Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak na kolony? Auta si to řeknou

Kdo jezdí často po dálnici, asi si často říká, jaké by to bylo, kdyby o blížící se koloně věděl s dostatečným předstihem. Brzy už to třeba bude možné. Poví to protijedoucí auta. Několik automobilek totiž spojilo své síly a vyvíjejí systém, který by mohl sloužit pro komunikaci mezi auty a mezi autem a infrastrukturou, tedy zařízeními na silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dalibor

zacpy,
ja mam navi, TMC v cesku zatim nefunguje (i kdyz se uz pripravuje), takze zatim posloucham radio a kdyz slysim o mejake zacpe, tak pred zacpo zablokuju X kilometru. Necekam ale na posledni mozny sjezd. Takze nejezdim po tech precpanych cestach. je to sice delsi ale zato klidnejsi.
0/0
20.10.2005 18:00

Lucík

tak si kupte navi :)
Nová  navigace uz ma TMC modul a taky Vám ty zácpy či nehody oznámi...
0/0
20.10.2005 16:41

panda

Re: tak si kupte navi :)
Jooo? A kde v cesku jsou vysilane informace v TMC? Nemyslim zkusebne na malem uzemi
0/0
20.10.2005 17:23

pepe

****
Sranda bude az to nekdo vohakuje a pak bude z domova posilat vasemu auticku nesmyslne informace :-D estli to pobezi na woknech potez panbuh :-/
0/0
20.10.2005 15:17

Mára

Nechapu
Nechapu pros to resite v Cechach. Stejne je tu jedina hlavni dalnice a kdyz na ni bude zacpa, tak se vsechna auta ne*erou na nejblizsi sjezd. A vznikne nam dalsi zacpa. Asi to ma smysl v nemecku s hustou dalnicni siti ale tady??? Stejne ridic nema na vyber. Zitra pojedu odpoledne po D1. Uz ted vim, ze tam bude zacpa jak svine. A mam na vyber? Nemam. stejne tudy musim, protoze jinudy cesta nevede. Tak co jako?
0/0
20.10.2005 14:38

drevak_patlak

Re: Nechapu
Já nevím, že se všichni tváří, že alternativa k autu neexistuje. Můžete jet vlakem, tam zácpa pravděpodobně nebude...
0/0
20.10.2005 15:07

rosco

Re: Re: Nechapu
Jak se objeví článek a  nebo v komentářích D1 a zácpa ,tak se vždy najde nějaký Gross s vláčkem. Z Prahy do Brna jede vlak ,když náhodou nemá zpoždění asi 4.hod. , a to projedu dálniíci i se zácpou ( jednou). Ale alternativa opravdu je ,a já ji využívám , jet po staré !! Trasa Brno-Jihlava je naprostá bomba a skoro bez provozu.
0/0
20.10.2005 15:38

Mára

Re: Re: Re: Nechapu
No jo, ale ja jedu z Prahy do Ziliny. Samo o sobe to trva 7 hodin...
0/0
20.10.2005 16:13

Mára

Re: Re: Nechapu
no ty jsi tedy velkej chytrak. Pojedu v 18:00 z Prahy do Ziliny. Tam presednu na vlak (cca 2 hodiny musim cekat) a pojedu na Ruzomberok. Pockam do rana, protoze v noci nic nejede a dorazim tam. Pockam na autobus pojedu do jednoho mestecka. Odtud je uz asi jenom 3 km pesky. Hlavne, ze jsem usetril spoustu casu, kdz jsem se vyhnul zacpe. Proc kopat diru buldozerem, kdyz mam prece lopatu, ze???
0/0
20.10.2005 16:22

Petr

to: autor
Car2car = car two (to) car = překlad auto s autem je teda docela nešťastný :-| ... spíš bych doporučil auto autu (jedno vozidlo předávající informaci dalšímu vozidlu)
Všem ostatním - možná by stačilo zapracovat na tom, aby tyto informace bylo možné získat prostřednictvím GPS, případně jeho nástupci... a současný stav by šel poměrně rychle napravit pomocí alespoň několika informačních tabulí (před každžm sjezdem z dálnice), kde by se informace o dopravní zácpě objevila ... v takové Anglii to funguje naprosto bezvadně ....
0/0
20.10.2005 14:16

