Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra 603: Vše nejlepší k padesátinám

Jedno z nejkrásnějších aut historie slaví kulatiny. Nadmíru fotogenickou Tatru 603 dnes obdivují i zahraniční diváci videoklipů a kdekoliv se ukáže, způsobí rozruch. Ve své době ohromovala aerodynamickou karoserií, v očích dneška ji neprávem kompromituje práce ve službách tehdejší moci. "Šestsettrojka" ale původně vznikala téměř v ilegalitě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F.Kada

Tatra 603 - František Kardaus

Pro ty ktere zajima Tatra 603 a  František Kardaus posilam odkaz na jeho akvarel z roku 1954. Doufam, ze se bude libit:

http://www.flickr.com/photos/26250600@N07/

0/0
18.5.2008 20:59

Miloš

přidávám se ke gratulaci

Již jsem svojí Tatře 603 pogratuloval. A zase ji provezu.

Tyristotové zapalování, kotoučové brzdy, a mech. posilovač řízení mě těší.

Divím se jak z oslavy může vypuknout blbé hádání a osočování.

0/0
24.11.2006 16:56

gomes

Tatra
Na prochodu pro chodce, drti Tatra duchodce
Duchodce se jen tak vrti, Tatra ho jen drti , drti
0/0
6.12.2005 1:35

Koudy

fanda
Gratuluji
0/0
4.11.2005 20:24

F.Kada

vse nejlepsi k padesatinam T603
Ahoj, diky za clanek k vyroci T603. V teto souvislosti mam nasledujici dotazy: 
a) V ND je vystaven akvarel od Kardause, sadrovy model od Kovare a na popisce je uveden sefkonstrukter Popelar. Zna nekdo presneji pribeh vzniku originalni karoserie t603? Napr. kdo prisel s napadem 3 svetlometu pod jednim sklenenym krytem - byl to Popelar nebo Kardaus? Nebo to nassavani vzduchu na bocich vzadu...
b) U motoru je snad jasne ze konstrukterem byl Mackerle a asistoval mu Klos, nebo se mylim?
Diky za pripadne upresnujici informace. 
0/0
30.10.2005 9:54

radegast12

Re: vse nejlepsi k padesatinam T603
V knize "Rozpravy NTM v Praze 152" se píše, cituji: K 1. máji 1952 u prezidenta Gottwalda přebíral Řád práce Jiří Klos, vedoucí konstrukce Tatry a pozdější konstruktér šestsettrojky.
0/0
7.12.2005 19:33

mara1234

historie
koukal jsem trochu na historii automobilu u nas a je to smutne cteni. nektery navrhovany auta nadhera, vykon motoru i na dnesni dobu velmi slusny, napriklad:
motory z roku 1971:
1500ccm 62kW, 2000ccm  120kW, 1800ccm turbo 175kW,
v roce 1991 mela skodovka pripraveny motor pro favorita 1600ccm 74kW a ve sportovni verzi 123kW, ale prosel VW .
Neverim ze tatra muze znovu sama od sebe zacit znovu vyrabet auta.  to slo sna d pred 20 roky, ale ne dnes. kdyby dopad rok 68, mozna by dnes audi spadalo pod tatru
 
0/0
18.10.2005 16:36

performer

Re: historie
Sorry, ale plácáš nesmysly. Stačí se podívat jak dopadl britský automobilový průmysl. A to je Británie 5x větší a průmyslově mnohem vyspělejší země než ČR (bez ohledu výsledek roku 1968). Takže nebýt toho, že se VW hodila Škodovka do krámu (asi jako Dacia Renaultu), tak už by žádná Škodovka nebyla. Stejně tak Tatra by měla šanci jen se silným majitelem (např. tím Audi, resp. VW).
0/0
19.10.2005 11:53

mara1234

Re: Re: historie
to byla samozrejme nadsazka, ale audi byla pred 30 lety pred krachem a vytah ji z toho VW. Driv byl duraz u aut spis na remeslne zpracovani, elektronika v te dobe moc zastoupena nebyla a remeslne sme na tom nebyly spatne. muselo by se samozrejme hodne velka cast produkce vyvazet asi tak jak to ted delaji japonci a korejci. tatra dojela na to, ze to byl papalassky vuz a nikdo jiny si ho nemoh dovolit. dnes by mohla delat aspon chutovky ve spolupraci se skodou, napr na bazi superbu
0/0
19.10.2005 16:56

dadas

budoucnost
Myslite si nekdo, ze by se mohla Tatra v budoucnu vratit ke sve tradici, tzn. k vyrobe osobaku Myslite, ze je aspon nejaka mala nadeje    
0/0
18.10.2005 12:37

