak že je naprosto lhostejné zda pojede jedno auto při rychlosti 60 km/h čelně do pevné nepoddajné překážky nebo dvě stejně těžká auta toutéž rychlostí (pro méně chápavé opakuji 60km/h) čelně proti sobě. Kdo nevěří ať tam běží (na základku)! Kdyby platilo to co popisuje autor (zřejmě mluví o něčem co je mu bohužel až příliš vzdálené), proměnily by se naše ulice v jatka!
0/0
30.8.2004 8:28

Pšenda

Re:
A  ty máš pocit že ulice(silnice) jatka  nejsou???
0/0
31.8.2004 10:36

Uncle Duke

Re:
Chápu prosím Váš názor správně v tom smyslu, že tvrdíte, že dvě vozidla jedoucí proti sobě rychlostí "v" se střetnou vychlostí "v" a ne dvojnásobnou? Tj. že je výsledný efekt stejný jako náraz touto rychlostí do nehybné překážky? Obávám se, že se mýlíte, alespoň poukud se pohybujeme v rovině Newtonovské fyziky... V případě obecné teorie relativity a rychlostí blízkým rychlosti světla byste ovšem něco pravdy měl. Takouvou rychlostí však inkriminovaná avie zřejmě nejela. I když je z fotografií patrné, že ke kontrakci délek tělesa přesto došlo. Přeji všem hezký den.
0/0
1.9.2004 16:34

nejchytrejsi

Re:
tvuj prispevek vypada rozumne, to scitani rychlosti me taky zajima, je to tedy v1+v2 minus deformace ? resp. jak se vypocita narazova rychlost kdyz by hlinka trefil pevnou prekazku, deformace nula ?
0/0
2.9.2004 16:32

Roumen

Re:
Ucitelka fyziky z tebe ma urcite radost. :-) Nabourej v padesatce do zdi a pak se projed padesatkou v protismeru na dalnici...kdo neveri, at tam bezi. ;-)
0/0
18.9.2004 9:07

Autoň

airbagy
neairbagy, jen mít zapnuté pásy. Jinak je tlama pořádně rozšlehaná i o airbag. Zapnuté pásy panu Hlinkovi zjevně nic neříkaly....výsledek známe všichni.
0/0
24.8.2004 14:48

153624

crash testy
Zde malá ukázka pro ty, co pochybují, že se testují osobáky-náklaďáky. Kdysi s tím začal Renault , když uvedl na trh Mégane I (1997?)
0/0
23.8.2004 16:40

!!!!!!!

MĚL PÁS???????
MOHL PŘEŽÍT!!!!!!!!!!!!!!!!!! KDYHO MĚL ZPNUTÝ!!!!!!!!!!!
0/0
22.8.2004 22:32

.Petr

Senzory na kapotě???
opravdu ma ten Passat se slepici ve znaku na kapote snimace pro celni airbagy? Cim nas to zase Idnes krmi? Moje votuzidlo ma SRS elektroniku ulozenou pekne v bezpeci na stredovim panelu mezi sedackama ridice a spolujezdce, jediny SRS snimace ma ve dverich pro vyhodnoceni bocniho narazu. No ale treba ve VW pouzivaji misto deceleracnich senzoru mikrospinace na kapote
0/0
20.8.2004 8:32

řidič.

Re: A čím je řízena , ta tvoje elektronika????
Ta tvoje SRS elektronika nemá senzor??Já si myslím že má , jak by asi , čelní airbak byl uveden v činost?Asi řidičem , kterej by na něj houknul bacha bourám.
0/0
23.8.2004 11:07

.Petr

Re:
chlapče "řidiči", kapacitní decelerační snímač pro čelní airbagy je umístěn rovnou ve vyhodnocovací elektronice SRS, která je upevněná na středovém tunelu vozu. Takže se nejedná o snímač nárazu - to by ti ty nafouknutý vaky utrhli tu tvoji neinformovanou palici i při daleko menším nárazu.
0/0
23.8.2004 12:38

řidič.