Corwin_x

Re: to: autor
Taky by se to dalo přeložit jako auto do auta  Antireklama hned v nazvu.
0/0
20.10.2005 16:04

sandy

nové info
nové dopravní info do mobilu je na http://www.trafficnfo.com/ a je to česky a do konce roku zadarmo
0/0
20.10.2005 13:06

sandy

zácpa to hruza
0/0
20.10.2005 13:04

hbf

neviděl bych to nijak růžově
S rokem 2010 dost ustřelili, ostatně ani ten satelitní navigační systém zdaleka není běžnou výbavou nových vozů.
Další problém je stáří vozového parku. Aby vozy mohly mezi sebou komunikovat wifinou, musí být dost u sebe. Vozy vyrobené do roku 2010 to umět nebudou a tudíž budou jen oddalovat auta, která to případně umět budou. A vozy vyrobené do roku 2010 budou v ČR dominovat ještě v roce 2025 ...
Mnohem efektivnější by bylo, aby před každým relevantním sjezdem z dálnice byla dálkově ovladatelná tabule, která by v případě potřeby informovala řidiče o zácpě a objízdné trase. Pár obdobných cedulí by mohlo být i na klíčových místech objízdných tras ... Spolu se značkami, které by operativně omezovaly na dálnicích rychlost před nehodami, kolonami a doporučenými sjezdy na objížďku by vzniknul takřka dokonalý systém ...
0/0
20.10.2005 12:58

jmeno

Re: neviděl bych to nijak růžově
souhlas ...  ... navíc mi tedy není jasné, jak by t systémy v autech upozorňovaly řidiče ... zase něco na palubce? aby to zbytečně neodvádělo pozornost od sledování dění na silnici ...
0/0
20.10.2005 14:13

Mára

Re: neviděl bych to nijak růžově
Souhlasim, rict o navigaci za priplatek 70 000,-, ze je bezna soucast vozu muze jenom idiot. Aby tohle melo smysl, muselo by tenhle system mit kazde auto. A to je sci-fi. Docela bych souhlasil s tema tabulema. Ale proc to delat jednoduse, kdyz to jde slozite
0/0
20.10.2005 14:31

Corwin_x

Re: Re: neviděl bych to nijak růžově
Dej na silnici tabuli a hnedocesi ti ji do 2 dnu ukradnou a prodaj do sberu... Proto.
0/0
20.10.2005 16:03

Pavel Z.

Re: Re: Re: neviděl bych to nijak růžově
Hlavne je trochu problem, kdo/co ty cedule bude aktualizovat. Stejne kvuli tomu musite vybudovat nejaky system. Minimalne kamerovy s dispecinkem.
0/0
20.10.2005 21:38

PetrV

HUMOR: Co všechno vás může potkat na silnici?
A něco pro pobavení... Co všechno vás může potkat nejen v koloně, ale kdykoliv na silnici... mrkněte sem   
Jsou tam fakt parádní snímky, ještě teď se směju
0/0
20.10.2005 12:52

M K

to už
snad funguje né? - normální lidi na sebe blikaj dálkofkama :-) ...ale vychytáfka je to dobrá :-)
0/0
20.10.2005 12:25

M K

Re: to už
jo a sem zapoměl, že se taky pouštěj 4 blinkry - dyž jako fakt de do "tuhýho". - to jako abychom s tim nemuseli čekat až do roku 3035, až si to jako ty auta řeknou samy :-)))
0/0
20.10.2005 12:31

ydev

trafficnfo
No, moje auto to jeste neumi, ale muj mobil ano. Uz nekolik mesicu pouzivam trafficNFO - java aplikaci v mobilu a co se tyka D1, usetrilo mi to nekolik cekani v kolonach. A navic je to prozatim stale zdarma. Najdete to na www.trafficinfo.cz
0/0
20.10.2005 12:19

Ridic A

Super Zabava !
Ted hackery konecne budou mit moznost radne si uvolnit cestu nez nekam pojedou :-)
0/0
20.10.2005 11:57

davexx

Re: Super Zabava !
Správný hacker má vždycky volnou cestu, když někam jede. Taky je pravda, že při těch cestách nikdy neopouští svou židli.
0/0
20.10.2005 12:06