Nyx

Re: budoucnost
Bohužel si myslím, že není. Jedině snad, kdyby někdo získal práva a stavěl to kusově pro zájemce za strašné peníze.
0/0
18.10.2005 23:05

John

613
Shodou okolnosti jsem minuly tyden videl posledni typ 613, fakt krasa. Kam se hrabe SuperB. Skoda ze  Skodovka a Tatrovka nepremysli o spolupraci, ale to bych asi po spojeni s VW chtel moc.
0/0
18.10.2005 12:08

Terst

Re: 613

Sorry ale poslední typ byl 700. Hledej na netu - nádherný vůz.

0/0
8.1.2008 23:40

hnojar

Tatra
Škoda nikdy neudělala nic co by připomínalo automobil - nepočítám produkci vw. Tatra byla jediná, kdo našemu automobilovému průmyslu dělala čest.
0/0
18.10.2005 9:22

M K

Tatrá, Tatrá
Tatra nezná bratra :-)
0/0
18.10.2005 8:10

M.M.

Všichni blábolite chytráci!
Kdyby Tatrovka byla blíže Praze než je ta nudná Škodovka, tak dodneška se tam dělají osobáky i náklaďáky... Bohužel se neustále politicky šlapalo po výrobě kopřivnických aut. Vždyť to máte i v článku! A většina z Vás houby ví o tom, co bylo ve vývoji těsně před rokem '89. Jen jděte a pátrejte po projektu Tatra 625! Jenže někdo ze soudruhů měl strach, že by škodivka utrpěla šok, kdyby jí někdo ukázal (už bůh ví po kolikáté) jak má vypadat auto...
Jo a bavíte mně vy co tady melete o komunistických papalášfárech. V té době jste určitě ještě byli "na houbách" tudíž houby pamatujete, nebo jste maximálně znečišťovali plíny!!! :o)))))
0/0
18.10.2005 7:02

hnojar

Re: Všichni blábolite chytráci!
chytráci, budou spíš borci, co se ve své době zmohli akorát na š 105 a dodnes mají mindrák z těch brutálních 30 kw, z toho že nenastartují, nezatopí, žere  jim to (benzín i olej ) a  hnije.....a nemá to tvar......není to auto..
0/0
18.10.2005 9:23

Jir_Kopř

Re: Všichni blábolite chytráci!
Nezbývá mi než souhlasit s M.M. Co je totiž dále jak 100 km na východ od Prahy to soudruhy - bývalé i ty dnešní co se skrývají pod různými zkratkami ODS, ČSSD apod. - VŮBEC NEZAJÍMÁ a nejlépe o tom svědčí rozdělení Československa. Ale zpět k šestsetrojkám a ještě předtím k Tatraplánům první zářez bylo převedení výroby Tatraplánů do AZNP čímž i značně utrpělo dílenské zpracování a kvalita vozu, s tím že Tatra bude dělat jen nákladáky (to se jim o cca 50 let později skutečně povedlo). Druhý zářez popisuje historik Karel Rosenkranz v Článku Vavříny pro Tatru: Ještě na sklonku roku 1959 schválil ÚV Svazarmu, Motokov a Ministerstvo zahr. obchodu účast týmu Škoda a tří vozů Tatra na Rallye Monte Carlo. Soutěžní tým tvořily posádky: J. Pavelka – A. Homola, A. Mark – L. Rek, M. Havel – J. Fac. Dne 28. 12. 1959 vystoupil ÚAMK s požadavkem, ab
0/0
18.10.2005 9:41

