Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Honda FCX: Konec diktátu ropy, tankujte vodík!

Auta na vodík se z laboratoří a sci-fi románů přesouvají do reálného provozu. O dopravních prostředcích, které namísto výfukových plynů vypouštějí vodní páru, se mluví už nějakou dobu. Občas se za jeho volantem nechá vyfotit některý z osvícenějších politiků, případně se v rámci experimentálního provozu zařadí do flotily státních úřadů nejvyspělejších zemí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

j

prechod celej dopravy USA na vodik by znamenal zdvojnasobit produkciu elektriny
to neverim, ze sa bude riesit uhlim, jedinym kapacitne a aj ekologickym riesenim je atomova energia. treba skor riesit , co s vyhorenim jadrovym palivom. ekonomicky to vyzera tiez biedne, porovnatelne mnozstvo energie z tohto cyklu elektrina-vodik-elektrina v palivovom clanku-elektromotor podla odhadov bude na urovni ekvivalentu ceny ropy 100 usd za barrel. takze ekonomika zacne tlacit na ine ako fosilne paliva az pri dlhodobej urovni cien ropy na najmenej 2nasobnej urovni
0/0
30.9.2005 11:37

Jirka

Vodik ekologicky
Ahoj diskutujici,
Po dlouhe dobe zajimava diskuze. Vsechy velke spolecnosti typu Vestas  , ktere vyrabeji technologie vetrnych elektraren maji pripravene projekty na moznost vyroby vodiku za pomoci primarniho energetickeho zdroje z vetrne energie. To si myslim , ze je smysluplna cesta . Nyni je to opravdu otazka distribuce vodiku jako takoveho. Americani usilovne pracuji na vytvoreni slitiny, ktera bude jimat vodik. V soucasne dobe je vycleneno asi 10 miliard USD pro tento vyzkum s datem dokonceni 2010.  Tak snad i u nas bude vhodne vetrnou energetiku rozjet.
cau
0/0
22.9.2005 9:57

albert

Re: Vodik ekologicky
No kombinace vetrna elektrarna - vyroba vodiku urcite pro nas smysluplna neni (bohuzel), protoze vetrnou energii lze pri totalnim vyuziti vetrneho potencialu ziskat asi 5-10 % spotrebovane elektricke energie, coz je vzhledem ke spotrebe paliv zanedbatelne malo. A to nemluvim o ucinnosti toho procesu.
0/0
22.9.2005 11:58

Jirka

Re: Re: Vodik ekologicky
Uplne nesouhlasim , protoze produkce energie VE opravdu poskytne uvadene procento v absolutnich cislech ale pro produkci vodiku potrebujesh z hlediska technologie cistou energii , jinak opet prijde na pretres otazka loby. Nyni uz ne petrochemicka ale uhelna.
Je jasny ze VE je jen jeden z moznych zdroju ale je velice rychle realizovatelny. V soucasne dobe v Nemecku , Dansku, Holandsku ci Spanelsku urcite. ahoj
 
0/0
22.9.2005 12:08

albert

zeleny vodik
Vodik je v soucasne dobe propagovan z jedineho jednoducheho duvodu - lze ho vyrabet z uhli (mysleno energeticky) a uhli je na svete (i v USA) jeste obrovske mnozstvi. Z ekologii to ma spolecneho pomerne velmi malo. Vyhodou by bylo to, ze skodliviny by vznikaly pouze centralne pri vyrobe vodiku, na druhou stranu problem CO2 by se jeste zhorsil kvuli nizsi ucinnosti retezce. Prechod z ropy na system uhli-vodik je tudiz z hlediska zivotniho prostredi prinejlepsim neutralni. A to nechavam stranou veskere technicke problemy, ktere by to prineslo.
0/0
22.9.2005 9:36

Thyronx

Vodik beha uz dele...
Vodik je budoucnosti a loni Ford vyrobil nekolik desitek Focusu na vodik. Par pump uz stoji v nekolika statech USA. Clanek opatrne nepise o cene paliva.Nadrz na palivo musi vydrzet extremni tlak a to je problem. Seriove vyrabena auta na vodik nelze ocekavat pred rokem 2010. Hybridy se delaji uz ledaskde. Ford dela zatim jen Escape, ale do roku 2010 ma behat hybridne" 50% produkce. Pristi rok zacinaji sjizdet z linek Forda i prvni velka auta na staronove palivo E-85.(85% Etanol a 15% benzin). GM planuje vyrobit pristi rok 400,000 aut na flexibilni palivo (benzin nebo E-85) V USA a Japonsku se tedy maka na tom, abychom nebyli tolik zavisli na rope.Evropa se zajiste prida at uz nakupem patentu a nebo vlastnim velmi drahym vyvojem.
0/0
21.9.2005 23:46