Donnn

Když si představim
že koupí nového auta podpořím i vývoj takovýchto blbostí ...
0/0
20.10.2005 11:30

davexx

Re: Když si představim
Pokud je to pro Vás takový problém, tak si to auto nekupujte. Je to přece Vaše rozhodnutí.
0/0
20.10.2005 11:39

Karel_Gott

Pár otázek a odpovědí
1) Co když bude zácpa v obou směrech? 2) To budou mít lidé žíjící v okolních vesnicích radost, až jim tam budou počítače posílat auta kvůli zácpě. 3) Bohatě stačí cedule s rozsvíceným nápisem "ZÁCPA" 4) Stačí si pustit rádio - tam to taky hlásej. 5) jet vlakem....
0/0
20.10.2005 10:53

davexx

Re: Pár otázek a odpovědí
Možná až to bude fungovat, tak takové zácpy nebudou. Proč vznikají velké zácpy? Já si myslím, že většinou kvůli bouračkám, pokud se tím systémem sniží jejich počet ...
0/0
20.10.2005 11:42

Hummer

Re: Re: Pár otázek a odpovědí
To budu taky muset hlásit zácpu?
0/0
20.10.2005 12:50

davexx

Zní to dost zajímavě,
a proto by mne zajímalo, jestli tenhle systém bude obsahovat také další velmi užitečný bezpečnostní systém, který bude hlásit vzdálenost a relativní rychlost okolních vozidel (například upozorňovat, případně přímo udržovat auta v bezpečné vzdálenosti od sebe), hlásit rychlost vozidel jedoucích v pruhu, do kterého chceme najet atp. Stejnětak by tento systém díky svému spojení s GPS a informačními systémy kolem silnic (jak bylo zmíněno v článku), by mohl přímo vědět, jaká je v daném místě maximální povolená rychlost a na tuto rovnou nastavit tempomat atd. No, už aby to bylo.
0/0
20.10.2005 10:40

Pavel

Záškod
No v čechách si to umim představit, jak budou všichni mačkat tlačítko zácpa, zácpa,... jenom aby byla legrace.
0/0
20.10.2005 10:00

davexx

Re: Záškod
Pevně věřím, že takový systém nebude v sobě zahrnovat slabý článek zvaný člověk nikde blíže než na výstupu. S tím se však pojí otázka, jak tu zácpu protijedoucí auta poznají - nejspíše se to dozědí od aut v zácpě (ty mohou poznat, že jich je hodně kolem sebe a jedou pomalu, přesože jsou na dálnici), pak ale nevím, proč tuto informaci nepředají rovnou autům jedoucím za nimi.
0/0
20.10.2005 10:35

lada

Re: Re: Záškod
protoze by to bylo jen na kratkou vzdalenost.... radove nekola stovek metru, jak se pise v clanku, ale kdyz se to bude predavat pres protijedouci auta, tak se da odhadnout kolona i na nekolik kilometru dopredu....
0/0
20.10.2005 10:37

davexx

Re: Re: Re: Záškod
Pak by to měl však řešit přímo informační systém kolem té cesty (GPSkové navigátory přece takové informace také potřebují).
0/0
20.10.2005 10:41

Mára

Re: Re: Re: Re: Záškod
Nechapu pros to resite v Cechach. Stejne je tu jedina hlavni dalnice a kdyz na ni bude zacpa, tak se vsechna auta ne*erou na nejblizsi sjezd. A vznikne nam dalsi zacpa. Asi to ma smysl v nemecku s hustou dalnicni siti ale tady??? Stejne ridic nema na vyber. Zitra pojedu odpoledne po D1. Uz ted vim, ze tam bude zacpa jak svine. A mam na vyber? Nemam. stejne tudy musim, protoze jinudy cesta nevede. Tak co jako?
0/0
20.10.2005 14:36

Sperminator

Standardy?
Pche, leda tak rovno. Jak znám neschopné výrobce tak vznikne několik navzájem nekompatibilních systémů a do roku 2525 se budou hádat o to, který se zavede. Viz třeba nástupce DVD.  Výrobci elektroniky =
0/0
20.10.2005 9:50

davexx

Re: Standardy?
No asi proto se automobilky spojují, aby k tomu nedošlo.
0/0
20.10.2005 10:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.