Jir_Kopř

Re: Všichni blábolite chytráci!
aby posádky vozů Tatra byly zčásti složeny i z „reprezentantů“ Svazarmu s podotknutím, že tovární jezdci nemají ve většině potřebnou kvalifikaci. Tatra oponovala s tím, že je ochotna vzít do každého vozu navíc po jedné osobě určené ÚV Svazarmu. S návrhem byl vysloven souhlas. O pár dnů později se manažer týmu dozvěděl na Motokovu (6. 1. 1960), že start vozů Tatra i Škoda v Rallye je MZO zamítnut. Tatrováci odjeli domů a k jejich překvapení se z médií dozvěděli, že tým Škoda odjel na start. O účasti rozhodli náměstek ministra s ředitelem Motokovu. MZO nepociťovalo z komerčních důvodů potřebu propagovat T603 v zahraničí. V podniku z toho bylo pozdvižení. Tato skutečnost také mohla být důvodem k neúčasti na prvním „mistráku“ v Praze. Třetí a zřejmě největší zářez byl po soutěžní sezóně 1967 ukončení soutěžní činnosti i přes úspěchy T603 na Maratonech de la Route 65, 66, 67 s tím že T60
0/0
18.10.2005 9:42

Jir_Kopř

Re: Všichni blábolite chytráci!
s tím že T603 bude nadále jen pro reprezentativní účely a s "vládním vozem" se závodit nebude. O T 613 už ani nemluvě, tam už byl problém i s velkým objemem motoru a malými výrobními počty pro homologaci. I přesto v tatrovce koupili tři soutěžní Š120 a dále si vychovávali mladé jezdce kdyby náhodou se k soutěžím vrátili. Co se týká dalších výrobních studií jak říká M.M. ve Škodovce by opět zírali, mimochodem byly i 2 prototypy T 613 s motorem vpředu vodou chlazeným a spousta dalšího...v Tatře byla vždy spousta šikovných lidí kteří měli chuť pokračovat ve slavné historii kdy slovo TATRA ve světě něco znamenalo, bohuže "Ti Shora" tu chuť neměli...  
0/0
18.10.2005 9:42

Tatra - tt25

tatra - osobák
Myslím, že by nebylo špatné, kdyby se v budoucnu vrátila Tatra k osobákům (nižší nebo střední třídy), což je asi nereálné.
0/0
17.10.2005 22:16

Jir_Kopř

Re: tatra - osobák
Bohužel je to nereálné, výroba osobního vozu v Tatře byla ukončena a každoročně když se sejde partička příznivců starých tatřiček na srazu rallye veteránů v Beskydech tak se tam večer objeví páprda v saku s kravatou aby se ujal hodinového monologu a všem příznivcům, kterým už zbyly alespoň pěkné vzpomínky za volanty Tatrováckých stařenek, tuto skutečnost připomněl a otrávil zbytek příjemného večera.
0/0
18.10.2005 9:53

demik

Moc pekna tabulka
Ani jsem nevedel, ze se obsah je v cm3. Autor asi natira valce zevnitr...
0/0
17.10.2005 12:53

Nyx

Re: Moc pekna tabulka
Má tam být uvedeno objem. Obsah motoru je nesmysl, jelikož je to plocha a ne prostor.
0/0
18.10.2005 23:09

Franta

Překonána koncepce
Vzduchem chlazený motor vzadu s úspěchem používá taky např. Porsche Carrera, že.
0/0
17.10.2005 12:50

Franta

Re: Překonána koncepce
To měla být reakce na nick KODL ohledně překonané koncepce
0/0
17.10.2005 12:54

demik

Re: Překonána koncepce
Bejvavalo... Od roku 2000 (?) uz taky pouzivaji vodou chlazene motory.
0/0
17.10.2005 13:01

Elfer

Re: Re: Překonána koncepce
Bohužel, od roku 1998 Porsche vyrábí vodou chlazené motory. Dá se říci již dnes, že poslední vodou chlazené porsche více ceněno než 1. "vodník" Více třeba na www.porsche911.cz nebo www.automuseum.cz
0/0
18.10.2005 0:56

fofrman

Tatra Tudor
Napadla mě poněkud bizardní myšlenka. Když Škodovka ukázala studii Tudora postaveného na Superb platformě, tak ohlas byl více než kladný. Protože tady takový krásný sporťák chybí,nestálo by za to vyrábět to v Kopřivnici?? S tatrováckou šikovností a škodováckým know how by to byl prodejně úspěšný kousek. Ach jo, tak zpátky do reality :D
0/0
17.10.2005 12:43