Mustang65

Re: Vodik beha uz dele...
Mám jednu ameriku z roku 96 a od vírobce má povolený jako palivo etanol a další paliva na bázi etanolu.
0/0
22.9.2005 7:38

revo

další zbytečná a podprůměrná studie ! !
Vodík ? ? Vodík, není ropa a musí se bohužel vyrobit. Proto ten kdo se snaží zviditelnit s pohonem na vodík, je mimo ! !  Ale co čekat od podprůměrného výrobce Honda ? ? Musím se pousmát, jejich naivitě. Honda je katastrofální výrobce, stejně  jako Škodofka, nebo korejci a nebo jako další japonec Mazda ! !  Jediná možná cesta je, využití ,,jádra,, atomový mini reaktor. Což japonci nikdy nepochopí. Já mám stále jasno ! !  AUDI - Náskok díky TECHNICE ! !  Např. Quattro. PS : divím se redakci iDnes, že poslední týden dává příspěvky typu Peugeot, nebo úvahy o hloupostech. Prosím příspěvek o silném vozu. Např. AUDI A3 3.2 V6 - 250 koní.
0/0
21.9.2005 23:34

dronte.mauricijsky

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
To je ono! Revo je génius! Vymyslel miniaturní atomový reaktor, použitelný v automobilu a vyrábějící elektřinu (?) přímou cestou z jádra, bez použití teplonosného media (páry, resp. plynu) a bez použití turbíny (parní resp. plynové)!!! To zaslouží Nobelovu cenu!! Bravo! A určitě je to reaktor pracující v thoriovém cyklu, jehož je na světě dostatek! :-)
0/0
22.9.2005 0:00

cruz azul

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
Tvuj prispevek je stupidni jako jses Ty sam....a na to zrejme nikdy neprides.. a k clanku ta informace je stara par mesicu..HONDA
0/0
22.9.2005 7:40

RC

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
revo, revo, ty už ses snad dočista zbláznil. Minireaktor? To přece nemůžeš myslet vážně . BTW quattro mělo a má odjakživa nejlepší Subaru.
0/0
22.9.2005 8:50

RC

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
Jasně a AlKajda si bude tankovat na každym rohu uran a plutonium do kanystrů.  Bravo revo
0/0
22.9.2005 8:53

p

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
jo dneska sem mi líbil :-) fakt parádní :-)
0/0
22.9.2005 12:10

Atom

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
Proc paru a elektromotor? Rovnou parni stroj jen ohrev rozpadem atomu a jedeeem.
 
0/0
22.9.2005 19:05

blbec

Re: další zbytečná a podprůměrná studie ! !
Ty jsi naprostý kretén a omezenec. Japonec, byť jezdil na praseti, když tady jezdila auta, tak už je dnes 10x dál a to se týká i kvality. Audi, náskok díky technice, ale vždycky ji dojedu, když stojí někde u pangejtu. Díky pěkně. A co takový Wankel motor, která Mazda používá v RX7 nebo 8, 250koní při 1,3 motoru. Spinkej dál a kupuj si audi, blbečku a výkon si naháněj obsahem motoru. To je fakt k smíchu.
0/0
15.10.2005 18:32

PODNIKATELKA

ÚŽASNÉ
UŽ ABY TAKOVÉ AUTO BYLO CELOSVĚTOVĚ DOSTUPNÉ. MÍSTO UTRÁCENÍ PENĚZ ZA NOVÉ ROPNÉ STANICE A RAFINERIE BYCHOM SE MOHLI KONEČNĚ PŘESTAT DUSIT VÝFUKOVÝMI PLYNY A BÝT ZÁVISLÍ NA ARABSKÝCH STÁTECH. KAŽDÁ VLÁDA BY MĚLA TAKOVÝ PROJEKT PODPOŘIT A VE ŠKODOVCE BY MĚLI ZAČÍT MYSLET TROCHU DOPŘEDU. ZA TU CENU BYCH SI HO PRONAJMULA TAKY, JE TO STEJNÁ CENA JAKO ZA LESING,
 