Re: Neměj strach o moji palici....
|Když jsi takovej odborník , určitě nám rád vysvětlíš , co dává impuls pro spuštění předních airbagu , zřejmně ta tvoje SRS si to vyhodnocuje na základě křiku šoféra.Jediný s čím s tebou souhlasím je , že do dvacetikilometrový rychlosti se ti airbag neaktivuje a to proto , že nedochází k žádný destrukci na kapotě a přední nápravě .Znám případy , kdy boural Renolt Megán do sloupu, auto vzalo přesnej střed a airbagy  nic, to proto , že to ta tvoje SRS elektronika nezaznamala , proč asi?To je teď bezpředmětný , mě by zajímalo co dává impulz ke spuštění  vaků při čelním nárazu tak povídej jsem jedno veliký ucho všeznalče.
0/0
23.8.2004 23:43

.Petr

Re: tomu ridici co ma na kapote trs snimacu od airbagu ;)
ty si fakt natvrdlej hoch ;) to si ze me snad delas legraci,takhle blbej snad nikdo bejt nemuze nebo jo?Vezmi krabici SRS jednotky, obrat ji na zada, odvrtej spodni kryt a v takovy hnusny zelatine je ulozenej snimac zpomaleni.Na SRS jednotce mas vyznaceny smer, kterym se ma jednotka prisroubovat na auto mezi predni sedacky.Tenhle snimac bere uhel cca30 stupnu na kazdou stranu od stredove osy vozu. Takze ti snad uz doslo, ze SRS neaktivuje predni gasgeneratory vaku podle toho jak moc mas zmackanou kapotu.Takze pokud je ten naraz v zornym poli snimace a pokud ho SRS jednotka vyhodnoti jako dostatecne silny, pak aktivuje oba predni gasgeneratory a predpinace pasu.
0/0
24.8.2004 8:33

řidič.

ReJo může to tak být..
Jenže pokud by snimač reagoval na prudký spomalení , mohlo by dojít k smovolnému spuštění vků už jen při prudkým zabrždění , pokud by čidlo v SRS bylo špatně nastavené, nebo spíš rozbité , to tedy potěš...
0/0
24.8.2004 8:38

Manick

Re: Vivat Petr!!!!
Pánové...kdo má v autě airbagy tak by měl tušit že jednotka se opravdu nachází v středovém tunelu,přímo před plastama co vedou vzduch!! Jedaný směr montáže..většinou to kvůli tvaru nejde dát jinak...kdo neví mám jednu doma..Na Golf3/Vento a rád mu ji pošlu... Do tá jednotky vedou pouze kabely od modulů airbagů... Kdo nevěří ať se podívá.
0/0
29.8.2004 16:41

Boss

konecne dobry clanek
konecne dobry clanek srozumitelne vysvetlujici obycejnym lidem, jak airbag funguje a jake jsou jeho limity (i limity "superbezpecnych" aut)
jeste bych tam vice zduraznil, jak jsou dulezite pasy a to, ze i relativne mala rychlost muze byt i pro posadku 5* auta kriticka
 
mam navrh pro vsechny peudo-vlastence a fanousky, kteri meli pocit, ze je to konec sveta:
projevte opravdu svou ucast a zarmutek nad Hlinkovou smrti tak, ze budete aspon mesic jezdit OPATRNE a BEZPECNE, nebudete HAZARDOVAT a neco si na silnici DOKAZOVAT.
to bude to nejlepsi, co muzete udelat...
0/0
19.8.2004 13:18

doktormengele

Sid se vydal navstivit sve predky, jenom dobre. Vitězství je nablízku.
0/0
18.8.2004 23:51