Anonymous

Držím palce
Držím palce Tatrovce. Jel jsem 603 jednou jako dítě po kostkách v Praze taxíkem a byla to tak pohodlná jízda, že na to nemohu zapomenout, zvlášť měkké a hluboké sedáky hýčkající pasážéry jako v bavlnce-motor téměř neslyšný, bublající hlubokým barytonem. V 613 jsem nikdy nejel, proti 603 působila dost krychlovitě. Na to , že jsme kdysi byli průkopníky v automobilovém a motocyklovém průmyslu mě současný stav připomíná totální debakl. Jako rodina jsme jezdili 21 let s Š120, jsem byl dost překvapen jako bývalý majitel  Peugeotu 309, že nic oproti Š120 nevydrží. To této zkušenosti mě nesmí francouzký výrobek do baráku.
0/0
17.10.2005 11:34

Corwin_x

Re: Držím palce
Nesmis s tim mlatit o stromy a orat pole
0/0
18.10.2005 12:02

Josef

TATRA 603
Tatru 603 jsem vlastnil a byl to vynikající vůz  Nedávno jsem jel do FM a kolem mně se přehnala kolona která se skládala ze samých Tatrovek,královaly tomu 603 ky v nádherném stavu,jak vyjeté z linky.Bohužel měly tyto skvosty jeden nedostatek z 95% měly německé značky.
0/0
17.10.2005 10:00

Kodl

Ta chvala
je ceska samochvala typu, my jsme ti nejlepsi a nejchytrejsi. Mne se 603 nikdy nelibila, pamatuji si na filmovy tydenik, kde byla prezentovana. Uz tenkrat mi bylo jasne, ze je to auto pro hlavouny. Neperspektivni konstrukce s motorem vzadu, opuchla karoserie, vuz komousskych papalasu a tedy jeden ze symbolu diktatury a utlaku. To auto za ty emoce nemuze, je jenom skoda, ze se tradice znacky neudrzela a tak vyrabime cizi konstrukce, Citroeny a budeme mozna delat i Hyundaie.
0/0
17.10.2005 9:49

CIANO

Re: Ta chvala
zoufalost ve vlastním světě to je to co tě sužuje ...... auto pro hlavouny .... že by komplex? Malý člověk, nízké hranice, malé činy!
0/0
17.10.2005 11:04

MrLotus

Re: Ta chvala
Ta neperspektivní konstrukce s motorem vzadu byla považována až do konce 60-tých let za super moderní a v té době to vypadalo, že v blízké bodoucnosti tak budou stavěna téměř všechna auta.
0/0
17.10.2005 11:52

Ctibor Veleba

T.603 poslední aerodinamika
T.603 je nádherné auto, před pár dny jsem se vtátil z pobytu v USA a mohl jsem na vlastní oči vidět reakci amerických občanů na tento vůz v rámci srazu HV, kde šetsetrojka byla vystavena. Nebylo lehké se k tomutu autíčku vůbec prodrat davem lidí a její šťastný majitel původem Čech léta žijící v Americe pan Ivo Slezák neustále dokola musel odpovídat na mnohačetné dotazy. Diváky zejména fascinoval úžasný střih karoserie na tehdejší dobu, rovněž tak nádherný simetrický a oku ladící osmiválcový vzduchem chleazený motor V8. Kdyby jí chtěl majitel prodat, neměl by za 5 minut co řešit, což však s úsměvem a razantně odmítal
0/0
17.10.2005 9:41

bnvb

bvbv
0/0
17.10.2005 9:37

ptiger

škoda
jak jsem už jednou psal- tyhle skvosty tatrovky jsou nejúžasnější kapitolou našeho auto designu...spolu ještě s felicií , mbx a 110 R, už jsem tady říkal. to se nemohla ŠKODA k výročí plácnout přes kapsu při těch ziscích a k výročí si místo ubohé reklamy nadělit replikovou sérii nějakých svých bomb?, třeba felicia, to by byl nářez ! a o odběratele strach nemám...
0/0
17.10.2005 9:30

