srovnani uspornosti celku
Jeden pohled, ktery tu je v clanku, je poradi motoru co do nominalni prumerne spotreby. Ale prijde mi mnohem zajimavejsi jine srovnani, spocitat si koeficient ((prumerna spotreba/kW)/kg), coz se snazi zohlednit uspornost motoru v celem zabudovanem kompletu. To je mozna odpoved na Mattinglyho a jeho Octavii 1.9TDI. Pokud kupujeme auto podle segmentu, protoze ocekavame nejake provozni a hlavne uzitne vlastnosti, tak umerne tomu se meni litrazni nabidka motoru vzhledem k jinym hmotnostem vozu. A pak se ukazuje, ze ten nejmensi nejmene zravy motor nemusi byt nutne ten provozne nejvyhodnejsi, protoze treba i pres nizsi pohotovostni hmotnost ma tak nizky vykon, ze je jizdni dynamika velmi podprumerna. Prosel jsem zde vyjmenovane diesely a par k nim pridal, nasel si k nim hmotnosti a spocital si uvedeny koeficient a razem to vypada cele jinak. Pochopitelne, cim mensi cislo, tim lepsi vysledek. Pro lepsi prehlednost je to vynasobene 10000, at je to citelnejsi :)
Audi A2 1,2 TDI 3 45 855 0,779727096 VW Lupo 1,2 TDI 3 45 855 0,779727096 Smart Fortwo 0,8 CDI 3,4 30 730 1,552511416 Citroën C2 1,4 HDi 4,1 50 996 0,823293173 Citroën C3 1,4 HDi 4,2 50 1022 0,821917808 Renault Clio 1,5 dCi 4,2 60 1050 0,666666667 Toyota Yaris 1,4 D-4D 4,2 55 1000 0,763636364 Audi A2 1,4 TDI 4,3 55 1020 0,766488414 Citroën C3 1,4 HDi 4,3 66 1072 0,607756671 Fiat Panda 1,3 Multijet 4,3 51 1010 0,834789361 Peugeot 206 1,4 HDi 4,3 50 1061 0,810556079 Renault Clio 1,5 dCi 4,3 48 1045 0,857256778 Renault Clio 1,5 dCi 4,3 74 1055 0,550787755 Audi A2 1,4 TDI 4,3 66 1030 0,632538982