Petr

Vsem
Jezis Marja nechte toho. Jasne, ze jde o relativni rychlosti obou aut. Je prece neco jineho, kdyz 50-kou vrazite do stojiciho auta, neco jineho je, kdyz se srazite celne a obe auta jedou proto sobe 50km/h (a vy jeste navic sedite v tom lehcim). A je neco jineho, kdyz zezadu vrazite sice stovkou, ale kamion pred Vami jede ve stejnem smeru 99 km/h  :-) Rychlosti se proste scitaji - nebo odecitaji. To je fakt. Jak je to s deformaci, to uz je slozitejsi, ale vyrok RYCHLOSTI SE SCITAJI je pravdivy - takze nechat !!!!!!!!!!!!!!
0/0
18.8.2004 23:33

albert

Re:
Nesmysl. Narazit padesatkou do stejneho protijedouciho auta, ktere jede take padesatkou, je stejne, jako v te padesatce narazit do zdi. Deformacni zony proste zanedbat nelze.
0/0
19.8.2004 13:18

c

Re:
Deformační zóna v náklaďáku? No toto.
0/0
19.8.2004 13:56

albert

Re:
Psal jsem o stejnych autech. I pokud auta zadnou deformacni zonu mit nebudou, ale budou mit stejne hmotnosti, stale plati, ze se rychlosti "nescitaji", aneb naraz bude stejny jako do zdi ve stejne rychlosti.
0/0
19.8.2004 14:29

bell

Re:
zopakuj si fyziku ty intouši
0/0
23.8.2004 17:36

153624

Re:
To " c " : si představ že i v náklaďáku...sice ne ve většině produkce, ale u nových už i "toto", např. Scania, Renault (crash-testy : osobák-nákladák).http://www.scania.com/products/new_truck_range/cabs/cab_safety/crash_test.asp
0/0
23.8.2004 16:27

Toomas1

Re:
Nejprve byste si měl, podobně jako autor článku ujasnit několik věcí. Pravdu máte v tom, že rychlosti se v případě, kdy chcete získat vzájemnou rychlost dvou předmětů pohybujících se v opačném směru, skutečně sčítají. Jenomže u nehody nás zajímá spíše výsledné zpomalení. Nebudeme-li hodnotit čas, který je nutný k tomuto zpomalení (to bychom zabíhali k problematice deformačních zón), můžeme problém zjednodušit na rozdíl v rychlosti před a po nárazu. K získání takového rozdílu je potřeba porovnat hybnost obou předmětů. Hybnost je součinem hmotnosti a rychlosti tělesa. V okamžiku nárazu působí vektory hybnosti proti sobě a tudíž se odčítají. Získaný rozdíl je hybností společnou pro oba předměty. Jsou-li tedy oba předměty stejně těžké a pohybovaly-li se před srážkou stejnou rychlostí, bude výsledná hybnost nulová a pro oba předměty se bude jednat o stejný typ srážky jako náraz do pevné bariéry. Je-li však jeden předmět lehčí jako např. Hlinkův Superb, bude se po srážce pohybovat opačným směrem než před ní. Uvažujeme-li hmotnost Superbu 1751 kg a Avie 5110 kg a rychlost obou vozidel 50 km/h, bude výsledná rychlost obou předmětů (5110 - 1751)x50 / (5110 + 1751)  = 24,50 km/h v neprospěch Superbu. Tj. náraz bude obdobný, jakoby Hlinka narazil do pevné překážky v 50 + 24,50 = 74,50 km/h.
0/0
19.8.2004 16:44

Jumper123

Kdo chce sponzorované auto musí se naučit krvácet!
Chce-li někdo zdarma sponzorovaný vůz,musí se naučit krvácet.Co si budeme zde nalhávat,Škodawagen je prostě kšunt!S Volvem by se to stát nemohlo,to my věřte.
0/0
18.8.2004 23:10

Helmut

Re:
Vem si volvo a bez to zkusit. Nenech se masirovat reklamou. 
0/0
20.8.2004 23:21

Dee Dee

Re:
To nevím co s tím chtěl říct že je škoda koncernová značka Volkswagenu ale také audiny a seatu už vsichni ví.Buť rád že jsi to se svým Volvem nemusel vyskoušt, myslím žě by tě museli seškrabovat z potahů.
0/0
30.8.2004 14:30