Yarwen

Nádherné auto...
... a velká škoda, že závod s nejhlubší historií výroby osobních aut u nás dnes vyrábí jen nákladní auta, byť kvalitní.
0/0
17.10.2005 9:03

mara1234

komousi
proc komousi znicili vsechno co melo nejakou technickou uroven?? podobny osud potkal jawu
0/0
17.10.2005 8:58

lobogo

Re: komousi
vážně to byli komunisti? vážně? nejsem si tím tak jistý...
0/0
17.10.2005 9:19

mára1234

Re: Re: komousi
myslis snad ze motorky nebo auta byly v roce 89 konkurenceschopne? motorka - to byla skoro 50 roku stara konstrukce, auto nebylo urceno pro nikoho jinyho nez papalase
0/0
17.10.2005 9:25

Nyx

Re: Re: komousi
V padesátých letech se v Československu vyrábělo nejvíce motorek na světě!!! Pak to komunisti zakázali, aby měli odbyt stroje Sdelano v SSSR. Takže totálně zlikvidovali úžasný průmysl, který neměl obdoba a místo toho zavedly vysoké pece a železárny, kdy železnou rudu jsme si museli kupovat ze SSSR, že. Stejně tak stopli Škodovku 1,8l, která byla na svoji dobu srovnatelná s moderními západními vozy, ale zase to muselo stopnout, aby se prodávali Žigulíky 1600 ccm.
0/0
18.10.2005 23:17

tel

Re: komousi
No nevím, nechci Ti brat Tve iluze, ale Tatrovku znicili az novodobi panove z ruznych frakci OF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prizvali odborniky od Chryslera a to byli spravni moderni manageri. Dnes uz se jim rika tunelari! To nasi novodobi panaci jezdi v BMW  Audi a jinych germanskych vozech. Ona i posledni T 700 byla nadhera . Kdo v ni jel vi o cem mluvim. Posledni kousky maji rok vyroby tusim 1998.
0/0
17.10.2005 9:50

Honza

Re: Re: komousi
To nemyslíš vážně. To nemůžeš myslet vážně.
0/0
17.10.2005 10:10

Satch

Re: Re: Re: komousi
V klidu, ten clovek s prezdivkou tel je opravdový "znalec" historie....ale evidentně pouze té pokroucené rudé odporně komunisticke....tj. jeho slova jsou jen prazdne kecy bez podstaty...ktera mu utekla....
0/0
17.10.2005 10:25

smolicek123

Re: Re: komousi
Tak sis měl tu hranatou nádheru (T700) po revoluci kupovat za 800tCZK bez Airbagu a ABS, ty chytráku, to mohl kupovat jedině magor Zeman a jemu podobní, za peníze z daní, nezapomeň ještě připomenout závodní dovolenou od ROH a rohlíky za 0.20, ...
0/0
17.10.2005 11:39

MrLotus

Re: Re: komousi
T613 v 90-letech a i ta krásná T700 byly po technické stránce již beznadějně zastaralé. Takový auto si nikdo koncem 90-let koupit nechtěl. Výroba byla zastavena, protože se nenašli zákazníci.
 
Bohužel miliardy na vývoj nového osobního vozu Tatra neměla a ani dnes nemá. 
0/0
17.10.2005 11:47

Thyronx

T87 T603 a T613.
Dodnes se Amici divaji v uzasu na T87 s velkym svislym kridlem na zadi. Vzduchem chlazeny motor vzadu je proste svetoy unikat. Tatry se daji videt ve sbirkach na celem svete,zel doma v CR je jich poskrovnu. Zit tam,mela by sve cestne misto v garazi a je mi zcela jedno jestli si v ni vozil zadek Strougal. Na tech autech bylo neuveritelne mnozstvi rucni prace.Ale ono videt zabery z te doby ze Skodovacke motazni linky by byl dnes taky zazitek. Thyronx Ford Motor Co.
0/0
17.10.2005 0:33

eliska

Re: T87 T603 a T613.
......1930-1940... v poslucharne fysiky vyrezano do lavice: Uc se vole, budes panem, budes jezdit tatraplanem ......Dnesni mladi muzi dohaneji dobu temna milovymi kroky, ale mnozi jsou zmateni z veci  ktere se na ne vali v podobe levnych thingamabobs, prastenych krvelacnych filmu,  vyholenych metrosexualu, drog. Svou prebytecnou energii, potlacenou muznost a vynalezavost vybiji na dalnicich a protismerkach zurivou rychlosti , a misto vynalezu po sobe zanechavaji krizek u silnice 
0/0
17.10.2005 5:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.