0/0
21.9.2005 20:16

geroc

Re: ÚŽASNÉ
Problém je milá podnikatelko v tom jakou technologií vyrábět vodík a z čeho , všechny jsou totiž náročné na energii takže ekologie v tomto případě by dostávála trochu na prdel. Dále je problém se skladováním a distribucí. Vodík má totiž tu nemilou vlastnost že jaksi z jakékoli nádrže se postupně vypaří. Takže jako natankuju jednou za čtrnáct dnů  na to rovnou zapomeňte. ještě nikdo na světě nevymyslel takovou nádrž ani Linde AG ne. A v neposlední řadě je to otázka bezpečnosti . Vodík není cítit ani vidět a se vzduchem tvoří setsakramentsky výbušnou směs. takže např při tankování by nesmělo vůbec nic ale vůbec nic uniknout.  A to jen tak jako v kostce jsem se dotknul problému.  
       
0/0
21.9.2005 20:40

nekmil

Re: ÚŽASNÉ
Naprosto souhlasím
0/0
24.9.2005 17:06

ariovistus

Ekologický???
Inak ma celkom pobavilo že toto "ekologické" auto má vyfukovať vodnú paru... Pritom vodná para je skleníkový plyn stokrát horší ako CO2. A to už ani nehoworím o nákladoch na výrobu.
0/0
21.9.2005 16:52

qwas

pro t*rotly
nevím kdo vám nakukal že elektrolýza je nejvhodnější způsob výroby vodíku... průmyslově se takhle vůbec nevyrábí... je to drahé a zbytečně komplikované a pomalé...
0/0
21.9.2005 15:17

5alfa

Re: pro t*rotly
No jestli myslis vyrobu vodiku z HCl, tak to by asi neslo.
0/0
21.9.2005 16:00

0

Re: pro t*rotly
Samozrejme ze vodík berou z ropy ("vedlejsi" produkt aromatizace, vedlejsi produkt etylenove pyrolyzy) z uhli, nebo zemniho plynu. Ale to by pak ten clanek uz nebyl tak jasavej a bombastickej, tak to radsi nepisou.
0/0
21.9.2005 16:24

Pepa

BigBang
No, tohle až nabourá, tak to budou smetat po širokém okolí i s jeho původně blízkým okolím... V těchhle autech by asi nemusela bejt ani lékárnička. Ti, kteří trpí hysterií z aut na plyn, se z tohodle asi pošerou strachy už při čtení tohoto článku :-)
0/0
21.9.2005 14:45

Ospalej

Jen by me zajimalo z ceho
ten vodik berou. A prosim netvrdte mi ze z vody...
0/0
21.9.2005 14:23

Ropak

Re: Jen by me zajimalo z ceho
z ropy, jak jinak ?
0/0
22.9.2005 19:01

Mirek

Neverim na vodik
Nechapu proc se vsichni tak tlaci do vodiku. Napada mne jedine - slozita a draha vyroba v soustroji elektrarna - vyroba elektolyzou - z toho plyne ze v zemi rozmeru CR bude asi tak jedna takova fabrika - takovou situaci mamuti koncerny primo miluji. Zase na nich budeme vsichni zavisli. Kdyz uz chceme palivove clanky, proc je nenapajime etanolem? Takove clanky preci take funguji. Vodik je jedno z nejdrazsich medii s diskutabilni bezpecnosti, cenou a kupodivu i ekologicnosti (vyroba) . Ostatni reseni ( elektromobily, biopaliva ) ho jednoznacne trumfuji. Ale po kouzelne vete, ze z vyfuku jde vodni para, kazdy prestane uvazovat zdravym rozumem.
0/0
21.9.2005 13:32

Leonardo Cupránek

K O L I K
Kolik skodlivych emisi vznika pri vyrobe vodiku? Musi se palit uhli v elektrarne. Pak prijde na radu neucinna elektrolyza.
A kolik skodlivych emisi vznikne pri vyrobe elektromotoru, palivoveho clanku a akumulatoru???
A kolik treba pri vyrobe brzdovych desticek, ktere diky podstatne vyssi hmotnosti vozu budou temer spotrebnim materialem?
Atd...
Me prijde mozna o neco zajimavejsi jezdit v dieselu na olej. Sice emise vznikaj, ale mene nez z nafty - a navic vznikaj jenom ty, ktere pri pestovani repky zase zanikaj.
Navic pokud jezdi nekdo treba na pouzitej (prefiltrovanej) fritovaci olej, setri i naklady na jeho likvidaci - dela tak z neuzitecneho odpadu uzitecne palivo. Pokud vyvineme dieselove motory uzpusobene primo na spalovani biooleje, bude vse jeste efektivnejsi. A pokud takovy diesel bude mit filtr pevnych castic a bude splnovat treba normu Euro5, bude jeho ekologicky dopad jeste minimalnejsi. 
Zemedelsi jsou dotacem
0/0
21.9.2005 13:26