Jumper123

Zas o jednoho ču--ka míň:-)
0/0
18.8.2004 23:07

každý je jiný :-(

Re:
bude az umře ču--ak jako ty (:-)hahaha až se za břicho popadam -debile)
0/0
18.8.2004 23:50

anonym

hlinka
0/0
18.8.2004 22:43

Kei

Superb
Tady nekdo psal o sportovcich a milionech a ze si pak muzou kupovat Superby... Kdybych ty prachy mel, Superba bych si nikdy nekoupil!! Muj znamej rozsekal ve 120 Alfu Romeo o strom na hadry a odesel jen se skrabancema. Kdyby byl v Superbovi, uz tu neni... Nejsou prachy jako prachy, jen dobre investovane vam pomuzou!
0/0
18.8.2004 22:32

Atv

Re:
Kdyby to do stromu napral tou alfou šikmo za předním blatníkem, není vyloučeno že by se roztrhla na dva kusy... Srovnání poněkud pokulhává... 
0/0
18.8.2004 22:36

Kei

Re:
Ono to nejak tak bylo. Mezi blatnikem a dverma...
0/0
18.8.2004 22:44

Atv

Re:
Hmmmm. Přesto si myslím, že superb je poměrně bezpečný auto.
0/0
18.8.2004 22:47

VITA11

Re:
Jeden kouřil a dožil se 90ti ,druhej nekouřil a umřel To je ten tvuj střep "Alfa"
0/0
24.8.2004 23:36

Atv

Trocha fyziky
"Při čelním střetu se rychlosti sčítají"  takovou hovadinu může napsat jen úplnej ignorant ...
0/0
18.8.2004 22:19

Kei

Re:
Co se Ti nelibi?? Sice se ani tak nescitaji rychlosti, jako sily a jejich momenty, ale laicky to neni tak spatne tvrzeni...
0/0
18.8.2004 22:29

Atv

Re:
Ne, fyzikálně je to naprostej nesmysl. Žádný síly ani momenty.  Je úplně jedno jestli to napálíš v 50ti do zdi nedo do protijedoucího auta který jede taky 50.  Říká se tomu zákon akce a reakce a učí se to v prvním ročníku gymnázia.
0/0
18.8.2004 22:32

Kei

Re:
Tak to je samozrejme kravina! Zakon akce a reakce je obecna lemma, nic extrovniho a tohle tim rozhodne nepokrejes! Proc teda kdyz to vosa navari do zdi leti dal, a na skle Ti necha krasnej zlutej flek??
0/0
18.8.2004 22:36

Atv

Re:
Mužeš s tím nesouhlasit, ale je tzo tak to jediný co se s tím dá dělat. Blud o "sčítání" rychlostí je všobecně rozšířenej. Jen pro vysvětlení - relativní rychlost obou aut je samozřejmě dvojnásobná, ovšem silový účinky právě díky Newtonově zákonu jsou stejný. A auta i řidiče ničej právě ty silový účinky, ne rychlost.
0/0
18.8.2004 22:43

c

Re:
Tak pak mně zajímá, kam se poděje hybnost (m×v) a energie (m × v × v). Pro zjednodušení jen tu hybnost (je lineární) a při čelní srážce (dva opačné vektory) aut tu mám celkovou "pohlcenou" hybnost m1 × v1 + m2 × v2. Ještě zjednodušme a hmotnost obou aut nechme stejnou. Pak je to 2m × (v1 + v2) - to podle mně říká, že rychlosti se sčítají. A jde to s pomocí výroků pana Newtona. Za vztažný bod vezměme jeden z jedoucích automobilů. Pokud se bude pohybovat lineárně a nebude zrychlovat ani zpomalovat, platí v něm bez problémů zákony zachování. Díky tomu ho můžeme udělat vztažným bodem. Vzhledem k tomuto autu se druhé bude pohybovat rychlostí rovnající se souštu rychlostí. A jelikož platí newtonovská fyzika .... bude to drsná srážka se součtem oboou rychlostí.
0/0
19.8.2004 14:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.