Leonardo Cupránek

Re: K O L I K
Zemedelsi jsou dotacemi nuceni pestovat produkty o ktere neni zajem a ktere pak shnijou v sypkach ci rovnou na poli.
Nechme na zemedelce dopadnou neviditelnou "pest" trhu a oni zacnou pestovat to, o co je skutecny zajem.
0/0
21.9.2005 13:26

z Vysocan

Nerekl bych, ze ty zakony jsou tak tvrdy.....
... naopak. Federalni danove zakony v USA, tedy i v Kalifornii, umoznuji podstatne vetsi odpisy pri koupi SUV oproti autu. Proto se takto podporuje prodej techto tanku, ktere chlastaj benzin, znecistuji ovzdusi, jsou nebezpecny pro okoli, neni pres ne videt a jsou jeste k tomu hnusny. Nastesti tem debilum, co SUV kupuji a hlavne vyrabeji ted nastaly problemy, protoze benzin uz neni za 1 dolar, ale 3 za gallon.
0/0
21.9.2005 13:05

Vyšehradský jezdec

spaliny
mně by zajímala jiná věc - když by teoreticky po městě začalo jezdit několik set (tisíc) aut vyfukujících páru, do ovzduší se dostane obrovské množství vodních par - a nebudem tam co předtím, s tím narušováním ekologie? Akorát začneme ovlivňovat jiný faktor - vlhkost ovzduší. Neovlivní to pro změnu zase například četnost a sílu bouřek? že se budou v hustě obydlených lokalitách dostávat do vzduchu vodní páry jak v deštném pralese?
0/0
21.9.2005 10:39

Mates

Re: spaliny
Ja bych rekl, ze vodni para vznika i pry spalovani benzinu ci nafty....
0/0
21.9.2005 11:02

tomas

Re: spaliny
Ztou parou to nebude tak velky problem. Na vyfuku muze byt chladic a para bude kondenzovat a z vyfuku potece voda ( silnice budou mokre a nebude se prasit, kondenzacni teplo se vyuzie k vytapeni ) V zime by se mohla vypoustet primo para, to by myslim nepredstavovalo zadny problem, protoze by kondenzovala v chladnem vzduchu a predmetech. Mozna by byl vetsi problem z namrazou na silnicich.
0/0
22.9.2005 0:48

Zima

Re: Re: spaliny
 a v zime se budeme na vozovce klouzat o sto sest, ne???
Jako for je to dobre.
 
 
0/0
22.9.2005 18:59

albert

Re: spaliny
Tak tohle opravdu problem nebude :-))
0/0
22.9.2005 9:30

gargantua

spalinny
To je sice pěkný, že má ten chlápek auto na vodík, ale stejně produkuje spalliny!!!
0/0
21.9.2005 10:06

Mates

Re: spalinny
Zkus si procist ten clanek jeste jednou a nebo radeji ucebnici chemie pro 7. tridu
0/0
21.9.2005 10:20

achjo

Re: Re: spalinny
No on asi myslí ty spaliny, které vznikají při spalování uhlí na výrobu elektřiny.
0/0
21.9.2005 10:23

gargantua

Re: Re: spalinny
Ty si ho přečti pořádně dokonce jsou tam dvě spalliny které vyprodukoval s ním na fotce
0/0
21.9.2005 10:24

Mates

Re: Re: Re: spalinny
Tak to mas pravdu, to druhy L jsem prehlidl 
0/0
21.9.2005 11:00

joou

Re: spalinny
:)) to se povedlo!
0/0
21.9.2005 16:20

aha

proc to nejde ????
V zadnem pripade nechci zpochybnovat nastup zcela novych technologii, ale preci jen si musime ric, ze po svete jezdi tolik aut s konvencnim pohonem, ze neni mozne cekat, az je vsechny nahradi tato draha a zcela nova reseni.
Podle me je nutne co nejdrive najit reseni pro blizkou budoucnost - tedy alternativni paliva z obnovitelnych zdroju pro stavajici motory. Benzin muze byt bez problemu nahrazen lihem ziskatelnym ze zemedelskych plodin (brambory, psenice...). Nafta je plne nahraditelna rostlinym olejem (repka, slunecnice...). Nemusime hned menit stavajici auta, ale musime zmenit pohone hmoty. Vyroba oleje je podobne nakladna jako vyroba nafty (po uvaleni spotrebni dane jsme na stejnych castkach jako nafta stoji nyni). Navic bychom ziskali energetickou nezavislost na okolnim svete a usetrili na dotacich pro zemedelce (nova pracovni mista a lukrativni prace).
Je nejaky duvod proc to nejde ?
0/0
21.9.2005 9:55

RC

Re: proc to nejde ????
Než přírodu zničenou masivním zemědělstvím, to radši výrobu vodíku a další Temelín.
0/0
21.9.2005 9:59

aha

Re: Re: proc to nejde ????
Aktualne: Aby nedoslo k dalsimu ubytku pracovnich mist v zemedelstvi, tak stat radeji stat dotuje vyvoz zemedelskych produktu do zahranici. V zasade se cela Evropa potyka s nadvyrobou zemedelskych produktu. Ono jde o to, co se pestuje.
Navic kdyz si predstavite, kolik srotu by vzniklo vyrazenim stavajiciho vozoveho parku a jaka ekologicka zatez by byla rychla vyroba vsech nahrazujicich vozidel s vodikovym pohonem... a finance ... ? pokud hledame akcni reseni, nezda se vam to trochu jako nesmysl ?
0/0
21.9.2005 10:07

szarkafarka

Re: Re: Re: proc to nejde ????
Úplná náhrada ropy v globálním měřítku není možná, protože není dost zemědělské půdy. I částečná (nedokáži říci jak velká) náhrada by byla na úkor produkce potravin, a to by znamenalo hladomor v některých částech světa. Netrvrdím, že k tomu v budoucnu nedojde. Lidé se příliš přemnožili, protože dostali danajský dar v podobě fosilních paliv.
0/0
21.9.2005 12:06

keri1

pak že to
nejde - čepací stanice jsou - technologie jsou - jen by se lidstvo mělo už konečně dohodnout- cena by se srazila masivní výrobou a dotacemi - a pokud se energie na výrobu vodíku bude dělat z jádra tak je to mnohem šetrnější než denně vypoštět tuny škodlivin do ovzduší
0/0
21.9.2005 9:38

aha

Re: pak že to
Na rope se drsne vydelava (nejen staty produkujici ropu, ale predevsim narodni ekonomika (dane tvori 2/3 ceny pohonych hmot). Vodik by se musel zatim drsne dotovat. Na to drtiva vetsina statu nema - zrusit si masivni prijem a nahradit ho naopak dotacema. Podle me je to zatim ekonomicky nesmysl.
0/0
21.9.2005 9:58

keri1

Re: Re: pak že to
Samozřejmě že ne najednou ale postupně třeba s výhledem do roku 2015 pomalu přecházet - za těch 10 let to může být stejně levné jako ropa tak na to potom napařit daň a je to
0/0
21.9.2005 10:53

aha

Re: Re: Re: pak že to
Prumerne stari vozoveho parku v CR je tusim 15. Tak pokud budeme pocitat, ze vyvoj a masovy prodej vodikovych aut probehne tak za 5 let (coz je velmi optimisticky odhad), tak v roce 2005 se muzeme s vodikovymi auty bezne potkavat na ulici. I tak zde bude jezdit desne mnozstvi "ropychtivych" kraksen.
Mozna je muj predpoklad spatny, ale i tak si myslim, ze musime zustat nohama na zemi a vychazet z toho, ze dnesni (kdyz nad tim premyslim, tak nejen dnesni) civilizace se ridi financemi. Nahrazeni levne technologie technologii mnohokrat drazsi a mene pohodlnou v zajmu ekologie je myslenka krasna, ale je to utopie :-(
Jak jsem uz napsal o prispevek vyse, nejsem proti vodiku. Naopak, jsem pro podporu rozvoje jeho vyuziti, ale soucasne by bylo fajn aktivne resit alternativni paliva do toho co uz mame vyrobene na celem svete a to jezdi v obrovskem mnozstvi. Kouknete se ven na ulici - to vsechno muze jezdit na ekologictejsi paliva bez vetsich zasahu. Tak proc stale basnit o ne
0/0
21.9.2005 11:06

aha

Re: Re: Re: Re: pak že to
... necem nedostupnem.
0/0
21.9.2005 11:08

Sperminator

Honda
Řek bych, že díky této vodíkové technice bude mít Honda značný náskok, třeba před Audi.
0/0
21.9.2005 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.